Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی آقامحمدی امروز در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی اظهار داشت: برای اصلاحات ساختاری در وضعیت خوبی قرار داریم، چون دولت، قوه قضائیه و مجلس تازه آغاز به‌کار کرده‌اند.

وی با اشاره به ناترازی بودجه و مشکل کسری بودجه گفت: باید این مشکل ناترازی را حل کنند، در غیر این صورت این ناترازی می‌آید و همه جا را خراب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا فرض کنید تمام برجام را حل کنیم، اما اینها حل نمی‌شود. برجام تنها کاری که می‌کند، صادرات نفت را از یک میلیون بشکه به 2.3 میلیون بشکه می‌رساند و گردش پول را روان می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: الان سرمایه‌گذاری در کشور استهلاک را هم پر نمی‌کند. مشکل دیگر روند نزولی درآمد سرانه و تشدید شاخص‌های فقر و نابرابری است. مردم از لحاظ درآمد در حل عقب‌گرد هستند و نمی‌شود، این روند ادامه پیدا کند. زندگی مردم نیاز به درآمد دارد و این درآمد از کجا باید حاصل شود؟

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات اصلاحی اصلاح ساختار بودجه است، افزود: نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی چقدر است؟ مجلس و مجمع تشخیص و شورای نگهبان مکلف باشد. در شرایطی که دولت کسری بودجه دارد حقوق‌ها افزایش زیادی پیدا کرده است. چون حقوق اساتید و حقوق قضات را بالا بردند، بقیه طلب‌کار می‌شوند و این کسری بودجه را تشدید می‌کند.

آقامحمدی با اشاره به طرح قانون بانک مرکزی که در مجلس در حال بررسی است، ضمن تاکید بر استقلال بانک مرکزی، گفت: من می‌گویم چرا این همه تغییر؟ چند کلمه را تغییر دهیم بس است. استقلال بانک مرکزی یعنی ماموریت کنترل تورم با بانک مرکزی باشد و استقلال را به بانک مرکزی بدهیم. ما در مجمع می‌خواستیم این را اصلاح کنیم، اما همه بسیج شدند تا نگذارند این کار انجام بشود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت: من می‌گویم چرا این همه بحث کنیم؟کافی است چند کلمه را تغییر دهیم. نرخ رشد نقدینگی در یک سطحی مثلا به اندازه رشد اقتصادی باشد. یکی اقدام دیگر هم اصلاح ساختار بانکی است. الان نظام تامین مالی برای اقتصاد ایران کفایت نمی‌کنند. بانک‌هایی درست کردیم که همه کاره باشند که امکان‌پذیر نیست. نظام تامین مالی باید در قالب زنجیره تولید قرار بگیرد. با این کار منابع درست می‌چرخد و خروج‌های غیرمنظم وجود نخواهد داشت. 

وی یکی دیگر مشکلات نظام تامین مالی را فقدان بانک توسعه‌ای عنوان کرد و گفت: در یک دوره‌ای بانک ملت، بانک تجارت و صادرات به صنعت نفت پول دادند، اما صنعت نفت پول را پس نمی‌دهد. حالا این بانک‌ها چکار کنند؟ این گونه می‌خواهیم بانک را احیا کنیم؟ من می‌گویم چرا بانک توسعه تاسیس نمی‌کنیم؟ چرا بانک‌های سرمایه‌گذاری درست نمی‌کنیم؟ برای توسعه و حتی توسعه بخش مسکن باید نهادهای تامین مالی برای آن تعریف کنیم.

آقامحمدی تصریح کرد: ما با بانک مرکزی بررسی کردیم و نتیجه مطالعات ما نشان می‌دهد در سال 850 هزار واحد مسکونی قابل احداث است اما این ساخت باید متناسب با تقاضا باشد نه متناسب با عرضه. متراژ خانه، محل احداث بنا همه باید متناسب با تقاضا باشد. 

وی تاکید کرد: ما ظرفیت احداث این واحدها را داریم اما به صورت تامین مالی زنجیره‌ای. مسکن مهر چند سال طول کشید تا 2 میلیون واحد مسکونی از آن بیرون بیاید؟ بعضی جاها قشرهایی هستند که با وام‌های 10-12 سال صاحب خانه نمی‌شوند و باید وام 20-30 ساله پرداخت کنیم اما ما سراغ متقاضی نمی‌رویم و بعد در قالب مسکن ملی می‌گوییم 400 میلیون بیاور. چگونه یک نفر که در سطح طبقات پایین است می‌تواند 400 میلیون تومان بیاورد؟ بنابراین نیازمند این هستیم که مبنا را تقاضا در نظر بگیریم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برای توسعه زیرساخت‌ها باید الگوی مشارکت عمومی- خصوصی را به‌کار بگیریم، افزود: چرا به این شکل کار نمی‌کنیم؟ این نیاز است شجاعانه قرارداد ببندیم به‌گونه‌ای که پیمانکار و مجری طرح هم سود کند. الان تا یک قرارداد می‌بندیم چند نهاد نظارتی می‌آیند و شروع به گرفتن ایراد می‌کنند.

منبع: فردا

کلیدواژه: علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مجمع تشخیص کسری بودجه بانک مرکزی تامین مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۴۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سپهر خلجی در گفت‌وگویی، درباره انتقادات نمایندگان مجلس به دولت درباره مسائل ارزی، گفت: من هم به خودمان به عنوان دولت و هم به فعالان حوزه سیاسی توصیه می‌کنم که مهم‌ترین مسئله ما حل مشکلات مردم است. اگر حرفی بزنیم که از درون آن اختلاف، التهاب، حاشیه و مانع برای خدمت به مردم ایجاد شود این حتماً امر برای هرکدام از طرفین ناپسند است.

بنابر روایت ایلنا، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان این‌که مسئله امروز ما این است که درگیر یک جنگ بزرگ همه جانبه اقتصادی و فرهنگی با جبهه استکبار هستیم، تاکید کرد: همه باید این را درک کنند و هر حرفی که این جبهه را تضعیف کند، حتماً کار ناپسندی است. تمام تلاش دشمن ایجاد ضربه به اقتصاد برای فشار مردم است. حالا اگر حرفی بزنیم که به اهداف دشمن کمک کند حتماً این کار از هر جایی که باشد کار ناپسندی است. توصیه به خودم و همه هست ما نباید فرصتی را که می‌تواند در جهت خدمت به مردم صرف شود باید هم در این مسیر صرف شود، برای ایجاد مشکلات بگذاریم.

وی ادامه داد: مسائل ارزی در بانک مرکزی بسیار روشن است، بالاخره همه در سطوح مختلف دسترسی دارند. گزارش‌های بانک مرکزی وجود دارد و به صورت روزانه و مرتب در حال انتشار است. در واقع اقداماتی که برای تامین ارز بخش‌های مختلف صنعت، بهداشت و جهاد کشاورزی و برای بحث دارو انجام شده و در حال انتشار است، این‌ها چیزهای پنهانی نیست. این‌ها باید بالاخره به این آمارهای رسمی که منتشر می‌شود توجه کنند از آن طرف هم همه بدانند که ما درگیر یک جنگ اقتصادی با دشمن هستیم و باید همدیگر را کمک کنیم برای اینکه بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

خلجی در مورد علت انتقادات نمایندگان به دولت در روزهای پایانی عمر مجلس یازدهم، بیان کرد: حال ان‌شاالله که از روی دلسوزی است، ما برخی از مباحثی که مطرح می‌شود را از روی دغدغه می‌دانیم. منتها وقتی که همه ما دسترسی به مسئولین کشور در حوزه اقتصاد و بانک مرکزی داریم و گزارشات آنها هم به صورت مرتب منتشر می‌شود، بالاخره هنگامی که مشاهده می‌کنیم تورم ما بعد از سال‌ها که بالای ۴۰ درصد بوده است، امروز وارد کانال ۳۰ درصد می‌شود، این نشان می‌دهد یک جریانی، تیمی، مجموعه‌ای در حال برنامه‌ریزی هستند و تلاش می‌کنند و همه باید کمک کنیم موفق شوند و ان‌شاالله نقدها را دلسوزانه هم ما و بقیه طوری بیان کنیم که رضای خداوند درون آن باشد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900726

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست کارگروه ورزش حزب موتلفه و کمیته ملی المپیک
  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده است
  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • برگزاری اولین جلسه مدیران استقلال و هلدینگ خلیج فارس/ خبری از آقا محمدی نبود، ۲ نفر به هیئت مدیره اضافه می‌شوند
  • آخرین وضعیت بزرگراه شهید بروجردی در غرب تهران | این بزرگراه به آزادگان و آزادراه تهران- ساوه متصل خواهد شد
  • بررسی آخرین وضعیت بودجه واعتبارات وطرح‌های نیمه تمام گیلان
  • اعلام آمادگی دو بانک برای استفاده از برات الکترونیکی
  • کاهش مطالبات غیرجاری در بانک نتیجه اثربخشی اصلاحات در حوزه حقوقی است