Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر کل انجمن لوازم خانگی ایران گفت:با آمدن دولت سیزدهم و شعار‌هایی که رئیس جمهور مطرح کردند، امیدواری‌های زیادی به وجود آمد، که در گام دوم انقلاب شاهد تحول بنیادی در عرصه‌های مختلف، به ویژه عرصه اقتصادی باشیم. خبرگزاری میزان - طبق اعلام مجمع کار آفرینان ایران، سید حسن حسینی شاهرودی در نشست خبری که توسط مجمع کارآفرینان ایران با موضوع «بررسی سند جامع صنعت لوازم خانگی» برگزار شد، گفت: صنعت لوازم خانگی به واسطه حوزه وسیع متقاضیانی که دارد یک صنعت پیشران محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در همه جای کشور شاهد حضور این صنعت هستیم، چون همه اقشار با لوازم خانگی سر و کار دارند. کمتر صنعتی وجود دارد که چنین فراوانی داشته باشد.   وی ضمن برشمردن مهمترین چالش‌های این صنعت عنوان کرد؛ در سال‌های گذشته برند‌های خارجی محصولات ساخته شده خود را بدون انتقال تکنولوژی به ایران صادر کردند که ضربه سنگینی به تولید داخل بود، از این منظر باید به دنبال سرمایه‌گذاری مولد با ریسک پایین در صنایع داخلی از جمله صنعت لوازم خانگی باشیم تا بتوانیم به ساخت داخلی عمق ببخشیم و نیازهای‌مان را هم بر طرف کنیم.


*زنجیره چالش‌های صنعت لوازم خانگی

 دبیر کل انجمن لوازم خانگی ایران با اشاره به برخی چالش‌های مهم صنعت مذکور گفت: در بخش‌های تولید، توزیع، واردات، قاچاق و ورود دلالان چالش‌های مختلفی برای صنعت لوازم خانگی وجود دارد. ما بعد از گذشت ۴۳ سال از انقلاب یک سیاست منجسم و کلان در این عرصه نداشتیم.   حسینی شاهرودی افزود: در حال حاضر بعد از این همه سال پیش نویس طرح عملیاتی توسعه صنعت لوازم خانگی کشور در وازرت صمت تدوین شده که با کمک ۵ انجمن صنفی کامل شده که بعد از ویرایش نهایی و نظر وزیر جدید صمت شاهد ابلاغ آن خواهیم بود.
نماینده سابق مجلس ادامه داد: یکی از نابسامانی‌های ما ناشی از عدم انسجام سیاست‌های اقتصادی در کشور است.  ما اوج اختلافات را در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد بودیم که هیچ تلاشی برای ایجاد این انسجام صورت نگرفت.   وی اظهار کرد: سیاست‌های به کار گرفته شده در آن دوره باعث شد که هم امکان سرمایه گذاری داخلی گرفته شود و هم امکان سرمایه گذاری خارجی. بی توجهی به قوانین مجلس در حوزه اقتصاد و عدم رفع موانع قانونی تولید بیشترین آسیب را وارد کرد. بیشترین موانع هم درحوزه پولی، بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی وجود دارد که ۷۰ درصد موانع را شامل می‌شود. ۳۰ درصد دیگر موانع هم در حوزه انرژی، تجارت و تامین منابع است.

*قوانین‌مان را در شرایط تحریم به روز نکردیم

حسینی شاهرودی با بیان اینکه در سال‌های گذشته الزامات لازم برای رویارویی با جنگ اقتصادی مهیا نشد، گفت: ما در شرایط جنگ اقتصادی قوانین‌مان را به روز نکردیم که با شرایط جدید تطبیق کند.   دبیر کل انجمن لوازم خانگی ایران افزود: از جمله این قوانین، قانون پولی و بانکی ما است که مربوط به سال ۱۳۵۲ است و یا قانون بانکداری ما که مربوط به سال ۱۳۶۲ می‌شود. اما با آمدن دولت سیزدهم و شعار‌هایی که رئیس جمهور مطرح کردند، امیدواری‌های زیادی به وجود آمد که در گام دوم انقلاب شاهد تحول بنیادی در عرصه‌های مختلف، به ویژه عرصه اقتصادی باشیم.
او با اشاره به گذشته و حال صنعت لوازم خانگی در ایران توضیح داد: صنعت لوازم خانگی قبل ازانقلاب یک صنعت مونتاژ بود و برند‌های خارجی را به برند‌های داخلی تبدیل می‌کردند. هر چند این صنعت مونتاژ بود، ولی برند آن ایرانی بود. در بعد از انقلاب به دلیل تحریم و جنگ بخشی از صنایع ما از رده خارج شدند و بخش خصوصی بدون حمایت دولت در این عرصه ورود کرد.   دبیر کل انجمن لوازم خانگی ایران گفت: در صنعت لوازم خانگی برخلاف صنعت خودروسازی، بخش خصوصی با انگیزه و دارای عزم ملی وارد شد و توانستند در شرایط سختی که وجود داشت توانستند خودشان را بالا بکشند. در حال حاضر ۱۵۰۰ واحد تولیدکننده لوازم خانگی در کشور داریم که ۵۰۰ مورد آن فعال هستند و چند ده برند مطرح در کشور تولیدات خرد و کلان لوازم خانگی را انجام می‌دهند.
حسینی شاهرودی اضافه کرد: در شرایط تحریم‌های ظالمانه شاهد این بودیم که خیلی از شرکت‌های خارجی با حمایت‌های دولت اجازه پیدا کردند که بدون انتقال تکنولوژی کالا‌های ساخته شده خود را به ایران صادر کنند و رسانه‌ها را هم تسخیر کردند و هزینه‌های بسیاری کردند که ذایقه مصرف کننده را به سمت مصرف کالای خارجی سوق دهند و تولید داخلی را ضایع کنند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: برای اولین بار در این وزارت صمت شورای عالی صنعت لوازم خانگی تشکیل شد. اولین کاری که این شورا در ماه گذشته انجام داد، بررسی متغیر‌های کلان اقتصادی در این حوزه بود و همزمان چشم‌انداز و اهداف صنعت لوازم خانگی تا سال ۱۴۰۴ تدوین شد.   دبیر کل انجمن لوازم خانگی ایران افزود: در این زمینه بحث رقابت‌پذیری در مقیاس‌های بین‌المللی در چارچوب این چشم‌انداز دیده شد. به طور کلی راهبرد‌های خوبی برای توانمندسازی بنگاه‌ها در این برنامه دیده شد که از جمله آن می‌توان به افزایش سهم بازار از کشور‌های منطقه، استفاده از فناوری‌های بومی و ملی مبتنی بر فناوری‌های هوشمند، فرهنگ سازی برای خرید کالای ایرانی و مبارزه با قاچاق کالا اشاره کرد.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه در ۸ سال گذشته توفیقی در خصوص جذب سرمایه بدست نیاوردیم، گفت: اگر قرار بود کشور‌های دنیا بیایند و صنعت ما را توسعه دهند، چرا این اتفاق رخ نداد؟ آن‌ها آمدند صنعت مونتاژ را در کشور پایه‌گذاری کردند و مردم را به خرید کالای خارجی عادت دادند،   وی ادامه داد: اتفاقی که به ضرر صنایع داخلی از جمله صنعت لوازم خانگی بود. بعد هم دیدیم که در شرایط تحریم بساط شان را جمع کردند و از کشور رفتند، چون تکنولوژی وارد نشده بود. ما در زمان تحریم بنزین طی سال‌های ۹۰ و ۹۱ شرایط سختی برای تامین بنزین داشتیم. ولی با توسعه پالایشگاه‌ها نه تنها خودکفا شدیم بلکه به صادرکننده هم تبدیل شدیم.   حسینی شاهرودی افزود: برای همین خودشان تحریم بنزین را برداشتند. در لوازم خانگی هم خواستند این صنعت را زمین بزنند. اما وقتی برند‌های خارجی از کشور رفتند دیدیم که تولید داخلی ما روز به روز به لحاظ کیفیت و کمیت رشد کرد. حتی در بعضی از محصولات عمق ساخت داخل از ۳۰ درصد به ۷۰ درصد رسید.

مدل موفق صنعت لوازم خانگی در رقابت‌پذیری

او ادامه داد: در این ایام تولیدکنندگان ما خودشان را به سطحی رساندند که محصول‌شان قابل رقابت با کالای خارجی باشد. اگر ما به دنبال استقلال اقتصادی هستیم همه باید در مسیری حرکت کنیم که تولید داخلی حمایت شود.
دبیر کل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با بیان اینکه نمی‌توان صنعت لوازم خانگی را با صنعت خودرو به لحاظ حمایت‌های دولتی مقایسه کرد گفت: صنعت خودرو از ابتدای خود توسط دولت حمایت می‌شده است. دو کارخانه هم بیشتر نبوده است.   وی افزود: ما اگر در این چند سال مشکل ارزی نداشتیم واردات خودرو در این چند سال هم انجام می‌شد. آیا در مورد خودرو در‌های باز باعث شد که کیفیت خودروی داخلی بالا برود و قیمت‌های ما کاهش پیدا کند؟ صنعت لوازم خانگی ما نه دو شرکت بلکه ۱۵۰۰ شرکت هستند که ۵۰۰ شرکت آن فعال است. این شرکت‌ها با داشتن چندین هزار کارگر امروز می‌توانند ادعا کنند که کشور را از واردات بی‌نیاز کنند.
حسینی شاهرودی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به ضرورت ورود دانش فنی و تکنولوژی به کشور تصریح کرد: ما مخالف حضور برند‌های خارجی و سرمایه‌گذاری در کشور نیستیم. خارجی‌ها باید بیایند عمق ساخت داخل ما را در نظر بگیرند. ما از طریق سرمایه‌گذاری هم می‌توانیم به ساخت داخل عمق ببخشیم و هم نیاز داخل را برطرف کنیم. ما موافق سرمایه‌گذاری مولد با ریسک حداقلی هستیم.
او با اشاره به مشکل رقابت‌پذیری در صنایع داخلی گفت: کالای داخلی گران فروخته نمی‌شود بلکه گران تمام می‌شود. امروز قیمت مواد اولیه از مس و فولاد و پتروشیمی چندین برابر شده است. قیمت ارز از ۳۵۰۰ تومان به ۲۷ هزار تومان رسیده و هزینه‌های دستمزد و کارگری در این چند سال چند برابر شده است.   بیشتر بخوانید: قاچاق و تقلبی بودن ۹۹ درصد از برند‌های خارجی لوازم‌خانگی/ دولت باید از تولیدکننده لوازم‌خانگی حمایت کند   

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی تولید تحریم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی تولید تحریم صنعت لوازم خانگی برند های خارجی حسینی شاهرودی سرمایه گذاری تولید داخل ساخت داخل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۳۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

به گزارش «تابناک» به نقل از منیبان، حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده ادوار مجلس، در رابطه با اظهارات اخیر کریمی قدوسی گفت: اساسا رویکرد جمهوری اسلامی ایران هسته ای و اتمی نیست با اینکه در این رابطه کشور توانمند است.

او در گفتگو با منیبان، افزود: اگر ایران و اسرائیل وارد فضای جنگ تمام عیار شوند ایران مجبور است به سمت بمب اتم حرکت کند تا توازن ایجاد شود اما مجموعه تحولات نشان داد بعد از تقابل اخیر ایران و اسرائیل، این رژیم به تنهایی نمی تواند علیه ایران اعلام جنگ کند.

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: در تقابل اخیر ایران و اسرائیل وابستگی اسرائیلی ها به قدرت های فرا منطقه ای مشخص شد و به همین دلیل بایدن شرایطی را شکل داد که اسرائیل جنگ را فراگیر نکند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه به سود همگان است تنش ها در خاورمیانه کاهش پیدا کند، گفت: طرح مباحثی مانند دسترسی ایران به بمب اتم در این شرایط فقط زمینه را برای کسانی فراهم می کند که فتنه را گسترش دهند. رافائل گروسی تا پیش از این به صورت تلویحی می گفت ایران قابلیت تولید سه بمب هسته ای را دارد اما امروز به یکباره از هفت بمب هسته ای سخن به میان می آورد.

او افزود: بمب مربوط به دوران جنگ است، ایران تا آستانه جنگ قدم برداشت اما از این مسیر بازگشت. تهدیدی که امروز متوجه ایران است تشدید انزوا و تحریم های جدید است همانطور که اخیرا و پس از ماجرای اسرائیل، تحریم های گسترده علیه ایران آغاز شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: در گذشته هم یک مثلث چالش آمیز در ایران وجود داشته است. ادعای رسیدن ایران به بمب، ادعای خروج از ان پی تی و ادعای بستن تنگه هرمز ضلع های این مثلث بودند که هر سه این ادعا، پشتوانه های حقوقی و دفاع مشروع ایران را تضعیف می کند.

او افزود: کشور درحال حاضر سیاست خارجی شعار زده دارد. علاوه براین یکی از مواردی که تحریم ها و انزوای ایران را تشدید کرده بلوف هایی است که پشتوانه عملی ندارند و اساسا راهبرد سیاست خارجی کشور هم نیستند اما بهانه ای برای ایجاد تنش برای ایران ایجاد کرده اند.

فلاحت پیشه تاکید کرد: نقطه ضعف دیپلماسی عمومی ایران این است که افراد تریبون هایی را در نقاط مختلف در اختیار دارند که بهانه ای برای تحمیل فشار بر کشور ایجاد می کنند.

او در پایان تاکید کرد: تاوان بلوف زنی برخی افراد را، سیاست خارجی ایران می دهد.

دیگر خبرها

  • دعوت معاون استاندار فارس از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم
  • مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم
  • آقای رئیسی! فقط ٥٠٠ میلیون دلار؟!