Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@14:14:05 GMT

"قارچ سیاه" درمان دارد

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۳۴۵۷

'قارچ سیاه' درمان دارد

به گزارش تابناک، فوق تخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بیماری «موکورمایکوزیس» یا قارج سیاه که همزمان با شیوع موج پنجم کرونا با سویه دلتا وارد ایران شده، در صورت مراجعه زودهنگام بیماران قابل درمان است.

دکتر مصطفی جوانیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیماران اگر بعد از ابتلای به این بیماری بموقع به پزشک مراجعه کنند، با دریافت داروهای مورد نیاز و گاهی با جراحی های وسیع درمان خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از بیماران دیابتی به عنوان گروه هدف و آسیب پذیر در برابر قارچ سیاه نام برد و گفت: بیماران دیابتی شدید که قند آنها از کنترل خارج شود و یا بیمارانی که دچار نقص سیستم ایمنی باشند، مستعد ابتلا به قارچ سیاه هستند.

او افزود : با توجه به اینکه برای درمان بیماری کرونا، داروی کورتون استفاده می شود در نتیجه قند خون بیماران را افزایش می دهد و برای بیماران دیابتی اگر قند خون با تزریق کورتون کنترل نشود، در برابر قارچ سیاه آسیب پذیر خواهند شد چنان که مصرف آبمیوه های صنعتی هم قند بیماران کرونایی را افزایش می دهد و اگر بیمار کرونایی دیابتی باشد، باز هم از این طریق در معرض آسیب قارچ سیاه قرار می گیرد.

دکتر جوانیان گفت: پزشکان به طور جدی باید برای درمان بیماری کرونا زمان شروع مصرف داروی کورتون و طول مدت آن را با دقت نظارت داشته باشند و اگر طول مدت مصرف این دارو و دز تزریق آن مناسب باشد ، قند بیمار کنترل می شود و مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

وی افزود: اگر بیمار برای درمان قارچ سیاه بموقع مراجعه نکند و پزشک هم این بیماری را زود تشخیص ندهد و روند درمان را آغاز نکند، درمان قارچ سیاه سخت خواهد بود و کار ساده ای نیست.

این متخصص بیماری های عفونی اظهار داشت: بیماران کرونایی تحت هیچ شرایطی خودسرانه داروی کورتون مصرف نکنند و در مصرف آبمیوه ها هم حساسیت زیادی به خرج بدهند و بویژه افرادی که دیابت دارند بی رویه آبمیوه های صنعتی مصرف نکنند.

جوانیان افزود: بعضی از بیماران دیابتی ممکن است قندشان در حدی نباشد که نیازمند مصرف دارو باشند ولی باید بدانند با تزریق کورتون و همچنین مصرف انواع شیرینی ها حتی عسل و خرما میزان قند خونشان افزایش می یابد و از کنترل خارج می شود و باید در این مورد حساس باشند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم طالبان محسن رضایی محمد اسلامی وزرای دولت سیزدهم پارالمپیک اربعین 1400 فوق تخصص بیماری های عفونی موکورمایکوزیس بیماران دیابتی قارچ سیاه محرم طالبان محسن رضایی محمد اسلامی وزرای دولت سیزدهم پارالمپیک اربعین 1400 بیماران دیابتی قارچ سیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۳۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود

مژگان مینوسپهر رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت:با استفاده وسیع تراز واکسن‌های موجود، می‌توان سالیانه از دومیلیون مرگ دیگرجلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: برنامه توسعه ایمن سازی کودکان از اولین و موفق‌ترین برنامه‌های ادغام شده در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشور از سال ۱۳۶۳بوده است.

مینوسپهر خاطر نشان کرد: فراهم آوری امکانات و تجهیزات لازم برای توزیع و نگهداری واکسن، تامین به موقع واکسن و بکارگیری نیرو‌های آموزش دیده در رده‌های مختلف سبب شد که پوشش واکسیناسیون کودکان زیر یکسال از ۳۷ درصد در سال آغاز برنامه به سرعت به بالای ۹۰ درصد در سال ۱۳۶۸ برسد و طی ۱۵ سال گذشته همواره بالای ۹۵ درصد بوده است.

مینو سپهر ادامه داد: از جمله دستاورد‌های تلاش ۵۰ ساله در زمینه واکسیناسیون می‌توان به حذف کزاز نوزادی، کنترل بیماری‌های دیفتری و سیاه سرفه، کاهش چشمگیر موارد شدید بیماری سل در دوره کودکی، حذف سرخک و سندروم سرخجه مادرزادی و عاری شدن کشور از فلج اطفال اشاره کرد.

وی افزود: سالهاست که کشور عاری از فلج اطفال است، سرخک، سرخجه وکزازنوزادی حذف شده اند. بیماری‌های دیفتری، سیاه سرفه و اوریون کنترل شده اند و میزان شیوع حاملان مزمن هپاتیت B به کمتراز یک درصد کاهش یافته است.

مینوسپهر تصریح کرد: به خاطر داشته باشیم جمعیت اتباع، تردد غیر مجاز آنها و باور‌های غلط نسبت به واکسیناسیون و اینکه می‌توانیم با روش‌های مختلف مانند طب سنتی جایگزین مناسب برای واکسیناسیون پیدا کنیم از جمله تهدید‌های این برنامه می‌باشد و امکان بازگشت بیماری‌هایی مانند سرخک، دیفتری، سیاه سرفه و سایر بیماری‌هایی که در این چند دهه کنترل شده است وجود دارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • دام سیاه مرد رمال برای ۵ زن
  • مراقب «کلاهک‌های مرگ» باشید
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • دام سیاه مرد رمال برای ۵ زن | می‌خواستم شوهر خوبی نصیبم شود اما این مرد...
  • مراقب این قارچ‌ها باشید!
  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند