Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:02:16 GMT

بدون اجتهاد امکان تفسیر کتاب الهی نیست

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۶۰۸۵

بدون اجتهاد امکان تفسیر کتاب الهی نیست

به گزارش سه‌شنبه شب مرکز خبر حوزه، وی درجمع طلبه‌های جدیدالورود بیست‌وچهارمین دوره آموزشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به‌تبیین اهمیت و جایگاه علم و لزوم توجه جدی طلبه‌ها درکسب علوم حوزوی پرداخت.

وی با اشاره به‌برخی آیه‌های قرآن کریم گفت: ما گاهی فکر می کنیم که علم یعنی چهارتا قاعده و فرمول و مطلب علمی و حال آنکه علم یک حقیقتی می باشد که  پایانی ندارد، چرا که به‌فرموده قرآن کریم، کلمه‌های خداوند پایانی ندارد و علم نیز از مصادیق کلمه‌های الهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه باید برای همه ما ابد مهم باشد، خاطرنشان کرد: علم چه حوزوی و چه علوم غیرحوزوی پایان ناپذیر است و نباید گفت که علم چه موقع تمام می‌شود، کسی که این توقع را داشته باشد درحقیقت مفهوم علم را درک نکرده‌است.

عضو جامعه مدرسین بیان داشت: یکی از نکته‌هایی که گاهی برای ما طلبه‌ها مبهم است و باید تحت برنامه‌هایی برای طلبه‌ها مشخص و تبیین شود حقیقت علم حوزه است، اگر کسی حقیقت علم حوزه را دریافت کرد دیگر از تعلیم و تعلم خسته نمی‌شود، برای او تعطیلی و تحصیلی معنا ندارد چنین شخصی دیگر علم حوزه را وسیله‌ای برای رسیدن به‌مناصب پوچ دنیایی قرار نمی‌دهد.

وی افزود: اگر ما همه عمر خود را برای فهم حتی یک آیه قرآن کریم قرار دادیم می‌توان گفت که عمر ما هدر نرفته است و توفیق بزرگی است، اما اگر از نورانیت و معنویت بهره‌ای نبرده باشیم آن وقت دچار خسران واقعی شده ایم.

 فاضل‌ لنکرانی با اشاره به‌لزوم تلاوت و تدبر در قرآن کریم به‌ویژه برای طلبه‌های علوم دینی خاطر نشان کرد: قرآن مجید کلام الهی است و یک حقیقت جوشان است که هر کسی می‌تواند استفاده‌هایی از این حقیقت ببرد که گذشتگان نبرده‌اند، از این رو شایسته است همگان به‌ویژه طلبه‌های جوان با این کتاب الهی مانوس باشند و در آن تدبر کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار توجه ویژه به‌علم حوزوی را خواستار شد و تاکید کرد: شما طلبه‌های جوان سعی کنید از علم لذت ببرید، با علم نشاط پیدا کنید که در این صورت نورانی خواهید شد و مثمر ثمر واقع می‌شوید.

وی در ادامه با طرح این سوال که علم حوزه چه فایده‌هایی برای شخص و جامعه دارد، گفت: در درجه اول فایده علم حوزه برای خود انسان است، نباید گفت که بعدش چه می شود؟ خود علم دارای ارزش است و در درجه‌های بعدی فایده این علم به‌جامعه بشری می رسد چرا که امروزه هیچ فعلی از افعال بشر نیست که فقه نتواند آنجا ورود پیدا کند و بی نیاز از فقه باشد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: امروزه در عرصه‌های مختلف فقه می‌تواند ورود جدی داشت، مثلا در بحث نظامی فقه به‌میدان می‌آید و می‌گوید که تولید سلاح کشتار جمعی حرام است و رهبر معظم انقلاب نیز در مباحث هسته‌ای این فتوا را دادند، فقه عزاداری، فقه پزشکی، فقه زنان، فقه کودکان و ده‌ها قلمرو مهم دیگر که فقه برای آن حرف دارد.

آیت الله فاضل با اشاره به‌مقوله مهم و اساسی اجتهاد گفت: اجتهاد مفید به‌حال اجتماع و نظام اسلامی است، اجتهاد کلید فهم دین است و اگر کسی اجتهاد نداشته باشد دین را به‌صورت کامل نمی‌فهمد و نمی‌تواند کتاب الهی را تفسیر کند.

وی با اشاره به‌هدف طلبه‌ها از ورود به‌حوزه علمیه گفت: باید از خود پرسید که ما در حوزه به‌دنبال چه هستیم؟، آیا جز فهم کتاب خدا و روایت‌های اهل بیت پیامبر(ص)؟، اصلا ما برای اینها به‌حوزه آمده ایم، مهم‌ترین و بهترین نتیجه ورود به‌حوزه به‌خود انسان مرتبط می‌شود، ما با فهم کتاب خدا متوجه می‌شویم که چه کسی هستیم، کجا هستیم و به کجا می‌رویم، از این رو باید خیلی با خود زمزمه کنیم که تا به‌حال چه شده‌ایم؟، چقدر نورانیت کسب کرده ایم؟، چرا برخی وقت‌ها در نماز کسالت داریم و نشاط نداریم.

وی افزود: علت بی‌نشاطی در نماز این است که با خدای متعال ارتباط پیدا نکرده‌ایم، و یقین ما کم شده‌است، کسی از نماز و عبادت خدای متعال لذت می‌بَرد که یقینش به‌خدای متعال زیاد باشد و با ذات خداوند مانوس شده‌باشد.

فاضل لنکرانی در پایان در توصیه‌هایی به‌طلبه‌هلس جدید الورود به‌مرکز فقهی ائمه اطهار بیان کرد: درس خواندن و توجه به‌قوانین مرکز فقهی را جدی بگیرید و نگذارید لحظه‌ای از عُمرتان هدر رود و تلاش کنید خوب درس بخوانید تا در آینده مجتهدان زمان شناسی شوید که برای جامعه و نظام اسلامی موثر باشید./

برچسب‌ها حوزه علميه قم موسسه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع ) قم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه قم حوزه علميه قم مرکز فقهی ائمه اطهار قرآن کریم علم حوزه طلبه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۶۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان

همزمان با برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو که به معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران می‌پردازد، بانک سامان به عنوان یک بانک پیشرو در ارائه خدمات به تجار کشور، حضوری فعال و پررنگ در این نمایشگاه دارد.

به نقل از سامان رسانه، هاله حسین‌زاده معاون بین‌‎الملل بانک سامان در گفتگویی، با بیان اینکه بانک سامان به منظور معرفی خدمات خود به صادرکنندگان کشور، حضوری پررنگ در نمایشگاه ایران اکسپو دارد، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط و محدودیت‌های بین المللی، یکی از بزرگترین دغدغه‌های صادرکنندگان ایرانی نحوه وصول عواید صادراتی است. از این‌رو بانک سامان با توجه به شبکه گسترده و قوی کارگزاری از یک‌سو و از سویی دیگر تیم حرفه‌ایی و توانمند خود، توانسته نقش موثر و بسزایی در راحتی، سرعت و امنیت صادرات و وصول درآمد‌های حاصله در حوزه‌های مختلف داشته باشد.

معاون بین‌الملل بانک سامان سپس ادامه داد: در همین حال باید گفت که با توجه به جایگاه بسیار خوب بانک سامان در شبکه بانکی کشور، که طی چندین سال گذشته همواره در میان سه بانک اول کشور از لحاظ حجم عملیات ارزی در حوزه واردات بوده، «بازار تقاضای» خوبی برای خرید ارز حاصل از صادرات در اختیار دارد که صادرکنندگان با اتکا بر توانمندی بانک سامان در این حوزه می‌توانند با سرعت و راحتی، تعهدات صادراتی خود را از طریق بانک سامان ایفا کنند.
حسین‌زاده در بخش دیگری از این گفتگو اظهار کرد: با توجه به سیاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر ارگان‌های متولی مبنی بر ایجاد ابزار‌های تشویقی و حمایتی در توسعه صادرات کشور و همچنین ایجاد بستری امن و راحت از طریق سیستم بانکی به منظور هدایت منابع ارزی واصله به سمت واردات مورد نیاز کشور، در آینده نزدیک نقش بانک‌ها به عنوان بازو‌های اجرایی بانک مرکزی در این فرایند پررنگ‌تر خواهد شد. از این رو، بانک سامان همانند گذشته، با تمام توان و قدرت آماده است تا در کنار فعالان اقتصادی کشور اعم از واردکنندگان و صادرکنندگان به عنوان حلقه واسط تسهیل‌گر حضور داشته باشد تا با شنیدن دغدغه‌ها و نیازهایشان به ارائه راه حل و راهکار‌های متناسب با آن‌ها بپردازد.

معاون بین‌الملل بانک سامان با اشاره به مزیت این بانک نسبت به سایر بانک‌های کشور در حوزه ارزی، عنوان کرد: همانطور که پیش‌تر اشاره کردم بانک سامان، طی چند سال گذشته همواره بین سه بانک نخست کشور از لحاظ حجم عملیات ارزی بوده که بی شک این مهم، نتیجه رضایت و خشنودی مشتریان از ارائه خدمات بانک سامان است و خود گویای مزیت بالای بانک سامان در شبکه بانکی کشور است.

هاله حسین‌زاده در پایان از تجار و فعالان حوزه واردات و صادرات کشور دعوت کرد تا در تمامی اوقات سال برای دریافت اطلاعات و آگاهی از خدمات قابل ارائه به همکاران بانک سامان در شعب ارزی و یا همکاران بانکداری شرکتی بانک سامان و یا صرافی سامان مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می کند
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • آیت الله کوهستانی، ستاره آسمان فقاهت ایران
  • تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • امکان ارسال پیوست بدون اینترنت در واتس‌اپ
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • مدارس دینی بدون مجوز اهل سنت از ۳۳ به ۵ رسیده است