Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتایون محمودی‌فر بانوی کوهنورد مشهدی در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  از تصمیم خود برای فتح قله ۸‌ هزار و ۱۶۳ متری «ماناسلو» از قلل مرتفع رشته کوه هیمالیا در نپال در آینده‌ای نزدیک خبر داد و بیان کرد: در دنیا ۱۴ قله بالای ۸ هزارمتر وجود دارد که صعود به آن‌ها برای هر کوهنوری یک هدف و آرزو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قله ماناسلو هم در رشته کوه هیمالیا یکی از آن قله‌ها است. این کوه دارای خط‌الراسی طولانی و با شیب زیاد است که صعود به آن را دشوار و هیجان انگیز می‌کند. از ابتدای امسال تمرینات سختی انجام داده ام تا به شرایط آمادگی برای این صعود برسم. تنها مشکل من در این مسیر نبود حامی مالی است. فصل صعود به این قله در شهریور و مهرماه است و تا زمان شروع برنامه صعود کمتر از یک هفته باقی مانده و با این حال و با توکل به خدا امیدوارم که مشکل حل شود و بتوانم این صعود را هم انجام بدهم. تاکنون ۲ بانوی ایرانی موفق به فتح این قله شده اند و من امیدوارم برای سومین بار پرچم کشور عزیزمان را بر فراز این قله به اهتزاز در آورم. فتح این قله ارزشی معادل یک طلای جهان در سایر رشته‌های ورزشی دارد.

او اظهار کرد: برای کوهنوردی به باشگاه اُحد خراسان پیوستم که زیر نظر حمید جلایر اداره می‌شد و هنوز هم عضو این باشگاه هستم. در بهمن ماه همان سال اولین صعود زمستانی به دماوند را از جبهه جنوبی انجام دادم.

محمودی‌فر ادامه داد: برخلاف بسیاری از کوهنوردان که می‌گویند کوهنوردی از دوران کودکی در خون آن‌ها بوده، من این گونه نبودم و با این که محل سکونتمان فاصله چندانی با کوه نداشت، اما علاقه‌ای به این عرصه نداشتم. البته قبل از آن در دوچرخه‌سواری و بدنسازی هم فعالیت داشتم، اما با کوهنوردی بود که به شکل حرفه‌ای ورزش را دنبال کردم.

او افزود: یادم هست در همان روز‌های سختی که مشکلات مالی زیاد داشتم، گاهی دوستانم به من می‌گفتند تو چه حوصله‌ای داری که در این شرایط به تفریح و کوهنوردی می‌روی! من هم در جواب می‌گفتم که اتفاقاً برای انگیزه گرفتن و تداوم امید است که به کوه می‌آیم. شاید به نوعی می‌خواستم از نظر روحی شارژ شوم و فشار زیادی که روی خودم احساس می‌کردم را در کوهنوردی تخلیه کنم، اما به تدریج کوهنوردی از حالت تسکین و تخلیه روحی خارج شد و این فعالیت را به خاطر ذات خودش دنبال کردم.

پیشرفت قابل‌توجه بانوی کوهنورد در مدت ۶ سال

این بانوی کوهنورد عنوان کرد: به خاطر همین علاقه است که در مدت ۶ سال توانستم ۱۵ صعود موفق به دماوند از جبهه‌های مختلف داشته باشم و بسیاری از قله‌های بزرگ کشور را هم فتح کرده‌ام. در سال ۱۳۹۵ توانستم صعود موفقی به قله ۷ هزار و ۱۰۵ متری «کورژن فسکایا» در تاجیکستان داشته باشم و یک سال بعد هم قله ۷ هزار ۱۳۴ متری لنین (ابن‌سینا) در قزاقستان را فتح کردم. در سال ۹۸ هم سرپرست گروه کوهنودری بانوان در صعود به قله‌های آراگاتس ارمنستان بودم و امسال هم صعودی به قله آرارات در ترکیه داشتیم.

او ادامه داد: از آن جایی که کوهنوردی یک رشته ورزشی هوازی است و اصولاً ۲ رشته دوچرخه‌سواری و کوهنوردی ارتباط زیادی با هم دارند، این رشته را هم به صورت جدی دنبال کردم وتوانستم مدرک درجه سه مربیگری دوچرخه‌سواری کوهستان را بگیرم و در مسابقات استانی هم که در نیشابور برگزار شد مقام دوم را کسب کردم. بعد آن مدرک مربیگری کوهنوردی را که دوره‌های تئوری و عملی داشت گرفتم. به موازات آن، دوره مربیگری یخ نوردی را هم با موفقیت پشت سر گذاشتم. از آنجایی که بحث تعادل و تمرکز در کوهنوردی بسیار مهم است یوگا را هم به صورت جدی دنبال کردم و توانستم مدرک مربیگری یوگا را هم بگیرم که دو گواهینامه در این رشته را از کشور هند دریافت کردم.

محمودی فر اظهار کرد: تجهیزات کوهنوردی حرفه‌ای بسیار گران است. ضمن این که هر برنامه صعود هزینه‌های سنگینی دارد. الان یک صعود زمستانی درون استانی حدود سی میلیون تومان هزینه دارد. از طرف دیگر، هزینه‌های صعود به قله‌های بالای هفت هزار متر نسبت به قله‌های زیر ۷ هزار متر چند برابر می‌شود چراکه زمان صعود طولانی‌تر است و به تجهیزات بیشتر و نیرو‌های راهنمای محلی نیاز دارد. امروز با توجه به نرخ ارز، صعود به قله‌های بالای ۸۰۰۰ متر باتوجه به دشواری و پیچیدگی آن حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت که از عهده ورزشکاران این رشته خارج است.

این بانوی ورزشکار افزود: نبود حامی مالی در این رشته ورزشی یکی از دلایلی است که باعث شده تعداد ورزشکاران علی الخصوص بانوانی که به قلل مرتفع بین المللی صعود می‌کنند بسیار ناچیز باشد. در تمام دنیا شرکت‌ها و نهاد‌های مختلف بنا بر سیاست‌های مسئولیت اجتماعی خود حامی مالی کوهنوردان مخصوصا هیمالیانوردان می‌شوند و این موضوع را در برنامه سالانه خود دارند، اما متأسفانه من تا به امروز و با وجود تلاش‌ها و نامه‌نگاری‌هایی که با موسسات مالی، کارخانجات و نهاد‌های اقتصادی داشتم هنوز موفق به جذب حامی مالی نشده‌ام. فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران ما شناخت کافی از کوهنوردی ندارند و برایشان تبلیغات و حمایت مالی در این عرصه ناشناخته است. امید چندانی هم به حمایت وزارت ورزش و جوانان هم ندارم.  ایده‌های زیاد برای تبلیغ در کوهنوردی دارم، اما هنوز این موضوع نزد فعالان اقتصادی ما جا نیفتاده و کوهنوردی را جدی نمی‌گیرند و شاید هم به خاطر این که یک خانم پیگیر این ورزش به صورت حرفه‌ای است و به دنبال فتح قله‌های بلندتر است، تمایلی به حمایت ندارند. به هرحال، من علی رغم زمان کمی که تا زمان شروع این برنامه باقیمانده، هنوز امید دارم و تلاش می‌کنم تا زمینه‌های صعود موفق به قله ماناسلو را فراهم کنم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فدراسیون کوهنوردی اخبار ورزشی صعود به قله دنبال کردم حامی مالی محمودی فر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۹۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمس آذر 2-1 پیکان؛ اوج هیجان در قزوین؛ پیروزی، تساوی و دوباره پیروزی!

طرفداری| شمس آذر قزوین در نخستین دیدار از هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال مقابل پیکان تهران به پیروزی رسید.

در اولین مسابقه از هفته بیست و پنجم لیگ برتر تیم شمس آذر قزوین از ساعت 18:20 در ورزشگاه  خالی از تماشاگر سردار آزادگان قزوین به مصاف تیم پیکان تهران رفت که این مسابقه با نتیجه 2 بر یک به سود شمس اذر به پایان رسید. پیکان در دقیقه 89 گل مساوی را زد اما دقیقه 3+90 دومین گل را خورد و بدون امتیاز قزوین را ترک کرد. با این برد شمس آذر 34 امتیازی شد وبا یک پله صعود به رده هفتم جدول لیگ رسید و پیکان 25 امتیازی در رده دوازدهم باقی ماند. پوریا سرآبادانی (10) و حسین گودرزی (2+90) برای شمس آذر و حامد پاکدل (89) برای پیکان گلزنی کردند.

از دست ندهید ????????????????????????

کری عجیب ستاره سپاهان برای پرسپولیس؛ داستان پلنگ و تمساح هالند سیبیلو؛ استایل عجیب غول نروژی تعجب بایرن مونیخ از پدرخوانده: چرا آن حرف‌ها را زدی؟  سرمربی شمس‌آذر: بین ما و پرسپولیس فرق نگذارید

دیگر خبرها

  • آنچلوتی: رئال مادرید در سطح خودش ظاهر نشد؛ بازی برگشت در برنابئو هیجان‌انگیز است
  • شمس آذر 2-1 پیکان؛ اوج هیجان در قزوین؛ پیروزی، تساوی و دوباره پیروزی!
  • کشف ۸ دستگاه ماینر غیرمجاز در روستای دودهک دلیجان
  • سی سخت میزبان المپیاد کوهنوردی سازمان تامین اجتماعی کشور
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • گلایه‌های مربی سقزی از کمبود امکانات وزنه‌برداری
  • امدادرسانی به ۶۲۰۰ نفر در سیل و آبگرفتگی ۱۳ استان
  • یک میزبانی هیجان‌انگیز در انتظار والیبال ایران
  • پاکسازی مسیر کوهنوردی درکه با حضور دوستداران محیط زیست
  • شروع مسیری هیجان‌انگیز با مهدکودک