Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به رویداد‌های افغانستان گفت: اتحادیه اروپا باید «خودمختاری راهبردی» نظامی خود را تقویت کند و در جهت کاهش وابستگی خود به ایالات متحده برآید.

خبرگزاری میزان - طبق گزارش روزنامه ایتالیایی «کوریه‌ره دلاسرا»، جوسپ بورل در مصاحبه خود با این روزنامه با اشاره به این موضوع که خروج کامل نیرو‌های غربی از افغانستان به معنای «پایان» جنگ است یا «آغاز» جنگ جدید داخلی بین جناح‌های مختلف بنیادگرا مانند آنچه در سوریه رخ داده است، اظهار کرد: باید بدانیم که این پایان حضور نظامیان غربی در افغانستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس بخش دیپلماسی خارجی اتحادیه اروپا در این راستا افزود: ما از این موضوع مطمئن نیستم که مردم افغانستان در میان خودشان شروع به جنگ نکنند، زیرا بخشی از افغانستان، یعنی پنجشیر تحت تسلط طالبان نیست و اکثر مردم نیز از طالبان حمایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه یقین داریم این موضوع پایان داستان نیست، گفت: این امر امکان پذیر نیست از آن جهت که باید به حمایت از مردم افغانستان ادامه دهیم.

بورل در ادامه ضمن حمایت از پیشنهاد کمک مالی اتحادیه اروپا به کشور‌های هم‌مرز با افغانستان که ممکن است از این پس مجبور به پذیرش تعداد زیادی از پناهجویان افغان شوند، گفت: اتحادیه اروپا به کشور‌های هم‌مرز با افغانستان، کمک مالی خواهد کرد.

رئیس بخش دیپلماسی خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به دین پرسش که، آیا درست است که اتحادیه اروپا به کشور‌هایی مانند ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان و حتی ایران پول می‌دهد تا پناهنجویان افغان را که اتحادیه نمی‌خواهد بپذیرد، نزد خود نگه دارند، اظهار کرد: در حقیقت ما مجبوریم همکاری خود را با کشور‌های همسایه برای حل مسائل مربوط به افغانستان افزایش دهیم.

بورل ادامه داد: اتحادیه اروپا باید در اولین موج پناهندگی به آن‌ها کمک کند و افغان‌هایی که از کشور فرار کرده‌اند در وهله اول به رم نمی‌رسند، اما شاید به تاشکند برسند.

وی گفت: ما باید به کشور‌هایی که در خط مقدم خواهند بود، کمک کنیم.

رئیس بخش دیپلماسی خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به مقایسه وضع امروز افغانستان با پناهجویان سوریه، گفت: کشور‌های همسایه افغانستان کمک مالی دریافت خواهند کرد و اروپا برای پذیرفتن پناهجویان محدودیت‌هایی دارد و بدون همکاری قوی دیگران نمی‌توان کاری کرد.

وی افزود: کشور‌های همسایه افغانستان بیشتر و پیش‌تر از اروپا درگیر این مسئله خواهند شد، بنابراین این به معنای ارائه حمایت مالی به این کشورهاست، همانطور که با ترکیه رفتار کردیم.

بورل در تشریح چگونگی کمک اتحادیه اروپا به کسانی که مایل به خروج از افغانستان هستند، اما نمی‌توانند، اظهار کرد: ما در حال حاضر کمک‌های بشردوستانه خود را در این زمینه از ۵۰ به ۲۰۰ میلیون یورو افزایش داده‌ایم تا به آن‌ها در نیاز‌های فوری‌شان کمک کنیم.

رئیس بخش دیپلماسی خارجی اتحادیه اروپا افزود: آن‌ها با مشکلات بسیاری همچون قحطی و تغییرات آب و هوایی روبرو هستند که خود سبب ایجاد بحران‌های انسانی بزرگ‌تری می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که زنان مجبور به ترک شغل خود شوند، آن هم مشکل دیگری خواهد بود و ما باید به ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان ادامه دهیم.

رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: رویداد‌های افغانستان حاکی از آن است که این اتحادیه باید «خودمختاری راهبردی» نظامی خود را تقویت کند و در جهت کاهش وابستگی خود به ایالات متحده برآید.

بیشتر بخوانید: بورل: اتحادیه باید از تحولات افغانستان درس عبرت بگیرد/ چاره‌ای جز گفتگو با طالبان را نداریم

انتهای پیام/

برچسب ها: جوزپ بورل اتحادیه اروپا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: جوزپ بورل اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۴۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم

نخست‌وزیر یونان گفت آتن نمی‌تواند سیستم‌های دفاع هوایی مانند پاتریوت‌ یا اس-۳۰۰ را به اوکراین ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، در پاسخ به فشار اتحادیه اروپا و ناتو برای افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف، کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان اعلام کرد این کشور نمی‌تواند سیستم‌های دفاعی پاتریوت یا اس-۳۰۰ به اوکراین بدهد.

به نقل از بیزینس اینسایدر، با تشدید حملات هوایی روسیه به اوکراین، دولت‌های اتحادیه اروپا تحت‌فشار هستند تا سیستم‌های حفاظتی بیشتری برای کی‌یف فراهم کنند، به‌ویژه کشورهایی مانند یونان و اسپانیا که چنین سیستم‌هایی را در اختیار دارند.

میتسوتاکیس در مصاحبه‌ای عنوان کرد: یونان اس-۳۰۰ یا پاتریوت را به اوکراین نخواهد فرستاد. این سؤال از ما پرسیده شد و ما توضیح دادیم که چرا نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وزرای اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کردند در حال بررسی فوری راه‌هایی برای ارائه دفاع هوایی بیشتر به اوکراین هستند، اما قول مشخصی درباره سامانه‌های پاتریوت ندادند.

باتوجه‌به تنش‌ها با ترکیه، دفاع یک موضوع بسیار حساس برای آتن است. یونان درگذشته هزاران راکت، مواد انفجاری قوی، مهمات و راکت‌های ضدتانک به اوکراین ارسال کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کمک ۱۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده
  • سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • زنان نباید از تحصیل محروم شوند
  • احتمال محرومیت نمایندگان لالیگا از حضور در رقابت‌های اروپایی
  • کمک ۱۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به مهاجرین افغانستانی
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان