Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:17:45 GMT

کورسوی چراغ کاربافی در دستان بانوی کهنسال میبدی

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۷۲۴۸

کورسوی چراغ کاربافی در دستان بانوی کهنسال میبدی

میبد دارای پیشینه تاریخی ارزشمندی در زمینه صنایع دستی از جمله زیلو ، کاربافی و سفالگری است و از میان این سه هنر صنعت دستی، فرشینه زیلوی میبد شهرت جهانی پیدا کرده و سفال آن نیز با طرح خورشید خانم و دیگر طرح‌هایش معروف و زبانزد است، در کنار این هنرها، کاربافی نیز از هنرهایی است که با پشتکار بانوان این شهر از ظرفیت جهانی شدن برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی این هنرها رو به فراموشی بوده اند، اما به همت هنردوستان از فراموشی کامل نجات یافتند و هنوز هم نقش و نگار و طرح این صنایع دستی چشم‌های زیادی را به خود جلب می کند.

هنرمندان زیادی در صنایع دستی به صورت استادکار سالها مشغول به کار بوده‌ و هستند اما به دلیل ندانستن راه و روش برند شدن و بازاریابی مناسب، نتوانسته‌اند به صورت یک برند شناخته شده معرفی شوند.

فاطمه کریم فخری از بانوانی است که از کودکی و به گفته خودش از ۷ سالگی کارش را با ریسندگی پنبه و تبدیل آن به نخ آغاز کرده و اکنون پس از گذشته چندین دهه از عمرش از معدود هنرمندان کاربافی در استان یزد است که هنوز هم در زمینه این هنر فعالیت دارد.

وی با اشاره به چرخی که در گوشه خانه‌اش قرار داشت به گزارشگر ایرنا گفت: در آن سال‌ها شب‌ها در کنار مادر و خواهرهایم نخ می‌رشتیم و روزها هم کار می‌بافتیم و من در اوایل کیسه حنا و بعدها که بزرگتر شدم سفره ، چادرشب و لباس می‌بافتم.

این فعال صنایع دستی که هم اکنون ۸۴ سال سن دارد، در سن ۱۴ سالگی ازدواج کرده و بعد از ازدواج نیز همچنان برای کمک به اقتصاد خانواده کاربافی را ادامه داده‌ است و بعد از فوت همسرش به این کار با بافتن سجاده و پافرشی و سفره نان به عنوان شغل برای گذران امور ادامه داده‌است.

وی ۱۴ سال در کاروانسرای شاه عباسی به کار مشغول بوده و به گفته خودش داستان رفتنش به کاروانسرا از زمانی شروع شد که یکی از بانوان فعال و شاغل در زمینه صنایع دستی که اصالتا اهل آباده شیراز بود و مدتی در کاروانسرا فعالیت و پس از چندی قصد بازگشت به شهر خودش را داشت، وی را به آن مجموعه برده بود تا به جای او به کاربافی مشغول شود.

کریم فخری افزود: در کاروانسرا حقوق نمی‌گرفتم ، گفتند در اینجا  کاربافی کنم و تولیداتم را بفروشم که البته با اینکه می‌خواستم حقوق بگیرم ،طمع نکردم و به کارم در آنجا ادامه دادم و هر روز صبح و بعد از ظهر برای کاربافی به کاروانسرا می‌رفتم.

کریم فخری دارای هفت فرزند است و از میان چهار دخترش ، تنها یک نفر به مدت ۶ ماه است که کاربافی را از مادرش یاد گرفته و در انجام کار به او کمک می کند.

به گفته دختر فاطمه کریم فخری، مادرش در کاروانسرا به بانوان دیگر هم کاربافی را یاد می‌داد و با این وجود از ۲ سال پیش تا کنون برای کاربافی در کاروانسرا مکانی ندارد و امکان فعالیت در این فضا برایش فراهم نشده است.

اشرف بقایی گفت: هم اکنون مادرم با توجه به سفارش‌های دریافتی و با گرفتن نخ از مشتریان و استفاده از نخ قالی بافی، محصولات کاربافی که اغلب سجاده و پا فرشی (پلاس) است را می‌بافد و گاهی نیز برای گذران وقت این فعالیت را انجام می دهد اما به دلیل نداشتن مکانی برای عرضه محصولات، نتوانسته آنها را به فروش برساند.

وی با بیان اینکه به دنبال مکانی برای عرضه و فروش محصولاتش نبودیم ، اظهار داشت: سال ها پیش که مادرم به کاروانسرای شاه عباسی رفت، دستگاه قدیمی کاربافی وی را نیز به آنجا بردند و بر اساس راهنمایی چاله‌ای در آنجا کندند و دستگاه را سوار کردند که هنوز هم  دستگاه در آنجا است.

بقایی ادامه داد: مادرم زمانی که در کاروانسرا مشغول فعالیت بود، هیچ موقع حقوق نگرفت و بیمه هم نشد و برای کمک به پدرم که مغازه بقالی داشت به ماست بندی ، پخت فالوده و نان نیز مشغول بود و گاهی در پنج  تنور همزمان نان می‌پخت و الان نیز برای اینکه مشغول باشد و تحرک بدنی داشته باشد تا بیمار نشود، می‌گذاریم کاربافی را ادامه دهد.

وی گفت: مادرم به این کار وابسته است و حتی ماسوره‌های کارش را هم خودش می پیچد و عمده کارها را خودش انجام می دهد.

اشرف بقایی که بازنشسته اداره بهداشت و درمان است و مادرش نیز بیمه شده وی است در کنار بافتنی و همچنین بافت قالی ، هنر بافتنی را به هنرجوهای زیادی با دایر کردن کارگاه در فرهنگسرای شهر و در خانه آموزش داده‌است.

دستگاه کاربافی از اجزایی به نام های هلمین ، میل هلمین ، دفتین ، شانه و جیکوک تشکیل شده و تمام اجزای دستگاه های قدیمی از جنس چوب بوده است که در یک چاله بر روی هم سوار می‌شوند.

میبد شهر جهانی زیلو و دیگر محصولات صنایع دستی به ویژه کاربافی و سفال و همچنین موتابی ، خراطی و چلنگری است که مرکز این شهرستان ۱۰۶ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها میبد صنایع دستی یزد کاروانسرای شاه عباسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میبد صنایع دستی یزد میبد صنایع دستی یزد کاروانسرای شاه عباسی صنایع دستی کریم فخری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۷۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود

مریم جلالی در مراسم بزرگداشت روز ملی شهر میمند و برگزاری جشنواره گل و گلاب گفت: میمند ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی زیادی دارد که باید این ظرفیت‌ها در خدمت ارزش‌افزوده و ارزش‌آفرینی شود.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: رویداد‌ها زمینه تقویت توجه را ایجاد می‌کنند و تقویت توجه نخستین گام در راستای متمایزسازی و ایجاد وضعیت مطلق است.

جلالی افزود: به‌عنوان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به دنبال این هستیم که ظرفیت‌های میراث فرهنگی و آنچه ریشه در تاریخ دارد به‌اضافه جاذبه‌های گردشگری در کنار محصولات صنایع‌دستی یک پیوستاری درست کند که به اقتصاد منطقه کمک کند که لازمه‌اش همگرایی خانواده است.

 او ادامه داد: خانواده چه در سطح کوچک چه در سطوح محله، شهر، شهرستان و استان باید رویکرد اقتصاد هویت بنیان را سرلوحه قرار دهند و ما هم بتوانیم تسهیل گری و رفع موانع کنیم.

جلالی او در ادامه خطاب به مسئولان و مدیران حاضر در این جلسه گفت: تمامی مسئولان و مدیران میراث فرهنگی، استانداری و دیگر ادارات دولتی فرزندان این دیار هستند و مانند یک خانواده کار می‌کنند و وقتی خانواده مبنا باشد دیگر فرقی نمی‌کند من چه سهمی دارم این همکاری و هم‌افزایی و هم‌جوشی باید منجر به این شود که ما معیشت عزت‌آفرین داشته باشیم.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی با ابراز خرسندی از اینکه اینجا خانواده‌ها را در کنار مسئولان می‌بینم و این مسئولیتی که وجود دارد یکی در خانواده و دیگری پسر و خواهر و مادر خانواده است و این فضای خانواده محوری در سالی که مشارکت مردم در تولید حساب‌شده بسیار قیمتی است.

جلالی در ادامه تأکید کرد: صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی هوش و استعداد تاریخی ماست و یک پیوستار کامل است یعنی یک هوش و حکمتی بوده به‌طوری‌که ازگلی که می‌روییده گلاب در ظرف مسی درست می‌شود و بعد شیشه درست‌شده و ترکه‌بافی برای نگهداری شیشه درست‌شده و این توسعه است و ما باید سوار بر آن اقتصاد هویت بنیان را رونمایی کنیم.

او با اشاره به اینکه به همت شما صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی فردای روشنی را دارد اضافه کرد: میراث فرهنگی ما تنها میراث، ملموس نیست بلکه در برگ این گل‌ها قصه‌ها و لالایی‌هایی نهفته است و روایت‌هایی که در دنیای امروز ارزش‌افزوده دارد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه قصه میمند خریدار دارد و ما باید ان را روایتگری کنیم تا دنیا این قصه‌ها را خریداری کند.

او به ذکر مثال‌هایی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: یک روزگاری جمشید و اردشیر و شاپور کشورگشایی می‌کردند و جهان‌گشایی قدرت بود، یک روزگاری جهان دانی و اطلاعات قدرت بود و امروز جهان ارایی قدرت است و به همه دلیل ایران قدرت سوم را ایجاد کرده است و می‌تواند حرف در جهان داشته باشد، چون روایت‌هایی زیبایی دارد.

جلالی بابیان اینکه شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری بوده و صنعت شیشه‌گری می‌تواند به دلیل بازیافت و دوست دار محیط‌زیست بودن، به ترویج گلاب‌گیری کمک کند ابراز امیدواری کرد که عزم مسئولان محلی مبنی بر ایجاد کارگاه‌ها بتواند شاخص‌های شهر ملی شیشه‌گری را برای میمند فراهم کند و ما هم تلاش می‌کنیم این پرونده کامل شود و بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شهر ملی شیشه‌گری را در میمند داشته باشیم؛ بنابراین گزارش دکتر مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و دکتر محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه امروز با سفر به شهرستان فیروزآباد ضمن حضور در مراسم روز ملی میمند از کارگاه‌های شیشه‌گری، گلاب‌گیری همچنین مزارع گل محمدی و تعدادی از اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی شهر میمند بازدید کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • نمایشگاهی از صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • پای پیشکسوتان صنایع دستی به ارگ کریم‌خانی شیراز باز شد
  • کاروانسرای ینگی امام نیازمند مرمت هر چه سریعتر است
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود