Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@01:53:57 GMT

طرح پویش، مسیری برای اشتغال دانش محور است

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۸۸۰۹

طرح پویش، مسیری برای اشتغال دانش محور است

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: طرح پویش طرحی دانشجو محور در راستای توانمندی و کارورزی دانشجویان در ارتباط با صنعت برای اشتغال دانش محور است که با اجرای آن امکان جذب و استخدام دانشجویان در صنایع و موسسات فراهم می شود.

پیام نجفی، امروز (سه شنبه_ ۹ شهریور) در نشست خبری تاسیس دانشکده تخصصی معدن و زمین شناسی با طرح پویش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اظهار کرد: از دغدغه های قدیمی دانشگاه آراد اصفهان توجه به مراکز رشد است که به تدریج این مراکز را راه اندازی کردیم و در رشته های دانش بنیان فعال هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای کاربردی کردن دانش اهمیت قائل هستیم و در طرح پویش دنبال این هستیم که برای دانشجویان، همزمان با تحصیل، کار پیدا کنیم و فارغ التحصیلان ماهری شوند و به شرکت های دانش بنیان در رشته های خود کمک کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: با هلدینگ کیمیا تفاهم نامه ای امضا کرده‌ایم که در زمینه مهندسی معدن رشته ای تاسیس کنیم و در قالب طرح پویش دانشجویان فعالیت کنند و مخارج تحصیل آنان را تا حد زیادی پرداخت می کند. رشته مهندسی معدن را در قالب طرح پویش راه اندازی می کنیم تا به اشتغال دانشجویان کمک شود.

به گزارش ایسنا، نجفی افزود: کسانی که در طرح پویش پذیرش می شوند غالبا شهریه ندارند و در رشته خود مهارت پیدا می کنند. دغدغه مهم این است که فرزندان خود را از نظر تحصیلی به درستی هدایت نمی کنیم. مشاوران تحصیلی باید نگاه بلندمدت داشته باشند. معدن و زمین شناسی رشته های مهمی هستند، چراکه نیاز به متخصصان زمین شناسی و معدن داریم.

وی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی جای کار زیادی داریم و در بخش لبنیات نیز ظرفیت های زیادی در کشور داریم. تحولات از بستر دانشگاه به وجود می‌آید.  پیوند دانشگاه و صنعت به درستی برقرار نمی‌شود و در طرح پویش صنعت را وارد آموزش کرده‌ایم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، ادامه داد: برای رشته های خود در حال جستجو برای اسپانسر هستیم و ۸ واحد کارآموزی پویش را تعریف کرده ایم و دانشجو باید ۲۴۰ ساعت کار کند. دانشجویان در این طرح در فضای کار قرار می گیرند و دانش و کار با یکدیگر تلفیق می شود.

نجفی گفت: در کل طرح پویش طرح دانشجو محور در راستای توانمندی و کارورزی دانشجویان در ارتباط با صنعت برای اشتغال دانش محور است که با اجرای آن امکان جذب و استخدام دانشجویان در صنایع و موسسات فراهم می شود.

وی ادامه داد: در بین دانشگاه های آزاد از نظر تعداد مقالات در کشور، دانشگاه خوراسگان رتبه سوم را دارد و ۷۷۰ هزار فارغ التحصیل داریم. ارتباط نزدیکی با صنایع برقرار کرده ایم و دانشگاه آزاد باید حل مسئله کند و در کل دانشگاه‌ها باید در تمام زمینه ها حل مسئله کنند. مشکل اصلی امروز کشور کمبود متخصص است و در صنعت این مشکل بیشتر وجود دارد. برای مثال مهندس نساجی و کشاورزی کم داریم. بسیاری از بنگاه ها مهندس نساجی ندارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان افزود: در طرح پویش دانشجویان باید تلاش و کار کنند و به هر کسی مدرک پویش اعطا نمی شود و هر دانشجو ۸ ترم خود را باید با نمرات خوب پشت سر بگذارد و نمره عملی خوبی هم بگیرد. برخی از رشته های کم مخاطب شده اند که جای نگرانی دارد. برای مثال زمین شناسی کم مخاطب شده است که در دانشگاه خوراسگان یک هیات علمی قوی در این رشته داریم تا دانشجویانی متخصص را تربیت کنند. بزرگترین ژئوپارک کشور را در شرق اصفهان داریم، در حالی که متخصص ژئوپارک در ایران بسیار اندک است.

نجفی گفت: متخصص کامپیوتر نیز در کشور کم است و باید تلاش کنیم در قالب چنین طرح هایی این کمبودها را جبران کنیم. ۲۳۰ دانشجو داریم که در شرکت های دانش بنیان دانشگاه خوراسگان در حال فعالیت هستند و در رشته های مختلف معماری دانشجویان نخبه زیادی داریم و بیشتر معماران خوب کشور از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند.

وی اظهار کرد: در رشته حقوق و حسابداری دانشجویان پرکاری داریم که معمولا پس از فارغ التحصیلی مشغول کار می‌شوند. اما کم مخاطب ترین رشته‌های دانشگاه کشاورزی، آب، خاک شناسی، محیط زیست و زمین شناسی است که در طرح پویش سعی داریم مخاطبان این رشته‌ها را افزایش دهیم. فرزندان ما از ۱۸ سالگی باید با فضای کار و کسب درآمد آشنا شوند تا پس از تحصیل دچار مشکل نشوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، گفت: زبان چینی و روسی را هم سعی می‌کنیم در دانشگاه راه اندازی کنیم و فعلا زبان های فرانسه و انگلیسی در این دانشگاه تدریس می‌شود. ثبت نام کارشناسی بدون آزمون دانشگاه آغاز شده است و امسال رشته معدن را نیز اضافه کرده ایم. در رشته تربیت بدنی بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می پذیریم. رشته دندانپزشکی را نیز با کنکور پذیرش می کنیم.

وی ادامه داد: دانشجویان خارجی بیشتر در رشته های حقوق و مهندسی در این دانشگاه تحصیل می کنند و کشورهای غربی بیشترین دانشجو را در دانشگاه خوراسگان دارند.

نجفی افزود: طرح پویش ظرفیتی است که با کمک رسانه ها می تواند به یک مطالبه جمعی در تمام دانشگاه ها تبدیل شود. رسانه ها باید در این باره مطالبه گری کنند. طرح پویش به رشته‌های دانشگاهی جهت تخصصی می‌دهد و راندمان تولید کشور را افزایش می دهد. رشته های ریاضی محض نباید بدون مخاطب باشند و این طرح انقلابی در کارآفرینی کشور ایجاد می کند. مجوز جذب دانشجو از همه ملیت ها را داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، خاطرنشان کرد: تولیدات علمی این دانشگاه در سطح جهان مطرح است و مدرک دانشگاه خوراسگان در کشورهای اروپایی معتبر است. دانشجویانی که در قالب طرح پویش در صنعت مشغول کار می شوند مشکل بیمه نخواهند داشت. با فولاد مبارکه و ذوب آهن تفاهم نامه مشترک در زمینه طرح های تحقیقاتی منعقد کرده ایم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان دانشگاه خوراسگان اشتغال دانش طرح پویش زمین شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۸۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح های بزرگ اقتصادی اشتغال محور در ایلام تکمیل می شوند

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام ظهر روز شنبه در دیدار با جمعی از کارگران و کارفرمایان، به نقش مهم کارگران در اقتصاد کشور اشاره و خاطرنشان کرد: دستان پرتوان کارگران موجب گردش چرخ‌های اقتصاد کشور می‌شود.

وی افزود: کار یک ارزش والاست و کارگر وقتی می‌گوید من کارگرم باید احساس غرور کند.

وی به مقایسه نقش کارگران امروز با قبل از انقلاب پرداخت و گفت: کارگران امروز از تحصیلات عالیه برخوردار هستند و امروز هیچ‌گاه تحصیلات منافاتی با نظام سلسله‌مراتبی ندارد.

بهرام‌نیا بیان داشت: حدود ۴۰ درصد جمعیت این کشور از جامعه کارگری هستند و نقش کارگران در راستای دوام و بقای هر نظام نقشی ویژه و برجسته است که این نقش قبل، حین و بعد از انقلاب خود را نشان داد.

وی با اشاره به وقوع انقلاب اسلامی و نقش کارگران در این انقلاب، گفت: قبل از انقلاب کارگران با تحصن، نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را سرنگون کردند.

استاندار ایلام اضافه کرد: کارگران در سیاست نقشی تعیین‌کننده دارند و در نظام‌های سیاسی دنیا همواره بخش اعظمی از سیاست‌های کشور متاثر از نگاه و روی‌کرد کارگران است.

ی اضافه کرد: برای ارتقا معیشت و بهبود وضعیت کارگران نیاز به اصلاح قانون کار و کارگری و کارفرمایی داریم و امیدواریم که در مجلس جدید به موضوع کار، کارگر و دفاع از حقوق کارگران بیشتر توجه شود.

نماینده عالی دولت در استان ایلام تصریح کرد: به لطف شما کارگران، استان ایلام از نظر ثبت اشتغال در سال ۱۴۰۱ رتبه نخست و در سال ۱۴۰۲ رتبه سوم را کسب کرد.

وی بیان کرد: استان ایلام در حوزه کشاورزی، گردشگری، معدن، صنعت، نفت، گاز و پتروشیمی ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد که بخشی از این ظرفیت‌های بالقوه، بالفعل شده است. با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها، شاهد اشتغال‌زایی و توسعه استان خواهیم بود.

استاندار ایلام با اشاره به واحدهای در آستانه افتتاح استان از جمله فولاد ایوان، کاغذ سنگی چرداول، پتروشیمی هلیلان و ان اجی ال دهلران و … گفت: با بهره‌برداری از این واحدها، نیروهای زیادی به‌کارگیری خواهند شد.

وی از انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله خبر داد و گفت: قرارداد توسعه میدان نفتی آذر (چنگوله) برای حفر ۱۹ حلقه منعقد گردیده که در اشتغال‌زایی، توسعه و رونق اقتصاد استان بسیار موثر است.

استاندار ایلام در ادامه به ظرفیت‌های استان در حوزه انرژی اشاره و یادآور شد: مجوز پتروشیمی دره‌شهر صادر شده و به زودی کلنگ‌زنی می‌شود و پتروشیمی هلیلان با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی و پتروشیمی دهلران با ۵۲ درصد در حال اجرا هستند.

توسعه‌ی میادین نفتی تنگ باباقیر، میدان بانکول و توسعه‌ی میدان آذر از دیگر مباحث مطرح شده استاندار ایلام در این نشست بود.

براساس این گزارش، با درخواست جامعه کارگری و کارفرمایی برای توجه ویژه به این قشر و انتصاب مشاور استاندار در امور کارگران، استاندار ایلام اعلام کرد مشاور استاندار در امور کارگران معرفی می‌شود.

???? شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

@ostandari_ilam

┄┄┅┅┅❅????????❅┅┅┅┄

????️ پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری ایلام

????اخبار و رویدادهای استانداری ایلام را در صفحات زیر دنبال کنید:

???? @IlamProvince_news :تلگرام

???? @ostandari_ilam :ایتا

???? @ostandariilam1: بله

کد خبر 6090313

دیگر خبرها

  • پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی حقوق کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد
  • پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
  • برگزاری پویش دانش‌آموزی «معلم خوب من»
  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • طرح های بزرگ اقتصادی اشتغال محور در ایلام تکمیل می شوند
  • امروز؛ آخرین مهلت انتخاب رشته دانشجویان دکتری