Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@12:25:09 GMT

این زباله درمان بخش

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۲۳۹۴

این زباله درمان بخش

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: : سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند، نمی‌میرند و با تزریق یا جایگزینی آن‌ها در بافت‌هایی که آسیب جدی دیده‌اند می‌توانیم به بهبودی و تشکیل سلول‌های جدید بافت کمک کنیم.

ملیحه بهنامیان، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خون بند ناف به عنوان خون جفتی شناخته شده ‌است که در جنین در حال تکوین، داخل رحم جریان دارد؛ پس از تولد نوزاد خون باقی ‌مانده در بند ناف و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی است به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این خون، حاوی سلول‌های بنیادی و سلول‌های خونساز است که می‌تواند برای درمان بیماری‌ها استفاده شود، تصریح کرد: سلول‌های بنیادی خونساز بند ناف در مقایسه با مغز استخوان و خون محیطی، ظرفیت تکثیری بالاتر و جمعیت‌های سلولی نارس‌تری دارند.

بهنامیان ادامه داد: مطالعه‌های مختلف، حضور جمعیت‌های سلولی را در کنار سلول‌های بنیادی خونساز، در خون بند ناف نشان داده‌اند که امکان استفاده از این منبع را در ایمونوتراپی، مهندسی بافت و طب ترمیمی مقدور می‌سازد؛ بنابراین راهبردهایی برای جداسازی و گسترش زیر گروه‌های مختلف سلولی از خون بند ناف و استفاده از آن‌ها در درمان بیماری‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: متخصصان ژنتیک و علوم سلولی مولکولی می‌توانند سلول‌های تمایز نیافته خون بند ناف را بگیرند و از قابلیت تبدیل آنها به سلول‌ها و اندام‌های مختلف استفاده کنند.

مدیر بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه دانشمندان بر اساس تکنولوژی‌های امروز تخمین می‌زنند که می‌توان سلول های خون بند ناف را برای مدت ۳۰ سال و شاید بیشتر به شکل منجمد ذخیره کرد و بعدها مورد استفاده قرار داد، تصریح کرد: سلول‌های خون بند ناف قبل از فرایند انجماد توسط چرخش در دستگاه سانتریفوژ، از یکدیگر جدا می‌شوند؛ روش دیگر برای جداسازی استفاده از روش رسوب است.

بهنامیان ادامه داد: سلول‌های بنیادی خون بند ناف در دمای منفی ۱۹۶ درجه سانتی گراد در یخچال‌های مخصوص نگهداری می‌شوند و در مواقع لزوم در اختیار افراد قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه این سلول‌ها می‌توانند به عضوهای مختلف بدن تبدیل شوند؛ به طور مثال اگر نوزاد در آینده به بیماری‌های کبدی، کلیوی، قلبی و ... مبتلا شد، از این سلول‌ها برای درمان بیماری او استفاده می‌کنند، افزود: براساس آخرین تحقیقات صورت گرفته، از سلول‌های بند ناف می‌توان برای بهبود بیش از ۸۰ بیماری از جمله  بیماری‌های نقص در تولید لنفوسیت‌ها، نقص ارثی پلاکتی، اختلالات سلول‌های بنیادی، بیماری‌های ارثی، ناهنجاری‌های ارثی گلبول‌های قرمز، اختلالات سیستم ایمنی، مشکل پلاسماسل، آلزایمر، دیابت، پارکینسون، صدمات نخاعی، سکته‌های قلبی و مغزی، بیماری‌های کبدی و دیستروفی عضلانی استفاده کرد.

مدیر بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر در ایران بیشتر بیماری‌هایی با منشا خونی با این سلول‌ها قابل درمان هستند، افزود: والدینی که تمایل به نگهداری از خون بند ناف فرزندانشان دارند در مرحله اول باید به جهاددنشگاهی استان مراجعه کرده و درخواست این کار را ثبت کنند.

بهنامیان ادامه داد: پس از ثبت این درخواست، مرحله تخصصی انجام تحقیقات قبل از جمع‌آوری نمونه گیری همچون آگاهی از تاریخچه پزشکی مادر و سلامت کامل او از نظر بیماری‌های عفونی باکتریال و ویروسی و انجام آزمایش‌های  ضروری انجام می گیرد.

وی اظهار کرد: اگر مادر هیچ‌گونه مشکلی از لحاظ پزشکی نداشته باشد کارکنان بانک خون در هنگام زایمان در اتاق عمل حضور پیدا کرده و خون بند ناف را به طور استریل جمع‌آوری می کنند و در اسرع وقت به بانک فرستاده می‌شود.

مدیر بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در خراسان جنوبی نیز فرآیند جمع‌آوری خون بند ناف در جهاددانشگاهی از سال ۹۵ انجام شده که در حال حاضر بیش از ۷۵۰ نمونه خون بند ناف ذخیره شده است.

بهنامیان یادآور شد: متقاضیان می‌توانند در هفته ۳۶ بارداری به صورت حضوری به آدرس بیرجند، میدان قدس، جهاددانشگاهی و یا به صورت آنلاین از طریق آدرس الکترونیکیwww. rsct.ir    ثبت‌نام و یا با شماره تلفن ۰۹۱۵۵۶۱۳۰۷۲ تماس حاصل کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خون بند ناف جهاد دانشگاهی منطقه خراسان جنوبی سلول های بنیادی بیماری ها سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۲۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟

 به گزارش تابناک به نقل از وری‌ول هلت،‌ اگر مدت‌زمان آلرژی از موعد انتظارتان بیشتر شد یا اینکه داروهای بدون نسخه ضدآلرژی کارساز نبود، احتمالا پای بیماری زمینه‌ای در میان است.
هرچند دوره بیماری‌های زمستان و آلرژی فصل بهار روبه پایان است، احتمال دارد آبریزش بینی به قوت خودش باقی باشد. اگر داروهای آلرژی هم علاج این آبریزش مدوام نبودند، وقتش رسیده که بدانید احتمالا به عارضه‌ای متفاوت دچارید.

دلیل آبریزش بینی ممکن است «التهاب سینوسی مزمن» (رینوسینوزیت، rhinosinusitis) باشد؛ بیماری التهابی مزمنی اگر بیش از سه ماه طول بکشد تورم سینوس‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

البته ممکن است همزمان دچار آلرژی و التهاب سینوسی مزمن باشید. از آنجایی که آبریزش بینی هم جزو علائم التهاب سینوسی مزمن و هم جزو علائم آلرژی‌های فصلی است، افراد معمولا فکر می‌کنند که دلیل اصلی آبریزش بینی آلرژی فصلی باشد. با وجود آنکه داروهای بدون نسخه ضدآلرژی در درمان آن موثر است، اما به افرادی که التهاب سینوسی مزمن دارند کمک چندانی نمی‌کنند.

علائمی که نشان می‌دهند دلیل آبریزش بینی آلرژی نیست
نشانه‌هایی وجود دارد که آلرژی‌زاهای (آلرژن‌ها) بهاری، که در محیط شناورند، شاید دلیل آبریزش بینی نباشند. برای مثال، اگر وضعیت آلرژی بیش از حد طول کشید یا اینکه داروهای بدون نسخه کارساز نبود، احتمالا پای بیماری زمینه‌ای در میان است.

جایانت پینتو، مدیر بخش راینولوژی (جراحی و درمان بیماری‌ها بینی) و آلرژی دانشگاه پزشکی شیکاگو، می‌گوید، وقتی با فردی مواجه می‌شویم که مدت‌زمان طولانی آبریزش بینی دارد به بیماری التهاب سینوسی مزمن مشکوک می‌شویم. افرادی که آنتی‌هیستامین، استروئیدهای داخل بینی یا اسپری بینی استفاده می‌کنند و همچنان آبریزش‌ بینی دارند، ممکن است به التهاب مزمن سینوس‌ مبتلا باشند که روش درمانی دیگری می‌طلبد.

بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند که در چنین مواردی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

درمان التهاب سینوسی مزمن
داروهای بدون نسخه برای تسکین علائم آلرژی کافی و مناسب‌اند اما معمولا به التهاب سینوسی مزمن کمکی نمی‌کنند. اما خبر خوب این است که اگر متخصص همه دلایل احتمالی را بررسی و موثرترین درمان را انتخاب کرده‌ باشد،‌ بیماری التهاب سینوسی مزمن درمان‌پذیر است.

روش‌های درمانی برای افراد مختلف متفاوت است، اما آنتی بیوتیک‌ها یا استروئیدها به‌همراه اسپری بینی و سینوس، از درمان‌های رایج التهاب سینوسی مزمن به‌شمار می‌روند. اگر این روش‌های درمانی کارساز نبود، جراحی سینوس راه دیگری است که متخصصان توصیه می‌کنند.

دیگر خبرها

  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • زالو درمان می‌کند؟
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟