Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@15:39:33 GMT

شناخت ظرفیت‌ها، حلقه مفقوده مراودات تجاری است

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۵۰۵۷

شناخت ظرفیت‌ها، حلقه مفقوده مراودات تجاری است

به گزارش خبرگزاری فارس در زنجان، وبینار تجارت با کشور آذربایجان سه‌شنبه شب با حضور رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکو جمهوری آذربایجان و دیگر مسؤولان و با حضور مجازی فعالان اقتصادی و صادرکنندگان به همت اتاق زنجان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان در ابتدای این جلسه با بیان اینکه اتاق زنجان وبینارهای تجاری خود را با هدف توانمندسازی و آشنایی تجار و فعالان اقتصادی با بازار کشورهای مختلف به ویژه بازار کشورهای همسایه برگزار می‌کند، اظهار کرد: آشنایی با ظرفیت‌های تجاری، زمینه‌های همکاری و علاقه‌مندی‌های تجاری و توسعه مراودات تجاری از مبدا استان زنجان از جمله اهداف این وبینارها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی یگانه فرد با اشاره به اینکه استان زنجان و کشور ایران دارای اشتراکات فرهنگی و مذهبی و ... فراوانی با کشور آذربایجان است، تصریح کرد: زمینه همکاری تجاری دو طرف وجود دارد و باید با بررسی زمینه‌ها و ظرفیت‌های مشترک تجاری به دنبال توسعه آن و عملیاتی کردن همکاری‌ها حرکت کرد.

وی با بیان اینکه می‌توان از مبدا استان محصولاتی چون سیب زمینی، گوجه فرنگی، سیر، مواد شوینده و آرایشی، ماهی قزل آلا، سیم و کابل و محصولات دانش بنیان، شمش روی، سنگ‌های تزئینی، همکاری‌ها در زمینه‌های درمانی و بازسازی قره باغ و ... را مورد توجه قرار داد، افزود: ارتقای مراودات تجاری در دستور کار همکاری‌ها دو طرف قرار گیرد.

یگانه فرد با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دو طرف و گسترش هرچه بیشتر این مهم می‌تواند جزو همکاری‌های طرفین در آینده باشد، تصریح کرد: اتاق بازرگانی زنجان این آمادگی را دارد تا با برگزاری جلسات و همچنین آشنایی تجار با ظرفیت‌های تجاری این کشور به سهم خود گامی در توسعه مراودات تجاری طرفین برداشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به فضای مناسب نمایشگاهی در زنجان، موضوع برگزاری نمایشگاه‌های مشترک را با توجه به نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان مورد نظر قرار داد و گفت: یکی از ایرادات در مراودات تجاری ما عدم شناخت تجار از ظرفیت‌های تجاری دو طرف است.

در ادامه این جلسه رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکو جمهوری آذربایجان با بیان اینکه میزان همکاری‌های تجاری ایران و آذربایجان با وجود ارتباطات و زمینه‌های همکاری، مطلوب نبوده است، اظهار کرد: واقعیت بازار آذربایجان با باور تجار متفاوت است، با وجود اینکه زبان مشترک یک مزیت بوده اما در تجارت باید سایر موارد از جمله قوانین تجاری و مالیاتی و ... نیز مورد توجه باشد.

مصطفی بابایی با اشاره به اینکه کشور آذربایجان الگوی پیشرفت اقتصادی خود را بر اساس الگوهای کشورهای اروپایی و ترکیه برنامه‌ریزی کرده است، گفت: این کشور با سرمایه‌گذاری به دنبال تبدیل شدن به مرکز ترانزیت منطقه بوده و برنامه توزیع محصولات مختلف به عنوان هاب منطقه‌ای را در دستور کار دارد.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکوی جمهوری آذربایجان با بیان اینکه یک هزار و ۳۰۰ قلم کالا از ایران به کشور آذربایجان صادر می‌شود، ابراز کرد: در بازاری که ۲ هزار قلم کالای مختلف را وارد می‌کند جای کار برای کشور ما فراهم است باید با ظرفیت شناسی به دنبال توسعه مراودات حرکت کرد.

وی با بیان اینکه این کشور می‌تواند برای ایران کریدور ورود با بازار کشورهای CIS باشد، تصریح کرد: میوه‌های ایرانی به خوبی در بازار آذربایجان مصرف می‌شود و با وجود زمینه مناسب کشت محصولات در این کشور، اما تولید آنها به اندازه کافی برای مصرف نبوده و نیاز به واردات دارند.

بابایی با تاکید بر اینکه از پایگاه‌های ایجاد شده در آذربایجان باید برای صادرات به کشورهای ثالث استفاده شود، خاطرنشان کرد: اهم کالاهای وارداتی آذربایجان شامل کالاهایی چون طلای خام، خودرو، انواع روغن‌ها، تلفن همراه، تجهیزات و مصالح ساختمانی و ... است.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکوی آذربایجان با بیان اینکه ۱۷ درصد بازار این کشور در دست روسیه و ۱۲ درصد در اختیار ترکیه است، افزود: ایران ۳ درصد بازار کشور آذربایجان را دارد، در حالی که می‌توان تجارت ۵۰۰ میلیون دلاری ایران با این کشور را با برنامه‌ریزی تا ۱.۵ میلیارد دلار نیز افزایش داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با فساد در کشور آذربایجان به شدت برخورد می‌شود، ابراز کرد: در تجارت باید به صورت دقیق وارد عمل شده و همه اقدامات تجاری باید با سنجیدن تمام جوانب صورت گرفته و از تجربیات افراد حاضر در بازار و تیم‌های مشاوره حقوقی بهره برد.

بابایی گردشگری، فناوری و آی تی و استارت آپ، کشاورزی و ترانزیت را سرفصل‌های توسعه اقتصادی آذربایجان برشمرد و گفت: در صادرات به این کشور بسته‌بندی بسیار مهم بوده و باید از فرصت‌های تجاری برای توسعه مبادلات تجاری با این کشور از جمله وجود منطقه آزاد ارس به خوبی استفاده کرد.

انتهای پیام/73009/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: زنجان آذربایجان جمهوری اسلامی ایران اتاق بازرگانی رئیس اتاق بازرگانی زنجان علی یگانه فرد بابایی رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران کشور آذربایجان مراودات تجاری بازار کشور همکاری ها زمینه ها ظرفیت ها دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۵۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه تجارت و مراودات مرزی از سیاست‌های دولت سیزدهم است

فرماندار ماکو با اشاره به دیدار خود با هیئت ترکیه در خصوص گمرک گوربولاق این کشور گفت: در این نشست درخواست کردیم تا تردد کامیون‌های معطل شده در دو سوی مرز با افزایش نیروها و امکانات تسهیل شود.

نادر کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در آذربایجان‌غربی با اشاره به دیدار خود با هیئت ترکیه و رئیس اداره مدیریت مرزی این کشور در خصوص بررسی مسائل و مشکلات مرزی اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم و پییگری‌های استاندار آذربایجان‌غربی و دیدار اخیر با استاندار وان ارتقا سطح روابط دو کشور در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: توجه به توسعه تجارت و مراودات مرزی و تسهیل ترددهای مرزی از جمله سیاست‌هایی است که پیگیری می‌شود.

فرماندار ماکو با اشاره به کندی تردد در گمرک بازرگان گفت: عملیات ساختمانی در گمرک گوربولاق ترکیه موجب ایجاد مشکل برای مسافران و خودروهای باری شده است.

کاظمی با اشاره به اینکه بازرگان بزرگ‌ترین گمرک زمینی کشور بوده و سالانه بیش از یک میلیون نفر مسافر از این گمرک تردد می‌کنند، تصریح کرد: در این نشست درخواست کردیم تا تردد کامیون‌های معطل شده در دو سوی مرز با افزایش نیروها و امکانات تسهیل شود.

وی مدیریت سیل در نواحی مرزی را نیز یکی از محورهای این دیدار بیان کرد و ادامه داد: سیل روستای سوریک یکی از موارد مورد بحث دیگر بود که دیواره مرزی ترکیه عامل آن تشخیص داده شده است که در این جلسه مطرح شد.

کاظمی عنوان کرد: به طرف مقابل گفته شد که در چندین نقطه از دیواره مرزی ترکیه آبراهه‌هایی برای پیشگیری از وقوع سیل پیش‌بینی شود.

کد خبر 749206

دیگر خبرها

  • ظرفیت ۵۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و چین
  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه های همکاری است
  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه است
  • توسعه تجارت و مراودات مرزی از سیاست‌های دولت سیزدهم است
  • راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم
  • نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ فرصتی برای امضای تفاهم نامه‌های دوجانبه و چند جانبه است
  • معرفی زنجیره ارزش نساجی زنجان به صادرکنندگان در اکسپو + فیلم
  • افزایش ظرفیت صادراتی خراسان شمالی دستاورد نمایشگاه اکسپو است
  • ظرفیت های فارس، چشم ۳۲ هیات تجاری خارجی را گرفت
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود