Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@10:05:02 GMT

مصرف بی رویه برق را متوقف کنید

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۳۵۰۵

مصرف بی رویه برق را متوقف کنید

شاید شما هم با معضل پروژکتورهای تابلوهای تبلیغاتی و چلچراغهای روشن لوستر فروشی ها و میوه فروشی ها آنهم در روشنایی روز و احساس ناخوشایندی که در شرایط بحران برق برای شهروندان از این منظر ایجاد می شود، آشنا باشید، در این نوشتار تلاش داریم با نگاهی به رواج یک باور قدیمی در بین اصناف و کسبه که روشنایی اضافی را عامل جذب مشتری می داند، به تبیین نقطه نظرات مردم و مسوولان صنعت برق نسبت به این باور غلط و ضرورت توقف مصرف بی رویه برق در کشور بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران آنلاین/ در این روزهای گرم تابستان که بحران برق گریبانگیر هموطنان در اقصی نقاط کشور شده و تلاشهای گسترده ای در تامین این انرژی پاک در جریان است، کمابیش بیلبوردهای تبلیغاتی با پروژکتورهای روشن در سطح شهر به چشم می خورد و ازسوی دیگر بازارهای میوه که زیر آسمان شهر با انبوهی از لامپهای روشن به کسب و کار مشغولند و برخی دیگر از اصناف مانند لوستر فروشی ها که اساسا در روشنایی روز نیازی به روشنایی برق ندارند، بر اساس یک باور غلط سعی دارند با استفاده بیشتر از لامپهای روشن، مردم را به خرید محصولات خود ترغیب کنند.
نگاهی سنتی که می گوید"هرچه چراغهای بیشتری روشن باشد، کسب و کار رونق بیشتری می گیرد" اما مردم و اغلب فروشندگان و کسبه نظر دیگری دارند و مصرف بی رویه برق را مخالف وجدان اجتماعی و تضییع حقوق دیگران می دانند، دیگرانی که بیماران متصل به ونتیلاتور و سیستمهای تنفسی خانگی و مردم مناطق گرمسیر جنوب که در دما و شرجی بالا ، برق برای آنها به درستی حکم اکسیژن دارد را نیز شامل می شود.
صبح یکی از روزهای پایانی تیر ماه و ساعات اولیه پیک شبکه با اکیپ بازرسی و مسوولان صنعت برق که گزارشگر شبکه خبر و واحد سیار اتفاقات توزیع برق تهران بزرگ هم آنها را همراهی می کنند به سراغ واحدهای صنفی از بازار تجریش گرفته تا گلوبندک و لوستر فروشی های خیابان 15 خرداد می رویم.
کار از یک لوستر فروشی لاکچری حوالی خیابان ولیعصر در مسیر تجریش و با حضور مسوولان صنعت برق و دوربین و گزارشگر شبکه خبر آغاز و رفته رقته با توضیحات دکتر صادقی مدیر کل مهندسی و راهبری شبکه توانیر ابهام فروشنده از ماجرا برطرف می شود به خصوص اینکه خاموشی یک در میان لوسترها و استفاده از لامپهای LED به کمکش می آید تا با  وجدانی آسوده پاسخگوی رفتار مصرفی این واحد صنفی باشد.
او گرچه با برنامه های مصرف بهینه، همراهی لازم را داشته اما توصیه های مسوولان صنعت برق روشن ساخت محدود کردن لوسترهای روشن به کمتر از 30 درصد و استفاده از حسگرها برای روشنایی تعداد محدودی از چلچراغها حین ورود مشتری، می تواند مصرف برق این صنف را تا حد قابل قبول کاهش دهد.
فروشنده بعدی با حدود 75 متر مربع فضای کسب ، تعداد لوسترهای روشن را از یک در میان به 3 لوستر جلوی ویترین کاهش می دهد.
به نظر او ،استفاده از نور طبیعی برای محیط کسب کافی است به ویژه اینکه شیشه های بلند مغازه ،امکان خوبی برای بهره مندی از نور روز فراهم کرده و می توان این رفتار منصفانه را نمونه ای از وجدان بیدار جامعه دانست که همچنان در شریانهای شهر جاری است.
فروشگاه بعدی یک آجیل فروشی است که روشنایی دهها لامپ سقفی آن از بیرون نمایان است و در داخل نیز برودت لوازم سرمایشی روی 19 درجه تنظیم شده که به گفته فروشنده، دمای 20 تا 22 درجه محیط بنا به توصیه وزارت بهداشت ،برای حفظ ارزش غذایی محصولات ضروری است.
دکتر صادقی با اشاره به نورگیر مناسب این واحد صنفی ،استفاده از نور طبیعی را فرصتی برای صرفه جویی انرژی عنوان کرد که رعایت نشده و مشکل بعدی برودت بالای محیط و تنظیم کولر گازی روی دمای 19 درجه است.
وی یادآور شد: در صورتیکه لوازم سرمایشی مصرف کنندگان روی 25 تا 26 درجه تنظیم شود تا 3 هزار مگاوات در کاهش پیک شبکه برق کشور تاثیرگذار است.
وی استفاده از نورپردازی موضعی در این فروشگاه را اقدامی مثبت معرفی کرد که برای تامین روشنایی کافی است و از اصناف و کسبه خواست به جای نورپردازی کامل محیط، از روشنایی موضعی که انرژی کمتری مصرف می کند، استفاده کنند.
مهندس طوسی مدیر برق شمیرانات نیز با اشاره به تهیه گزارش کار روزانه از واحدهای صنفی پر مصرف، تاکید کرد: درصورت عدم توجه به الزامات مدیریت مصرف و تکرار مصرف بی رویه ، نسبت به اعمال محدودیتهای قانونی و برخورد با این واحدها اقدام می شود.
به صحن متبرک امامزاده صالح (ع) و بازار تجریش می رسیم. نورافشانی اماکن متبرکه از دیرباز نشان از ارادت مردم به بقاع متبرکه دارد اما اینجا بنا به تاکیدات دینی و پرهیز از اسراف ،حتی یک لامپ روشن به چشم نمی خورد و در مقابل کمی بالاتر حدود 30 لامپ کم مصرف در یک میوه فروشی ،نمایی زشت از بد مصرفی را زیر آسمان آفتابی و  در مکانی که نیازی به روشنایی لامپ ندارد، به نمایش گذاشته، این فروشنده هرچند ابتدا به تذکرات و توصیه های مسولان برق توجه کرد و روشنایی را کاهش داد اما با رفتن اکیپ برق ،مصرف بی رویه برق را از سر گرفت تا ثابت کند اعمال محدودیتها و برخورد قانونی با متخلفان در مواردی اجتناب ناپذیر و ضروری است.
وارد بازار تجریش می شویم که هرچند به لحاظ مسقف بودن، کسبه کمتر از روشنایی روز بهره مند می شوند ،اما اینجا هم بازار تره بار و حجره های کم مساحت خرما فروشی و مغازه های زیور آلات نقره ،لوازم بهداشتی و خشکبار هریک با حدود 30 تا40 لامپ روشن ،نمونه هایی از مصرف بی رویه برق را به نمایش گذاشتند که با تهیه گزارش ماموران برق و ارایه توصیه و راهنمایی های لازم همراه بود و عابران نیز از روشنایی بی رویه این مراکز گله مندند و حجم بالای لامپهای روشن در محیطی کوچک را غیر ضروری و برای تامین برق دیگر هموطنان مشکل ساز می دانند.
یک فروشنده لوازم بهداشتی که به ازای هر متر مربع محل کسب خود یک لامپ روشن دارد ،در پاسخ به درخواست مدیرکل مهندسی و راهبری شبکه توانیر برای رعایت مصرف بهینه و کاهش روشنایی و استفاده از نور موضعی برای کمک به رفع محدودیت برق هموطنان گفت: این مشکل ما نیست ،زیرساختها را درست کنید.
یک فروشنده هم که به افتخار جانبازی نایل آمده در حالیکه روشنایی محل کسبش را یک در میان خاموش می کند ،می گوید: ما هم دوست داریم مردم برق داشته باشند و بیماران از کمبود برق آسیب نبینند اما انتظار هم داریم به جای محدودیت ،یک بار هم از فراوانی صحبت کنید.
مقصد بعدی گلوبندک و لوستر فروشی های خیابان 15 خرداد است ساعت به 12 ظهر نزدیک می شود. اینجا به واقع می توان اوج بد مصرفی را در شرایطی که شبکه بیش از هر زمانی به رعایت الگوی مصرف برق نیاز دارد، مشاهده کرد.
در اینجا سقف مغازه ها مملو از لوستر و چلچراغ است  و دریغ از یک لامپ خاموش و با حضور دوربین صدا و سیما کرکره های برقی مغازه های لوستر فروشی یکی پس از دیگری پایین می آید.
یکی از فروشنده های لوستر می گوید: کل 2 هزار لامپ اینجا کم مصرف و 4 وات است.وی قبول دارد که همه باید دست بدست هم بدهیم و روشنایی را اصلاح کنیم اما می گوید: یک دست صدا ندارد و کسی که به خودش رحم نکند به مردم هم رحم نمی کند.
اما مقابله با مصرف بی رویه برق در اصناف تا چه حد جدی است، دکتر صادقی می گوید: مشاغل صنعتی و کشاورزی تعهد خود را فداکارانه برای رعایت الگوی مصرف به کشور ادا کردند و به ویژه صنایع سنگین پای کار آمدند دولت هم مصوبه حمایتی از صنایع را تنظیم کرد که کمک بزرگی است.
وی می افزاید: مشارکت گسترده کشاورزان در انتقال زمان استفاده از پمپهای آب به ساعات غیر پیک هم کمک بزرگی است که انجام شده و انچه باقی مانده همکاری بخشهای تجاری و خانگی است که نقش برجسته و حیاتی در این زمینه دارد، بنابر این انتظار داریم همکاریها را توسعه دهند چرا که عدم توجه به الگوهای مصرف منجر به افزایش احتمال خاموشی می شود.
مدیرکل مهندسی و راهبری شبکه شرکت توانیر توجه به مصارف سرمایشی و بارهای روشنایی در بخشهای اداری ،خانگی و تجاری را مهم ارزیابی می کند و می افزاید: یک سوم بار شبکه در ابعاد 20 هزار مگاوات به مصارف سرمایشی اختصاص دارد و از طرفی مصارف روشنایی در بخشهای تجاری و خانگی بیشتر از استاندارد مورد نیاز است و روشنایی موضعی علاوه بر اثر بخشی بیشتر در جلب مشتری ،شدت مصرف انرژی را کاهش می دهد.
وی ظرفیت مشارکت مردمی در حوزه مدیریت مصرف برق را قابل توجه عنوان کرد و گفت: از آنجا که قیمت برق واقعی نیست مدل اقتصادی برای اثرگذاری بر رفتار مصرفی مردم اثر بخشی ندارد و مردم باید با مشارکت اخلاقی و  نقش قابل توجهی که در امنیت انرژی کشور دارند، به مساله مصرف بی رویه ورود کنند و اجازه ندهند این معضل به محدودیت و خاموشی منجر شود که نیازمند عزم ملی و مشارکت مردم از طریق آگاهسازی است.
دکتر صادقی همچنین از ابزارهای حقوقی و اصلاحی صنعت برق خبر داد که از طریق پایش غیر محسوس و حضور بازرسان و ماموران برق در بازار و مراکز تجاری همچنین قرائت کنتورها ،نسبت به رصد رفتار مصرفی ، اعمال جرایم و اصلاح آن اقدام می شود.
در این ارتباط سمیرا رضایی مدیر روابط عمومی توزیع برق تهران بزرگ با اشاره به بازدید روزانه  بیش از 22 اکیپ برق در تهران ،از رصد رفتار مصرفی و بازدید 727 بانک این استان طی هفته گذشته خبر داد که طی آن برق 127 بانک با اخطار قبلی قطع و 250 بانک نیز اخطار دریافت کردند. 
مهندس قربانعلی یزدانی مدیر برق منطقه خیام نیز می گوید: در بازدید امروز از اماکن صنفی ،همکاران را بسیج کردیم و به تک تک لوستر فروشی ها نسبت به اصلاح مصرف بی رویه برق تذکر داده شد که درصورت بی توجهی ،برق آنها قطع می شود.
وی به بازدیدهای دوره ای و رصد پروفیل بار اصناف اشاره می کند که در صورت مشاهده مصرف بی رویه و عدم توجه به تذکرات اصلاحی ،لیست متخلفان به ستاد اعلام و نسبت به اعمال خاموشی این واحدها اقدام می شود.
مهندس یزدانی از جمله به قطع برق اداره بهزیستی اشاره کرد که با خارج کردن کولرهای گازی و اکتفا به سرمایش چیلرها ،مشکل برطرف شد و در مجموع مصرف برق تجاری تحت پوشش این منطقه از 60 مگاوات سال گذشته به 45 مگاوات در سال جاری کاهش یافته است.
کوتاه سخن اینکه سال 1400 است، آغاز یک سده پرشکوه برای کشوری که در پیچ تاریخی قرار گرفته ،نظامی یکدست و یکپارچه که قرار است گام دوم انقلاب را با گامهای متفاوت و جسورانه بردارد و آمال و آرزوهای یک ملت را محقق کند و در این بین یک سووال اساسی وجدانهای بیدار جامعه را مخاطب قرار می دهد که من در کجای این تحول قرار دارم و سهم من در رشد و شکوفایی کشور چیست؟ یادمان باشد کمک به صنعت برق یعنی کمک به اصلی ترین زیر ساخت توسعه.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مصرف بی رویه برق مسوولان صنعت برق استفاده از نور لوستر فروشی ها رفتار مصرفی دکتر صادقی مصرف برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۳۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستم روشنایی بوستان ولایت قم تکمیل می‌شود

مدیر منطقه سه شهرداری قم گفت: روشنایی بوستان ولایت در ورودی شهر با هزینه ۲۵ میلیارد تومان تا پایان اردیبهشت تکمیل خواهد شد.

مهرداد روحانی وزیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم به معضل بافت فرسوده در منطقه سه شهرداری قم اشاره و اظهار کرد: تقریباً ۱۵ درصد از مساحت منطقه را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که برای توسعه آن پروانه را به‌صورت رایگان صادر می‌کنیم که به دلیل شبکه معابر فرسوده منطقه استقبال خوبی از طرف مردم نشده است.

وی افزود: بخش دیگری از این منطقه کاربری صنعتی دارد که در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۰ مورد پروانه صادر شده که در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۴۰۰ پروانه رسیده است.

مدیر منطقه سه شهرداری قم با اشاره به تکمیل و بهسازی شهربازی فدک، خاطرنشان کرد: این شهربازی نوستالژی بعد از سال‌ها مذاکره و پیگیری امسال به شهرداری واگذار شد و با حمایت‌های سازمان سیما و منظر و آقای جوادیان بهسازی آن در دستور کار قرارگرفته و مراحل پایانی آن در حال انجام است و به‌زودی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

روحانی وزیری اقدامات انجام شده در بوستان ولایت را مطرح و تصریح کرد: سال ۱۴۰۲ حدود ۲۵ میلیارد تومان برای روشنایی این بوستان هزینه شد که تا اردیبهشت سال جاری به اتمام خواهد رسید، همچنین مشکلات ورودی این بوستان نیز حل‌شده و بخش زمین‌های بازی آن نیز در حال تکمیل شدن است.

وی ادامه داد: برنامه منطقه برای سال ۱۴۰۳ این است که به پروژه‌های روبنایی بپردازد و زیباسازی و نورپردازی منطقه را بیشتر در دستور کار خود قرار دهد تا بتوانیم ازنظر بصری نیز منطقه را به یک حد قابل قبولی برسانیم.

کد خبر 749119

دیگر خبرها

  • ۶۳۰ پنل‌خورشیدی بین عشایر ایلام توزیع می‌شود
  • روشنایی ۱۵ کیلومتر از راه‌های استان بوشهر اجرا شد
  • صرفه‌جویی ۴۰۰ مگاواتی برق با اصلاح روشنایی معابر
  • کودکان هم در اصفهان فهمیدند شهر در خطر فرونشست است/ مسوولان هنوز نفهمیدند یا نمی‌توانند جلوی برداشت‌های بی‌رویه آب را بگیرند (فیلم)
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی تبریز
  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی در تبریز
  • نخستین موزه برق و روشنایی تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • سیستم روشنایی بوستان ولایت قم تکمیل می‌شود
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند