Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، طی نشدن فرایند طبیعی سوگواری و کوتاهی مراسم تشییع و خاکسپاری متوفیان و نیز برگزار نشدن مراسم ترحیم، به منظور رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری از شیوع کرونا صورت می‌گیرد، تبعات روحی و روانی را بر خانواده‌های سوگوار تحمیل کرده و تاکنون نیز در پاسخ به این نیاز روانی و کمک به مشکلات عاطفی و روحی خانواده‌های جانباختگان کمتر راهکاری عملی ارائه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شمار جانباختگان کرونا در شهرستان سبزوار، در غرب استان خراسان رضوی، روز به روز در حال افزایش است و ویروس کرونا تاکنون خانواده‌های زیادی را سوگوار و مصیبت زده کرده است که عمده این خانواده‌ها هنوز با غم از دست دادن عزیزان خود کنار نیامده و دچار افسردگی شده اند که نیاز به مداخلات روانشناختی موثر دارند.

یکی از راه‌های کمک به افراد سوگوار در شرایط کرونایی ارائه مشاوره‌های روانشناختی به خانواده‌های متوفی و برقراری گفتمان‌های مجازی برای کاهش اختلالات سوگ است که این موضوع باید از سوی نهاد‌های مختلف و مراکز مشاوره مورد توجه جدی قرار بگیرد.

محمود شایان تبار کارشناس ارشد مشاوره خانواده گفت: در فقدان عزیزان همواره یکی از نیاز‌های بازماندگان احساس همدلی و دوست داشتن برای تخلیه هیجانات است که این فرایند در مراسم خاکسپاری با گریه کردن در آغوش نزدیکان صورت می‌گرفت که این حس همدلی در شرایط کرونایی محدود شده است.


او افزود: بیماران کرونایی علاوه بر مرگ‌های مظلومانه، تدفین غریبانه‌ای نیز دارند و در حالی که در گذشته برگزاری مراسم تشییع، خاکسپاری، آیین ختم، هفتم و چهلم درگذشتگان منجر به احیای روانی افراد سوگوار می‌شد، اما شرایط خاص سوگواری کرونایی، آلام و درد‌های خانواده‌های داغدار را مضاعف کرده است.

کارشناس ارشد مشاوره خانواده ادامه داد: قبل از بحران کرونا یکی از فرایند‌های درمان سوگ و کمک به افراد داغدیده گفتگو در فضای خانه پیرامون فرد متوفی و بیان خاطرات وی بود که منجر به تخلیه هیجانات و آرامش نزدیکان وی می‌شد، اما در شرایط کنونی نبود امکان و شرایط مطلوب برای همدردی با خانواده‌های داغدار، غم بازماندگان را بیشتر کرده است.

سامانه رایگان مشاوره سلامت

شایان تبار بیان کرد: به منظور جبران این خلاء، با همکاری انجمن روانشناسی و مشاوره روان پویش سبزوار، ارائه مشاوره رایگان سوگ به صورت حضوری و تلفنی امکانپذیر شده است که شهروندان می‌توانند با برقرای تماس با شماره ۴۴۲۶۷۰۰۶ از این خدمات بهره بگیرند.


او تصریح کرد: این سامانه مشاوره تلفنی انواع خدمات روانشناختی و آسیب‌های اجتماعی را به شهروندان و نیز خانواده‌های متوفیان کرونا ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید

افزایش فوت ناشی از کرونا در مشهد


کارشناس ارشد مشاوره خانواده تاکید کرد: عدم برگزاری مراسم سوگواری و تخلیه نشدن هیجان خانواده‌های متوفیان کرونایی، نیاز به مداخله درمانی سوگ را ضروری کرده است و ارائه مشاوره در این زمینه مانع شکل گیری اختلالات روانی و عوارض روانشناختی بازماندگان می‌شود.

سوگ‌یاد‌های مجازی جایگزین سوگواری حضوری

شایان تبار اظهار کرد: فضای مجازی بستر مناسبی برای کاهش آلام خانواده‌های سوگوار در شرایط کنونی است و همدردی با خانواده متوفیان از طریق گروه‌های خانوادگی، شبکه‌های مجازی و قرائت قرآن و فاتحه به کاهش اندوه افراد سوگوار کمک می‌کند.

او افزود: بستر‌های فضای مجازی هر چند جایگزین مراسم حضوری نمی‌شود، اما بدون شک چاپ اطلاعیه و بنر و انتشار آن در فضای مجازی و نیز برقراری تماس تلفنی و تصویری در ایجاد آرامش افرادی که عزیزان خود را بر اثر ویروس کرونا از دست داده اند، موثر است.

مشاوره سوگ، مداخله زودهنگام

علی اکبر دارینی روانشناس و روان درمانگر نیز گفت: قبل از شیوع کرونا، فرایند سوگ روال طبیعی خود را طی می‌کرد، اما اکنون برگزاری آیین سوگواری وجود ندارد و این شوک روانی در کنار برچسب اجتماعی و کروناهراسی، تحمل غم از دست دادن عزیزان را دشوارتر کرده است.

 او افزود: برای برون‌رفت از مشکلات روحی و روانی و مداخله زودهنگام، مشاوره سوگ با مشارکت متخصصان اجتماعی، روانپزشکان و روانشناسان انجام می‌شود.

روانشناس و روان درمانگر ادامه داد: در نشست‌های مشاوره سوگ که اغلب چهار تا پنج جلسه به طول می‌انجامد، مشاوره روان‌شناختی از طریق تکنیک‌های همدلی با ایجاد ارتباط با خانواده معزا، آن‌ها را تشویق به پالایش هیجانی نموده و پذیرش سوگ را برای آن‌ها تسهیل می‌کند.

تبعات اجتماعی ناشی از اختلال سوگ، نیازمند حمایت‌های روانشناختی

کاظم شبانی معاون پیشگیری بهزیستی سبزوار نیز گفت: شیوع کرونا به یکباره فرهنگ عزاداری را تغییر داده است و مرگ‌های غریبانه کرونایی و عدم برگزاری مراسم حضوری، سبب اختلال در فرآیند طبیعی سوگ و بروز آسیب‌های روحی و روانی بسیاری برای خانواده‌ها شده است.


او افزود: در روانشناسی سوگ، برپایی آیین‌های سوگواری، خاکسپاری و ختم پاسخگوی نیاز روانی بود و به تخلیه هیجانی و تسلی بازماندگان درگذشتگان منجر می‌شد، اما اکنون اختلال ایجاد شده در فرآیند سوگ بر اثر کرونا، نیاز به حمایت‌های روانشناختی از خانواده متوفیان را بیشتر کرده است.

معاون پیشگیری بهزیستی سبزوار ادامه داد: خانواده‌هایی که دچار اختلال سوگواری و بیماری‌های افسردگی شده اند باید تحت حمایت‌های روانشناختی نهاد‌های خاص و مراکز مشاوره و روانشناسی قرار بگیرند، اما این وظیفه هنوز بر زمین مانده است.

شبانی بیان کرد: چنانچه مشاوره‌های سوگ و روانشناختی به موقع به خانواده‌های متوفی، که نیاز به مداخله درمانی دارند، ارائه نشود این افراد دچار آسیب‌های دیرپا و افسردگی‌های پس از سوگ خواهند شد.

 

انتهای پیام//م.ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا مرگ بیماران کرونایی خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۶۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرزندآوری باید ضرورت ملی و اولویت زندگی جوانان باشد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هوشنگ توکلی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در سخنانی عنوان کرد: معتقدم که تصمیم گیری و دیدگاه نسبت به جوانی جمعیت و ازدیاد آن باید از جامعه به بالا تزریق شود.

وی ادامه داد: وقتی خواسته‌ای در جامعه تعریف می‌شود و جا می‌افتد، به سمت مدیران اجرایی هم می‌رود و همین نشان می‌دهد که چنین علاقه‌ای الان در جامعه وجود دارد. وی در ادامه اظهار داشت: زمانی که چنین دیدگاهی به مدیران جامعه تزریق شود قطعا جزو اولویت هایشان قرار میگیرد و توجه می‌کنند که چه چیز‌هایی نیاز این جوانان است و تعادل بین نیاز‌ها، خواسته‌ها، توقعات و قدرت اجرایی خود را برقرار می‌کنند، هر تصمیمی در اینجا گرفته شود می‌تواند به نفع جامعه باشد.

توکلی با اشاره به شعار جوانگرایی جامعه گفت: همین شعار نشان می‌دهد که ما جوانان را می‌خواهیم تشویق به ازدواج و سپس فرزندآوری کنیم، این را هم باید در نظر بگیریم که در طول سالیان گذشته کشورما دچار تحریم‌های زیادی بوده و همه روی جامعه اثر منفی گذاشته است حال باید سرمایه گذاری‌هایی داشته باشیم که بتواند این ضعف‌ها را جبران کند و جزو اولویت‌های جامعه قرار بگیرد، قطعا قوه مجریه ما در این زمینه نیت خوبی دارد و باید بررسی کند که براساس آن چه سیاست‌هایی را در نظر بگیرد.

توکلی با اشاره به اینکه آشوب‌هایی که در سراسر دنیا دیده می‌شود نیرو‌های جوان جامعه را نسبت به آینده نگران می‌کند، گفت: الان هم که دانش بشری رشد کرده، کهنسالان بیشتر عمر می‌کنند و شرایط به طوری شده کشوری مثل انگلیس یک قتل عام علیه سالمندانش در بیمارستان راه انداخته به دلیل اینکه توان دادن خرج سالمندان را ندارد، حال در این شرایط و در جامعه خودمان باید وضعیت با بسنجیم تا نیروی کار و انسانی جوانمان از دست نرود و برای آینده هم برنامه ریزی درست داشته باشیم.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یک درصد آسیب های اجتماعی رفتارهای «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز
  • یک درصد آسیب‌های اجتماعی رفتار‌های «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز
  • هشدار درباره افت درسی و ترک تحصیل دانش‌آموزان
  • بیش از ۸۴ هزار تماس با مشاوره تلفنی بهزیستی مرکزی برقرار شد
  • ارائه ۴۱۰ هزار ساعت خدمت مشاوره‌ای رایگان به مردم
  • فرزندآوری باید ضرورت ملی و اولویت زندگی جوانان باشد
  • ارائه خدمات مشاوره و مددکاری رایگان به رانندگان تاکسی و خانواده هایشان
  • افتتاح مرکز مشاورزه ازدواج و تحکیم خانواده شهرستان اسکو
  • مگر دیوانه ام که به روانشناس مراجعه کنم؟!/ تفاوت روانشناس با روانپزشک چیست؟
  • پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی را به چالش خواهد کشید