Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حسین سلاح ورزی بعدازظهر امروز در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی اظهار داشت: تصور غالب این است که مطالبه فعالان اقتصادی در بخش خصوصی دریافت وام ارزان و راحت است اما تجربه ۴۰ ساله نشان داده که این موضوع راهکار پشتیبانی از تولید نیست. سیاست گذاری غلط در طول سالیان گذشته باعث شده بین بخش خصوصی رقابت برای رانت به وجود آید و فعالان به دنبال گرفتن سوبسید انرژی یا وام راحت باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: واقعیت این است که ما از شبکه بانکی انتظار زیادی نداریم؛ انتقادات و توقعات ما بیشتر متوجه بانک مرکزی، دولت و نظام حکمرانی پولی است. اگر منطقی فکر کنیم تصورمان این است که بانکداران واقعی مثل بقیه فعالان اقتصادی قربانی سیستم بد حکمرانی پولی هستند.

وی ادامه داد: عمده ترین مطالبه فعالان اقتصادی این است که امکان پیش بینی پذیری و برنامه ریزی داشته باشند که این موضوع مستلزم آمار است. آیا امروز در کشور آمار مورد نیاز تولید و فعالان اقتصادی به موقع منتشر میشود؟ بانک مرکزی بیش از ۲ سال است که دیگر آمار منتشر نمی کند.

سلاح ورزی گفت: توقع ما در رابطه با دولت ها، مجلس ها و بانک مرکزی این است که در سیستم پولی دخالت نکنند. اگر به دنبال رشد کسب و کارهای مولد هستند باید بدانند که کسب و کارها نیاز به وام ارزان و تکلیفی ندارند. امروز وضعیت به شکلی شده که بسیاری از بانک ها حاضر به دادن تسهیلات به کسب و کاهای سالم هم نیستند زیرا معتقدند پس گیری مطالبات سخت است.

وی افزود: در بازار پول کشور و سیستم بانکی مرتب تصمیمات و مقرراتی اخذ می شود که به جای باز کردن دست و بال بانک ها برای دادن وام بر اساس سیستم اعتبارسنجی، بیشتر بانک ها دچار احتیاط می شوند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: از دولت می خواهیم دستش را از نظام پولی کوتاه کند. اگر به جایی برسیم که به صورت هفتگی بیلان خرج و دخل دولت، ترازنامه بانک مرکزی و ترازنامه نظام بانکی را منتشر کنیم و وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در این رابطه پاسخگو باشند، یگ گام رو به جلو است.

وی افزود: به جای مقررات زدایی بانک مرکزی سامانه زدایی کند. در مباحث مربوط به صادرات و واردات سامانه نیما، سنا، درنا و بازار متشکل ارزی داریم. من به عنوان فعال اقتصادی هنوز نفهمیدم این نیما با سنا چه تفاوتی دارد. هیچ وقت گزارشی منتشر نشده که این سامنه ها چه تاثیری روی بازار ارز گذاشته اند. سامانه نیما از بدو پیدایش اختلافی با بازار داشت و نه تنها موثر نبود بلکه غیرموثر و مانع هم بود.

کد خبر 5293820

منبع: مهر

کلیدواژه: سامانه نیما بخش خصوصی حسین سلاح ورزی نظام بانکی بانکداری اسلامی بانکداری اسلامی قیمت دلار بانک مرکزی بانک مرکزی ایران رمز ارز وزارت جهاد کشاورزی شاخص کل بورس وزارت نیرو سید جواد ساداتی نژاد اقتصاد چین علی اکبر محرابیان قیمت طلا قیمت سکه بهار آزادی وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالان اقتصادی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۱۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ تورم در دولت رئیسی چند؛ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟

آفتاب‌‌نیوز :

اخیر روزنامه هم میهن از شکستن رکورد تورم تاریخ انقلاب در دولت رئیسی خبر داده بود که بانک مرکزی در جوابیه ای به این گزارش آن را رد کرد اما ناخواسته اطلاعات جدیدی از ثبت رکورد تورم در دولت رئیسی افشا کرده است.

این روزنامه نوشته بود: ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم درست یک سال پیش در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ برای مهار تورم و رشد تولید دستوراتی داد که در ۱۰ بند به دستگاه‌های مختلف کشور تکلیف شد. یک سال از این ۱۰ فرمان گذشته و حالا انتشار لیست تورم توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد نه‌تنها در مهار تورم موفقیتی حاصل نشده بلکه رکورد ۸۰ ساله نرخ تورم توسط دولت سیزدهم شکسته شده و به بالای ۵۲ درصد رسیده است.

براساس گزارش خبرگزاری دولت(ایرنا) بانک مرکزی در پاسخ به گزارش این روزنامه درباره میزان تورم، جزئیاتی از روند این شاخص در سال گذشته و آخرین وضعیت آن در فروردین امسال ارائه کرد و نوشت: بر اساس آمار بانک مرکزی تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به فرودین سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۷.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از میانه کانال ۳۰ درصد رسیده است.

خبرگزاری دولت افزود: توضیحات بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در پایان فروردین امسال به کمتر از ۳۵ درصد رسیده است.

‏ حالا عبدالناصر همتی در واکنش به این گزارش بانک مرکزی نوشته است: از اطلاع رسانی بانک مرکزی ممنون. البته مناسب بود که تورم سالانه در پایان سال ۱۴۰۲  ‏و فروردین ۱۴۰۳ را هم اعلام می‌کردند. 

‏وی افزود: این اعلام، به معنای این است که تورم فروردین ۱۴۰۲ به میزان «۶۳ درصد» بوده است!

‏همتی نوشت: این تورم اعلام نشده، نتیجه رکورد رشد ۴۳ درصدی چاپ پول در سال ۱۴۰۱ و دلیل عمده فشار به نرخ ارز در ۱۴۰۲ بود.

این در حالی است که سال گذشته نیز برخی رسانه ها از ثبت نرخ تورم بالای ۷۰ درصد در دولت رئیسی خبر داده بودند که بانک مرکزی بدون اعلام جزئیات نرخ تورم، آن را تکذیب کرده بود.

از زمان روی کارآمدن دولت رئیسی آمارهای اقتصادی به شدت سانسور می شوند.

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی: تورم کاهشی می‌شود | کاهش رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد
  • نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم
  • «همتی» برای چاپ پول نیست! | آمارهای واقعی از وضعیت پولی کشور
  • حراج سکه بانک مرکزی؛ بهترین پیشنهاد برای خرید سکه دولتی
  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • نرخ تورم در دولت رئیسی چند؛ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است