Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، نشستی آنلاین با محوریت افغانستان بین نمایندگان نهاد دیپلماتیک ترکمنستان، تاجیکستان و اتریش برگزار شد.

این نشست آنلاین را «کارل نهامر» وزیر کشور و «الکساندر شالنبرگ» وزیر بین المللی و بخش اروپایی اتریش برگزار و سازماندهی کردند.

در این دیدار طرفین در مورد وضعیت کنونی افغانستان، به ویژه روند رویدادهای سیاسی در این کشور و تأثیر آنها بر ثبات و امنیت منطقه تبادل نظر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین وضعیت پناهندگان و مهاجران و مرور مکانیسم‌های قابل قبول همکاری در مقیاس منطقه‌ای و بین المللی مورد بررسی قرار گرفت.

در این راستا درباره گسترش کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان نیز مطرح شد.

«وفا خواجه یف» معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان در سخنان خود در این نشست اظهار داشت: ما خواهان حل و فصل زودهنگام اوضاع در افغانستان با مشارکت همه نیروهای مسئول این کشور و همچنین مشارکت فعال دیگر طرف‌ها هستیم.

وی در این راستا اشاره کرد که طرف ترکمنستان ایجاد صلح در افغانستان را از سه بعد اصلی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی-بشردوستانه در نظر دارد.

خواجه یف ادامه داد: ترکمنستان گفت و گوی فعال و سازنده‌ای با نمایندگان کشور همسایه انجام می‌دهد، ثبات وضعیت در مناطق مرزی را تاکید و برای حفظ عملکرد مناسب حمل و نقل کالا و همچنین بهره برداری از نقاط مرزی بین دو کشور تلاش  می‌کند.

در این نشست تأکید شد که ترکمنستان حامی حل و فصل مسالمت آمیز همه مسائل موجود منحصراً با روش‌ها و ابزار و راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک است که از زمان به دست آوردن استقلال و اعلام بی‌طرفی در عمل ثابت شده است.

معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: به عنوان عضو دائم کمیته اجرایی برنامه کمیساریای عالی امور پناهندگان، ترکمنستان دارای تجربیات گسترده در حل شرایط پیچیده بشردوستانه است و از شرکای بین المللی می‌خواهد تا راه‌های قابل قبول متقابل برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان را بیابند و بکار گیرند.

طرفین توافق کردند که گفت و گوی فعال را با هدف برداشتن گام‌های مشخص برای تسهیل بازسازی اجتماعی-اقتصادی افغانستان ادامه دهند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکمنستان اتریش تاجیکستان نشست سه جانبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۶۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند

وزیر خارجه حکومت طالبان با اشاره به زنجیره تامین و حمایت از داعش گفت سه کشور همسایه زمینه این گروه تروریستی در منطقه را فراهم کرده‌اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «امیرخان متقی» وزیر خارجه حکومت طالبان بدون نام بردن از کشور خاصی گفت سه کشور همسایه زمینه را برای حضور گروه تروریستی داعش در منطقه فراهم کرده‌اند.

وی افزود یکی از این کشورها نیروی انسانی داعش را فراهم می‌کند، دومی برنامه‌های آموزشی و کشور سوم نیز حملات تروریستی آن را هدایت می‌کند.

متقی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه افغانستان-قزاقستان در کابل اظهار داشت بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هر 10 مورد رویداد امنیتی دستکم هشت مورد آن در خارج از افغانستان طراحی شده است.

وی تصریح کرد اگر این کشورهای همسایه مسئولیت خود را به درستی انجام دهند، در افغانستان مشکلات امینتی بوجود نخواهد آمد.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت داعش در افغانستانحقانی: تهدید داعش در افغانستان، نگران‌کننده نیستنیویورک‌تایمز: نصف اعضای داعش خوراسان اتباع تاجیکستان هستند

وزیر خارجه حکومت طالبان همچنین تاکید کرد از خاک افغانستان به دیگران آسیبی نخواهد رسید اما کشورهای دیگر نیز از اقدامات ویرانگر دست بردارند.

امیرخان مقتی اظهار داشت امنیت افغانستان به امنیت منطقه مرتبط است.

«ملا یعقوب مجاهد» وزیر دفاع حکومت طالبان پیش از این با اظهار اینکه عناصر داعش از تاجیکستان و پاکستان وارد افغانستان می‌شوند از این کشورها خواسته بود مرزهای خود را کنترل کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولین گردهمایی ائمه جمعه استان خوزستان با محوریت تبیین جایگاه مسجد در الگوی اعتلای شهر
  • صعود تایلند به فینال جام ملت‌ها؛ افغانستان در آستانه تاریخ‌سازی
  • صعود تایلند به فینال جام ملت‌ها/ امید افغانستان به جهانی شدن
  • شویگو: آمریکا برای تسلط بر منطقه آسیا و اقیانوسیه تلاش می کند
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • شگفتی‌سازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملتهای فوتسال آسیا
  • آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه
  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان