Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس _ همدان: سیده فریده حسینی‌فرزام؛ با دبه‌های خالی میانه روستا در انتظارند تا آب برسد، با دیدن هر تانکری از دور برمی‌خیزند و آماده دریافت آب می‌شوند، اگر آب برسد که خوشحال با ظرف‌هایی پر از آب برمی‌گردند اما اگر نرسد مایوس‌ و چشم‌به راه، منتظر تانکر بعدی هستند؛ تازه اگر تانکر بعدی برسد...

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این داستان غم‌انگیز این روزها و شاید سالیان دور روستاهایی است که تشنگی خود را با صف انتظار در رسیدن تانکرهای آب می‌گذرانند، دبه‌هایی که همیشه همراهشان است و یکی از کارهای روزمره آنها...

همگان می‌دانند آب آشامیدنی و تامین آب شرب از نیازهای اساسی انسان است و امروزه وجود منابع آب بیشتر در کشورها، امتیازی بزرگ برای توسعه و پیشرفت آن کشور محسوب می‌شود.

آب شهرها معمولا از سدها و چاه‌های عمیق حفر شده در حاشیه شهرها تامین می‌شود و معمولا مشکلی در تامین آب ندارند زیرا جمعیت زیاد شهرها مسئولان را تحریک به توجه به بخش آب و تامین منابع آبی می‌کند اما در بخش روستایی به دلایل متعددی به تامین و بهداشت آب توجه چندانی نمی‌شود که موجب شده اهالی آنها مهجور واقع شوند.

کمبود آب، مشکلات کیفی آب، عدم ایجاد شبکه‌های آبرسانی و خشکسالی قنات و چشمه‌ها در روستاها از مشکلاتی است که روستاها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

امروز شاهد آن هستیم که روستاهایی با تانکر آبرسانی می‌شوند و آبرسانی به این شیوه نمی‌تواند این مشکل حاد را برطرف کند، شاید این اقدام تنها عاملی باشد برای تأمین آب شرب، اما امور روزانه روستاها به ویژه در حوزه بهداشت که این روزها رعایت آن ضروری‌تر از گذشته شده، کان لم یکن باقی بماند.

در استان همدان ۸۹ روستا در تیر ماه به صورت سیار آبرسانی می‌شد که این موضوع برای اهالی روستا بسیار سخت و دشوار است، برخی از این روستاها به صورت دائم با تانکر آبرسانی می‌شوند زیرا هیچ منبع آبی ندارند اما برخی به صورت غیردائم آبرسانی سیار می‌شوند؛ این روستاها از رودخانه فصلی و چشمه‌هایی تامین آب می‌کردند که عدم بارش نزولات جوی در فصل آبی اخیر باعث شد منابع آبی پایدار خود را از دست بدهند و اکنون دست به دامن تانکرهای آبرسانی شوند.

در شهرستان همدان دو روستای خیرآباد با ۴۵۵ نفر جمعیت و قپچاق با ۱۴۱ نفر جمعیت با تانکر آبرسانی می‌شود، در شهرستان بهار نیز دو روستای حسین‌آباد عاشوری با ۳ هزار و ۲۱۲ نفر و روستای قیدلی بلاغ با ۲۶۹ نفر جمعیت آبرسانی سیار می‌شوند، در شهرستان کبودراهنگ تنها به روستای آقچلو با ۴۵۴ نفر جمعیت با تانکر آبرسانی صورت می‌گیرد.

اما در شهرستان فامنین بیشترین روستاهای با آبرسانی سیار وجود دارد به طوری که امامزاده پیرنهان با ۵۹۹ نفر، روستای زرق ۱۱۵ نفر، قوشجه با ۸۵ نفر، خماجین ۱۵۷ نفر، روستای قزل حصار با ۱۲۳ نفر، روستای چاهبهار با ۴۶ نفر، روستای عمرآباد با ۱۱۲ نفر، روستای قره‌چای با ۹۹ نفر، روستای آجرلو با ۳۴۱ نفر، روستای تجرک با ۳۰۷ نفر جمعیت، روستای خواجه حصار با ۱۰۶ نفر، روستای بازران با ۱۰۳، روستای صادق لو با ۱۲۲ نفر، روستای قشلاق با ۱۰۸، روستای قلقل‌آباد با ۶۹ نفرو روستای معدن‌کو با ۷۹ نفر آبرسانی سیار دایم و غیردائم دارند.

در شهرستان ملایر نیز روستاهای علمدارعلیا با ۸۹ نفر، نهنجه با ۶۷ نفر، روستای سنگده با ۵۶ نفر، ناصح‌آباد با ۳۹ نفر، روستای دایلربا ۳۵ نفر، روستای بیاتان سفلا با ۵۰ نفر، بیاتان علیا با ۴۹ نفر، چشمه‌پهن با ۱۳ نفر، هریرز ۳۲ نفرو روستای پیرسواران ۴۵ نفر با تانکر آبرسانی می‌شوند.

اما این تعداد همه روستاهای فاقد آب نیستند زیرا برخی از روستاها تمایلی به قرارگیری زیر پوشش آب و فاضلاب ندارند و معتقدند می‌توانند با آب چاه موجود در منازل خود در روستا گذران زندگی کنند.

با ادغام دو شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی امور مربوط به آب روستائیان نیز در شرکت آبفای شهری انجام می‌شود که شاید در سال‌های ابتدایی، این حجم از کار سخت باشد، آن هم با پدیده خشکسالی و کم‌آبی!

معاون بهره‌‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان در خصوص وضعیت آب روستاها و آبرسانی سیار که به آنها صورت می‌گیرد؛ به فارس اینگونه پاسخ داد: ۸۹ روستای استان تیرماه امسال آبرسانی سیار داشتند؛ برخی از این روستاها آبرسانی سیار داِئم و برخی غیردائم دارند که احتمال افزایش این تعداد در صورت افزایش دما وخشکسالی وجود داشت.

حمیدرضا نیکداد با اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده در راستای پایداری آبرسانی به روستاهای استان ادامه داد: تنها در تیرماه ۳۱ روستا به صورت دائم و ۵۸ روستا به صورت غیر دائم زیر پوشش آبرسانی سیار قرار گرفتند.

 عرضه ۳ هزار و ۵۱۰ متر مکعب آب از طریق تانکر

وی با بیان اینکه از مجموع ۳۱ روستا، ۱۶ روستا زیر پوشش و مابقی غیر زیر پوشش هستند بیان کرد: از ۵۸ روستایی که به صورت غیر دائم آبرسانی شدند، ۴۰ روستا زیرپوشش و ۱۸ روستا غیر پوشش هستند.

نیکداد گفت: در مجموع در تیرماه امسال ۳۱۶ سرویس آب به روستاهای مذکور منتقل شد که از این تعداد ۲۷۱ سرویس به روستاهای زیرپوشش و ۴۵ سرویس به روستاهای غیرپوشش آبرسانی شد.

وی با اذعان به اینکه در این مدت بیش از ۳ هزار و ۵۱۰ متر مکعب آب شرب از طریق تانکر در اختیار روستائیان استان قرار گرفته است افزود: تیرماه در ۳۱ روستا به صورت دائم آبرسانی سیار داشتیم که از این تعداد می‌توان به روستاهای حسین‌آباد عاشوری، قیدلی بلاغ، خیرآباد و قپچاق از روستاهای تابعه شهرستان همدان اشاره کرد.

معاون بهره‌‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان ادامه داد: روستاهای امامزاده پیرنهان، زرق، قوشجه، خماجین، قزل حصار، چاهبهار، عمرآباد، قره چای، آجرلو، تجرک، خواجه حصار، بازران، صادق لو، قشلاق، قلقل آباد و معدن کوه نیز در تیر ماه سال جاری به صورت دائم زیرپوشش آبرسانی سیار قرار گرفتند.

وی با اشاره به دیگر روستاهای زیرپوشش آبرسانی دائم گفت: تنها در تیرماه امسال روستاهای علمدارعلیا، نهنجه، سنگده، ناصح آباد، دایلر،بیاتان سفلی، بیاتان علیا، چشمه پهن، هریرز، پیرسواران در شهرستان ملایر و روستای آقچلو در کبودراهنگ به صورت دائم زیرپوشش آبرسانی سیار قرار گرفتند.

نیکداد شاخص جمعیت روستایی در کشور را حدود ۲۵.۹ درصد عنوان کرد و افزود: در حال حاضر جمعیت روستایی ساکن در استان بیش از میانگین کشوری است.

وی تصریح کرد: از مجموع یک‌هزار و ۱۰ روستای استان، ۷۹۹ روستا زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارند و مابقی زیرپوشش نیستند.

معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب همدان در خصوص چرایی آبرسانی سیار دائم به برخی روستاها بیان کرد: در این روستاها منابع آبی یا از نظر کمی و یا از نظر کیفی جوابگو نبوده و آب روستا مناسب شرب نیست بنابراین به ناچار با تانکر آبرسانی می‌شود.

وی درباره اینکه آیا شرکت آبفا برنامه‌هایی برای خارج شدن روستاها از آبرسانی سیار دارد یا خیر؛ خاطرنشان کرد: تلاش بر این است در سال‌های آینده تعداد روستاهای با آبرسانی سیار کاهش یابد به طوری که در این روستاها مجتمع‌های آبرسانی ایجاد و خطوط انتقالی اجرا شود.

کم‌آبی، عامل افزایش درخواست آبرسانی سیار

نیکداد گفت: تمام روستاها از ابتدا آبرسانی سیار نمی‌شدند بلکه از چاه آبرسانی داشتند اما طی سال‌های اخیر شاخص‌های کیفی آب بهم خورده و درخواست آبرسانی سیار دادند.

وی بودجه آبرسانی سیار را تفکیک شده عنوان کرد و افزود: تانکرهای آبرسانی سیار متعلق به آب و فاضلاب است و فعلا که در تامین سوخت، مشکلی ندارند.

معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب همدان در خصوص اینکه هر روستا چند روز یکبار آبرسانی می‌شود یادآور شد: آبرسانی سیار بسته به نیاز روستاست برخی روستاها روزی دو بار در روز و برخی چند روز یکبار هستند که با هماهنگی دهیار انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تانکرهای آب در هر بار سفر به یک روستا در یک محله مستقر می‌شوند ادامه داد: در هر روستا یک نفر پیگیر امور آب است که تانکرها را برای آبرسانی خبر کند.

نیکداد با بیان اینکه کرایه تانکرها و آب‌بها با شرکت آب و فاضلاب است عنوان کرد: با وجود پروسه پیچیده آبرسانی سیار، آب رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه ممکن است در روستاهای با آبرسانی سیار دائم، منابع آبی تعریف شود گفت: هر روستایی که آبرسانی سیار باشد، فاقد منابع آبی و وضعیت بحرانی است هرچند برخی منابع آبی دارند اما قابل شرب نیست.

روستاهای دارای شرایط بحرانی آبرسانی

معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب همدان با بیان اینکه بیشترین آبرسانی سیار در استان مربوط به روستاهای فامنین است اظهار کرد: روستاهای حسین‌آباد عاشوری و قیدلی بلاغ در بهار، آقچلو در کبودراهنگ، خیرآباد در همدان، تجرک در فامنین، علمدار اولیا و بیاتان اولیا در ملایر از شرایط بحرانی در آبرسانی مواجه هستند.

وی در خصوص سختی‌های آبرسانی به روستاها نیز عنوان کرد: برخی روستاها مسیرهای صعب‌العبوری دارند و عرض جاده کم است و حرکت تانکر سخت، به طوری که چند روز قبل یکی از تانکرها در مسیر آبرسانی به روستا چپ کرد.

نیکداد یادآور شد: در فصل زمستان آبرسانی به برخی روستاها خیلی سخت است و گاهی راه‌های آنها بسته می‌شود و نمی‌توان با تانکر آبرسانی کرد.

وی افزایش هزینه‌ها را عاملی برای دشواری کار آبرسانی سیار عنوان کرد و افزود: هزینه آب و تانکر بالاست زیرا در برخی روستاها که بحران آب بیشتر است علاوه بر شرکت آب و فاضلاب، خود اهالی روستا نیز برای اینکه در سختی نباشند، تانکر آب کرایه می‌کنند.

معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب استان همدان متذکر شد: در مردادماه امسال به ۵۴ روستا آبرسانی سیار داشتیم که شامل ۲۱ هزار و ۶۹۳ نفر جمعیت و ۷ هزار خانوار می‌شوند.

داستان آبرسانی سیار به روستاها و بهره‌مندی روستاییان از این نعمت الهی بسیار پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، مگر می‌توان با آبرسانی سیار به امور روزانه رسیدگی کرد؛ مگر استفاده آب تنها برای شرب است که چندین ظرف از تانکر آب بگیریم و تمام شود؛ اگر این ظرف‌ها در بین راه بریزد چه می‌شود؛ همه این دغدغه‌ها مثل یک نهیب است که دائم بر ذهنمان فشار می‌آورد اما چاره‌ای ندارند تا بلکه راهی برای برون‌رفت از این وضعیت پیدا شود.

این روزها که همدان با بی‌آبی و بحران جدی نبود آب روبروست، کاری نمی‌توان کرد جز صرفه‌جویی و توکل به پروردگاری که با عنایت بی‌پایان خود سیرابمان کند.

انتهای پیام/89003/

منبع: فارس

کلیدواژه: آب روستایی آبرسانی سیار به روستا آبرسانی با تانکر معاون بهره برداری آب و فاضلاب تانکر آبرسانی شرکت آب و فاضلاب آبرسانی سیار آب و فاضلاب برخی روستاها پوشش آبرسانی صورت دائم تانکرهای آب استان همدان نفر جمعیت منابع آبی زیر پوشش منابع آب پوشش آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۶۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی روستای «سرپله» آبدانان از آب آشامیدنی سالم و پایدار

محمد محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با اتمام عملیات لوله‌گذاری شبکه توزیع آب این روستا به طول ۷ کیلومتر، نصب انشعابات آب روستا آغاز شد که ظرف چند روز آینده به اتمام می‌رسد.

وی افزود: این پروژه از محل پروژه‌های جهاد آبرسانی، با همکاری آبفای استان و با استفاده از ظرفیت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و بسیج سازندگی سپاه استان در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تصریح کرد: همزمان با این اقدامات خط انتقالی به طول ۵ کیلومتر برای انتقال آب از مخزن به روستا شروع که به علت وجود معارض در مسیر کار متوقف شد.

محمدی یادآور شد: با اتمام نصب انشعابات، شبکه آب روستا به خط انتقال قدیمی وصل می‌شود که امیدوارم با رایزنی‌های صورت گرفته مشکل معارضین هم مرتفع گردد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در پایان خاطرنشان کرد: با اتمام عملیات فوق ۳۰۰ خانوار با جمعتی بالغ بر ۱۴۰۰ نفر از اهالی روستای سرپله شهرستان آبدانان از نعمت آب شرب پایدار، سالم و بهداشتی بهره مند می‌گردند.

محمدی در پایان با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های آبرسانی به‌ویژه در روستاها و مناطق محروم، خاطرنشان ساخت: با روی کار آمدن دولت کار و فعالیت و توجه ویژه به تامین آب شرب پایدار برای روستاها و شهرهای دچار تنش آبی، آبفای استان در تلاش است با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، آب شرب سالم و پایدار تامین و در دسترس مردم قرار گیرد.

کد خبر 6089478

دیگر خبرها

  • آبرسانی سیار به ۲۵۷ روستای استان گلستان
  • ۱۵ روستا در فریدن و نائین از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • نبود سالن ورزشی مشکل اصلی روستاهای دهستان الوندکوه غربی
  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان    
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • بهره مندی روستای «سرپله» آبدانان از آب آشامیدنی سالم و پایدار
  • آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد