Web Analytics Made Easy - Statcounter

قبلاً فلان کالا یک کیلویی بود و مشتری به هوای آن که همان یک کیلوست پول پرداخت می‌کند ولی غافل از اینکه، تولیدکننده در مقابل چشمان نهادهای حمایت از مصرف‌کننده، کاهش وزن داده ولی قیمت را کاهش نداده است؛ اگر اسم این اقدام کم‌فروشی نیست، پس چیست؟ خبرگزاری میزان - پیرو رایج‌شدن کم‌فروشی و کاهش قابل‌توجه حجم  و وزن کالاهای مختلف، پیگیر شدیم که این مسئله از کجا نشئت می‌گیرد و برای رفع این معضل کدام  سازمان باید پاسخگو باشد تا باری از مشکلات این روزهای مردم برداشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در گفت‌وگو با میزان ضمن تأیید کم فروشی‌ها این‌گونه پاسخ داد که به علت سودجویی این اتفاق رخ می‌دهد و بسیاری از کالاها وزن‌های غیراستاندارد دارند. تولیدکننده بر اساس معادلاتی، زمانی که نمی‌تواند قیمت را افزایش دهد از وزن کالا کم می‌کند به‌عنوان‌مثال  تن ماهی به وزن‌های ۱۲۵، ۱۵۰، ۱۶۰ و ۱۸۰ گرم موجود است درصورتی‌که تن ماهی در اصل ۲۰۰ گرم باید باشد و این اوزان غیراستاندارد را باید سازمان ملی استاندارد رسیدگی کند و پاسخگو باشد.   سازمان ملی استاندارد نیز این‌گونه توجیه کرد که سازمان استاندارد وزنی که بر روی کالا ثبت‌شده است را وزن می‌کند و برای اینکه کالا را دقیق وزن کنید باید تجهیزات داشته باشید وزن خیلی از کالاها، وزن آبکش شده آن کالا، این است به‌عنوان‌مثال بر روی لوبیا وزن خالص نوشته‌نشده است یا مثلاً خیار شور وزن خالص نوشته‌نشده و آب خیار شور را جدا می‌کنیم و خیار شور را نیز جدا می‌کنم.   همچنین موضوع را از سازمان «حمایت حقوق مصرف‌کننده و تولیدکنندگان» پرسیدیم ولی متأسفانه گویا پاسخ به مردم چندان در اولویت‌شان نبود!   ولی شاید عجیب باشد که در ادامه پیگیری‌ها به این پاسخ برسیم که «مثلاً هنگام خرید پنیر درست است داخل ظرف مقداری فضا خالی است، ولی بر روی ظرف ۷۰۰ گرم درج‌شده، زیرا قبلاً در همین ظرف، مقدار ۹۰۰ گرم پنیر قرار داشت، ولی به علت تغییر شرایط بازار وزن روی کالا  به ۷۰۰ گرم عوض‌شده  و این مسئله درست است و هیچ تقلبی نیز صورت نگرفته و فقط  مقداری فضا خالی است، و چون وزن داخل پنیر ۷۰۰ گرم است و روی کالای ۷۰۰ گرم درج‌شده بنابراین این وزن درست است و تخلفی نشده است ولی اگر وزن رعایت نشود این تخلف است».   توجیه موضوع به قرار پاسخی که خواندیم زمانی عجیب می شود که توضیح نمی‌دهند اگر قرار است حجم کالایی کاهش پیدا کند چرا قیمت آن را هم کاهش نمی دهند؟ اینکه حجم کالا کاهش یابد ولو اینکه وزن آن با وزن روی کالا نیز مطالبقت داشته باشد، ولی چرا قیمت را کاهش نمی‌دهند؟ آیا این سوءاستفاده از اعتماد مشتری نیست؟! مثلاً مشتری طبق عادت اقدام به خرید نوشابه یک لیتری می‌کند و به هوای اینکه یک لیتر است پول آن را پرداخت می‌کند ولی بعداً متوجه می‌شود کالایی که خرید کرده، ۸۰۰ گرم بوده و پول یک لیتر را پرداخت کرده است!

در ادامه همین پیگیری در خصوص وزن کم شکر و حبوبات که یک کیلویی هستند ولی ۹۰۰ گرم فروخته می‌شود، به این پاسخ نیز برخوردیم که «بر روی بسته‌های حبوبات ۹۰۰ گرم نوشته‌شده و این تخلف نیست زمانی خلاف است که روی بسته بندی حبوبات یک کیلوگرم زده باشند، ولی ۹۰۰ گرم بفروشند و هم‌اکنون تمام بسته‌هایی حبوباتی که خریداری می‌کنید ۹۰۰ گرم است و این تخلف نیست» ولی باز همان سفسطه تکرار می‌شود چرا که قبلا فلان کالا یک کیلویی بود و مشتری به هوای آن همان یک کیلوست پول پرداخت می‌کند ولی غافل از اینکه، تولیدکننده در مقابل چشمان نهادهای حمایت از مصرف‌کننده، کاهش وزن داده ولی قیمت را کاهش نداده است؛ اگر اسم این اقدام کم‌فروشی نیست، پس چیست؟   در پاسخ به اینکه تن ماهی ۲۰۰ گرمی با وزن‌های ۱۶۰،۱۸۰ به فروش می‌رسد، پاسخ شندیم «کارخانه بر اساس شرایط بسته‌بندی که کالاها برایشان اتفاق می‌افتد کار می‌کند درباره تن ماهی نیز بسته‌بندی‌ها متفاوت است و ۱۸۰ گرمی همچنین ۱۲۰ گرمی  موجود است، وزن این کالا بر اساس بسته‌بندی است می‌تواند با هر مدل بسته‌بندی باشد با وزن‌های ۲۰ یا ۶۰ گرمی و  قراردادی وجود ندارد و در قانون نوشته‌نشده که بسته‌بندی تن ماهی باید ۲۰۰ گرم باشد و تنها چیزی در قانون آمده است که وزن روی بسته‌بندی کالا با کالایی که عرضه می‌شود یکی باشد یعنی اگر نوشته‌شده است ۱۲۰ گرم تن ماهی وقتی بسته‌بندی را باز می‌کنید داخل آن همان ۱۲۰ گرم تن ماهی باشد»!   همچنین درباره چرایی تغییر قیمت و سازوکار تعیین آن نیز شنیدیم «قیمت تعدادی از کالاها به‌صورت تنظیم بازاری سال‌به‌سال و یا در هر مقطعی تنظیم می‌شود و قیمت دستوری دارد و مشخص است به‌عنوان‌مثال قیمت شیر خام در حال حاضر ۶ هزارو ۴۰۰ تومان است درنتیجه قیمت آن مشخص است و یا اینکه مثلاً قیمت مرغ در حال حاضر باید ۲۴ هزارو ۹۰۰ تومان باشد ولی در بازار به این‌گونه نیست  و هرچقدر نسبت به این قیمت بالاتر باشد تخلف محسوب می‌شود و گران‌فروشی است و اگر کسی به این قیمت فروخته باشد چه کارخانه باشد چه فروشنده باشد گران‌فروش است و ما جریمه می‌کنیم. در رابطه با بقیه کالاها قانونی به اسم ضوابط قیمت‌گذاری وجود دارد که باید از ضوابط قیمت‌گذاری تبعیت بکند یعنی ضوابط قیمت‌گذاری مشخص کرده که سود خرده‌فروشی، سود عمده‌فروشی، سود پخش و سود خدمات چقدر است به‌عنوان‌مثال کره اگر  قیمتش با ضوابط قیمت‌گذاری باشد به این معنی است که یک کارخانه‌دار باید هرچقدر که در تولید کالا برایش تمام‌شده است حداکثر ۱۰ درصد سود بر روی آن بکشد اگر با ده درصد سود قیمت را درست تعیین کرد باشد بنا به راین درست است و اگر غلط باشد جریمه می‌شود».   آنچه در این پاسخ‌ها غایب است اینکه چرا علاوه بر گران‌فروشی، شاهد کم‌فروشی هم هستیم؟ یعنی مگر قیمت انواع نوشیدنی‌ها مکرر گران نشده است، پس چرا از حجم آن زده می‌شود؟ پس این نهادهای حمایت از حقوق مصرف‌کننده کجا هستند؟ دقیقا کجا هستند!     بیشتر بخوانید: کم‌فروشی؛ سکه رایج این روزها/ پرداخت پول برای یک کیلو، دریافت کالا فقط ۸۰۰ گرم/ سازمان حمایت حقوق مصرف‌کننده دقیقاً کجایی؟

 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی کم فروشی کالای اساسی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی کم فروشی کالای اساسی نهادهای حمایت عنوان مثال قیمت گذاری مصرف کننده بسته بندی کم فروشی روی کالا تن ماهی بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۶۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردرگمی بایرنی‌ها: چرا هوینس به توخل حمله کرد!

به گزارش "ورزش سه"، جمعه هفته گذشته بود که اظهاراتی جنجالی از اولی هوینس، رئیس افتخاری بایرن مونیخ، منتشر شد و این باشگاه را وارد یک حاشیه بزرگ کرد.

او در این اظهارات توخل را متهم به این کرد که روی پیشرفت بازیکنان جوان کار نمی‌کند و بیشتر تمایل به این دارد که از باشگاه بخواهد بازیکنان جدید جذب کنند.

توماس توخل ابتدا پیش از بازی مقابل اینتراخت فرانکفورت به صحبت‌های هوینس پاسخ داد. او گفت:«این صحبت‌ها آنقدر با واقعیت فاصله دارد که انگار اصلا وجود ندارند. من حتی نمی‌دانم چگونه به آن پاسخ دهم. اگر از طرف اولی نبود، من اصلاً به آن واکنش نشان نمی‌دادم. از آنجایی که از طرف رئیس ماست، و درست قبل از بازی ما مقابل رئال مادرید است، باعث می‌شود طعم و لحن متفاوتی بگیرد.»

با این حال در داخل باشگاه، دیگر اعضای هیئت‌مدیره معتقدند که توخل از صحبت‌های هوینس بسیار عصبانی شده اما خشمش را بروز نداده است. افراد درون باشگاه سعی کردند او را آرام کنند تا پیش از بازی برابر رئال تمرکز بیشتری داشته باشد اما در این امر ناکام بودند.

رابطه بین هوینس و توخل برای چندین ماه متشنج بوده است. افراد در داخل باشگاه تعجب کرده‌اند و سردرگم شده‌اند که چرا هوینس در این برهه زمانی چنین اظهاراتی را بیان کرده است. آیا او با این حرف‌ها می‌خواست خروج توخل را توجیه کند یا قصد داشت بر اهمیت پیشرفت استعدادهای جوانان برای بایرن تأکید کند؟ هیچکس دلیل صحبت‌های هوینس را نمی‌داند و همه نگران هستند که این حواشی بر عملکرد تیم مقابل رئال مادرید تاثیر بگذارد.

دیگر خبرها

  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • پایان شگرد گران‌فروشی «عجله» برای اسنپ و تپسی
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • سردرگمی بایرنی‌ها: چرا هوینس به توخل حمله کرد!
  • ضربه مهلک قاچاق کالا بر پیکر اقتصاد
  • گران‌فروشی در مادرید: رئالی‌ها شاکی‌اند!‏
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است