Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب رواناب از لرستان خارج شده و به حوضه‌های آبریز کرخه و دز می‌ریزد. این میزان در حوضه کرخه ۴.۵ میلیارد مترمکعب و در حوضه دز ۸ میلیارد مترمکعب است. همچنین از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب حجم رواناب‌های کشور ۱۱ درصد آن در لرستان جاری می‌شود.

بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه و آب راه دائمی در لرستان وجود دارد و سالانه ۲ میلیارد و ۵۹۳ میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی و زیرزمینی لرستان برداشت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«معشوره» سدی حیاتی برای لرستان

وجود بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب رواناب در استان و عدم بهره‌مندی لرستان از این میزان آب موضوعی است که مورد انتقاد مردم و رسانه‌ها بوده است تا جایی که عدم بهره‌مندی مردم استان از این ظرفیت در سخنان مسئولان لرستان و مطالبات مردم جای ثابتی پیدا کرده است.

چهارم خردادماه سال ۹۲ بود که رئیس‌جمهور وقت برای کلنگ زنی پروژه سد «معشوره» به لرستان سفر کرد تا در روزهای پایانی دولتش روی دست استان لرستان یک کلنگ زنی بی‌نتیجه دیگر را بگذارد.

سد «معشوره» استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی حدود ۱۴ سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولت‌های مختلف به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، وعده‌هایی که سال‌هاست بین‌النهرین لرستان را در میان دو رود «کشکان» و «سیمره» تشنه نگه‌داشته است.

جمیع همه مزایا از سد «معشوره»، پروژه‌ای حیاتی برای استان لرستان ساخته است، پروژه‌ای که به‌عنوان مطالبه‌ای جدی از سوی مردم بارها مطرح‌شده است.

در این مدت رایزنی‌های متعددی از سوی مسئولان و رسانه‌های استان برای رساندن صدای مردم به متولیان امر در وزارت نیرو صورت گرفته و این در حالی است که هنوز گوش شنوایی برای شنیدن این مطالبه مردم لرستان وجود ندارد.

تاکید مجمع نمایندگان لرستان برای افزایش تخصیص آب «معشوره»

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به جلسه مجمع نمایندگان لرستان با وزیر جدید نیرو اظهار داشت: در این جلسه بر ضرورت اجرای پروژه‌های سدسازی استان تاکید شد.

وی با اشاره به تاکید مجمع نمایندگان لرستان برای تکمیل سد «معشوره» تصریح کرد: بنا شد که وزیر نیرو بحث نهضت سدسازی در این استان را مورد توجه قرار دهند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: جلسه‌ای دیگر هم با وزیر نیرو برگزار خواهیم کرد، علاقه داریم که از طریق قانون و با آرامش حق آبه لرستان و همچنین موانع و مشکلات بر سر راه پروژه‌های سدسازی استان حل شود.

ویسکرمی با تاکید بر اینکه از تمام ابزارهای نظارتی هم ما در این راستا استفاده خواهیم کرد افزود: انتظار ما از وزارت نیرو افزایش ذخیره آب مخزن سد «معشوره» است.

وی با بیان اینکه در این راستا باید تخصیص آب شهرستان‌های اطراف این سد به خوبی محاسبه و مدون شود گفت: بابید آب شرب، کشاورزی و صنعت شهرستان‌های مرتبط با این سد تأمین شود.

موافقت اولیه وزارت نیرو برای افزایش تخصیص آب

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این سید موسی خادمی استاندار لرستان در سخنانی با اشاره به اینکه افزایش تخصیص آب سدهای لرستان خواسته به حق مردم استان است اظهار داشت: وزارت نیرو با اصلاح طراحی سد «تنگ معشوره»، ساخت این سد و افزایش حجم ذخیره آب موافقت کرد.

وی با اشاره به جلسه با مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در این رابطه گفت: با توجه به سیلاب سال ۹۸ و خسارت‌های ناشی از آن و با پیگیری‌های استاندار لرستان اصلاح طراحی ساخت سد «معشوره» لرستان و افزایش حجم ذخیره آن به ۵۰۰ میلیون متر مکعب در برنامه زمان بندی فرایند ادامه پروژه مورد موافقت اولیه و تصویب قرار گرفت.

استاندار لرستان افزود: در این جلسه مصوب شد که ساخت سد «تنگ معشوره» با حجم ۵۰۰ میلیون متر مکعب آغاز و ساز و کارهای ادامه فعالیت و روند تکمیل پروژه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خادمی تصریح کرد: همچنین مقرر شد نسبت به اخذ مجوزهای لازم ظرف چند روز آینده اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی گفت: تخصیص اولیه آب، سد «معشوره» به عنوان بزرگترین سد لرستان از ۵۰ میلیون مترمکعب به ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و با افزایش ۳۰۰ میلیون مترمکعب برای جلوگیری از سیلاب حجم آن به ۵۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

بنابر این گزارش، حالا با توجه به دیدار مجمع نمایندگان لرستان با وزیر جدید نیرو، باید دید این سد که سالهاست تکمیل و افزایش تخصیص آب آن درگیر وعده‌های مسئولان و وزارت نیرو است چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟ پرونده این سد به گفته «مهرداد ویسکرمی» نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی روی میز «علی اکبر محرابیان» وزیر جدید نیرو است و باید منتظر ماند و دید که او به وعده‌های خود به مجمع نمایندگان لرستان تا چه حدی عمل می‌کند؟

کد خبر 5293261

منبع: مهر

کلیدواژه: سد معشوره وزارت نیرو نماینده خرم آباد در مجلس شورای اسلامی علی اکبر محرابیان سدسازی ویروس کرونا هفته دولت بوشهر واکسن کرونا شیوع کرونا آمار کرونا گرگان کرمانشاه خطبه های نماز جمعه افتتاح طرح عمرانی سفر رئیس جمهور به خوزستان اردبیل دولت سیزدهم محرم 1400 مجمع نمایندگان لرستان میلیارد مترمکعب افزایش تخصیص آب میلیون مترمکعب وزیر جدید نیرو وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۵۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای زنجان این هفته ناپایدار خواهد بود

ایسنا/زنجان مدیرکل هواشناسی استان زنجان گفت: وزش باد نسبتاً شدید از بعدازظهر امروز مناطق مختلف استان را فرا می‌گیرد.

محمدرضا رحمن‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه پوشش ابرها در استان امروز افزایش می‌یابد، ادامه داد: بارش پراکنده باران در برخی ساعت‌ها محتمل است.

وی بیان کرد: دوشنبه و سه‌شنبه این هفته، موج جدید بارشی از جو استان عبور می‌کند که فعالیت آن موجب رگبار باران در نواحی مختلف استان می‌شود و برای ساعت‌های بعدازظهر بارش‌های نسبتاً شدیدی پیش‌بینی شده است.

او با بیان اینکه چهارشنبه نیز بارش‌های پراکنده‌ای خواهیم داشت، افزود: پنجشنبه و جمعه شرایط جوی نسبتاً پایداری را در استان شاهد خواهیم بود.

رحمن‌نیا افزود:‌ با ورود سامانه بارشی به جو استان، دمای هوا کاهش خواهد یافت و اواخر هفته دوباره افزایش می‌یابد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دمای هوای کرمانشاه افزایش می‌یابد
  • سهم دشتستان از رتبه‌های برتر کنکور افزایش یابد
  • دمای هوا افزایش می‌یابد
  • قول وزیر نیرو برای رها کردن بخش دیگری از حق آبه قزوین از سد طالقان
  • تعداد پایگاه‌های امداد دریایی در استان بوشهر باید افزایش یابد
  • هوای زنجان این هفته ناپایدار خواهد بود
  • پیش بینی وزش باد نسبتا شدید در استان زنجان
  • معاون وزیر نیرو: امسال خاموشی نداریم
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اسرائیل خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است/ تلاش‌ها برای راه حل دو دولتی باید افزایش یابد
  • ناپایداری‌های جوی در بوشهر افزایش می‌یابد