Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@19:54:58 GMT

تشدید اختلافات عراق و کویت

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۶۵۵۸

تشدید اختلافات عراق و کویت

مبارک بلافاصله پس از پایان نشست سران، از بغداد به دمشق آمد. رئیس‌جمهوری مصر که با توجه به روش مدیریت و اظهارات صدام در نشست، از نیت‌های او شدیداً نگران بود، رئیس‌جمهوری اسد را در جریان فضای اجلاس بغداد قرار داد و گفت صدام هنگام بدرقه اش در فرودگاه به مقصد دمشق از وی خواسته به سوریه نرود، اما او نپذیرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اقدام مبارک در دیدار از دمشق، دوستانه بود و رئیس‌جمهوری اسد نیز قدر آن را می‌دانست، اما پس از ملاقات با مبارک، این نگرانی بیش از پیش در ذهنش قوت گرفت که منطقه در برابر تحولاتی قرار دارد که سرانجام آن، نیک نیست.

پیام اسد به فهد درباره یورش [عراق به کویت]
تحقق این نگرانی چندان به تأخیر نیفتاد و با آشکار شدن نشانه‌های آن، فصل نخست تحولاتی آغاز شد که به فاجعه عراق و کویت و فروپاشی امنیت مشترک عربی منجر شد. رئیس‌جمهوری عراق در ژوئن ۱۹۹۰ و بلافاصله پس از اجلاس سران عرب، وضعیت روابط خود با کشورهای عربی خلیج فارس [ن] را متشنج کرد و خواهان برگزاری نشست کشورهای عضو سازمان صادرکنندگان نفت (اوپک) برای توافق درباره سهمیه‌های تولید و ممانعت از تداوم کاهش قیمت هر بشکه نفت شد که در بازار جهانی به ۱۰ دلار رسیده بود. خواسته صدام، حقی بود که از آن اراده باطل داشت. صدام به این باور رسیده بود که درخواست‌های مالی و سیاسی اش از کویت، جز با اعمال قدرت دست یافتنی نیست، اما توجه نداشت که پر شدن بازار از نفت، نتیجه سیاست‌های خود او است که کشورهای خلیج فارس [ن] را مجبور کرده بود از راه افزایش تولید نفت، هزینه‌های جنگ طولانی مدت او را با ایران تأمین کنند البته مشکل، تنها این موضوع نبود و رئیس‌جمهوری عراق پس از پایان جنگ با ایران برای تحقق بلندپروازی‌های شخصی خود، در پی تراشیدن توجیه‌های منطقه‌ای و بین المللی بود تا بتواند کویت و فراکویت را اشغال کند.
رئیس‌جمهوری اسد مرا مأمور کرد پیامی برای ملک فهد ببرم تا روایت او را درباره رویدادهای در جریان بدانیم. با ملک دیدار و پیام اسد را منتقل کردم. ملک فهد به من گفت که تنها چند هفته پیش و پس از طرح موضوع سهمیه‌های اوپک، با صدام در منطقه «حفر الباطن» ملاقات و به مدت دو روز با یکدیگر نشست‌هایی داشته و تلاش کرده، صدام را راضی کند و او هم از نتیجه این گفت‌وگوها، خشنود بوده است. فهد همچنین گفت صدام در این نشست‌ها به او گفته است، سعودی پادشاهی مهمی است. چرا این شیخ نشین‌های مسخره خلیج‌فارس [ن] را به حال خود رها کرده‌ایم و آنها را با هم تقسیم نمی‌کنیم؟ ملک فهد نیز به او پاسخ داده بود: ای ابا عدی، خداوند مرا از نعمت داشتن سرزمین گسترده‌ای برخوردار کرده و بیشتر نمی‌خواهم.
آنچه شگفتی مرا در پی داشت این بود که ملک فهد در سخنان خود با من، به این جمع‌بندی نرسیده بود که صدام واقعاً در پی اشغال کویت است. به دیگر سخن، این احتمال در محاسبات فهد وجود نداشت و همچنان فکر می‌کرد روابط برادری بر اختلاف‌ها با هر انگیزه‌ای که باشد، غلبه خواهد یافت./ ایران 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس جمهوری ملک فهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۶۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار

روزانه در سایت "نبض بورس" گزید‌ه‌ای از آخرین اخبار و مطالب جذاب پیرامون بازار سرمایه، مسکن، ارز، انرژی و سرمایه گذاری تهیه و منتشر می‌گردد. گزارش کامل از گزیده‌ خبرهای امروز «نبض بورس» (https://nabzebourse.com) را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

توقف این نمادها در معاملات فردا   پیش بینی بورس شنبه ۸ اردیبهشت| فردا این نمادها مورد توجه هستند؟

 

خبرهای جذاب برای سهامداران کچاد، شغدیر، کتوسعه و فن افزار

 

کاهش قیمت طلا بیشتر از این خواهد بود یا خیر؟

 

پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار

 

اشتهای میلیارد دلاری و جاه طلبانه غول معدنی دنیا و تاثیر آن بر مس!

 

تامین مالی درون گروهی در زیرمجموعه والبر | قرض الحسنه بین دو شرکت دارویی!

 

نمادهایی که مشمول فرآیند تعلیق اند، مراقب باشید!

 

قیمت لحظه‌ای دلار، یورو و درهم

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • امیر کویت فردا عازم قاهره می‌شود
  • مشعل الصباح امیر کویت فردا عازم قاهره است
  • افشاگری‌های عضو جدا شده از منافقین در دادگاه درباره همکاری های نظامی این گروهک با ارتش صدام
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • تیم هاکی روی یخ جوانان ایران از سد مالزی گذشت
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • اختلافات آشکار شد؛ درگیری لفظی محمد صلاح با یورگن کلوپ پیش از ورود به زمین + ویدئو
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار