Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@07:14:07 GMT

بایدهای مسئولان مشکلی را حل نمی‌کند

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۱۴۲۳

بایدهای مسئولان مشکلی را حل نمی‌کند

ایسنا/اصفهان یک نماینده سابق مجلس گفت: اینکه برخی مسئولان مرتب می‌گویند باید این کار یا آن کار را انجام داد این بایدها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه در عمل باید این مشکلات حل شود.

سید محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مهم‌ترین اولویت‌های کشور با توجه به استقرار کابینه سیزدهم، اظهار کرد: همان طور که مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت تأکید کردند اولویت اصلی کشور بهبود وضعیت معیشتی و تأمین سلامت مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم‌اکنون بیکاری، تورم و کاهش ارزش پول ملی فشار سنگینی را بر مردم تحمیل کرده است که دولت جدید باید به این امور رسیدگی کامل کند تا رضایت مردم جلب شود، چراکه وضعیت کنونی برازنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

وی افزود: درباره وضعیت کرونا معتقدم یک کرونا هراسی در دنیا شکل گرفته است، به طوری که در کشورهایی که علم پزشکی از پیشرفت بیشتری برخوردار است کرونا هم در این کشورها بیشتر جولان می‌دهد، در حالی که کشورهایی که از پزشکی مدرن محرومند ویروس کرونا چندان ظهور و بروزی ندارد، اما به هر حال مردم ایران گرفتار این ویروس شده‌اند و محدودیت‌های نصف و نیمه که گاهی جدی و گاهی شل گرفته می‌شود مشکل را حل نکرده است.

این نماینده سابق مجلس گفت: اظهار نظرهای متناقضی هم از کارشناسان و حتی ستاد کرونا شنیده می‌شود که این سخنان در بین مردم ایجاد بی‌اعتمادی کرده است. به همین دلیل مردم هم کم کم نسبت به کرونا بی‌تفاوت شده‌اند که این بی‌تفاوتی می‌تواند خطرناک باشد. دولت جدید به غیر از واردات واکسن جدا از اینکه برخی هم واکسن نمی‌زنند باید اعتماد مردم را به دست آورد چرا که این اعتماد طبق فرمایش مقام معظم رهبری ضربه دیده است.

ابطحی تصریح کرد: دولت باید بین دستگاه‌های مختلف برای حل مشکل معیشت و کرونا هماهنگی ایجاد و از شعار پرهیز کند. اینکه برخی مسئولان مرتب می‌گویند باید این کار یا آن کار را انجام داد این بایدها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه در عمل باید این مشکلات حل شود و بعد از انجام کار بگویند این کار را انجام دادیم تا اعتماد مردم جلب شود. با وعده‌های نشدنی نباید توقع مردم را بالا ببرند، همان طور که در گذشته وعده‌های زیادی داده شد، اما به این وعده‌ها عمل نشد.

وی افزود: باید قبول کنیم که تحریم هستیم و در حوزه بهداشت در سطح جهان بی‌رحمی وجود دارد. غربی‌ها حرف از حقوق بشر می‌زنند، اما در واقع منظور آنان از حقوق بشر، حقوق بشر اروپایی و آمریکایی است. خارجی‌ها در دادن واکسن به ایران چندان حسن نیت نداشتند، اما بحث اصلی این است که آیا می‌توانستیم از ظرفیت‌های داخلی خود در تولید واکسن بهتر استفاده کنیم؟ معتقدم می‌توانستیم، اما مجوزهای تولید واکسن دیر صادر شد. در این زمینه باید دیپلماسی کشور بهتر فعال می‌شد تا ورود واکسن به‌کندی انجام نشود. مهم این است که ورود واکسن از مبادی مطمئن باشد.

این نماینده سابق مجلس، خاطرنشان کرد: بیشتر باید در داخل به سالم‌سازی بپردازیم و واکسن‌های جدیدتر نیز با توجه به جهش ویروس کرونا تولید کنیم. رهبری به درستی فرمودند که به آمریکا و انگلستان در واردات واکسن نمی‌توانیم اعتماد کنیم و مسئولان و دولت باید تلاش کنند از کشورهای مطمئن و پیشرفته دیگری واکسن وارد کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اولویت‌هایی که دولت به شکل جدی باید به آن بپردازد مقوله فرهنگ است، چراکه قوام و ماندگاری یک جامعه و نظام سیاسی بستگی به فرهنگ و انتقال ارزش‌های اصیل فرهنگی ایرانی و اسلامی به نسل‌های آینده است. موضوع فرهنگ مغفول مانده است و در چهار دهه گذشته در این زمینه پیشرفت خاصی نکرده‌ایم که این امر سبب رویکردهای زشتی در بخش‌هایی از جامعه شده است. برای مثال از هر سه ازدواج یک ازدواج به طلاق منجر می‌شود و حتی برخی افراد جشن طلاق برگزار می‌کنند که این امر نمونه‌ای از ارتجاع فرهنگی است.

این نماینده سابق مجلس گفت: همچنین در برخی موارد می‌بینیم که فرهنگ بیگانگان مسلط شده به طوری که امروز فریضه امر به معروف و نهی از منکر فراموش شده است. امیدواریم دولت با هماهنگی سایر قوا بتواند فرهنگ کشور را ساماندهی کند. اما محور همه این موضوعات عدالت است به شکلی که مردم باید طعم عدالت را بچشند و شاهد تبعیض نباشند.

ابطحی تصریح کرد: مهم‌ترین نیاز امروز جامعه احیای اخلاق علوی و نبوی است و در کل خصیصه ایرانی‌ها همیشه کمک به هم نوع بوده است که امروز این مهم در حال کمرنگ شدن است. برای مثال برادرها و خواهرها در برخی موارد چند سال یکدیگر را نمی‌بینند که دلیل این مشکل این است که هدف اصلی ما مادیات و دنیاطلبی شده است. وقتی مردم برخی مسئولان را می‌بینند که در کار دنیاطلبی از یکدیگر سبقت می‌گیرند طبیعی است که به مادیات تمایل پیدا کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی معیشت مردم واکسن کرونا عدالت فرهنگ کابینه سیزدهم نماینده سابق مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۱۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکمرانی رسانه را جدی بگیریم

به گزارش همشهری آنلاین، ‌محمدصادق کوشکی؛ استاد دانشگاه تهران در روزنامه همشهری نوشت، یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین ارکان حکمرانی در قرن بیست‌ویکم، حکمرانی در عرصه رسانه است. هرچند اهمیت رسانه در ۵۰سال گذشته همواره مطرح بوده، در قرن حاضر حکمرانی در عرصه رسانه به جدی‌ترین نماد آن بدل‌ شده؛ چراکه بر ذهن، دل و جان شهروندان حکومت کرده و عمیق‌ترین نوع حکمرانی است. از این‌رو، آن حکومتی در رسیدن و به‌حرکت‌درآوردن جامعه برای نیل به اهداف موفق‌تر است که حکمرانی‌اش بر دل و جان مردم مسلط باشد؛ و حاکمیت رسانه‌ای، ابزار آن به‌شمار می‌رود.
با این مقدمه و با نگاهی به سازوکارهای داخلی، خواهیم دید که حکمرانی از طریق رسانه چندان جدی گرفته نمی‌شود؛ به تعبیری، رسانه در ایران همچنان به‌عنوان امری حاشیه‌ای و در درجه دوم و سوم قرار دارد. این درحالی است که حکمرانی مطلوب در قرن حاضر با به‌کارگیری رسانه محقق می‌شود. به همین‌خاطر است که فضای مجازی به‌عنوان ابزاری در جهت حکمرانی دشمن بر ذهن، جان و زبان شهروندان ماست. اگرچه مردم ما در ایران زندگی ‌می‌کنند و تابع جمهوری اسلامی هستند، ذهن و روان برخی از آنها تابعی است از حکمرانی دشمنان ایران.
با ادامه این روند، ما در امر حکمرانی با نواقص فاحشی روبه‌رو شده‌ایم. عدم‌درک این موضوع که رسانه رکن اساسی و مهم حکمرانی است باعث شده نتیجه اقدامات به ثمر نشانده شده مدیران ما و کارهای مثبت آنان، بین مخاطبان به شکل مناسب و درخور، انعکاس پیدا نکند و در ذهن آنان جا نگیرد؛ چراکه حکمرانی مسلط بر ذهن مردم در اختیار دشمنان‌مان است.
لذا تلاش‌های مسئولان و گشایش‌های ایجادشده آنان در زندگی مردم دیده و لمس نمی‌شود؛ به‌عبارت دیگر، مردم از امکانات و ثمرات به‌عمل‌آمده استفاده می‌کنند و بهره‌مند می‌شوند اما باز هم ناراضی‌اند و احساس یأس می‌کنند. در نتیجه با اینکه زندگی در ایران با توجه به شاخصه‌های رفاهی مثل سایر نقاط دنیاست و از آنها پایین‌تر نیست، مردم خود را در شرایطی پست‌تر از سایر مردم جهان، حتی مردمان کشورهای همسایه می‌پندارند و جامعه‌شان را سیاه‌ترین جامعه تلقی می‌کنند. اگرچه واقعیت اینچنین نیست، در ذهن آنان این وضعیت و تصویر نقش بسته است. این نتیجه تفکری است که همچنان از دهه‌های گذشته نشأت گرفته و رسانه را امری حاشیه‌ای می‌داند. علاوه‌بر این موضوع، بیان مسئولان ما همچنان به سبک و سیاق دهه‌های قبلی است. رهبر معظم انقلاب چندی پیش تصریح کردند که موضوع اطلاع‌رسانی دولت ضعیف است. این موضوع تنها محدود به دولت هم نمی‌شود و سایر عرصه‌های اجرایی را نیز دربرمی‌گیرد؛ چراکه هنوز رسانه به شکلی که باید، درک نشده و وقتی سخن از حکمرانی رسانه می‌شود گمان این است که باید به‌وسیله تبلیغات شهری، ساخت یک سد یا تأسیس یک نیروگاه را مخابره کنند.
افزون بر این، هنوز برخی از مسئولان متوجه نشده‌اند که نباید اجازه دهند دشمنان از طریق رسانه بر مردم‌ حکومت کنند؛ لذا شاهدیم که هنوز این موضوع قطعی تلقی نشده که نباید بگذارند فضاهایی چون تلگرام و اینستاگرام و در کل فضای مجازی رایج کشور، به شکلی که دشمنان ما می‌خواهند کنترل شود!
در کشور هنوز بعضی مسئولان مخالف بسترهای مجازی ایرانی هستند و چشم امیدشان به فضای مجازی برآمده از دشمن است.
کنگره آمریکا برنامه تیک‌تاک را به سلاخ‌خانه برده؛ چراکه به‌خوبی موضوع حکمرانی رسانه را درک کرده‌ است اما در جامعه ما شورای‌عالی فضای مجازی تصویب می‌کند که اینستاگرام و هر پلتفرم خارجی دیگری می‌تواند در پوسته ایرانی به فعالیت خود ادامه دهد. تداوم این وضعیت به این معناست که اگر مسئولان ما برترین خدمات را هم به مردم ارائه دهند باز هم مردم احساس یأس و ناامیدی دارند.

کد خبر 848302 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها رسانه - خبرگزاری رسانه - رادیو رسانه - سواد رسانه‌ای رسانه‌ ایرانی چندرسانه‌ای - همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • مردم مشکل جدی کمبود دارو دارند، دولت لاپوشانی می‌کند
  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • مدیریت شهری شانس گرفته شده از مردم برای دوچرخه ها را دوباره به آنها برگرداند
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • زمین و تسهیلات از دولت ساخت با مردم/ به جز چند کلانشهر دولت مشکلی برای تامین زمین ندارد