Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از الجزیره، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پس از خروج نظامی کشورش از افغانستان گفت: یکی از سخت‌ترین مراحل تاریخ ملت ما به پایان رسید و توانستیم خروج آمریکایی‌ها از افغانستان و همپیمانانمان را در مدت زمان تعیین شده تکمیل کنیم هرچند که متحمل خسارت های سنگینی شده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه در این خروج نظامی بیش از ۱۲۳ هزار نفر از افغانستان خارج شده اند، گفت: ما هیچگاه فداکاری تفنگداران دریایی آمریکا را فراموش نمی‌کنیم و از تمامی دوستان و متحدانمان که در خروج از افغانستان نقش داشتند، تشکر می‌کنیم.

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه نبرد نیرو‌های ما در افغانستان به پایان رسیده است، گفت: هم اینک صفحه جدیدی در دفتر دیپلماسی آمریکا باز خواهد شد.

بلینکن با بیان اینکه آمریکا کار سفارت خود در کابل را به حالت تعلیق درآورده است گفت: پرسنل حاضر در سفارت آمریکا در کابل به دوحه منتقل شده اند.

وی ادامه داد: آمریکا یک تیم جدید را بمنظور هدایت مرحله بعدی کار خود در مورد افغانستان در دوحه، ایجاد کرده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: ما به کار خود بمنظور یاری رساندن به آمریکایی‌ها و مردمان افغانستان که قصد ترک این کشور را دارند، ادامه خواهیم داد.

بلینکن گفت: ما از طالبان درخواست می‌کنیم تا به وعده‌های خود پایبند بوده و به افرادی که قصد ماندن در افغانستان را ندارند، اجازه خروج دهد.

وی تاکید کرد: در صورتی که طالبان به وعده خود مبنی بر اجازه خروج این افراد عمل نکند، ما پاسخگو آن هستیم.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه شاید کمتر از ۲۰۰ آمریکایی هنوز در افغانستان حضور داشته باشند، گفت: ما در این مدت توانستیم به شماری از مردمان افغانستان که قصد ترک این کشور را داشتند، کمک کنیم و تعهد داده ایم که به این کمک خود ادامه دهیم.

بلینکن با تاکید بر تمرکز آمریکا بر ماموریت‌های ضدتروریسم، افزود: از طالبان درخواست می‌کنیم تا به وعده خود مبنی بر عدم اجازه به گروه‌های تروریستی برای استفاده از خاک افغانستان پایبند باشد.

وی ادامه داد: آمریکا به مبارزه با داعش و القاعده ادامه می‌دهد و برای این کار تنها به طالبان تکیه نخواهیم کرد حتی با توجه به اینکه طالبان وعده داده است که مانع حضور فعال تروریست‌ها در افغانستان شود.

وزیر خارجه آمریکا گفت: ما با دولت آتی افغانستان صرفا براساس اقدامات آن همکاری می‌کنیم، نه وعده‌هایی که داده است.

بلینکن با اشاره به تداوم اقدامات آمریکا در افغانستان، گفت: ما برای مرحله بعدی برنامه‌ای داریم و معتقدیم که می‌توانیم در هماهنگی و همکاری با شرکای خود در مورد افغانستان به دستاورد‌های بیشتری دست یابیم.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه با همتایان خود درباره نحوه همکاری مشترک برای تسهیل پرواز‌های ایمن از افغانستان به رایزنی پرداخته است، ادامه داد: با بازگشایی هر چه سریعتر بخش غیرنظامی فرودگاه کابل، پرواز‌های ایمن از افغانستان تسهیل خواهد شد.

وی گفت: آمریکا از تلاش‌های قطر و ترکیه بمنظور تسهیل پرواز‌های ایمن از افغانستان قدردانی می‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت: حضور نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان به پایان رسید و نیرو‌های آمریکایی در ۱۷ روز گذشته بزرگترین عملیات خروج هوایی را در تاریخ آمریکا انجام دادند.

وی افزود: در این عملیات بیش از ۱۲۰هزار شهروند آمریکایی، شهروند کشور‌های متحد و متحدان افغانستانی آمریکا، از طریق فرودگاه کابل خارج شده اند.

بایدن تاکید کرد: از وزیر خارجه آمریکا خواسته است تا با هماهنگی شریکان بین‌المللی این کشور از خروج ایمن آمریکایی‌ها یا افغانستانی‌هایی که خواستار خروج از افغانستان هستند، اطمینان کسب کند.

بایدن با اشاره به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز دوشنبه به تصویب رسید، گفت: این قطعنامه پیام روشنی از آنچه جامعه بین المللی از طالبان انتظار دارد، به آن‌ها می‌فرستد که باید آزادی سفر را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: طالبان درباره عبور امن تعهد داده است و جهان این گروه را مسوول تعهداتشان می‌داند.

بایدن در ادامه خطاب به مردم آمریکا از آن‌ها خواست تا قدردان سه چیز باشند، نیرو‌ها و دیپلمات‌هایی که این عملیات را با توجه به خطر بسیار بالا، انجام دادند، شبکه‌ای از داوطلبان که در شناسایی نیرو‌ها برای خروج کمک کردند و برای کسانی که از متحدان افغانستانی در خانه‌های جدیدشان استقبال می‌کنند.

آخرین هواپیمای آمریکا فرودگاه کابل را ترک کرد و براین اساس خروج آمریکا پس از ۲۰ سال از افغانستان رقم خورد و براین اساس، همه دیپلمات‌های آمریکایی حاضر در افغانستان فرودگاه کابل را ترک کردند.

طالبان نیز در این راستا اعلام کرده است که، فرودگاه کابل پس از خروج نیرو‌های آمریکایی تحت کنترل این گروه درآمده است.

برخی رسانه‌های آمریکایی نیز اعلام کرده اند که، آخرین گروه از نیروهاى نظامى آمریکایی بوسیله هواپیمای C۱۷ گلوب مستر، فرودگاه کابل را ترک کرده اند.

براساس این گزارش، ۳ هواپیمای ترابری نظامی آمریکایی C۱۷ پیش از نیمه شب دوشنبه به وقت محلی، فرودگاه کابل را ترک کردند و پس از آن کنترل کل فرودگاه کابل به گروه طالبان واگذار شده است.

کنث مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در رابطه با پرواز آخرین هواپیمای حامل نظامیان آمریکایی از فرودگاه کابل گفت: خروج ارتش آمریکا از افغانستان بطور کامل تکمیل شد.

وی افزود: من به هیچ عنوان نمی‌توانم وسعت فداکاری‌ها و دستاورد‌های افرادی که در افغانستان خدمت کردند را توصیف کنم.

مک‌کنزی گفت: ۲۰۰۰ عضو تندروی داعش در افغانستان حضور دارند.

ساعاتی پیش،قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص افغانستان با ۱۳ رای موافق و دو رای ممتنع به تصویب رسید.

قطعنامه فوق از سوی آمریکا پیشنهاد داده شده بود و مورد حمایت فرانسه و انگلیس قرار گرفت از سوی دیگر چین و روسیه به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

پیش نویس قطعنامه در خصوص افغانستان در حالی به تصویب رسید که در آن اشاره‌ای به ایجاد «منطقه امن» که رئیس‌جمهور فرانسه پیش تر از آن سخن گفته بود، نشده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه آماده شده از سوی فرانسه و انگلیس را که بر پایبندی طالبان بر اجازه دادن به غیرنظامیان بر ترک خاک افغانستان به شکلی امن تأکید می‌کند را تصویب و اعلام کرد: ما از طرف‌های ذی ربط می‌خواهیم تا با شرکای بین المللی برای برداشتن گام‌هایی به منظور تقویت امنیت در افغانستان همکاری کنند.

این شورا در ادامه اعلام کرد: از داده‌های اطلاعاتی در زمینه احتمال وقوع حملات تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی می‌کنیم. ما خواهان عدم استفاده از سرزمین‌های افغانستان برای تهدید کردن هیچ کشوری و یا حمله به آن و یا پناه دادن تروریست‌ها نیستیم. ما بر اهمیت حمایت از حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها در افغانستان تأکید می‌کنیم.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: افغانستان طالبان فرودگاه کابل را ترک وزیر خارجه آمریکا پایان رسید نیرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۵۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو خطاب به بلینکن : هیچ توافقی برای پایان جنگ در غزه را نخواهم پذیرفت

نخست وزیر اسرائیل در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا به رایزنی درباره حمله احتمالی به «رفح» در جنوب نوار غزه پرداخت و تاکید کرد که هرگونه توافقی که شامل پایان جنگ در غزه باشد را نخواهد پذیرفت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری سما، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا که به منظور رایزنی با مقامات اسرائیل در اسرائیل به سر می‌برد، امروز با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم دیدار و گفت‌وگو کرد.

پایگاه خبری صهیونیستی «واللا» در این باره اعلام کرد: نتانیاهو به بلینکن گفت هرگونه توافقی را که شامل پایان جنگ باشد، نمی‌پذیرد.

طبق گزارش این رسانه صهیونیستی، نتانیاهو به بلینکن گفته است که اگر حماس شرط پایان جنگ را رها نکند، توافقی حاصل نمی‌شود و ارتش رژیم صهیونیستی به رفح حمله خواهد کرد.

بلینکن پیش از این نیز با «یائیر لاپید» رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات آتش‌بس و توافق مبادله اسیران میان این رژیم و مقاومت فلسطین دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در چارچوب سفر منطقه‌ای خود برای پیگیری و بررسی مذاکرات آتش‌بس در غزه، سه‌شنبه شب وارد اراضی اشغالی فلسطین شد.

وزیر امورخارجه آمریکا از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه چندین بار به اراضی اشغالی سفر کرده است.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب با اشاره به تحرکات واشنگتن در زمینه آتش‌بس در نوار غزه، دلیل این اقدامات را تحولات داخلی آمریکا و هراسی دانست که انقلاب دانشجویان به جان دولتمردان واشنگتن انداخته است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • طالبان خواستار افزایش همکاری‌های تجاری با ازبکستان شد
  • نتانیاهو خطاب به بلینکن: هیچ توافقی برای پایان جنگ در غزه را نخواهم پذیرفت
  • نتانیاهو خطاب به بلینکن : هیچ توافقی برای پایان جنگ در غزه را نخواهم پذیرفت
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند