Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمتر از 48 ساعت تا پایان مهلت امریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان، فرودگاه کابل یک بار دیگر پس از انفجار مرگبار چند روز قبل، هدف حمله راکتی قرار گرفت و نیروهای امریکایی که در آماده‌باش به سر می‌بردند، با پدافند ضد موشک خود دست‌کم 5 راکت را دفع کردند. این در حالی است که در حمله پهپادی امریکا به یک عامل انتحاری دست‌کم 7 شهروند افغان جان باختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «گاردین»، شاهدان گفته‌اند خودروی حامل پرتابگر راکت‌های حمله صبح دیروز در محله «سلیم کاروان» در مجاورت فرودگاه کابل در یکی از انفجارها منهدم شده است. گرچه هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته اما آنچه مسلم است این حملات، روزهای پایانی مأموریت 20 ساله امریکا و همپیمانانش در افغانستان را با چالشی جدی روبه‌رو کرده است. با این حال در بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شده است، «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا بار دیگر بر تداوم فرآیند خروج بدون هیچ گونه وقفه‌ای تا پایان 31 آگوست خبر داده و اولویت را بر خروج افرادی دانسته که در خطر بیشتری قرار دارند. این حملات راکتی در واقع دومین تلاش در 24 ساعت برای هدف قرار دادن فرودگاه کابل بود.

مرگ 7 شهروند در حمله پهپادی امریکا و اعتراض طالبان
روز یکشنبه کمتر از 24 ساعت پیش از حملات راکتی به فرودگاه کابل و یک روز پس از آنکه «بایدن» وعده حمله تلافی‌جویانه علیه داعش را داد، فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام)، از دومین حمله پهپادی این کشور به مواضع داعش پرده برداشت. «بیل اوربان»، سخنگوی سنتکام اعلام کرد این حمله به خودرویی بود که تهدیدی قریب‌الوقوع برای فرودگاه کابل شناسایی شده بود: «این حمله با موفقیت انجام شد و انفجارهای ثانویه و بزرگ این خودرو نشاندهنده مقادیر قابل توجه مواد منفجره داخل آن بود. ما در حال ارزیابی تلفات احتمالی غیرنظامیان در جریان این حمله هستیم گرچه هیچ نشانه‌ای در این باره نیست. ما درباره تهدیدات آینده نیز هوشیاریم.»
اما این اظهارات تنها یک سوی واقعیت بود چراکه برخلاف ادعای امریکا درباره کشته شدن دو داعشی در این حمله، مقامات بهداشت و درمان افغانستان از کشته شدن شماری از غیرنظامیان از جمله چند کودک در این حمله خبر دادند. به نوشته «وال استریت ژورنال»، به رغم وجود این شواهد پنتاگون نیز درباره آمار تلفات این حمله سکوت کرده است. اما این موضع سبب شده، طالبان هشداری جدی به امریکا بدهد.
به گزارش «الجزیره»، «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با تلویزیون «CGTN» چین با انتقاد از حمله امریکا گفت: «حمله پهپادی خودسرانه امریکا در کشوری دیگر خلاف قانون است و آنها باید پیش از هر اقدامی ما را مطلع می‌کردند. این شرایط با توجه به  کشته شدن 7 غیرنظامی وضعیت را جدی تر می‌کند.» برخی رسانه‌ها شمار تلفات این حمله را 5 نفر از جمله سه کودک اعلام کرده‌اند اما در برخی منابع خبر داده اند شمار کشته‌ها 9 نفر از اعضای یک خانواده شامل 6 کودک بوده است.
تقلای بی ثمر برای ایجاد منطقه امن
با مخالفت طالبان با تمدید مهلت خروج نیروهای خارجی، فرانسه، انگلیس و آلمان که در روزهای گذشته با شتابزدگی تمام خروج نیروهای نظامی‌شان را تکمیل کردند، به منظور خروج شماری از تبعه‌های غیر نظامی خود و همین طور همکاران افغانشان، به پیشنهاد مکرون خواهان ایجاد منطقه امن در کابل برای خروج افراد دارای مجوز پس از 31 آگوست شدند. آنان دیشب این درخواست را به شورای امنیت سازمان ملل بردند. «فرانس 24» نوشت؛ «امانوئل مکرون» با اعلام اینکه هیأت فرانسوی مذاکرات با طالبان را آغاز کرده است، شرط اروپا برای تعامل با افغانستان را ایجاد منطقه امن اعلام کرد. در همین حال بنا بر گزارش «یورو نیوز»، «سهیل شاهین»، سخنگوی هیأت سیاسی طالبان در دوحه با رد درخواست مکرون گفت: «ایده منطقه امن در اطراف فرودگاه ضرورتی ندارد و از طرف طالبان اطمینان می‌دهم که افغان‌ها در صورت داشتن گذرنامه و روادید پس از 31 آگوست هم می‌توانند با از سرگیری پروازها از کشور خارج شوند.»
این اظهارات اما غرب را از تلاش ناامید نکرد و دیروز وزرای خارجه کشورهای غربی و همچنین اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل در دو نشست جداگانه موضوع افغانستان را بررسی کردند. بنا بر اعلام وزارت خارجه امریکا، نشست مجازی وزرای خارجه دیروز با حضور نمایندگان ایالات متحده و شرکای کلیدی آن از جمله انگلیس، فرانسه، کانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، ترکیه، قطر، اتحادیه اروپا و ناتو برگزار شد. همچنین اعضای دائم شورای امنیت نیز همزمان در مقر سازمان ملل در نیویورک درخواست ایجاد منطقه امن در افغانستان و تحولات آتی این کشور را مورد توجه قرار دادند.
این اقدامات در حالی انجام شد که «طلوع نیوز» افغانستان به نقل از «عبدالحق وثیق» عضو دفتر سیاسی طالبان، تهدید فراگیر داعش در این کشور را تبلیغات منفی امریکا خواند تا درباره وخامت شرایط افغانستان بزرگنمایی شود. طالبان همچنین با انتشار خبر حضور «ملا هیبت الله آخوندزاده» رهبر خود در قندهار از تشکیل کابینه دولت تا چند روز آینده خبر داده است.
/ ایران