Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: از اول تیرماه صید ماهی کیلکا در خزر شروع شد و بیش از ۹۰۰ نفر چشمشان به تورهای لنج صیادی است تا انباشته از ماهی به ساحل برگردد.

با آنکه آمار و ارقام شیلات حکایت از رشد ۲۰۰ درصدی آمار صید کیلکاماهیان را می‌دهد اما صیادان و فعالان این بخش چندان رضایت ندارند و قیمت پایین ماهی از یکسو، فرسوده بودن شناورها و کیفیت نداشتن ادوات صید از سوی دیگر سبب شده تا دخل و خرج صیادان چندان سازگار نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهرداد قلی پور رئیس اتحادیه کیلکاگیران مازندران، گرانی ادوات صید و صیادی و کیفیت نامطلوب آن را از جمله دغدغه‌ها بیان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر بیشتر ادوات صید و صیادی نظیر کابل، لامپ و غیره از کشورهای دیگر وارد می‌شود که کارایی و کیفیت لازم را ندارد.

وی با بیان اینکه واردکنندگان این اجناس و لوازم، انصاف لازم را ندارند و به نام اجناس اصلی و با کیفیت، اقلام دست چندم را وارد می‌کنند در حالی که پول اقلام درجه یک را می‌گیرند، اظهار داشت: کیفیت نداشتن اجناس و لوازم سبب شده تا بخش قابل توجهی از درآمد صیادان و شرکت‌ها صرف خرید این لوازم شود.

وی با انتقاد از ضعف نظارت بر اقلام وارداتی صیادی، گرانی این ادوات را از دیگر مسائل بیان کرد و گفت: هزینه‌های صید و صیادی نسبت به قبل چند برابر شده در حالی که درآمدها رشد چندانی ندارد.

قلی زاده درباره وضعیت صید ماهی کیلکا گفت: حال و روز صیادان خوش نیست.

وی با اشاره به اقدامات حمایتی از صیادان اظهار داشت: اعمال مشوق‌هایی نظیر پرداخت‌هایی بابت دریاروی سبب شده تا میزان دریاروی صیادان کیلکا نسبت به استان‌های دیگر از جمله گیلان و گلستان رشد داشته باشد.

وی گفت: به عنوان نمونه سال قبل میزان دریاروی صیادان استان ۱۵۳ شب بود که این میزان در دیگر مناطق کمتر بوده است.

رئیس اتحادیه کیلکاگیران مازندران درباره وضعیت قیمت ماهی با اظهار اینکه امسال نرخ ماهی کیلکا به شش هزار تومان افزایش یافته است، گفت: بیشتر تولیدات را به کارخانه‌های پودر ماهی می‌فروشیم و اغلب تولیدات برای تهیه پودر خوراک آبزیان و دام و طیور استفاده می‌شود.

واحدهای فرآوری و تهیه خوراک دام و طیور که مواد اولیه را از لنج داران و صیادان تهیه می‌کنند نیز دغدغه‌های خاص خود را دارند.

محمدی که در قائمشهر دارای شرکت تولید و فرآوری خوراک آبزیان است، مهمترین مشکل را تأمین مواد اولیه شامل کیلکا بیان می‌کند و می‌گوید: وقتی ذخایر خزر کاهش یافت بر درآمد کارخانه‌ها و واحدهای فرآور نیز تأثیر منفی گذاشته است.

وی با اظهار اینکه زمانی روزانه بیش از ۱۰۰ تن کیلکا به کارخانه داده می‌شد اما اکنون به زحمت هفته‌ای ۲۰ تا ۳۰ تن کیلکا تهیه می‌کنیم، گرانی قیمت محصول را از جمله مشکلات بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: اوایل قیمت کیلکا تا ۹ هزار تومان رسیده بود اما سرانجام به دلیل نخریدن توسط کارخانه‌ها، کاهش یافته است.

در مجموع صید ماهیان کیلکا نسبت به قبل کاهش یافته و با این وضعیت چرخ کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی هم خوب نمی چرخد

وی با بیان اینکه به ازای هر پنج کیلو کیلکا یک کیلوگرم پودر به دست می‌آید، ادامه داد: در مجموع صید ماهیان کیلکا نسبت به قبل کاهش یافته و با این وضعیت چرخ کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی هم خوب نمی چرخد.

بیش از ۹۸ درصد ماهیان برای پودر و فرآوری و بقیه برای مصرف انسانی مورداستفاده قرار می‌گیرند و ماهیان برای تهیه پودر و آرد ماهی به شرکت‌های مستقر در شهرک صنعتی ارسال می‌شوند، اما همچنان کیلکا در سبد صادراتی جایگاه مناسبی ندارد.

محمد عباس زاده معاون شیلات مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه میزان صید کیلکا در سال جاری نسبت به مدت مشابه رشد ۲۰۰ درصدی داشته است، گفت: شرایط اقلیمی، افزایش تلاش صید و دریاروی منجر به رشد صید شده است.

وی شمار شناورهای فعال در صید کیلکا را ۴۴ فروند ذکر کرد و گفت: بخش عمده ماهی کیلکای صید شده به عنوان مواد اولیه کارخانه‌های فرآوری و پودر ماهی مصرف می‌شود.

صادرات نداریم

عباس زاده گفت: صید انجام شده برای مصارف داخلی است و تاکنون صادراتی نداشتیم.

معاون شیلات مازندران یادآور شد: با بالا بردن ارزش افزوده ماهی کیلکا و تبدیل و فرآوری آن، محصولات فرآوری شده را صادر می‌کنیم.

وی فرسوده بودن شناورها را از جمله دغدغه‌های این حوزه بیان کرد و گفت: همچنان از ادوات صید سنتی استفاده می‌کنیم و به دلیل تجهیز نشدن شناورها و ادوات اکنون صید در اعماق کم صورت می‌گیرد.

عباس زاده به پروژه صید کیلکا در اعماق بیشتر اشاره و اضافه کرد: این پروژه در مرحله تحقیقات و پژوهش بوده و با تکمیل آن، قطعاً میزان صید کیلکای استان افزایش چشمگیری خواهد یافت، هرچند آن موقع نیز نیاز به شناورهای مجهزتری داریم.

وی ادامه داد: در صورت تحقق این پروژه صید کیلکا در حوزه آب‌های سرزمینی خزر و در اعماق بیشتر عملیاتی می‌شود.

صید و صیادی در مازندران در فصل‌های مختلف با چالش‌های زیادی روبرو است و فعالان این بخش انگیزه لازم برای فعالیت را ندارند و از روی ناچاری به اشتغال در دریا مشغول هستند.

کد خبر 5293235

منبع: مهر

کلیدواژه: صید کیلکا اداره کل شیلات مازندران صید و صیادی ویروس کرونا هفته دولت بوشهر واکسن کرونا شیوع کرونا آمار کرونا کرمانشاه گرگان خطبه های نماز جمعه سفر رئیس جمهور به خوزستان اردبیل دولت سیزدهم افتتاح طرح عمرانی ستاد ملی مقابله با کرونا صید و صیادی ماهی کیلکا کارخانه ها ادوات صید صید کیلکا صید ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۳۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد از بی توجهی دولت برای اجرای سد آبریز ابراز نگرانی کرد و گفت: بی توجهی به مطالبه مردم پذیرفتنی نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دهدشت، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌نصیر حسینی در اجلاسیه سرداران و 422 شهید شهرستان کهگیلویه با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور اظهار داشت: واقعیت امر دولت‌های مختلف نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد با وجود داشتن 10 درصد آب‌های سطحی کشور بی‌مهری می‌کنند که انتظار می‌رود دولت سیزدهم نسبت به این مهم نگاه ویژه و خاصی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه  ما یکی از استان‌هایی هستیم که منابع آب فراوانی داریم، اما متاسفانه به درستی از این منابع برای استان استفاده نمی‌شود، عنوان کرد: برخی سدهای احداث شده در محدوده جغرافیایی استان آورده‌ای برای مردم استان ندارند.

حسینی خاطرنشان کرد: موضوع اجرای سد آبریز را بارها در حضور مسئولان کشوری طرح کردیم ولی طرح این مطالبه مردم بعد از دوساعت به کلی به فراموش سپرده شد، ولی واقعیت امر در صورت بی‌توجهی دولت سیزدهم این مطالبه مردم را به اطلاع دفتر مقام معظم رهبری خواهیم رساند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آئین گفت: 500 هزار بشکه نفت روزانه در این استان برداشت می‌شود، ولی هنوز از محرومیت رنج می‌برد و واقعیت امر ما ثروتمند هستیم اما اجازه نمی‌دهند از جیب خودمان پول برداریم.

سید‌علی احمدزاده تاکید کرد: اجرای سد آبریز به عنوان به یک آرزوی بر دل مانده و پتروشیمی چرام دو مطالبه مردم استان از رییس جمهوری و اعضای هیئت دولت است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • آزادی ۵ نفر از صیادان ایرانی در سیشل
  • آزادی ۵ نفر از صیادان ایرانی در کشور سیشل
  • ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران + فیلم
  • فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود
  • پاسخ آیت‌الله فیاضی به سؤالی پیرامون رفع اضطراب
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • شوراها رکن مردم سالاری و از برکات نظام اسلامی هستند
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب