Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان نشست ستاد گرامیداشت سالگرد دفاع مقدس با حضور استاندار گیلان برگزار شد.

ارسلان زارع در جلسه ستاد گرامیداشت سالگرد دفاع مقدس که در استانداری برگزار شد، این دوران پرافتخار را درسی ماندگار برای تاریخ ایران اسلامی دانست و اظهار کرد: درس‌های برجای مانده از این دوران دفاع مقدس، یکپارچگی ملت و روحیه ایثار ملت ما را آسیب ناپذیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در این عرصه خانواده های معظم شهدا و ایثارگران صحنه‌های ماندگاری در تاریخ آفریدند، افزود: این عزیزان روحیه ایثار و شهادت طلبی را به یک فرهنگ عمومی در طول نسل‌ها تبدیل کردند.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: نهادینه شدن روحیه ایثار، شجاعت و شهادت به عنوان بخشی مهم در فرهنگ عمومی و از جمله در ساختار نظام آموزشی، کشور را در برابر انواع تهدیدها و هجمه‌های دشمنان بیمه خواهد کرد.

زارع، ایمان جوانان به خداوند، اعتقاد به روز قیامت و انس با آیات قرآن و روایات را محور اصلی دفاع مقدس عنوان و اضافه کرد: جوانان ایران اسلامی با اعتقاد به اینکه جهاد با مال و جهاد با نفس، تجارتی است که موجب نجات انسان می‌شود، در عرصه نبرد حق علیه باطل حاضر شدند.

وی ادامه داد: اگر امروز روحیه ایستادگی، مقاومت و فداکاری در جامعه و به واسطه شیوع بیماری کرونا در مراکز درمانی احساس می‌شود، بی‌تردید دفاع مقدس در ترویج و تثبیت این روحیه نقش بسزایی داشته است.

رئیس شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان بیان کرد: فضا و عطری که ایثار و شهادت در جامعه ایجاد کرد، امروز هم در مجاهدت‌های کادر درمان و نیز کمک های مومنانه به مشام می‌رسد.

زارع، برگزاری برنامه‌های مناسبت هفته دفاع مقدس و کنگره‌ها و یادواره‌ها را بهترین ابزاری دانست که با آن می‌توان فرهنگ ایثار و مقاومت را به نسل‌های امروز انتقال داد و گفت: انجام اقدامات اثربخش از جمله برپایی نمایشگاه‌ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تولید محتواها با بهره‌گیری از روش‌های نوآورانه، فناوری‌های روز، استفاده از فضای مجازی و تنوع برنامه‌ها برای جلب توجه همه سنین و اقشار موجب همبستگی گروه‌ها و نیز دستگاه‌های مختلف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اقداماتی همچون کاشت نهال، تهیه جهیزیه، درمان رایگان، تهیه بسته‌های معیشتی و فرهنگی، ختم قرآن، نامگذاری موالید به نیابت از شهیدان، به عهده گرفتن سرپرستی ایتام به تعداد شهدا و... را از اقدامات تحسین برانگیز دانستند که انجام چنین ابتکاراتی در برنامه‌های مناسبت هفته دفاع مقدس قطعا مورد رضایت پروردگار و شهدا خواهد بود.

استاندار گیلان، با تاکید بر ضرورت تبیین رویکردهای فرهنگی دوران دفاع مقدس برای جوانانی که این ایام را درک نکردند، گفت: در بعضی از کشورها حرف اول را در جنگ، تجهیزات و امکانات نظامی می‌زند اما بی‌تردید در دفاع مقدس هشت ساله کشورمان، نیروی انسانی حرف اول را می‌زد و دفاع ما، رزمنده محور بود.

زارع، به تاکید رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر ایشان با هیئت دولت مبنی بر اینکه امروز بار سنگینی بر دوش اصحاب فرهنگ قرار دارد، اشاره و اظهار کرد: براین اساس واقعیات هشت سال دفاع مقدس در قالب کتاب، شعر و فیلم‌های سینمایی باید برای نسل‌های آینده تبیین شود.

وی با بیان اینکه اصحاب فرهنگ و آنهایی که اهل قلم هستند نه تنها دوران دفاع مقدس، بلکه همه مراحل بعد از آن را نیز باید برای جامعه تبیین کنند، متذکر شد: در این مسیر باید روحیه و احوال جانبازان و خانواده های معظم شهدا را که برغم گذشت بیش از چهل سال از آغاز جنگ تحمیلی هنوز هم ایستادگی و مقاومت می‌کنند، برای همگان تبیین شود و صحنه‌های بی‌بدیل دفاع مقدس پیش روی نسل جوان قرار گیرد.

استاندار گیلان، همچنین به نقش اثرگذار بانوان در دوران دفاع مقدس و ضرورت توجه به این قشر حماسه ساز در اجرای برنامه‌ها اشاره و اضافه کرد: اجرای برنامه‌های هفته دفاع مقدس با شعار «ما مقتدریم» باید در این مناسبت تجلی پیدا کند.

وی تکرار تجربه موفق برپایی سرودهای خیابانی در این ایام را دلنشین و قابل اجرا دانست و گفت: متناسب با شروع سال تحصیلی نیز باید برنامه‌هایی مرتبط با دانش‌آموزان طراحی و اجرا شود.

زارع، به تاکید رئیس جمهوری مبنی بر لزوم جلب رضایت ارباب رجوع توسط خدمتگزاران دولت مردمی اشاره کرد و برپایی میز خدمت و بهره‌گیری از فرصت حضور در میان مردم در ایام هفته‌ دفاع مقدس را مورد تاکید قرار داد.

سرهنگ حسین مصطفی پور، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان نیز، با تاکید بر ضرورت بزرگداشت حماسه آفرینی های ملت در هشت سال دفاع مقدس، اظهار کرد: همواره باید ارزشمندی ایثارها و فداکاری ها و فداکاری های دوران دفاع مقدس را بازگو کنیم.

وی ۳۱ شهریور لغایت ۷ مهر هر سال را مصادف با هفته دفاع مقدس دانست و افزود: همه ساله در این ایام با حضور سازمان ها و نهادها و دستگاه های لشکری و کشوری برنامه های فرهنگی متعددی در استان ها برگزار می شود.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، از برگزاری ستاد های شهرستانی بزرگداشت دفاع مقدس، تصریح کرد: محور برنامه های گرامیداشت سالگرد هفته دفاع مقدس در سال ۱۴۰۰ شعار «ما مقتدریم» است.

مصطفی پور، «پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت»، «شهیدان، جانبازان، آزادگان، صلابت و فخرآفرینی و سربازان» و «معنویت، زنان، خانواده و سلامت»، «ولایتمداری، جوانان، علم و دانش پژوهی»، «دفاع همه جانبه، پشتسبانی مردمی و اصناف»، «وحدت ملی، بصیرت، دشمن شناسی و استکبارستیزی»، «نیروهای مسلح، بسیجیان، جهادگران، عشایر و پیشمرگان کرد مسلمان» و «فرماندهان، عزتمداران، حماسه آفرینان» را از جمله عناوین روزهای هفته دفاع مقدس در سال جاری دانست.

وی با بیان اینکه کلیه ویژه برنامه های اجتماع محور هفته دفاع مقدس تابع مصوبات ستاد استانی کرونا خواهد بود، گفت: همزمان با نخستین روز از هفته دفاع مقدس، آیین سراسری تجلیل از یک میلیون پیشکسوت افتخارآفرین دفاع مقدس و مقاومت با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد؛ سهمیه استان گیلان از یک میلیون پیشکسوت دوران دفاع مقدس، ۲۰ هزار نفر که به صورت نمادین از تعدادی از آنان تجلیل خواهیم کرد.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، از برگزاری نمایشگاه بزرگ رزمی - فرهنگی «در لباس سربازی» خبر داد و خاطرنشان کرد: این نمایشگاه با مشارکت همه نهادهای نظامی، انتظامی و فرهنگی استان در لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان برگزار و هر شب از شبکه باران پخش می شود.

وی افتتاح بیش از ۴۰ پروژه محرومیت زدایی و عام المنفعه، توزیع بسته های معیشتی، ویزیت رایگان، برپایی میز خدمت و دیدار با خانواده های معزز شهدا و ایثارگران را از دیگر برنامه ها دانست و ادامه داد: صبحگاه مشترک، غبارروبی و عطرافشانی گلزارهای شهدا، مسابقات فرهنگی و ورزشی، بازسازی عملیات های دفاع مقدس، رژه خودرویی یگان های نظامی و انتظامی و... نیز برگزار می شود.

مصطفی پور، از برگزاری یادواره های شهدا و نکوداشت فرماندهان شهید در مرکز استان و شهرستان ها خبر داد و تصریح کرد: اجرای سرود و تئاتر خیابانی در پیاده راه فرهنگی رشت با موضوع دفاع مقدس یکی از برنامه های شاخص است. همچنین خاطره گویی و روایتگری ایثارگران در صدا و سیما و تجلیل از مدافعان سلامت را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه از ۲۵ عنوان کتاب دفاع مقدس رونمایی می شود، گفت: نیازمند پیوند نسل جوان و نوجوان با معارف و فرهنگ دفاع مقدس هستیم و در این راستا اقدام به تولید محتوا در فضای مجازی در قالب پویش انتشار تصویر از اهتزاز پرچم ایران و پویش «بچه ها و حاج قاسم» و برگزاری مستبقه نقاشی دفاع مقدس خواهیم کرد.

مدیرکل حفظ آثار گیلان، با اشاره به تقارن هفته دفاع مقدس با ایام اربعین حسینی، اضافه کرد: برنامه های فرهنگی و فرهنگی با محوریت بازگو کردن نقش عاشورا در پیروزی های رزمندگان در دوران دفاع مقدس برگزار می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی هفته دفاع مقدس دفاع مقدس گیلان دوران دفاع مقدس مدیرکل حفظ آثار هفته دفاع مقدس دفاع مقدس دفاع مقدس برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۵۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری

پیام احمدی با تأکید بر اینکه در سال ۱۴۰۱ تلاش برای بازگشت رونق به فعالیت‌های فرهنگی و هنری با برپایی چند رویداد قوت گرفت، اظهار داشت: این اتفاقات در حوزه‌های تئاتر، موسیقی، ادبیات و... رقم خورد و انجمن‌ها و مؤسسات و آموزشگاه‌های مختلف نیز فعالیت‌های آموزشی خود را به تدریج قوت بخشیدند.

وی در خصوص اعتبارات فصل ۱۴ ناظر بر فصل فرهنگ و مذهب که در سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده بود، افزود: کمیسیون مربوط به این اعتبارات با حضور برخی نهاد‌های فرهنگی و دینی مانند اداره‌کل تبلیغات و نیز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تشکیل و ارقام مربوط به طرح‌ها نهایی و بین مؤسسات مختلف توزیع شد.

احمدی با اشاره به میزبانی استان از دو جشنواره ملی در سال گذشته و برای نخستین‌بار، اضافه کرد: جشنواره موسیقی نواحی و جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به خوبی برگزار شد؛ برپایی ماه‌نشست‌های ادبی، جشنواره موسیقی محلی زاگرس‌نشینان و نمایشگاه قرآن از جمله رویداد‌هایی بودند که از محل تبصره ۱۴ سال ۱۴۰۲ برگزار شدند. تلقی همه ما این است که در سال ۱۴۰۲ رونق فعالیت‌های فرهنگی و هنری و قرآنی در مقایسه با سال پیش از آن بهتر و بیشتر بود.

وی با اشاره به تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی استان در یکی دو سال اخیر، اظهار داشت: با حجم بالایی از پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی در استان مواجه بودیم که سال‌ها رها شده بودند لذا گفتگو‌های مفصلی با وزارتخانه و مدیریت برنامه و بودجه و نهاد ریاست جمهوری صورت گرفت که بی‌سابقه‌ترین اعتبار تملکی برای تکمیل تمامی پروژه‌های نیمه‌تمام چهارمحال و بختیاری تخصیص یافت.

احمدی گفت: در این راستا، در سفر اول رئیس‌جمهور به استان، مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که ۱۷۰ میلیارد تومان مربوط به پروژه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و پروژه‌های بالای ۵۰ درصد پیشرفت را شامل می‌شد.

وی بیان داشت: اعتبارات سفر دوم ریاست جمهوری به استان فقط به پروژه‌های بالای ۷۰ درصد پیشرفت اختصاص می‌یافت، اما با رایزنی و مطالبه‌گری موفق شدیم موافقت وزیر فرهنگ را برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز جهت تمامی پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی با هر میزان پیشرفت فیزیکی، جلب کنیم که در این راستا، رقم بی‌سابقه ۳۴۰ میلیارد تومان برای استان تصویب شد، البته پیگیر هستیم ۵۰ میلیارد تومان نیز به این اعتبارات اضافه و جذب کنیم.

بیشتر بخوانید

تولید مستند پُرتره در چهارمحال و بختیاری

احمدی تصریح کرد: اگر بتوانیم این اعتبارات را جذب کنیم، تمامی پروژه‌های فرهنگی شهر‌های مختلف نظیر بن، سامان، لردگان، گندمان، فرادنبه و دیگر شهر‌ها را می‌توانیم تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسانیم.

وی ادامه داد: البته پروژه‌های جدیدی نظیر هنرستان هنر‌های زیبا و به‌ویژه بوستان فرهنگ و هنر را نیز در دست انجام داریم که این بوستان یک حرکت نوین در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر را رقم خواهد زد با این توضیح که هنرمندان بتوانند غرفه‌هایی را هم به عنوان کارگاه و هم عرضه و فروش تولیدات در اختیار داشته باشند، اعتبارات مربوط به پروژه بوستان فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۲ تصویب و ابلاغ شد که پیگیر تخصیص هستیم.

احمدی با اشاره به اجرای طرح شهید آوینی در راستای حمایت از طرح‌های فرهنگی و اعتلای عرصه فرهنگ استان، توضیح داد: این اعتبارات در انتهای سال گذشته به دستمان رسید و هزینه‌کرد آن در سال جاری انجام می‌گیرد؛ امسال حجم سنگینی از برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری در حوزه‌های نمایش، موسیقی، سینما، ادبیات، شعر و فرهنگ عمومی را در پیش داریم که از جمله پایه‌گذاری سه جایزه هنر و ادبیات آیینی عمان سامانی، ادبیات گویشی حیدرآقا طالب‌پور و جایزه هنر‌های تجسمی سیدضیاءالدین امامی دهکردی برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: برنامه حماسی‌خوانی در لردگان، ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت مفاخر استانی و ملی و ویژه‌برنامه نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری در فصل بهار، تولید مستندات شخص‌نگاری، پرداختن به حوزه مد و لباس و زیست عفیفانه و برگزاری چهار کنسرت از اهم برنامه‌های پیش‌بینی شده برای امسال است.

احمدی با اشاره به اینکه با تکیه بر حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان موضوع جایزه دوسالانه کتاب را برنامه‌ریزی کردیم، گفت: تولیدات کتاب در این استان وضعیت بدی ندارد، اما باید به‌صورت منسجم به این حوزه ورود کنیم تا کسانی که در این عرصه فعال و موفق هستند شناسایی و تشویق شوند.

وی با اشاره به ضعف گفتگو در فضای فرهنگی و هنری استان، بیان کرد: متأسفانه فرصت و فضای گفت‌وگوی بین هنرمندان و فعالان این عرصه کمتر ایجاد شده است و لذا امسال تمرکز جدی را بر این موضوع با برپایی نشست‌ها و همایش‌ها خواهیم داشت.

احمدی با تأکید بر حجم بالای مخاطبان رویداد‌های فرهنگی و هنری که نیاز به برنامه‌ریزی و پیش‌بینی پیوست‌های تبیینی و اقناع‌سازی دارد، ادامه داد: طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر مخاطب ۵۵ عنوان برنامه فرهنگی و هنری استان بودند؛ با نهاد‌ها و اشخاص دلسوز انقلابی و مذهبی این درخواست را همواره مطرح کرده‌ام که برای پر کردن چند دقیقه از وقت این مخاطبان به میدان بیایند و کار‌های تبیینی با موضوعات ارزشی را در قالب نصب بنر، پخش کلیپ، تعبیه ایستگاه‌ها، گفت‌وگوی چهره به چهره، توزیع تراکت و ... برای این حجم عظیم جمعیت که شاید در هیچ جای دیگر نتوانیم آنها را پیدا کنیم، برنامه‌ریزی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • برگزاری ۶۰ برنامه فرهنگی در سیستان و بلوچستان
  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • برپایی جشن «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد
  • نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران سنندج برپا شد
  • اجرای ۴۰ ویژه برنامه دهه کرامت در گیلان
  • برپایی نمایشگاه آثار شهید مطهری در ارومیه
  • اجرای بیش از ۲۰ ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری