Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس دیپلماسی اقتصادی گفت: پراکندگی نقش یا مسئولیت تجارت خارجی در نهاد‌های مختلف کشور باعث شده است که ما به سختی از ظرفیت‌ها برای گسترش تجارت خارجی استفاده کنیم. یعنی یکی از عوامل حجم کم تجارت خارجی در کشور ما پراکندگی در نهاد‌های تصمیم‌گیر و مجری است. کسرا آصفی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت‌های مغفول مانده دیپلماسی اقتصادی، اظهار داشت: دولت قبلی در تعاملات خارجی، عمده توان، انرژی و زمان خود را روی برجام و تعامل با آمریکا و اروپا گذاشت و از کشور‌های همسایه و شرکای مهم مانند روسیه و چین غافل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این کارشناس دیپلماسی اقتصادی اضافه کرد: باید یک شخص با تجربه در حوزه دیپلماسی اقتصادی که فهم اقتصادی داشته باشد در معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه تجارت خارجی اعم از دیپلماسی اقتصادی است، بیان داشت: دیپلماسی اقتصادی یک ابزار برای توسعه تجارت خارجی است؛ لذا با همین تعریف می‌توان گفته که وزارت خارجه بخشی از تجارت خارجی است و بخش‌های دیگری هم در کشور وجود دارد که متولی آن هستند.

آصفی با تاکید بر اینکه متولیان تجارت خارجی در کشور، بسیار گسترده و پراکنده هستند، افزود: همین پراکندگی نقش یا مسئولیت تجارت خارجی در نهاد‌های مختلف کشور باعث شده است که ما به سختی از ظرفیت‌ها برای گسترش تجارت خارجی استفاده کنیم. یعنی یکی از عوامل حجم کم تجارت خارجی در کشور ما پراکندگی در نهاد‌های تصمیم‌گیر و مجری است.

وی تصریح کرد: بنابراین لازم است که یک هماهنگی بین نقش هرکدام از بازیگران در تجارت خارجی، صورت بگیرد؛ و هر نهاد نقش مشخصی در آن ایفا کند و کارویژه هر نهاد مشخص باشد.

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: برای اینکه به این هدف برسیم و نهاد‌های مختلف برای حضور پایدار در یک بازار صادراتی و برای توسعه تجارت خارجی و برای اینکه نهاد‌ها هماهنگ با هم کار کنند، نیاز به یک نهاد فراوزارتخانه‌ای وجود دارد.   بیشتر بخوانید: امیر عبداللهیان: در راستای تقویت جایگاه دیپلماسی اقتصادی و تجارت بین الملل عمل خواهم کرد   انتهای پیام/ برچسب ها: دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه امیرعبداللهیان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه امیرعبداللهیان دیپلماسی اقتصادی تجارت خارجی تجارت خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۱۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان عصر شنبه در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان با اشاره به اینکه توسعه دیپلماسی منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است، گفت: آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای در کشور است.

وی با اشاره به اینکه دیپلماسی فعال منطقه‌ای و ارتباط با همسایگان از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است، افزود: آذربایجان غربی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با چند کشور، در حوزه دیپلماسی فعال منطقه‌ای از استان‌های پیشرو بوده و در دولت سیزدهم توانسته ارتباطات خوبی با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی ایجاد کند.

معتمدیان همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهم آذربایجان غربی در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: همسایگی با سه کشور، قرار گرفتن در مسیر کریدورهای اصلی از جمله شرق و غرب و غرب، جاده ابریشم، وجود مرز رسمی فعال با ترکیه و دسترسی به اروپا از طریق این کشور و زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله سه فرودگاه و خطوط ریلی، موجب شده آذربایجان‌غربی نقش فعالی در دیپلماسی منطقه ایفا کند.

استاندار آذربایجان‌غربی به ظرفیت‌های بازگشایی مرز تمرچین برای اعزام زائرین اربعین حسینی و استقبال زائران خارجی از این امر نیز اشاره کرده و افزود: در سال گذشته ۱۰ هزار زائر خارجی از مرز تمرچین به کربلای معلی اعزام شدند که ۲ هزار نفر از این زائران، اهل کشور آذربایجان بودند و امسال نیز آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از زائران خارجی است.

معتمدیان در پایان با اشاره به مشترکات فرهنگی تاریخی و مذهبی آذربایجان غربی با نخجوان، اضافه کرد: آماده افزایش روابط و گسترش تعاملات با نخجوان در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

کد خبر 6090414

دیگر خبرها

  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم