Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران گفت: در قوطی ابعاد یک کیلویی قدیم ۸۸۰ گرم کالا می‌ریختند و روی قوطی نیز ۸۸۰ وزن زده می‌شد سازمان استاندارد درصد پُری را در نظر گرفت که بر اساس آن فضای خالی دربسته بندی کالا نباید خالی باشد تا مردم را گول نزنند و در حال حاضر همه ظرف‌ها کوچک‌تر از یک کیلوهای سابق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمودرضا طاهری در گفت‌وگو با میزان، درباره علت کم‌فروشی کالا و اقلام خوراکی، گفت: در سازمان استاندارد، نمونه‌هایی از واحد تولیدی و بازار را برای آزمون کامل برمی‌داریم و در آزمون کامل تمام ویژگی‌های کالا را چک می‌کنیم.   مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران گفت: از ویژگی‌های کالا وزن و حجم است که برای لبنیات و نوشیدنی‌ها حجم را در نظر می‌گیرند و زمانی که روی آب‌میوه ۲۵۰ سی‌سی نوشته‌شده چک می‌کنیم که ۲۵۰ سی‌سی وزن دارد یا نه  همچنین مواد افزودنی را نیز چک می‌کنیم.

وی افزود: اما علاوه بر همه این‌ها طرحی به نام طرح اوزان داریم که در این طرح نمونه‌های مختلفی را از سطح بازار جمع‌آوری می‌کنیم و فقط آزمون جرم و حجم را انجام می‌دهیم و به‌این‌علت است که چک کنیم تقلبی صورت نگیرد.

طاهری اظهار کرد: کالاهایی که مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند در طول سال دستورالعمل می‌گوید که یک سری تا ۹۰ امتیاز منفی می‌توانند بیاورند ۹۰ امتیاز منفی یعنی اینکه به‌عنوان‌مثال اگر میکروبی مردود شد باید ۳۰ امتیاز منفی بیاورد و به‌محض اینکه شما دیدید میکروبی مردود شده و مثل پگاه که هفته پیش فراخوان دادیم و اطلاع‌رسانی کردیم باید به مردم بگوییم  که این شماره تاریخ را مصرف نکنید و بعد به کمیسیون ماده ۴۲ ارجاع می‌دهیم که قاضی در مورد آن‌ها نظر بدهد یعنی هم جمع‌آوری و هم‌نظر صورت گرفته می‌شود.   مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران گفت: در رابطه با اوزان نیز همین کار را هرسال انجام می‌دهیم و در حال حاضر از ابتدای سال در استان تهران ۲۰۰ نمونه برداشته‌ایم و همه این نمونه‌ها را برای معاونت نظارت بر اجرای استاندارد می‌فرستیم و از تمام استان‌های نمونه‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و بعد اطلاع‌رسانی می‌کنند که به‌عنوان‌مثال خرمای را به‌عنوان نمونه برداشتیم و این برندها وزن کمی داشتند و این برندها وزن کمی نداشتند و یا اینکه در نمونه‌ها آبمیوه را هم از تهران  و هم از استان‌های دیگر مثل خراسان، سیستان بلوچستان و ... برمی‌داریم و نهایتاً این نمونه‌ها در معاونت نظارت بر اجرای استاندارد جمع‌بندی، تجزیه‌وتحلیل می‌شود.

وی در خصوص اینکه چرا قوطی‌های یک کیلویی یک کیلویی نیستند، گفت: باید توجه کنید که روی قوطی چه وزنی نوشته‌شده است و زمانی که روی قوطی ۸۰۰ گرم خورده است ما نیز بر مبنای همان ۸۰۰ گرم کالا را وزن می‌کنیم.   طاهری اظهار کرد: رب یک کیلویی و نیم کیلویی همچنین خیار شور یک کیلویی و نیم کیلویی در ذهن ما باب شده است درحالی‌که هم‌اکنون وقتی پروانه به کارخانه رب می‌دهیم می‌گوییم از ۲۵۰ تا ۵ کیلو می‌تواند بسته‌بندی کند و تولیدکننده می‌تواند ۲۵۰ گرمی  یا ۴۰۰ گرمی تولید کند، اما آنچه که اظهار می‌کنند را چک می‌کنیم باید به همان صورت باشد.   وی تأکید کرد: اوایل تقلباتی صورت می‌گرفت و در قوطی ابعاد یک کیلویی قدیم ۸۸۰ گرم کالا می‌ریختند و روی قوطی نیز ۸۸۰ وزن زده می‌شد سازمان استاندارد درصد پُری را در نظر گرفت که بر اساس آن فضای خالی دربسته بندی کالا نباید خالی باشد تا مردم را گول نزنند و در حال حاضر همه ظرف‌ها کوچک‌تر از یک کیلوهای سابق شده است یعنی نمی‌شود در قوطی که حجم قوطی یک کیلو گنجایش است ۸۸۰ گرم کالا بریزیم اگر این کار را انجام دهیم در درصد پُری کالا مردود می‌شود؛ و این کار را هفت هشت سال می‌شود که سازمان استاندارد انجام داده است.

طاهری اذعان کرد: قبلاً تن ماهی ۲۵۰ گرمی بود و در حال حاضر ۱۸۰ گرم شده است ما نیز بر مبنای ۱۸۰ گرم وزن می‌کنیم و اگر کمتر بود برخورد می‌کنیم زمانی که بر روی کالا همراه وزن ۱۸۰ گرمی +پنج یا -دو نوشته می‌شود بر این اساس باوجود درج  این درصد  اجازه داده می‌شود  که وزن کالا کم یا زیاد باشد.
مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران گفت: به‌ عنوان‌ مثال آب آشامیدنی با وزن‌های یک و نیم لیتری، یک لیتری، ۵۰۰ سی‌سی، ۲۵۰ سی‌سی و ۱۵۰ سی‌سی در بازار موجود است تولیدکننده می‌تواند تمامی این وزن‌ها را تولید کند و این در حالی است که وزنی که بر روی کالا زده می‌شود باید همان وزن باشد.   وی افزود: قیمت‌گذاری را نیز سازمان حمایت مصرف‌کننده  بر اساس حجم کالا قیمت‌گذاری می‌کند یعنی نگاه می‌کنند که در بطری آب ۲۰۰ سی‌سی آب است بر مبنای همان ۲۰۰سی‌سی قیمت‌گذاری می‌کند.

طاهری بیان کرد: سازمان حمایت طبق بررسی، قیمت کالا را مشخص می‌کنند و اعلام می‌کنند. به‌عنوان‌مثال قیمت آب آشامیدنی ۵۰۰ سی‌سی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است و همه‌چیز را محاسبه می‌کنند مثلاً قیمت آب را محاسبه می‌کنند و درنهایت قیمت‌گذاری می‌کند  و واحد تولیدی نیز همین قیمت را در نظر می‌گیرد.   وی گفت: سازمان استاندار طبق پروانه‌ای که به تولیدکننده می‌دهد به‌عنوان‌مثال برای تولید آب تا ۴ لیتر در نظر گرفته می‌گیرد و تولیدکننده می‌تواند تا همان اندازه که برای وزن تعیین‌شده کالا تولید کند و در تولید کالا ممکن است بسته‌بندی‌ها با وزن‌های متفاوتی باشد.     بیشتر بخوانید: کم‌فروشی؛ سکه رایج این روزها/ پرداخت پول برای یک کیلو، دریافت کالا فقط ۸۰۰ گرم/ سازمان حمایت حقوق مصرف‌کننده دقیقاً کجایی؟

 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی کم فروشی کالای اساسی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی کم فروشی کالای اساسی عنوان مثال حال حاضر قیمت گذاری نمونه ها کم فروشی روی قوطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۹۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد آئینی ظهر پنج شنبه در بازدید از یک واحد تولیدکننده بزرگ در خاورمیانه گفت: با دقت در شعارهای نوروزی مقام معظم رهبری کاملاً می‌توان دریافت که اقتصاد، تولید ایرانی، حمایت از صنعت و افزایش کیفیت محصولات داخلی چقدر برای معظم له اهمیت دارد و در سال جاری که جهش تولید با مشارکت مردم نامیده شده است همه باید از تولید محصولات با کیفیت حمایت کنند.

مدیرکل استاندارد استان البرز خاطرنشان کرد: در حال حاضر و با رشد کیفی لوازم خانگی ایرانی، این محصولات قابل رقابت در عرصه جهانی هستند و باید نام و برند ایران در تمام بازارهای خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه، اروپا و دیگر کشورهای دنیا بدرخشد.

به گفته وی، با ظفر اخیر سازمان ملی استاندارد ایران که نظام تأیید صلاحیت ایران پس از سه دهه، عضو اتحادیه بین‌المللی تأیید صلاحیت آسیا اقیانوسیه شد، زمینه‌های ورود به بازارهای جهانی و تجارت دنیا در سازمان ملی استاندارد ایران فراهم شده و جهانی شدن امضای استاندارد ایران موجب صرفه‌جویی ارزی برای کشور می‌شود.

کد خبر 6088638

دیگر خبرها

  • هشدار به خریداران طلا؛ مراقب طلای تقلبی باشید
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • اقدامی مهم در استاندارد که زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرده است
  • انجام بیش از ۳۰۰ هزار آزمایش کلرسنجی توسط شرکت آبفای یزد
  • اطفاء حریق مغازه شیرینی فروشي در قزوین
  • آتش سوزی مغازه شیرینی فروشی در قزوین
  • حمایت استاندارد ایلام از رشد تولید در استان
  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد
  • آسیاتک ابتدای شهریور از ۵۵۰مرکز داده پیام بهره‌برداری می‌کند