Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@06:24:04 GMT

اوضاع فعلی افغانستان شکست غرب است

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۴۶۷۳

اوضاع فعلی افغانستان شکست غرب است

جوسپ بورل رییس بخش دیپلماسی خارجی اتحادیه اروپا گفت که آنچه در افغانستان روی می‌دهد، برای مردم این کشور فاجعه و برای جهان غرب شکست است و در روابط بین‌الملل تغییر ایجاد می‌کند.

به گزارش برنا، بورل در  گفت و گویی که روز دوشنبه در روزنامه ایتالیایی «کوریه‌ره دلاسرا» منتشر شد، در این باره که آیا خروج کامل نیروهای غربی از افغانستان به معنای «پایان» جنگ است یا «آغاز» جنگ جدید داخلی بین جناح‌های مختلف بنیادگرا مانند آنچه در سوریه اتفاق افتاد، گفت: این پایان حضور نظامیان غربی در افغانستان هست، اما مطمئن نیستم که افغان‌ها در میان خودشان شروع به جنگ نکنند، چون بخشی از افغانستان، یعنی پنجشیر تحت تسلط طالبان نیست و همه هم از طالبان حمایت نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطمئناً این برای ما هم پایان داستان نیست، زیرا باید به حمایت از مردم افغانستان ادامه دهیم.

مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از پیشنهاد کمک مالی اتحادیه اروپا به کشورهای هم‌مرز با افغانستان که ممکن است از این پس مجبور به پذیرش تعداد زیادی از پناهجویان افغان شوند، حمایت کرد و گفت: اتحادیه اروپا به کشورهای هم‌مرز با افغانستان، کمک مالی می‌کند.

بورل در پاسخ خبرنگار روزنامه ایتالیایی که پرسیده بود: آیا درست است که اتحادیه اروپا به کشورهایی مانند ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان و حتی ایران پول می‌دهد تا پناهنجویان افغان را که اتحادیه نمی‌خواهد بپذیرد، نزد خود نگه دارند، گفت: آنچه حقیقت دارد این است که ما مجبوریم همکاری خود را با کشورهای همسایه برای حل مسائل مربوط به افغانستان افزایش دهیم. ما باید در اولین موج پناهندگی به آنها کمک کنیم. افغان‌هایی که از کشور فرار کرده‌اند در وهله اول به رم نمی‌رسند، اما شاید به تاشکند برسند. ما باید به کشورهایی که در خط مقدم خواهند بود، کمک کنیم.

او در باره مقایسه وضع امروز افغانستان با پناهجویان سوریه، به صراحت تأکید کرد که کشورهای همسایه افغانستان کمک مالی دریافت خواهند کرد و افزود: اروپا برای پذیرفتن پناهجویان محدودیت‌هایی دارد و بدون همکاری قوی دیگران نمی‌توان کاری کرد. کشورهای همسایه (افغانستان) بیشتر و پیش تر از اروپا درگیر این مسئله خواهند شد،  بنابراین این به معنای ارائه حمایت مالی به این کشورهاست، همانطور که با ترکیه رفتار کردیم.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سوریه افغانستان جنگ طالبان سیاست خارجی اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا پاکستان ایران ترکیه افغانستان جوزپ بورل اتحادیه اروپا کشورهای هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۴۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

آفتاب‌‌نیوز :

جوزپ بورل این اظهارات را در نشست مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض برگزار می‌شود مطرح کرد. 

در حال حاضر از میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تنها هشت کشور، فلسطین را به عنوان کشور مستقل به رسمیت شناخته‌اند. این کشور‌ها عبارتند از: لهستان، بلغارستان، مجارستان، جمهوری چک، اسلواکی، سوئد و قبرس. 

در ماه‌های گذشته کشور‌های ایرلند، اسپانیا، اسلوونی و مالت آمادگی خودشان را برای پیوستن به این ۸ کشور اعلام کرده‌اند. 

با وجود این، اتحادیه اروپا به عنوان یک نهاد کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته است. برخی از مهم‌ترین کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان و فرانسه معتقدند که به رسمیت شناختن فلسطین تنها از رهگذر مذاکرات بر سر راهکار دو دولتی قابل حصول خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • شادی فوتسالیست‌های افغان با صادق بوقی
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • کمک ۱۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود