Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، علی کامیابی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: با توجه به این‌که گنبد عظیم مسجد تاریخی امام (ره) بزرگ‌ترین گنبد کاشی‌کاری جهان بوده و دارای ۱۶ تَرک (بخش) با بیش از ۵۰۰ هزار قطعه کاشی است، کار مرمت آن با دقت و ظرافت خاصی به پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به مرمت بخش اعظم این گنبد ادامه داد: تاکنون از مجموع ۱۶ تَرک این گنبد، ۱۵ تَرک آن مرمت کامل شده است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به انتشار تصاویری در خصوص کاربرد ابزاری همچون هیلتی در کار مرمت گنبد مسجد امام (ره) اصفهان، افزود: بی‌شک در کار مرمت این گنبد عظیم که بیش از ۱۱ سال به طول انجامیده، مرمت‌گران و کارشناسان ارشد این اداره کل تجارب ارزشمندی را اندوخته‌اند، لذا در طول این مدت نسبتا طولانی، کار مرمت این گنبد با کم‌ترین مشکل ادامه داشته است.

کامیابی تصریح کرد: با توجه به قُطر بیش از دو متری لایه‌های گنبد اصلی و همچنین وجود لایه‌های متعدد و ضخیم گچ که به‌دلیل قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های جوی به تدریج محکم شده‌اند، مرمت‌گران آن‌هم پس از اخذ اجازه از کارشناسان ارشد این اداره‌کل، از هیلتی‌های دستی کوچک و سبک که حتی ارتعاش کمتری نسبت به قلم و تیشه دارد، به‌صورت محدود استفاده می‌کنند.

گنبد مسجد امام (ره) اصفهان به‌صورت دو پوسته (دوپوش) طراحی و اجرا شده است، ارتفاع بنای گنبد خانه مسجد از سطح زمین تا انتهای گنبد اصلی ۵۴ متر و ارتفاع گنبد خانه از سطح زمین تا محور انتهایی گنبد داخلی ۳۷ متر است. برخی منابع معتقدند گنبد تاریخی مسجد امام (ره) اصفهان بزرگ‌ترین گنبد جهان است که با کاشی‌های زیبا تزئین شده است.

 

انتهای پیام/ص

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مسجد امام اصفهان آثار تاریخی مرمت گنبد مسجد امام مسجد امام کار مرمت اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۵۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ نفر در حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان جان باختند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، رسانه‌های افغانستان گزارش دادند که در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) شهرک اندیشه در شهرستان گذره در هرات، تعدادی از نمازگزاران به شهادت رسیده‌اند.

بر اساس اعلام این رسانه، حادثه هنگام نماز مغرب و عشاء روی داده است.

گفته می‌شود امام جماعت این مسجد به همراه ۵ نفر دیگر از جمله یک کودک نیز در این حمله به شهادت رسیده‌ و تعدادی هم مجروح شده‌اند.

مقامات دولت موقت طالبان در افغانستان هنوز در این خصوص واکنشی نشان نداده‌اند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مسجد و مدارس در روز شهادت امام صادق (ع) به هم می‌پیوندند
  • سوگواره شعر «صادقانه‌ها» در قم برگزار می‌شود
  • سوگواره شعر «صادقانه ها» در قم برگزار می‌شود
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • سفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد
  • ۷ شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • ۶ نفر در حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان جان باختند
  • 7 شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ به بازار اصفهان از ۱۷ اردیبهشت/بودجه مرمت بازار ۵ برابر شد