Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد دباغیان کارشناس دفتر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال ۱۳۸۳ در منطقه باغ استان یزد ۱ قلاده یوزپلنگ مادر به همراه ۳ قلاده توله برای آب خوردن نزدیک به منطقه مسکونی شده بودند و متاسفانه مردم بومی به علت نداشتن اطلاعات کافی اقدام به پرتاب سنگ به سمت یوزپلنگ‌ها کرده و ۱ قلاده یوز توله را کشته و ۲ قلاده یوز دیگر به همراه مادر را زخمی کردند، این کار باعث فرار یوزها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یک قلاده توله یوزپلنگ توسط مردم گرفته  و به سازمان محیط زیست تحویل داده شد و از آن زمان به بعد انجمن حفاظت از یوزپلنگ‌ها تشکیل شد.

کارشناس دفتر سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ قلاده یوزپلنگ در کشور موجود است، در گذشته کشورهای دیگری میزبان یوز پلنگ آسیایی بودند اما در حال حاضر محل سکونت یوزهای آسیایی فقط در کشور ایران، منطقه توران و خراسان شمالی است.

وی افزود: طی هفته‌های گذشته خبر بسیار خوبی از رویت ۱ قلاده یوز پلنگ ماده به همراه ۲ قلاده توله یوزپلنگ شنیده شد، که پس از سال‌ها عدم زاد و ولد در  منطقه، شاهد توله آوری بودیم.

دباغیان در مورد خطرات انقراض یوزپلنگ آسیایی گفت: تغییر کاربری اراضی، سگ‌های گله، جاده سازی و معادن خطر بسیار جدی برای حیات یوزپلنگ با ارزش ایرانی محسوب می‌شوند، حفظ و حراست از یوز پلنگ ایرانی نه تنها وظیفه سازمان محیط زیست، بلکه وظیفه تمامی سازمان‌ها است تا از انقراض این گونه با ارزش جلوگیری کنیم.

۴٧٢٣٧

کد خبر 1550389

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: یوزپلنگ محیط زیست قلاده یوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۳۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود

به گزارش خبرگزاری مهر، در متن پیام علی سلاجقه آمده است: خلیج فارس به لحاظ راهبردی، ملی و زیستی یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ورود ایران به جهان است و اهمیت این مساله برای تمامی هموطنان، سیاستگذاران و تصمیم سازان در نظام مقدس جمهوری اسلامی واضح و مبرهن است. خلیج همیشه فارس اصلی‌ترین نماد برای تمامیت ارضی کشورمان می‌باشد و همه ایرانیان برای حفظ و نگهداری از این میراث گرانبهای روزگار کهن جان در طبق اخلاص نهاده اند.

دهم اردیبهشت، روز ملی «خلیج همیشه فارس» را در سایه توجهات حضرت ولیعصر (عج) در حالی جشن می‌گیریم که این منطقه هم به لحاظ استراتژیک در کانون توجهات و ریل گذاری توسعه مطابق با منویات اخیر رهبر معظم انقلاب (مدظله) در خصوص توسعه دریامحور همراه با حفظ و ارتقا زیستگاه‌های بی بدیل قرار گرفته است و دولت مردمی انقلابی هم با تمام توان جهت قرارگیری در این مسیر تلاش می‌کند، و هم به لحاظ زیستی یکی از پرتاب و توانترین زیست بوم‌های دریایی در برابر تغییراتی است که به دست انسان‌ها به آن تحمیل شده است.

به عنوان خادم کوچک ملت در بخش محیط زیست دولت مردمی- انقلابی ضمن تبریک این روز به تمامی دریادلان عزیز و شهیدان پَر کشیده به اوج آسمان زیبایی سرزمین اسلامی مان که در قعر خلیج همیشه فارس با عزت آرمیده اند، میهن دوستان و هموطنان عزیز یادآور می‌شوم که سلامت زیست بوم خلیج فارس ضامن اصلی پایداری اقتصادی، امنیتی، انرژی و ثبات نه در منطقه بلکه در جهان خواهد بود و ما در دیده بانی از محیط زیست این ارزشمندترین و مهمترین خلیج جهان، خلیج همیشه فارس ذره‌ای قصور نخواهیم کرد. نام کهن سرزمین عزیزم ایران اسلامی به پهنه و تارک خلیج همیشه فارس سربلند و پرافتخار باد. به امید ظهور.

کد خبر 6091980

دیگر خبرها

  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • نجات جوجه جغد‌هایی که به بیرون لانه پرتاب شده بودند + فیلم
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست