Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@15:42:21 GMT

نگاه‌های سیاسی در انتخاب شهردار قزوین جایی ندارد

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۶۷۲۰

نگاه‌های سیاسی در انتخاب شهردار قزوین جایی ندارد

به  گزارش ایرنا، این روزها، روزهای سخت، حساس، مهم و تاثیرگذاری برای شورای ششم قزوین به شمار می آید که نقش پر رنگی را در مدیریت شهر ایفا می کند چون باید به مهمترین وظیفه خود که انتخاب شهردار است جامه عمل بپوشاند.
به عبارت دیگر، یکی از اصلی‌ترین، مهم‌ترین و تاثیرگذارترین وظیفه و تصمیم شورای شهر در بدو تشکیل شورا انتخاب شهردار متخصص و کاربلد است که باید به دور از حواشی و مسائل سیاسی صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امروزه شهرها به عنوان مرکز تمرکز جمعیت، نیازمند بهبود مدیریت شهری هستند که به تثبیت رشد اقتصادی، ثبات سیاسی، افزایش مشارکت شهروندان، فقر زدایی، جلوگیری از تخریب محیط زیست و افزایش رضایتمندی شهروندان کمک می‌کند.
در این میان، شوراهای شهر به عنوان مهمترین عامل اداره هر شهر می‌توانند تضمین کننده منافع شهروندان باشند و نقش مهمی در بهبود عملکرد شهری ایفا کنند.
خبرنگار ایرنا استان قزوین در این خصوص با حسین صلح جو عضو شورای ششم شهر قزوین در رابطه با ویژگی های شهردار خوب و مسائل و مشکلات مجموعه مدیریت شهری به گفت و گو نشسته است.
وی معتقد است، شوراهای شهر می‌توانند با جلوگیری از تراکم انبوه مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شهرها، مانع توسعه نامتوازن شهر شده و به پویایی شهر کمک کنند.

ایرنا. انتخاب فردی مناسب به عنوان شهردار چه اهمیتی دارد و ویژگی شهردار خوب چیست؟ 

 مهمترین و اصلی ترین وظیفه شوراها انتخاب شهردار برای مجموعه مدیریت شهری است در این راستا تاکنون چندگزینه بومی و غیر بومی برای ارایه برنامه ها به صحن شورا دعوت شده اند.
شورای ششم در این دوره آگاهانه ترین و عاقلانه ترین انتخاب را برای یک شهردار خوب در دستور کار قرار داده است چرا که تبلور شورای توانمند، متخصص،جهادی و انقلابی در انتخاب شهردار عینیت خواهد یافت.
ما فردی را که توانمند، آگاه و عملگرا باشد و تعامل محوری را بپذیرد، در موضوعات حزبی و سیاسی افراطی نباشد و نیت مبارزه با فساد را داشته باشد می‌توانیم به عنوان شهردار قزوین انتخاب کنیم. 
البته شاید انتظار ما از یک شهردار با این ویژگی سخت باشد ولی در نهایت به دنبال چنین شهرداری هستیم، حتی اگر افت و خیزهای در این مسیر داشته باشیم.
منتخبان شورای ششم با شعار احقاق حق مردم پا به این عرصه گذاشته اند و به دنبال مبارزه با فساد هستند و برای تحقق این مهم باید بتوانیم شهردار خوب با این مشخصات معرفی کنیم.
یکی از ویژگی های این شورا فراجناحی بودن است بنابراین در انتخاب شهردار به هیچ عنوان نگاه سیاسی را دخالت نخواهیم داد و امیدواریم که در این مسیر از گزینه های معرفی شده از سوی معتمدان و مردم به بهترین گزینه برسیم .

ایرنا. انتخاب شما برای شهردار قزوین گزینه بومی یا غیر بومی است؟
انتخاب شهرداری بومی با شاخص های فنی، علمی، انقلابی و جهادی جزو اولویت‌های من در انتخاب شهردار قزوین است.
منظور از جهادی و انقلابی این است که واقعا خدمت کند چون نه شعار می خواهیم و نه می خواهیم با کلمات بازی کنیم.
شهردار باید در کف خیابان و مردمی باشد تا از مشکلات و چالش‌های موجود در شهر اطلاع داشته باشد.
اولویت اول من، انتخاب شهردار بومی است چراکه  شهردار بومی با مشکلات شهر بیشتر آشنا است و نیاز نیست مشکلات برای او بازگو شود،شهردار بومی از نحوه شهرسازی و به کوچه پس کوچه های شهر شناخت دارد و مسائل و مشکلات را به خوبی درک می کند.

ایرنا. اختیارات شهردار تا چه اندازه می‌تواند عملکرد او را تحت تأثیر قرار دهد؟
شهردار، قدرتمندترین فرد اجرایی شهر است و اقدامات او ابعاد مختلف کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
البته شهردار باید در چهارچوب‌های قانونی، برنامه‌های مصوب شورای شهر و طرح‌های توسعه شهری اعم از طرح جامع و تفصیلی و دیگر طرح‌ها عمل کند و اختیارات مطلق ندارد.
از طرفی به رغم اینکه محدودیت‌های ساختاری و چهارچوب‌های مشخصی پیش روی شهردار قرار دارد، چنانچه شخص شهردار و تیم اجرایی او، یکسری ویژگی‌ها و خصوصیات داشته باشند ، می‌توانند در قالب همین طرح‌ها و مصوبات، شهر را در مسیر توسعه قرار دهند و آسایش و رفاه شهروندان را رقم بزنند. 

ایرنا. انتخاب شهردار قزوین در چه مرحله ای است و چه زمانی انتخاب می شود؟ 
اعضای شورای شهر در حال بررسی برنامه گزینه‌های تصدی شهرداری قزوین هستند و احتمالا تا پایان هفته آینده، پس از جمع بندی، شهردار قزوین را از بین گزینه‌های پیشنهادی معرفی خواهند کرد.
در این راستا هشت نفر گزینه غیربومی و ۱۲ نفر گزینه بومی برای تصدی پست شهردار قزوین کاندیدا هستند که تاکنون ۱۶ نفر برنامه‌های خود را ارائه کرده اند و در این مدت هشت نفر از گزینه‌های بومی و هشت گزینه غیر بومی برنامه‌های خود را در حضور اعضای شورای شهر تشریح و ارائه کرده اند و بررسی گزینه های دیگر ادامه دارد.
روند انتخاب شهردار قزوین و بررسی صلاحیت نامزدهای مطرح شده برای ارائه برنامه و  ایجاد درآمدهای پایدار، ساماندهی نیروی انسانی و تامین منابع مالی از جمله موارد و معیارهای مهمی است که برای انتخاب شهردار قزوین مدنظر است و بررسی ها تخصصی تر و جدی تر خواهد شد تا گزینه نهایی که شاخص ها و امتیازات لازم و مدنظر اعضا را کسب کرده باشد به عنوان شهردار قزوین انتخاب و معرفی شود.

ایرنا. در خصوص تغییرات و جابه جایی مدیران توسط سرپرست شهرداری قزوین توضیح بفرمائید؟ آیا براساس ابلاغ وزارت کشور به استانداری، این جابه جایی ها قانونی است؟

همزمان با شروع رسمی کار شورای ششم تاکید کردیم که در عزل و نصب هیچ مدیری دخالت نداشته باشیم و هر فردی که به عنوان شهردار قزوین از سوی شورای شهر انتخاب شد مدیران هم با نظر او انتخاب شوند و میثاق بستیم که در هیچ عزل و نصبی دخالت نداشته باشیم.
همه اعضای شورای شهر قزوین به صراحت اعلام می کنند که در هیچ‌ کدام از جابه‌جایی‌های مناصب شهرداری دخیل نبودند؛ اما به رغم همه این اظهارنظرها هنوز هم انگشت اتهام به سمت اعضای شورا است، ما نمی گوییم که جا به جایی یا تغییر اتفاق نیفتد؛ بلکه باید این موضوع با اطلاع اعضای شورا رخ می داد و از طرف دیگر به سرپرست شهرداری تذکر داده شده بود که مدت سه ماهه فعالیت او با آرامش و تغییر ندادن مدیران بگذرد اما متاسفانه شاهد جابه جایی مدیران در شهرداری هستیم. 
البته بنده گفته ام که در عزل و نصب مدیران دخالتی نداریم مگر اینکه مدیری خاطی باشد، در آن صورت اقدام قانونی خواهیم داشت؛ در خصوص تغییرات مدیریتی سرپرست شهرداری قزوین نیز به نفس و فعل این کار انتقاد دارم و روی اشخاص هیچ گونه واکنشی نداشته ام.
 از طرف دیگر اگر این تغییرات از سوی شهردار انجام می شد حساسیتی نداشتم چراکه خوب نیست در دوران سرپرستی شاهد تغییرات مدیریتی باشیم چون ممکن است با روی کار آمدن شهردار، دوباره شاهد تغییر مدیران باشیم.
ما معتقدیم که حفظ آبروی مدیران شهرداری اولویت ما است و حق نداریم مدیری که خلافی را مرتکب نشده جابه جا کنیم همچنین مدیری که پاک دست باشد و خدمات او در سطح شهر عیان است را با هرنوع تفکری باید حفظ کنیم.
همچنین پیرو ابلاغ وزارت کشور مبنی بر جابه جایی نیروها در دوران سرپرستی و شروع به کار سرپرست شهرداری نیز تذکر داده شد که در حوزه های کاری و مدیران جابه جایی انجام نشود و به دلیل ارتکاب این فعل،یک کارت زرد از طرف من دریافت کرد.

ایرنا. نظر شما در خصوص انتصاب سرپرست سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری قزوین که یکی از هنرمندان موسیقی پاپ است، چیست؟

به هیچ عنوان دخل و تصرفی در این انتخاب نداشتم و با صراحت بگویم که هیچ یک از اعضای شورا در انتخاب ایشان دخالت نداشتند؛ ما مدیر اجرایی می خواهیم نه خواننده .
گویا گفته شده که برای جابه‌جایی مسوول سازمان پارک‌ها و فضای سبز به مدت طولانی با اعضای شورا رایزنی شده است؛ در حالی که هیچ‌کدام از اعضای شورا از این انتصاب و جابه‌جایی مطلع نبودند و ما هم مانند مردم و از طریق رسانه‌ها از این انتصاب و سایر انتصاب‌های دیگر مطلع شدیم بنابراین بی‌انصافی است که در موضوع این انتصاب‌ها ما آش نخورده و دهن‌سوخته باشیم.

ایرنا. میزان بدهی شهرداری قزوین به بانک شهر چقدر  است؟ 
درحال حاضر این بدهی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰‌ میلیارد تومان‌ برآورد شده است و با توجه به میزان بدهی‌های شهرداری نزد بانک شهر و تسویه نشدن به موقع آن، اکنون شاهد اعمال جرائم دیرکرد برای این بدهی‌ها از سوی بانک هستیم.  
 در تلاش برای رفع این بدهکاری هستیم و برنامه ریزی هایی شده تا با تهاتر پروژه های عمرانی و بخشودگی جرایم در این دوره بتوانیم سال به سال این بدهی ها را تسویه کنیم.
هم اکنون مهمترین چالش‌ ما در این دوره، بدهکاری به بانک شهر و پیمانکاران سازمان ها و مناطق می باشد که از دوره های گذشته شورا برجای مانده است.

ایرنا. مهمترین چالش شورای ششم در حوزه مدیریت شهری چیست و درخصوص پروژه های نیمه تمام عمرانی شهری چه اقداماتی باید انجام‌ شود؟
 مهمترین وظیفه شورای ششم، تکمیل پروژه‌ها نیمه‌تمام شهری، پرداخت بدهی به بانک شهر، ساماندهی سایت پسماند محمدآباد، جذب سرمایه‌گذار و ساماندهی نیروی انسانی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
یکی از موضوعاتی که در شهر قزوین باید بیشتر مورد توجه واقع شود داشتن نگاه عادلانه در ارائه خدمات به نقاط مختلف شهر قزوین است.
اگر نگاه ما عادلانه باشد به‌تبع آن، آسیب‌ها و مشکلات شهری کمتر خواهد شد چون همه مردم شهر باید از امکانات شهری به نحو احسن استفاده کنند و ما باید به تمام محلات شهر قزوین مانند هادی‌آباد، نواب، چوبیندر و نواحی منفصل شهری ارائه خدمات داشته باشیم.
یکی دیگر از چالش‌های این دوره از مدیریت شهری و شورای ششم، پروژه های عمرانی نیمه کاره است مانند برج های حکم آباد، ستاره پونک، بادامستان، الهیه، کمربندی شرق ، نسیم شمال ، فرهنگسراها در نواحی منفصل شهری و سالن های ورزشی البته در این میان پرداخت به موقع حقوق کارکنان نیز از دیگر نگرانی های ما است که در این راستا در اولین ماه آغاز به کار دوره شورا توانستیم حقوق پرسنل را به موقع تامین و پرداخت کنیم .
البته بدنه فربه ای که در دوران مختلف برای شهرداری ایجاد شده است یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی این شورا است چراکه به جای اینکه به دنبال پروژه های عمرانی و ارائه خدمات به مردم باشیم باید به دنبال تامین منابع مالی برای پرداخت حقوق نیروها باشیم.

ایرنا. برنامه شورای ششم برای ساماندهی نیروهای مازاد در شهرداری چیست؟
ساماندهی نیروی انسانی شهرداری قزوین و منسجم کردن این بخش در اولویت برنامه‌های تدوین شده شورا قرار دارد.
یکی از مواردی که در ادوار گذشته در مجموعه مدیریت شهری رخ داد جذب تعداد زیادی نیروی انسانی بود و ما در دوره ششم باید این نیروها را به‌گونه‌ای ساماندهی کنیم که بتوان از توان و ظرفیت آنها به‌خوبی استفاده کرد.
در حال حاضر بخش زیادی از نیروهای بدنه شهرداری کار نمی کنند و به عبارتی کاری برایشان تعریف نشده و این هنر ما است که بتوانیم برای نیروها آموزش های تخصصی برگزار کرده و از تخصص آنها استفاده کنیم.
همچنین باید شرایط بازنشستگی برخی افراد که بیش از ۳۰ سال خدمت کرده اند را فراهم کرد تا جوانان مستعد و متخصص در نوبت را وارد بدنه شهرداری کنیم .
البته در شرایط فعلی با تعدیل نیرو موافق نیستم و نیروهای فعلی شهرداری را حفظ کرده و با برون سپاری کارها از خدمات آنها استفاده می کنیم .

ایرنا. به اعتقاد شما با توجه به شرایط سخت اقتصادی و محدودیت در منابع مالی و اعتباری آیا شهر قزوین گران اداره می شود؟
شاید نتوانیم این موضوع را تایید کنیم ولی به اعتقاد من اجرای پروژه‌های دولتی گران انجام می شود و مهمترین علت آن، فقدان نقدینگی در شهرداری است که پروژه ها را گران می کند.
متاسفانه اقدامات عمرانی و خدماتی ما به صورت نقدی انجام‌ نمی شود و وقتی پول در دست سازمان مربوط نیست مجبور هستند طرح ها را با قیمت بالا اجرا  کنند.
در حال حاضر بسیاری از سازمان های ما به دنبال ارزان تمام‌کردن پروژه ها هستند که برخی در این زمینه موفق عمل کرده اند.

برچسب‌ها شورای شهر شهرداری قزوین ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر استان قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای شهر شهرداری قزوین ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر شورای شهر شهرداری قزوین ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر استان قزوین انتخاب شهردار قزوین انتخاب شهردار عنوان شهردار سرپرست شهرداری شهرداری قزوین نیروی انسانی مدیریت شهری داشته باشیم مدیریت شهر شهردار خوب ترین وظیفه اعضای شورا جابه جایی برنامه ها شورای ششم شورای شهر شهر قزوین بانک شهر پروژه ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۶۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو شورای شهر کرج: ارتباط نامعقول طرح سوال اعضای شورا از شهردار کرج با جابجایی مدیران شهرداری

به گزارش خبرآنلاین البرز ؛ فاطمه منعمی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر کرج گفت: هرگاه طرح سوالی از شهردار کرج مطرح می‌شود، شاهد تغییرات مدیریتی در مدیریت شهری می شویم که بیشتر به یارکشی شهردار از طریق اختلاف افکنی در اعضا در راستای ثبیت جایگاهش شبیه است.

وی افزود: جابجایی مدیران در شهرداری کرج بلافاصله پس از طرح سوال اعضای شورا از شهردار در حالی رقم می‌خورد که شاید بتوان گفت وجه سیاسی اینگونه انتصابات بر وجه خدمت رسانی غالبتر است.

عضو شورای اسلامی شهر با اشاره به پروژه‌های متعدد بر زمین مانده، به تصویب بودجه سال ۱۴۰۳ و ضرورت اجرای پروژه‌ها بر اساس برنامه ها، مصوبات و سیاست‌های پارلمان شهری اشاره کرد و افزود: انتظار داریم اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح شهر کرج منطبق با برنامه زمان بندی پیش رود اما با اینگونه انتصابات سیاسی ، قطعاً منجر به تاخیر در اجرای پروژه یا اجرای با سطح کیفیت نامتعارف می گردد لذا تاکید دارم شهردار کرج به جای یارکشی، نسبت به رفع نقاط ضعف مدیریتی خود که مورد تذکر اعضا شورای اسلامی شهر است و در جهت اهداف مجموعه مدیریت شهری که همان خدمت رسانی بهتر به شهر و شهروندان است، گام بردارد.

فاطمه منعمی افزود: سوال اینجاست که ارتباط طرح سوال از شهردار کرج با جابجایی برخی مدیران شهرداری چیست؟ و آیا این تغییرات با هدف تفرقه افکنی بین اعضا است؟

فاطمه منعمی در خاتمه افزود: جابجایی مدیران شهرداری از حقوق شهردار است و اعضای شورا نیز قصد دخالتی در جابجایی‌های مدیران ندارند اما نباید هدف اولیه تغییرات مدیریتی با انگیزه اختلاف افکنی بین اعضا و شاید یارکشی سیاسی باشد و ادامه داد: رضایتمندی شهروندان خط قرمز اعضای شوراست و از هیچ کوششی در جهت آرامش شهروندان که اخلاقی و قانونی نسبت به آن تعهد داریم، کوتاه نخواهیم آمد.46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899875

دیگر خبرها

  • اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان برای آسفالت خیابان‌های کرمان
  • آبستراکسیون ناموفق در شورای شهر تهران در اعتراض به شهردار!
  • جزئیات حواشی ایجاد شده در شورای شهر تهران
  • قراردادهای شهرداری تهران با چین به شورای شهر ارسال شود
  • طرح سوال از شهردار در دستور کار جلسه علنی روز دوشنبه شورا قرار دارد
  • تذکرات لازم در زمینه انتصابات را به شهردار قزوین داده ایم
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد
  • عضو شورای شهر کرج: ارتباط نامعقول طرح سوال اعضای شورا از شهردار کرج با جابجایی مدیران شهرداری
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز