Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست با اشاره به اینکه فعلا نمی‌توان پیش‌بینی درستی از شرایط کرونا در ایران داشت، گفت: اگرچه اکثر استان‌ها در حال تجربه روند کاهشی هستند اما هنوز زمان لازم است تا ببینیم اتفاقاتی که در تعطیلات ۶ روزه، تجمعات ماه محرم، مسافرت‌ها و... افتاد چه تاثیری بر روند بستری و ابتلا گذاشته است؛ بنابراین فعلا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه در برخی استان‌هایی که طی ۲ هفته اخیر روند بستری جدیدشان نزولی شده بود، شواهدی از افزایش مراجعات سرپایی به علت کووید۱۹ مشاهده شده و امیدوارم که این روند گذرا باشد و شاهد اوج‌گیری مجدد بیماری در این استان‌ها نباشیم. 

پیش‌بینی میزان بستری و مرگ‌ومیر در کشور

وی افزود: با توجه به اینکه تغییر تعداد مرگ و میر کرونا نسبت به بستری‌ها با تاخیر همراه است انتظار دارم تعداد مرگ و میر در روزهای آتی کاهش یابد زیرا تعداد بستری‌ها در روزهای اخیر به ویژه ۱۰ روز گذشته در اکثر استان‌ها کمتر شده است و بر این اساس مرگ و میر کلی کشور به شکل موقت کاهش می‌یابد. هرچند، اگر افزایش مراجعات سرپایی که در ابتدا به آن اشاره کردم ادامه داشته باشد، طی هفته‌های آتی، بستری در بیمارستان و تعداد مرگ روزانه نیز ممکن است مجددا اوج بگیرد.

به قله پیک پنجم کرونا رسیده‌ایم؟

این اپیدمیولوژیست درباره قله پیک پنجم کرونا اظهار کرد: هنوز قضاوت در مورد این موضوع زود است. در حال پایین آمدن از قله هستیم اما همانگونه که پیش‌تر گفتم، ممکن است مجددا با یک سیر افزایشی روبرو شویم. از طرفی همه استان‌ها شرایط یکسانی ندارند، در استان‌های نوار شمالی (اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان) و جنوبی (بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان) و نیز استان‌های تهران، قم، البرز، سمنان و یزد به نظر می‌رسد به قله رسیده باشیم اما درمورد استان‌های غربی، شمال غربی و برخی استان‌های پراکنده در مرکز کشور هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم.

او تاکید کرد: در مجموع اگر بخواهیم روند کشوری را تحلیل کنیم می‌توانیم بگوییم به قله پیک رسیده‌ایم ولی فعلا نمی‌توان درمورد اینکه قله را رد کردیم یا روند به شکل افقی طی خواهد شد، یا حتی مجددا صعودی خواهد شد صحبت کرد و باید یکی دو هفته صبر کنیم تا بتوانیم قضاوت کنیم. 

داده‌ای درباره خطر ورود لامبدا به ایران دریافت نکرده‌ایم

یونسیان درباره خطر ورود جهش لامبدا به کشور توضیح داد: در این مورد داده خاصی نداریم و نمی‌دانیم چند مورد توالی‌یابی ژنتیکی از ویروس در کل کشور انجام می‌شود، نتیجه آن‌ها چیست و صرفاً باید حدس و گمان زد. دوستانی که توالی‌یابی انجام می‌دهند باید نتایج را در اختیار کارشناسان قرار دهند تا بتوان نظر داد ولی متاسفانه ما هیچ داده‌ای در این زمینه دریافت نمی‌کنیم. باید اطلاعات شفاف در اختیار متخصصین قرار گیرد تا بتوانند اظهارنظر کنند. اطلاعات را یک عده در دست دارند و از عده‌ی دیگری خواسته می‌شود پیش‌بینی انجام دهند. 

پیک ششم دور از انتظار نیست

این اپیدمیولوژیست درباره احتمال بروز پیک ششم کرونا گفت: اگر به اندازه کافی واکسیناسیون انجام نشود این امر که پیک ششم با همین واریانت دلتا یا با واریانت جدیدی مانند لامبدا رخ دهد دور از انتظار نیست. تنها کار مهم در این میان انجام سریع و گسترده واکسیناسیون است. فواصل بین دو پیک کرونا عدد مشخصی ندارد زیرا وابسته به شرایط و متغیرهای متعدد است.
 

کد خبر 623732 برچسب‌ها مرگ كرونا در ايران كرونا لامبدا آمار واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مرگ كرونا در ايران كرونا لامبدا آمار واکسن کرونا پیش بینی استان ها قله پیک پیک ششم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۶۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، محققان دانشگاه کمبریج، دانشگاه اکسفورد و کل تک در آمریکا مشغول توسعه روشی نوین به نام «واکسن شناسی پیشگیرانه»( proactive vaccinology) هستند که هدف آن آموزش سیستم ایمنی بدن برای شناسایی ویروس های مختلف کرونا است.

این واکسن از آنتی ژن هایی استفاده می کند که در ۸ ویروس کرونای مختلف از جمله ویروسی در خفاش ها وجود دارد. آنتی ژن ماده ای است که واکنش ایمنی در بدن را آغاز می کند.

چنین روندی به سیستم ایمنی بدن آموزش می دهد تا بخش هایی از آنتی ژن ها را جستجو کند که در ویروس های مختلف، از جمله مواردی که در واکسن وجود ندارد، مشترک است. به عنوان مثال واکسن ویروسSars-CoV-۱ که به همه گیری سارس در ۲۰۰۳ میلادی منجر شد را در بر نمی گیرد.

به طور معمول واکسن ها، مانند نمونه هایی که برای مقابله با کووید۱۹ به کار گرفته شدند، از یک آنتی ژن برای آموزش سیستم ایمنی استفاده می کنند تا ویروس های خاص و جداگانه را هدف بگیرند.

روری هیلز محقق فارغ التحصیل دانشکده داروسازی کمبریج و مولف ارشد پژوهش در این باره می گوید: تمرکز ما توسعه واکسنی است که در مقابل پاندمی ویروس کرونای آینده از انسان ها دفاع کند. باید آن را حتی قبل از آغاز همه گیری آماده کنیم. ما واکسنی ابداع کردیم که در مقابل طیف وسیعی از ویروس های کرونا از جمله نمونه هایی که هنوز ناشناخته هستند، محافظت ایجاد می کند.

نتایج این پژوهش در ژورنال نانوتکنولوژی منتشر شده است.

مارک هاوارث از دانشگاه کمبریج و مولف ارشد تحقیق می گوید: ما نباید منتظر ظهور ویروس کرونای جدید بمانیم. به دانش کافی درباره ویروس های کرونا و واکنش های سیستم ایمنی به آنها دست یافته ایم و اکنون می توانیم واکسن هایی بسازیم که در مقابل شاخه های ناشناخته ویروس کرونا از انسان ها محافظت می کند.

تحقیق نشان داده واکسن جدید که Quartet Nanocage نام گرفته واکنش ایمنی وسیعی در موش ها از جمله حیواناتی که در مقابل Sars-CoV-۲ ایمن شده بودند، ایجاد می کند.

طبق این پژوهش طراحی واکسن ساده تر از نمونه های توسعه یافته است و ا حتمالا در توسعه واکسن هایی برای دیگر مشکلات سلامتی نیز کاربرد دارد. این تحقیق در اوایل ۲۰۲۵ میلادی وارد مرحله یکم آزمایش بالینی می شود.

کد خبر 6099037 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • دریادار سیاری: اگر نگاه به آینده نباشد، آموزش دچار روزمرگی می‌شود
  • شایگان: حسن یزدانی به بوداپست می‌رود، مگر آنکه آماده نباشد
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • گری نویل: آرسنال برای قهرمانی به عملکرد تاتنهام امیدوار نباشد
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • مقاومت: حماس توافقی را که شامل آتش‌بس دائمی نباشد، نمی‌پذیرد
  • حماس: با توافقی که شامل توقف جنگ در غزه نباشد، موافقت نمی‌کنیم
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس