Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@03:14:14 GMT

اجرای ۵۰۲ هکتار سیستم آبیاری نوین در استان سمنان

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۸۸۳۷

اجرای ۵۰۲ هکتار سیستم آبیاری نوین در استان سمنان

حسین شاهینی در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با سرعت و به‌طور جدی در استان سمنان در حال اجرا است.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه سیستم آبیاری نوین بیان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۵۰۲ هکتار سیستم آبیاری نوین با اعتباری بالغ‌بر ۵۵ میلیارد ریال اجرایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر آب‌ و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: همچنین سامانه‌های نوین آبیاری در سطح 1200 هکتار از اراضی استان با اعتبار حدوداً 183 میلیارد ریال نیز در حال اجرا است.

شاهینی افزود: آبیاری تحت‌فشار روش نوینی از آبیاری است که در آن آب تحت‌فشار وارد مجاری بسته (لوله‌های اصلی و فرعی) شده و از روزنه‌هایی که به آن‌ها قطره‌چکان، آب‌پاش یا نازل می‌گویند، به‌صورت قطره یا ذرات ریز خارج می‌شود و بدین طریق از تلفات آب در فاز توزیع آب در داخل مزرعه جلوگیری و آب به‌اندازه نیاز واقعی در دسترس گیاه قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: به‌طور کلی از انواع سامانه‌های نوین آبیاری می‌توان به آبیاری تحت‌فشار (بارانی و قطره‌ای) و کم‌فشار اشاره کرد که اجرای هریک از این روش‌ها در مزرعه باعث افزایش راندمان آبیاری می‌شود به‌طور مثال در آبیاری قطره‌ای افزایش راندمان آبیاری تا بیش از 90 درصد و در آبیاری بارانی تا بیش از 70 درصد را شاهد هستیم.

مدیر آب‌ و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به برخی ویژگی‌ها و مزایای سامانه‌های نوین آبیاری اشاره کرد و گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب، عدم نیاز به تسطیح اراضی، توزیع یکنواخت آب در مزرعه، افزایش کمی و کیفی محصول و سهولت در انجام عملیات زراعی برخی از این مزایا است.

شاهینی افزود: جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک، کاهش رشد علف‌های هرز و هزینه‌های کارگری از دیگر ویژگی‌ها و مزایای این سامانه‌ها به شمار می‌رود.

انتهای پیام/2568/س/

منبع: فارس

کلیدواژه: استان سمنان آب کشاورزی آبیاری نوین سامانه های نوین آبیاری استان سمنان سامانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۸۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت بانوان شاهرودی از اجرای طرح نور+ فیلم

راهپیمایی از کانون بسیج جوانان تا میدان امام خمینی برگزار شد و در پایان این راهپیمایی از ماموران انتظامی قدردانی و تجلیل شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • هشدار نارنجی در استان سمنان صادر شد/ وقوع تندباد در برخی مناطق
  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • حمایت بانوان شاهرودی از اجرای طرح نور+ فیلم
  • تأمین آب ۷۵۰۰ هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان
  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری
  • رویکرد نوین ثبت احوال برای ارائه خدمات به والدین با سامانه تعاملی نام
  • سامانه تعاملی نام، رویکرد نوین ثبت احوال برای نام‌گذاری
  • روش‌های نوین ساختمان سازی در سال جدید
  • آیا از لوله سیاه آهنی برای مصارف کشاورزی می‌توان استفاده کرد؟
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟