Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» (IAEA) از سال ۲۰۰۹ هنگامی که پیونگ‌یانگ بازرسانش را اخراج کرد، به تاسیسات هسته‌ای کره شمالی دسترسی ندارد. کره شمالی از آن هنگام به بعد برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش را به پیش برد و به زودی آزمایش بمب هسته‌ای را هم از سر گرفت. آخرین آزمایش هسته‌ای این کشور در سال ۲۰۱۷ انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

IAEA اکنون کره شمالی را از راه دور عمدتا از طریق تصاویر ماهواره‌ای زیر نظر دارد.

در گزارش آژانس آمده است: «در عین ححال، از ابتدای ژوئیه ۲۰۲۱ شواهدی از جمله خروج آب سردکننده به دست آمده است که با فعال شدن این رآکتور مطابقت دارد.»

IAEA این گزارش را هر سال پیش از دیدار کشورهای عضو به طور آنلاین منتشر می‌کند.

بر اساس این گزارش، شواهد به دست آمده از  «یونگ‌بیون»، مجتمع اصلی اتمی کره شمالی، نشان‌دهنده احتمال انجام عملیات بازفراوری برای جدا کردن پلوتونیوم قابل‌استفاده در سلاح‌های هسته‌ای از سوخت مصرف‌شده رآکتور است.

بر اساس این گزارش که روز جمعه منتشر شد، مدت این عملیات که ظاهر پنج ماه از میانه فوریه (اسفند) تا اوائل ژوئیه (تیر) طول کشیده است، نشان می‌دهد که یک محموله کامل سوخت فراوری‌شده است، در حالی که برای دفع زباله‌های هسته‌ای یا کارهای تعمیراتی مدت زمان کمتری لازم است.

به گفته آژانس، «شواهد جدید درباره عملیات در رآکتور 5MW و آزمایشگاه (بازفراوری) رادیوشیمیایی بسیار نگران‌کننده است.»

بر اساس این گزارش، شواهد نشان می‌دادند «برای یک دوره زمانی» آنچه ظاهرا یک کارخانه تغلیط اورانیوم در یونگ‌بیون است، فعالیتی ندارد. همچنین شواهدی درباره فعالیت‌های استخراج و تغلیظ اورانیوم در یک معدن اورانیوم و یک کارخانه در پیونگ‌سان وجود دارد.

کد خبر 623697 برچسب‌ها کره شمالی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کره شمالی کره شمالی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۵۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژانس عملیات تجارت دریایی انگلیس از وقوع حادثه در شرق یمن خبر داد

آژانس عملیات تجارت دریایی انگلیس امروز (یکشنبه) اعلام کرد که گزارشی از وقوع یک حادثه در فاصله ۱۷۷ مایلی در جنوب شرقی بندر «نشطون» واقع در شرق یمن دریافت کرده است.

این آژانس افزود که گزارش مربوط به نزدیک شدن یک قایق کوچک با چهار سرنشین به یکی از کشتی‌ها بوده است.

آژانس مذکور مدعی شد که کشتی مذکور آسیبی ندیده و سالم به مسیر خود ادامه داده است و مسوولان مربوطه در حال انجام تحقیقات در این خصوص هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • حمله به یک کشتی در بندر «المخا» یمن
  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • آژانس عملیات تجارت دریایی انگلیس از وقوع حادثه در شرق یمن خبر داد
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید