Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی و سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری قم در گفت و گو با همشهری آنلاین اظهار کرد: در حال حاضر ۱۶۴ دستگاه اتوبوس در شهر قم فعال است که روزانه حدود ۲۰ دستگاه از این تعداد به دلیل شست‌وشو، ضدعفونی و تعویض روغن در خطوط اتوبوسرانی فعال نیستند.

علی نیک افزود: برای جابجایی مسافران در شرایط کرونایی که مردم به استفاده از خودرو شخصی توصیه می‌شوند قم باید در شرایط عادی ۳۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی همشهری نشان می‌دهد که با وجود تحریم‌ها و توقف خط تولید اتوبوس در کشور و قطع تسهیلات دولتی، امکان خرید اتوبوس برای شهرداری‌ها غیرممکن بود. در این شرایط اقدامات و تدابیر شهرداری قم برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی قابل توجه بوده است. گام نخست شهرداری در این شرایط خرید ۱۱۰ دستگاه اتوبوس نو موجود در کشور بود. در سال ۱۴۰۰ هم با جذب ۲۰۰ میلیارد تومان در قالب اوراق مشارکت خرید ۱۵۰ دستگاه اتوبوس جدید دیگر در دستور کار قرار گرفت که به زودی به ناوگان اضافه می‌شود.

شهرداری قم به عنوان پیشگام در نوسازی اتوبوس‌های فرسوده و با تغییر سیاست توانست ناوگان اتوبوسرانی را به شرایط مطلوب‌تری برساند. حدود ۲۷۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در قم وجود داشت که تعدادی از اینها به دلیل اتمام تعهد ۱۰ ساله از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج و تعدادی دیگر نوسازی شده‌اند. در سال ۹۹ با دو قرارداد، نوسازی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس آغاز شده و تا امروز ۵۰ دستگاه اتوبوس به مدار وارد شده و بقیه به مرور به ناوگان وارد می‌شود. با اقداماتی که انجام شده، متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی به ۲ سال کاهش یافته است.

یکی از دلایل مهم کاهش سهم سفرهای حمل و نقل همگانی، افزایش سرانه مالکیت خودروهای شخصی بوده است. طی ۱۰ سال گذشته با سیاست گذاری اشتباه و بی‌توجهی به ناوگان اتوبوسرانی، سهم اتوبوس در سفرهای درون شهری از ۱۸ درصد به ۸ درصد با احتساب سفرهای پیاده کاهش یافته است.

در حالی که طبق برنامه‌های کلانشهر، در این مدت باید سهم ۱۰ درصدی اتوبوسرانی به ۲۸ درصد افزایش می‌یافت. در حال حاضر با اصلاح خطوط اتوبوسرانی از قطری به شعاعی و کاهش زمان سفر و همچنین ایجاد نظم در سرفاصله اتوبوس‌ها در کنار خرید و نوسازی اتوبوس‌ها برای ارائه خدمات مطلوب مدیران شهری تلاش می‌کنند اعتماد شهروندان به ناوگان حمل و نقل عمومی را بازگردانند.

در حال حاضر در شهر قم بیش از ۶ هزار تاکسی تردد می‌کند که از سال ۹۶ امکان نوسازی این ناوگان وجود نداشته است. امروز مدیران شهری در این حوزه به چالش‌های بزرگی دچار هستند.

شهرداری قم در سال ۹۶ با توجه به قیمت ۳۰ میلیون تومانی تاکسی و تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی دولت به صاحبان تاکسی توانست هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی را در شهر قم نوسازی کند.

عمر ناوگان تاکسیرانی از ۱۰ سال به ۶ و نیم سال کاهش یافت و چنانچه این روند ادامه داشت، می‌توانست علاوه بر نوسازی کامل، عمر ناوگان را به ۵ سال کاهش دهد.

کد خبر 623831

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ناوگان اتوبوسرانی دستگاه اتوبوس شهرداری قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۹۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد تفاهم‌نامه تأمین ناوگان اتوبوسرانی مشهد

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان اتوبوسرانی و شرکت شهاب خودرو متعلق به آستان قدس رضوی منعقد شد.

محسن شریعتی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان‌رضوی اظهارکرد: در راستای ارائه خدمات مطلوب و شایسته به زائران و مجاوران و بهبود وضعیت کیفی ناوگان، روز گذشته از شرکت شهاب خودرو بازدید به‌عمل آمد.

وب افزود: دراین بازدید، تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان اتوبوسرانی و شرکت شهاب خودرو متعلق به آستان قدس رضوی منعقد شد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه ۱۸۰ دستگاه اتوبوس فعال و متوقف بازسازی و از ظرفیت‌های تولیدکننده در تأمین ناوگان انواع اتوبوس (۱۲ متری- ۱۸ متری)، اتوبوس برقی و مینی‌بوس دو درب استفاده خواهد شد.

کد خبر 749122

دیگر خبرها

  • هدف شهرداری از عقد قرارداد با چینی‌ها نوسازی ناوگان بوده است
  • تولید اتوبوس ناوگان حمل ونقل عمومی در سال گذشته زیر ۱۰۰۰ دستگاه بود
  • خدمت‌رسانی ناوگان اتوبوس‌رانی قم به ۱۰۰ هزار نفر در روز
  • زاکانی: ۳۰۰ دستگاه اتوبوس تا چند روز آینده وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شود
  • ۴۵ درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد فرسوده است
  • نوسازی ۷۲ هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای
  • ورود اتوبوس‌های نو­ به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت
  • اضافه شدن ۳۷ دستگاه ون و اتوبوس به ناوگان حمل و نقل بندرعباس
  • نوسازی ۷ برابری اتوبوس های پایتخت نسبت به دوره قبل مدیریت شهری
  • انعقاد تفاهم‌نامه تأمین ناوگان اتوبوسرانی مشهد