Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: پس از 20 سال اشغال، جنگ و خونریزی در افغانستان آخرین گروه و نفرات ارتش آمریکا از این کشور خارج شدند. رسانه‌های بین‌المللی در نخستین دقایق بامداد سه‌شنبه گزارش دادند آخرین هواپیمای آمریکایی لحظاتی پیش فرودگاه کابل را ترک کرده تا افغانستان از نیروهای اشغالگر خارجی تخلیه شود. 

بخش انگلیسی تلویزیون دولتی «صدای آمریکا» احتمالاً نخستین رسانه آمریکایی بود که به نقل از یک مقام ارشد طالبان گزارش داد «همه نیروهای اشغالگر خارجی» لحظاتی پیش از افغانستان خارج شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دقایقی بعد شبکه خبری «فاکس‌نیوز» هم به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا که خواسته بود اشاره‌ای به نامش نشود تکمیل خروج آمریکا از افغانستان را اعلام کرد.

پس از آن، «کنث مک‌کنزی»، فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا تکمیل شدن عملیات خروج ارتش آمریکا از افغانستان را تأیید کرد. او گفت: «هیچ کلامی از سوی من نمی‌تواند وسعت فداکاری‌ها و دستاوردهای کسانی که در افغانستان خدمت کردند را به طور کامل ادا کند.»

مک‌کنزی که در یک کنفرانس خبری حضور داشت تصریح کرد آخرین هواپیمای باری سی-۱۷ آمریکا ساعت ۱۵:۲۹ به وقت واشنگتن (مصادف با ساعت ۲۳:۵۹ به وقت تهران) فرودگاه بین‌المللی کابل را ترک کرده است.

شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز پس از خروج آخرین هواپیمای آمریکا از فرودگاه بین‌المللی کابل آن را «پایانی خون‌بار و پرآشوب» برای طولانی‌ترین جنگ آمریکا توصیف کرد.

تصویری از کریس دوناهو فرمانده لشکر ۸۲ هوابرد ارتش آمریکا در حال سوار شدن به هواپیمای C-۱۷ در فرودگاه کابل بعنوان آخرین نظامی آمریکا در حال ترک افغانستان را می بینید.

واکنش طالبان پس از خروج آمریکا از افغانستان

سخنگوی طالبان در اولین نشست خبری پس از خروج امریکا گفت: طالبان به‌دنبال روابط دیپلماتیک با امریکا و جهان بوده و این پیروزی (خروج امریکا) متعلق به همه مردم افغانستان است.

«ذبیح الله مجاهد» در جمع خبرنگاران در فرودگاه کابل پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: نیروهای تازه نفس تیپ بدری 313 وارد فرودگاه کابل می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، سخنگوی طالبان پس از خروج آخرین هواپیمای امریکایی از فرودگاه کابل، که نشان دهنده پایان طولانی‌ترین جنگ امریکاست، گفت که این پیروزی متعلق به همه مردم افغانستان است.

همچنین گزارش شده است که رهبران طالبان پس از خروج امریکا به صورت نمادین از باند فرودگاه بین المللی کابل عبور کرده‌اند.

سخنگوی طالبان خاطرنشان کرد که طالبان می‌خواهند روابط دیپلماتیک خوبی با امریکا و جهان داشته باشند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا پیشتر اعلام کرده بود که واشنگتن پس از اتمام خروج نیروهای نظامی خود از کابل، پایگاه دیپلماتیک خود را برای افغانستان به دوحه قطر منتقل می‌کند.

«زلمای خلیل‌زاد»، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفت که افغان‌ها در پی خروج کامل نیروهای ایالات متحده می‌توانند مسیر حاکمیت را پیش بگیرند.

خلیل‌زاد در پیامی توئیتری گفت: «با خروج نیروها و شرکای ما، افغان‌ها با لحظه تصمیم‌گیری و فرصت مواجه‌اند.»

وی افزود: «آینده کشور در دستان آن‌هاست. این شانسی است برای به پایان بردن جنگ.»

درخواست 90 ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا برای استعفای وزیر دفاع

نزدیک به ۹۰ ژنرال بازنشسته آمریکایی با امضای نامه‌ای استعفای فوری«لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا و «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا را به دلیل نقش‌ آفرینی در «خروج فاجعه‌بار» آمریکا از افغانستان خواستار شده‌اند.

امضاکنندگان این نامه، لوید آستین و مارک میلی را به غفلت در انجام وظایفشان در خصوص مسائل پیرامون خروج از افغانستان متهم کرده‌اند.

در این نامه آمده است: «عقب‌نشینی عجولانه باعث شده طبق برآورد‌های اولیه نزدیک به ۱۵۰۰۰ آمریکایی و ۲۵۰۰۰ افغانستانی همکار با نیرو‌های آمریکایی در مناطق خطرناکی که کنترل آن دست دشمن بی‌رحم ما است سرگردان شوند.»

ژنرال‌های آمریکایی مدعی شده‌اند، استعفای میلی و آستین، تنها اقدام مناسب برای ابراز پشیمانی از عملیات عجولانه و خطرناک خروج از افغانستان بوده است.

در نامه آمده است: «وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در کسوت مشاوران رئیس‌جمهور، بایستی با شدیدترین لحن توصیه می‌کردند، این خروج خطرناک انجام نشود. اگر آن‌ها از تمامی اختیاراتشان برای متوقف کردن این خروج عجولانه استفاده نکرده‌اند باید استعفا کنند.»

آن‌ها در ادامه تصریح کرده‌اند، چنانچه آن‌ها تمام توانشان را برای متقاعد کردن رئیس‌جمهور جهت جلوگیری از خروج عجولانه از آن کشور به کار گرفته‌اند، اما موفق به جلوگیری از این اقدام نشده‌اند باز هم باید به نشانه اعتراض استعفا می‌کردند.

ژنرال‌های آمریکایی در بخش دیگر نامه از اینکه میلیارد‌ها دلار تجهیزات نظامی آمریکا به دست گروه طالبان افتاده ابراز تأسف کرده و آن را «فاجعه‌بار» توصیف کرده‌اند. آن‌ها علاوه بر این، به تبعات بلندمدت تحولات افغانستان برای جایگاه آمریکا نیز اذعان کرده‌اند.

در نامه آمده است: «از دست رفتن میلیارد‌ها دلار تجهیزات نظامی پیشرفته و افتادن آن‌ها به دستان دشمنانمان فاجعه‌بار است. لطمه‌ای که به اعتبار ایالات متحده وارد شده قابل توصیف نیست. ما از حالا تا سالیان سال بعدتر در هر توافق یا عملیات چندملیتی شریکی غیرقابل اتکا دیده خواهیم شد. اعتماد به ایالات متحده لطمه‌ای جبران‌ناپذیر خورده است.»

آن‌ها همچنین خاطرنشان کرده‌اند: «مضاف بر این، دشمنان ما حالا به دلیل ضعفی که در افغانستان نشان داده شده برای اقدام علیه آمریکا جسور شده‌اند. در این میان ابتدا چین و بعد از آن روسیه، پاکستان، ایران، کره شمالی و دیگران بیشترین نفع را می‌برند.»

در پایان نامه خاطرنشان شده است: «بنا به این دلایل ما از وزیر دفاع آمریکا، آستین و رئیس ستاد مشترک ارتش، ژنرال میلی می‌خواهیم از سمت‌هایشان استعفا کنند. یک اصل بنیادین در ارتش، مسئول و پاسخگو کردن افراد بابت اقداماتی که انجام داده و آنچه انجام نداده‌اند است. باید در همه سطوح برای این افتضاح غم‌انگیز و اجتناب‌پذیر مسئولیت‌پذیری وجود داشته باشد.»

انتقاد‌ها از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از کشته شدن ۱۳ نظامی تروریست آمریکایی بر اثر انفجاری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی«حامد کرزای» در کابل، پایتخت افغانستان بالا گرفته است. این انفجار عصر پنجشنبه(۵ شهریور،۲۷ اوت) اتفاق و ده‌ها نفر در آن کشته و زخمی شدند.

تحولات افغانستان، حتی قبل از کشته شدن نظامیان آمریکایی باعث انتقاد از «جو بایدن» شده بود. رسانه‌ها چهارشنبه دو هفته پیش گزارش دادند، تصمیم‌های بایدن درخصوص افغانستان و فرار نظامی عجولانه از این کشور که باعث سقوط دولت کابل به‌دست طالبان شد، قانون‌گذاران آمریکایی را به فکر تحقیق از وی انداخته است.

اعضای کنگره آمریکا شامل نمایندگان دموکرات که متحدان بایدن نیز محسوب می‌شوند ضمن ابراز نارضایتی شدید از تحولات افغانستان، گفتند که درباره دلایل وقوع این بحران تحقیق می‌کنند.

با وجود این،«جو بایدن» از تصمیم‌هایش در افغانستان دفاع کرده، هر چند در برهه‌هایی هم تلاش کرده از پذیرفتن بار مسئولیت برخی اتفاقات شانه خالی کرده و این مسئولیت را متوجه دیگران کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم طالبان محسن رضایی محمد اسلامی وزرای دولت سیزدهم پارالمپیک اربعین 1400 افغانستان آمریکا خروج نیروها محرم طالبان محسن رضایی محمد اسلامی وزرای دولت سیزدهم پارالمپیک اربعین 1400 آمریکا از افغانستان فرودگاه بین المللی آخرین هواپیمای فرودگاه کابل ارتش آمریکا پس از خروج وزیر دفاع فاجعه بار شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۰۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان

وزارت خارجه‌ آمریکا اعلام کرد جان بس، معاون این وزارت برای گفت‌وگو با مقام‌های قطری و پاکستانی درباره افغانستان، به دوحه و اسلام‌آباد سفر می‌کند.

این وزارت گفته است جان بس از هفتم تا یازدهم ماه جاری از دوحه و اسلام‌آباد بازدید خواهد کرد.

در اعلامیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که جان بس در دوحه با مقام‌های ارشد دولت قطر و سایر هیأت‌های دیپلماتیک دیدار خواهد کرد تا در مورد حمایت از افغانستان و منافع مشترک امنیتی در منطقه گفت‌وگو کند.

در اسلام‌آباد نیز معاون وزارت خارجه امریکا درباره «طیف وسیعی از مسایل منطقه‌ای و دوجانبه» به عنوان بخشی از همکاری امریکا و پاکستان،‌ با مقام‌های ارشد دولتی آن کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

پیش از این، توماس وست، نماینده‌ ویژه امریکا در امور افغانستان، نیز در یک سفر منطقه‌ای درباره‌ افغانستان با مقام‌های هند و امارات متحده عربی گفت‌وگو کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • رشیدی: برخورد با دانشجویان آمریکایی نشان‌دهنده دموکراسی پوشالی آمریکاست
  • سلیمانی عملیات‌هایی داشته که هیچ ژنرال آمریکایی نداشته!
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • کاخ سفید: آمریکا هیچ سامانه پاتریوتی برای اوکراین ندارد