کرسی فقه حکومتی باید راهاندازی شود
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۲۹۹۰
آیت الله علیدوست گفت: برای راهاندازی کرسیهای آزاداندیشی فقه کمیتهای از صاحبان اندیشه که خوشفکر هستند تشکیل شود که این کار اولین قدم برای آغاز این کرسیها است.
به گزارش قدس آنلاین، آیتالله ابوالقاسم علیدوست، استاد درس خارج حوزه علمیه قم درباره فقه حکومتی عنوان کرد: اصل کرسیهای وآوری و نظریهپردازی فعال است منتهی آنچه که مد نظر رهبر معظم انقلاب است اینکه حوزههای علمیه بخشی از فعالیت فقهی خودشان را به بحثهای فقه حکومتی اختصاص دهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: باید در این زمینه کلاسهایی با این عنوان یا عنوان مشابه تشکیل شود، بخشی از پایاننامههای حوزههای علمیه به این سو راهنمایی و بعضی از مجلات وزین علمی در همین راستا فعالیت کنند؛ بنابراین در چندین ساحت متفاوت باید فعالیتهایی صورت گیرد.
آیتالله علیدوست تصریح کرد: برای اجرایی شدن و محقق شدن کرسیهای آزاداندیشی فقه باید مباحثی در شورای عالی حوزههای علمیه مطرح شود و قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه نیازهای خود را منعکس، و مسائل خود را برای حوزههای علمیه مطرح کنند.
وی ادامه داد: طبعاً برای طرح چنین مباحثی و برای اینکه این کرسیها سازوکار اجرایی بهتری داشته باشد باید از مراجع و مقام معظم رهبری و سایر اساتید و صاحبنظران نظرخواهی شود و در همان قالبهایی که این بزرگواران مطرح میکنند تصمیماتی اتخاذ شود.
این استاد حوزه گفت: البته این تحولات یک شبه محقق نمیشود و برای اینکه در ساحت فقه تغییری جدی حاصل شود باید دیدگاه و رویکرد خاصی در این ساحت ایجاد شود و این امر هم زمانبر خواهد بود.
وی اضافه کرد: برای تغییر رویکرد هم باید نیازهای جامعه به درستی به حوزههای علمیه منتقل شود، نسل جدیدی در این زمینه تربیت شود، اساتید این مطالب را در مواد درسی خود قرار دهند و… که این مباحث هم در مدت کوتاه محقق نمیشود و باید زمان بگذرد تا این بحثها نهادینه شود.
آیتالله علیدوست با تأکید بر اینکه رسانهها نیازهای سطح جامعه را به حوزه انتقال دهند، عنوان کرد: رسانهها از جمله صدا و سیما و خبرگزاریها و مراکز تبلیغی حوزههای علمیه به عنوان پلهای ارتباطی حوزه و مردم میتوانند نیازهای سطح جامعه را به حوزه منتقل کنند تا نسلی که میخواهند تحصیل کنند تربیت شوند، در حال حاضر ما در حوزههای علمیه نسلی را داریم که میتوانند به تدریس موارد فقهی بپردازند اما نسلی را که در این زمینه تحصیل کنند نداریم.
وی ادامه داد: همان طور که حوزههای علمیه در مباحث مصداقشناسی از متخصصان کمک میگیرند باید در عرصه قانونگذاری هم از آنها کمک بگیرند، همان طوری که صاحبنظران هم اگر بخواهند حکمی صادر کنند باید نظر فقها را بپرسند و این یک تعامل دو سویه است که در گذشته بوده و الآن هم هست.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: بحثهای علمی فقهی عمیق قالب خاصی ندارند و خطا از همین جا صورت میگیرد که تلاش میکنند قالبهای خاصی برای این بحثها تعریف کنند ما باید بگذاریم بحثهای فقهی با ارائه سلایق مختلف، حالتی مردمی پیدا کند؛ منظورم از حالتی مردمی، «مردمی حوزوی» است؛ یعنی طلبههای همه سطوح بتوانند نظرات خود را بیان کنند.
وی ادامه داد: برای راهاندازی کرسیهای آزاداندیشی فقه کمیتهای از صاحبان اندیشه که خوشفکر هستند تشکیل شود که کار این کمیته میتواند اولین قدم برای آغاز به کار این کرسیها باشد.
آیتالله علیدوست بیان داشت: گاهی وقتها کارهای زیادی در حوزه انجام میشود، اما اطلاعرسانی مناسب صورت نمیگیرد و این امر منجر به ایجاد شبهه در جامعه میشود.
وی اضافه کرد: حوزههای علمیه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه در دو سطح فعالیت میکنند، در سطح اول سؤالات و شبهات مطرح شده در جامعه و اذهان عموم مردم را پاسخ میدهند که در این سطح حوزههای علمیه نیروها و مبلغان زیادی دارند و در سطح دیگر بحث پاسخگویی به مباحث عمیق فقهی است که نظر مقام معظم رهبری هم بیشتر ناظر به این سطح بوده و برای شروع به پرداختن به این سطح به نظر من اولین گام میتواند تشکیل کمیتهای خاص برای پیگیری راهاندازی کرسیهای آزاداندیشی فقه و چگونگی سازوکار اجرایی آن باشد.
منبع: رسا
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: فقه حکومتی آیت الله علیدوست کرسی های آزاداندیشی فقه آیت الله علیدوست حوزه های علمیه راه اندازی کرسی ها بحث ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۲۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است
مراسم بزرگداشت شیخ صدوق، امروز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در آستان شیخ صدوق شهرری برگزار شد.
آیتالله علیرضا اعرافی؛ مدیر حوزههای علمیه کشور، در این مراسم سخنرانی کرد و ضمن تسلیت روز شهادت امام صادق(ع) گفت: یاد و نام و خاطرههای شیخ صندوق را در مجاورت مرقد شریف آن عالم فرزانه و بزرگوار گرامی میداریم و به همه امامزادگان معظم مخصوصا امامزادگان مدفون در این سرزمین گرانقدر درود میفرستم و از برگزار کنندگان این محفل نیز تقدیر میکنم. بنده نکاتی درباره مرحوم شیخ صندوق بیان میکنم چون این عالم بزرگوار از بزرگترین عالمان و فرزانگانی هستند که دریچهها و آفاق بزرگی به روی معارف امام صادق(ع) و اهل بیت(ع) گشود.
وی افزود: بیش از هزار سال است که کتب او در حوزههای علمیه و مراکز علمی، موجآفرین است. شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است و بارها این نام بلند در مراکز علمی طنین افکن شده و مورد احترام عالمان، بزرگان و مدرسان علوم الهی است. نقش این عالم بزرگوار در معماری تشیع، تحکیم مبانی آن و جهت دادن به فرهنگ اسلامی بسیار ممتاز و در سطح یک است بنابراین چنین شخصیت بزرگواری که به احترام او گرد آمدهایم از پدران معنوی ما به حساب میآید.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: وی در ساختن فرهنگ اسلامی و شیعی بسیار نقشآفرین بوده و از امتیازات فراوانی برخوردار است که بنده به برخی از آنها اشاره میکنم. اول اینکه مرحوم شیخ صندوق از قم برخاسته و خاندان وی در قم جایگاه والایی داشته و پدر وی از چهرههای مطرح در حوزه قم در قرون صدر اسلام بوده و رابطه نزدیکی با امام عسکری(ع) داشت و از چهرههای مهم حوزههای علمیه بود. تولد مرحوم شیخ صدوق و نشو و نمای ایشان در قم بود. آن روزگار در میان حوزههای علمیه اسلامی و شیعی، سه حوزه جایگاه بزرگی در عالم اسلام و تشیع داشتند که حوزه قم، ری و بغداد به عنوان سه ضلع یک مثلث بودند که در تاریخ اسلام و طراحی فکر اسلامی و شیعی، نقش ممتاز و بیبدیل داشتند.
وی ادامه داد: البته در آن زمان حوزههای علمیه متعددی در عراق، ایران و نقاط مختلف جهان اسلام داشتیم اما در اواخر عصر حضور ائمه(ع) و شصت سال غیبت صغری و اوایل غیبت کبری، این سه حوزه، قله و سرآمد بودند. مرحوم شیخ صدوق آثار علمی ارزندهای دارد و شاگردان بزرگی هم تربیت کرد. وی معارف الهی را در قم فرا گرفت و سپس به ری منتقل شد لذا اولین خصوصیت این عالم بزرگ و نقشآفرین تاریخ اسلام و ایران و تشیع این است که ایشان همزمان این سه حوزه بزرگ و سرآمد عصر خودش را درک کرده است. بخش زیادی از رشد علمی شیخ صدوق در قم و در محضر پدر بزرگوار و دیگر علمای بزرگ قم سپری شد. سپس وقتی حکومت آل بویه از اولین حکومتهای شیعی شکل گرفت و مقر آن در ری بود از شیخ صدوق دعوت شد در مقر خلافت حضور پیدا کرده و به کار علمی بپردازد. ایشان هم احساس وظیفه کرده و به ری آمد.
آغوش باز ایرانیان برای اسلاممدیر حوزههای علمیه کشور گفت: این برای ری و تهران افتخار بزرگی است که دو تن از نویسندگان کتاب چهارگانه شیعه یعنی شیخ صدوق و شیخ کلینی از حوزه علمیه ری برخاستهاند. شیخ صدوق به دلیل جامعیتی که داشت مورد احترام هم حوزههای علمیه بودند. در امتداد نکته اول، باید به نکته دیگری توجه کرد که شیخ صدوق، مرد هجرتها و سفرهای مختلف علمی است. ممکن است هجرت، امروزه برای ما امر سادهای به حساب بیاید چراکه وسایل نقلیه برای رفت و آمد میان شهرهای مختلف جهان وجود دارد اما آن زمان، یک سفر حج ماهها طول میکشیده است و ابزارهای ارتباطی امروز هم وجود نداشته است. مرحوم شیخ صدوق در قرن چهارم هجری، غیر از اینکه حوزههای ری، قم و بغداد را درک کرد، زنجیره سفرهای علمی ایشان از جمله به خراسان و مشهد، سمرقند، بلخ و بخارا، فصلی اعجابانگیز و درخشان از زندگی ایشان است.
آیتالله اعرافی گفت: نکته دیگر اینکه شیخ صدوق پرچمدار فکر شیعی است. وی در عصر خود در ری، بغداد، سمرقند ، بخارا، بلخ، همدان، مکه و مدینه با علمای اهل سنت وارد بحث و گفتوگوهای فراوانی شد. وی حتی استادان و شاگردانی دارد که از علمای اهل سنت هستند. امروزه عدهای دنبال این هستند که اهل سنت را در تضاد با شیعه قرار دهند که این مسئله در همه اعصار وجود داشت اما کسانی همانند امام صادق(ع)، شیخ صدوق، شیخ مفید و دیگر بزرگان از یک سو با افراط در اهل سنت مقابله کرده و از سوی دیگر برای افراد میانهرو اهل سنت احترام قائل بوده و دنبال وحدت جهان اسلام بودند. مخصوصا شیخ صدوق هم در آثار و اعمال و افکار خود پایبند این سنت اسلامی بودند.
وی در ادامه با بیان اینکه دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت است، افزود: این انتقال، یک گذر تاریخی بود لذا باید ظرفیتهای جدیدی ایجاد شده و معارف شیعه، سامان تازهای پیدا کنند تا عالم اسلام به دوره غیبت صغری و پس از آن غیبت کبری منتقل شود. طراحان و معماران بزرگ شیعه از زمان ظهور به زمان غیبت چند نفر هستند که یکی از بزرگترین آنها شیخ صدوق است. دیگر افراد شیخ مفید، سید مرتضی، کلینی و امثالهم بودند. اینها معمار تاریخ تشیع و طراحان یک تحول عظیم در عالم تشیع و ایران هستند چون ایران در همین ایام است که اندک اندک آغوش خود را به روی معارف شیعه میگشاید و برخلاف برخی تصورات، شمشیر، اسلام را به ایران نیاورد بلکه ایران با آغوش باز و با عقلانیت از اسلام و معارف قرآن و اهل بیت(ع) استقبال کرد.
لزوم تبدیل بقعه شیخ صندوق به مرکز فقهیحجتالاسلام والمسلمین نصرتالله رستمی؛ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهر ری، در ابتدای این مراسم گفت: امروز سالروز شهادت امام صادق(ع) است که در تقویم با روز بزرگداشت مقام شامخ شیخ صندوق مصادف شده است لذا لازم است ابتدا این روز را تسلیت عرض کنم. به اذعان اهالی ولایتمدار و شهید پرور شهرستان ری، در چند سال اخیر این بقعه مبارکه تبدیل به نهادی فرهنگی شده است. این اتفاق با زحمات همکارانم و پرسنل زحمتکش این بقعه انجام شده است.
وی افزود: در سالیان اخیر برخی بزرگان درباره استفاده از این بقعه به عنوان یک مرکز فقهی صحبتهایی مطرح کرده و قولهایی هم دادهاند اما هنوز این وعدهها محقق نشده است لذا عاجزانه از محضر آیت الله اعرافی، درخواست دارم ترتیبی اتخاذ بفرمایند که ما در سال تحصیلی جدید بتوانیم شاهد باشیم که این مکان تبدیل به مرکزی فقهی و تفسیری شده است. یقینا نیت رئیس سازمان اوقاف هم همین است و به ما امر کردند این موضوع را پیگیری کنیم.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)