Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، ماجرا از آنجایی شروع شد، که نهم شهریورماه سال ۱۳۷۳ یک یوز مادر و سه توله‌اش برای یافتن آب و غذا به شهرستان بافق در استان یزد آمدند، اما فردی غیر بومی که شناختی از یوزپلنگ نداشت، به دلیل ترس از یوزپلنگ‌ها به آنها حمله کرد و در این واقعه یوز مادر از صحنه گریخت، دو توله نر و ماده تلف شدند و یک توله ماده که زخمی شده بود به تهران منتقل شد و ۹ سال در پارک پردیسان با نام «ماریتا» زندگی کرد و علی‌رغم مراقبت‌های فراوان عاقبت در زمستان ۱۳۸۲ تلف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا پیش از واقعه شهریور ۷۳، برخی تصور می‌کردند که یوزپلنگ برای همیشه در ایران منقرض شده است. اگرچه ماریتا سرنوشت مطلوبی نداشت اما تبدیل به نمادی برای امید به بقای یوزپلنگ آسیایی شد و سالگرد این واقعه توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی به عنوان روز حفاظت از یوزپلنگ به دبیرخانه پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ پیشنهاد شد و پس از تأیید معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی به ثبت رسید.

یوزپلنگ ایرانی

یوزپلنگ ایرانی که با نام‌های یوزپلنگ آسیایی یا تیز پای آسیایی نیز شناخته می‌‌شود، گونه‌ای نادر از یوزپلنگ است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد.

در گذشته، این جانداران در مناطق بسیاری زندگی می‌کردند و تعداد زیادی از آنها در مناطقی از شبه جزیره عربستان تا هندوستان و ترکمنستان پراکنده بودند اما امروزه این حیوان بی‌نظیر در کشورهای عراق، کویت، هند، قزاقستان، پاکستان، ترکمنستان، عربستان و عمان منقرض شده و از دهه ۱۹۷۰ تنها زیستگاه آن ایران است.

مهمترین تهدید برای یوزپلنگ آسیایی

مهدی زارع خورمیزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد، با بیان این‌که این استان روزگاری یکی از مهمترین زیستگاه‌های یوزپلنگ بوده و جمعیت خوبی از این گونه با ارزش را در خود داشته است، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر این گونه جانوری در استان یزد وضعیت خوبی ندارد و تنها سه فرد یوز نر در حیات وحش استان یزد زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به  پایش‌هایی که در سال‌های اخیر، از زیستگاه پوزپلنگ آسیایی در استان یزد صورت گرفته، افزود: در این پایش تنها سه فرد یوز نر مشاهده شده، که دو برادر با نام‌های «اردوان و اردلان» هستند که در منطقه حفاظت شده دره‌انجیر استان زندگی می‌کنند و یک یوز ایرانی دیگر هم با نام آرش در منطقه نای‌بندان استان یزد در حال رفت و آمد است.

این کارشناس حیات‌وحش اداره کل محیط زیست استان یزد حفاظت از یوز پلنگ آسیایی که یکی از نادرترین گونه های جانوری جهان است را  حائز اهمیت دانست و گفت: از بین رفتن زیستگاه، کاهش طعمه ها در اثر شکار بی‌رویه و تصادفات جاده‌ای از جمله تهدیدات اصلی برای این گونه در معرض خطر انقراض است.

 زارع خورمیزی، با اشاره به این‌که متاسفانه در هیچ‌کدام از پایش‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر، یوز پلنگ ماده یا فرد جدید مشاهده نشده است، تصریح کرد: با توجه به گستردگی زیستگاه‌های استان یزد و پیوسته بودن این مهم در منطقه، امکان وجود یوز در این مناطق وجود دارد و امیدواریم در بین آنها یوزپلنگ ماده نیز مشاهده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، در طول سال‌های گذشته تمامی تلاش‌های مسئولان پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برای این بوده تا با همکاری طیف گسترده‌ای از نهادهای شناخته شده بین‌المللی و داخلی مانند IUCN، سمن‌ها، علاقمندان و متخصصان، جوامع محلی، ذی‌نفعان و مسئولان اجرایی، قضایی و نمایندگان مجلس هر چه بیشتر به بقاء یوزهای کشور اهتمام ورزند. چرا که یوزپلنگ تنها یک میراث طبیعی متعلق به یک منطقه خاص نیست بلکه هدف از حفاظت آنها پاسداشت یک میراث ملی و جهانی است.

جالب است بدانیم، شهر بافق که میزبان آن واقعه‌ی دردناک بود به کانون دوستی انسان با یوزپلنگ تبدیل شده و هر سال در این روز دوستداران محیط زیست در آن گرد هم می‌آیند تا با مرور کشته شدن یوزپلنگ های بی‌گناه، افکار عمومی را نسبت به خطر انقراض این گونه بیدار نگه دارند. نصب دو تندیس یوز و نصب تابلویی با مضمون "به شهر یوزپلنگ ها خوش آمدید" در محل ورودی شهر بافق حکایت از تلاش این مردم برای جبران آن واقعه دارد.

انتهای پیام /ب

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست استان یزد یوزپلنگ شکار یوزپلنگ ایرانی خبرگزاری فارس یوزپلنگ آسیایی یوزپلنگ ایرانی حفاظت از یوز استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۹۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، حسن محمدی ادیب اظهار کرد: دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان و یازدهمین دوره استانی آن طی ۲ روز گذشته در منطقه جعفرآباد بیله‌سوار مغان با حضور عشایر غیور استان اردبیل، اقوام عشایر استان‌های مختلف و میهمانان خارجی برگزار شد.
وی افزود: آلاچیق عشایر استان اردبیل و مهارت ساخت آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پیشنهاد ثبت جهانی این نماد عشایر استان را نیز به وزارت میراث فرهنگی ارائه کردیم تا از میراث گرانبهای عشایر استان پاسداری کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی اردبیل گفت: لباس سنتی زنان عشایر استان اردبیل با عنوان "تومان کوینک" و مهارت دوخت آن نیز از دیگر آثار مربوط به جامعه عشایری استان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
محمدی ادیب تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون دشت مغان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان اردبیل به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی ارزش‌های زندگی عشایر برگزار شد.
وی افزود: گردشگری، صنایع دستی عشایر و حمایت از آنها در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل است و در این راستا اقدامات متنوعی انجام شده است.

دیگر خبرها

  • «گردشگری دریایی» فقط یک وعده در روز خلیج فارس بود!
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • شهر یزد به اعتبارات ملی نیاز دارد/ پروژه‌های نیمه‌تمام دفع آب‌های سطحی تکمیل می‌شود
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • ساخت یک شهرک جدید؛ تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت!
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد