Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@20:43:25 GMT

نشست همسایگان لیبی؛ صلح در گرو خروج نیروهای بیگانه 

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۱۷۱۶

نشست همسایگان لیبی؛ صلح در گرو خروج نیروهای بیگانه 

به گزارش ایرنا، نشست دو روزه همسایگان لیبی از دیروز (دوشنبه) در پایتخت الجزایر با حضور وزیران خارجه مصر، سودان، چاد، تونس، مالی و کنگو آغاز شد. 

شبکه خبری الجزیره نوشت، نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه لیبی روز دوشنبه در الجزیره با هدف کمک به لیبیایی‌ها برای تکمیل روند آشتی ملی از طریق برگزاری به موقع انتخابات عمومی که قرار است ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱ برگزار شود، آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیران امور خارجه لیبی، تونس، مصر، نیجر، چاد، سودان و جمهوری کنگو در این جلسه به ریاست وزیر امور خارجه شرکت دارند. 

وزیر خارجه الجزایر به عنوان کشور میزبان این نشست، برگزاری آن را ضروری خوانده و گفت: کشورهای هم مرز با لیبی می‌توانند برای کمک به لیبیایی‌ها در تکمیل روند سیاسی آشتی ملی با یکدیگر گفت و گو کنند.

او این را گفت که حل و فصل بحران لیبی باید از طریق گفت و گوی طرف‌های لیبیایی‌ها انجام شود و بر فوریت پایان دادن به دخالت‌های خارجی و خروج نیروهای بیگانه از لیبی تاکید کرد.

در افتتاحیه این نشست که در آن نمایندگان سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب نیز حضور داشتند، رمطان لعمامره وزیر خارجه الجزایر با اشاره به مشارکت تمامی کشورهای همسایه لیبی در حل و فصل بحران این کشور تصریح کرد که این کشورها نیز متاثر از پیامدهای امنیتی لیبی هستند.

او گفت که برقراری ثبات در لیبی  امنیت کشورهای همسایه را نیز در پی دارد. 

وزیر خارجه الجزایر برقراری ثبات در لیبی را اساس امنیت و مشارکت کشورها در حوزه اقتصادی خواند و گفت: اجلاس الجزایر با هدف تاکید بر قطعنامه‌های شورای امنیت و نیز کنفرانس برلین برگزار شده است.

او اظهار داشت: نیروهای خارجی  برای برهم زدن توازن بین‌المللی برای سوء استفاده از لیبی تلاش می‌کنند. 

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب نیز خاطرنشان کرد: خروج نیروهای خارجی از لیبی، اصلی است که گروه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بابت آن توافق کرده‌اند.

او هم بر این مساله تاکید کرد که  باید امنیت کشورهای هم‌جوار لیبی کاملا رعایت شود.

یان کوبیس نماینده سازمان ملل هم در سخنانی گفت : کمیته نظامی مشترک ۵+۵ در صدد آغاز طرح خروج مزدوران و نیروهای بیگانه به شکل تدریجی از لیبی با مشورت شرکای بین‌المللی در دست تهیه است و باید کشورهای هم‌جوار به این روند وارد شوند.

به گفته او، حضور نیروهای خارجی در لیبی باعث نگرانی گسترده برای این کشور و کشورهای همسایه است.

در این نشست، خانم نجلا المنقوش وزیر خارجه لیبی هم موضوع امنیت را بزرگترین چالش پیش روی کشورش خواند و گفت: ادامه حضور نیروهای خارجی خطری برای لیبی و همسایگانش به شمار می‌رود. 

او نیز بر این مهم تاکید کرد که ثبات لیبی ثبات منطقه است و این کشور برای اتحاد نهادهای نظامی تلاش می کند.

این نشست پس از آن برگزار می‌شود که قریب به ۴۰ روز پیش، اعضای شورای امنیت سازمان ملل با بررسی اوضاع لیبی از مقامات این کشور خواستند تدابیر لازم برای تعیین قواعد قانونی برگزاری انتخابات در این کشور را اتخاذ کنند.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی لیبی  قرار است ۲۴ دسامبر (سوم دی ۱۴۰۰ ) برگزار شود.

برچسب‌ها اتحادیه آفریقا الجزایر لیبی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اتحادیه آفریقا الجزایر لیبی اتحادیه آفریقا الجزایر لیبی کشورهای همسایه نیروهای خارجی کشورهای هم وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۱۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا

شبکه آمریکایی با انتشار گزارشی ۲ ادعای پنتاگون در مورد حمله انتحاری داعش در خارج از فرودگاه کابل در جریان خروج نیروهای این کشور از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ را رد و حقایق جدیدی را در این رابطه مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، رسانه نزدیک به دموکرات‌ها با استناد به شواهد ویدئویی جدید گزارش کرده «شمار زیادی از افراد در فرودگاه کابل نه بر اثر حمله انتحاری که در نتیجه تیراندازی سربازان آمریکایی جان باخته‌اند».

طبق ویدئوی ضبط شده، تعداد تیراندازی‌های صورت گرفته از جانب سربازان آمریکایی بیشتر از آن چیزی بوده که پنتاگون اعتراف کرده است.

ده‌ها نیروی نظامی آمریکا که در صحنه حضور داشته‌اند، تیراندازی در آن موقعیت را بسیار گسترده خوانده و گفته‌اند تیراندازی از سوی یک یا ۲ نفر انجام نگرفت بلکه تعداد زیادی از سربازان شروع به شلیک کردند.

در این حادثه که ۱۳ سرباز ارتش آمریکا و حدود ۱۷۰ افغان که به شدت به دنبال کمک برای فرار از تسلط طالبان بر کابل بودند، کشته شدند.

به مدت ۲ سال، پنتاگون اصرار داشت که تلفات، ناشی از یک انفجار بوده و نیروهایی که گزارش داده‌اند زیر آتش قرار گرفته‌اندT تحت تاثیر هرج‌ومرج پس از حادثه و اثرات ضربه‌های ناشی از انفجار بوده‌اند اما ده‌ها پرسنل ارتش آمریکا که در صحنه حضور داشتند تیراندازی را به تفصیل برای سی‌ان‌ان شرح داده‌اند.

یکی از این سربازان به سی‌ان‌ان گفت اولین انفجار بزرگ را از جایی که تفنگداران دریایی آمریکا ایستاده بودند، شنیده است و «نزدیک محل انفجار، یک یا ۲ نفره نبود و حجم وسیعی از تیراندازی بود».

یک پزشک افغان گفت که شخصاً گلوله را از تن مجروحان خارج کرده و با کارکنان بیمارستانش ده‌ها افغان را که بر اثر جراحات گلوله جان باختند، شمارش کرده است.

آثار تیراندازی در فرودگاه کابل

در مجموع، شواهد جدید اعتبار ۲ تحقیق نظامی ایالات متحده را به چالش می کشد و سؤالات جدی را برای پنتاگون ایجاد می کند، زیرا همچنان شواهد فزاینده‌ای را مبنی بر کشته شدن غیرنظامیان به ضرب گلوله رد می‌کند.

پنتاگون اصرار دارد که همه کشته‌ها و جراحات ناشی از انفجار بمب بوده اگرچه اذعان کرده است که تیراندازی از سوی نیروهای آمریکایی و بریتانیایی صورت گرفته است، اما می‌گوید که این تیراندازی محدود به سه انفجار بوده که تقریباً همزمان بوده است - یکی از ۲۵ تا ۳۰ تیر اخطار سربازان بریتانیایی و ۲ تیراندازی از سوی نیروهای آمریکایی با هدف مقابله با مظنونان، که به کسی برخورد نکرد!

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد