Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@09:59:50 GMT

اصولی برای طراحی شهرها در پساپاندمی‌ها

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۹۱۴۰

اصولی برای طراحی شهرها در پساپاندمی‌ها

تاریخ حاکی است که شیوع بیماری‌های واگیر همیشه به عنوان محرک‌هایی برای تغییر طراحی شهرها عمل کرده است؛ کرونا به برنامه‌ریزان آموخت که بهبود طراحی شهرها برای مقابله با پاندمی‌های احتمالی آینده باید در اصول مدیریت شهری قرار گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کرونا علیرغم اثرات جبران‌ناپذیری که بر کره خاکی و ساکنان آن به جای گذاشت با این حال، نگرش مردم و به ویژه طراحان را نسبت به نحوه زندگی در شهر و طراحی شهری تغییر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع، طی این دوران وحشت‌زا، نقص‌های طراحی شهری بسیار بیشتر از قبل خود را به تصویر کشید و مدیران را به تأمل در مورد چگونگی بهبود آن برای مقابله با پاندمی‌های احتمالی در آینده سوق داد. در این راستا، معماران ایده‌های زیادی ارائه دادند و شهرهای آینده را متفاوت با گذشته تصور کردند. با این حال، اغلب آن‌ها در چگونگی طراحی شهر برای پیشگیری از تحمیل پاندمی‌های آینده بر ساکنان آن بیش از اعمال اقداماتی برای مقابله با بیماری توافق نظر داشتند و ایده‌های مشترکی در این راستا ارائه دادند که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته می‌شود.

ایجاد تحولات دیجیتالی در سطح شهری

تا پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹، تحولات دیجیتالی اغلب محدود به بخش‌های خصوصی بود و بیشتر افراد متخصص از آن بهره می‌بردند، اما گسترش کرونا دسترسی به داده‌های دیجیتالی را به امری ضروری برای همگان تبدیل کرد. طی دوران کرونا از دیجیتال برای ارائه خدمات گسترده نظیر درمان، بهداشت، حمل و نقل، زنجیره‌های تأمین و حتی آموزش مهارت‌های کاری بهره گرفته شد و دسترسی به بسیاری از خدمات عمومی را به شیوه‌ای پیوسته تسهیل کرد.

بدیهی است که بهره‌گیری از دیجیتال در دنیای امروز امری ضروری به شمار می‌رود چرا که امکانات فیزیکی را با محیط‌ها و خدمات مجازی پیوند می‌دهد. افزایش استفاده از شبکه‌های دیجیتالی طی دوران قرنطینه نگرش مدیران و مردم عادی را در مورد میزان تحول دیجیتالی و دسترسی به آن را به چالش کشید به طوری که افراد بسیاری خواهان گسترش آن در میان همگان شدند.

این روزها، نسل پنجم شبکه تلفن همراه در حال گسترش میان جوامع مختلف است که امکانات بسیار پیشرفته‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و دسترسی به خدمات دیجیتالی را برای آن‌ها تسهیل می‌کند. بدون شک، این فناوری نه تنها اثربخشی واکنش‌ها به پاندمی‌ها را بهبود خواهد بخشید بلکه توانایی افراد را نسبت به تمام مشکلات اقتصادی و اجتماعی مدام در حال تغییر افزایش خواهد داد.

طراحی شهرها باید مطابق با نیاز تمام ساکنان باشد

تجربه نشان داده هر زمان که یک رویداد غیرمنتظره اتفاق افتاده، نقص‌های طراحی شهری بیش از گذشته آشکار شده و همین امر، مدیران را به ایجاد بهبودهای قابل توجهی در این زمینه سوق داده است. به عنوان مثال، گسترش بیماری‌هایی مانند آنفولانزای اسپانیایی، سارس و ابولا همگی بهبود طراحی شهری را در پی داشت و اکنون نیز، کرونا مدیران را از نقص‌های شهرها و نقش آن‌ها در گسترش بیماری آگاه کرده است.

کرونا نشان داد که اغلب شهرهای جهان به خوبی و برای تمام ساکنان طراحی نشده است و چه بسا مناطقی که از امکانات بسیاری که در سایر محله‌ها به وفور یافت می‌شود، محروم هستند. از سوی دیگر، تراکم جمعیت نیز در مناطق مختلف شهری با یکدیگر متفاوت است و قابلیت دسترسی و اتصال را نیز با تفاوت‌های زیادی مواجه کرده است. پایداری شهرها نیز به واسطه نحوه عبور و مرور و پوشش‌های سبز تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارد که همین امر رضایتمندی شهروندی را نیز تا حد زیادی تحت تأثیر قرار داده است.

حقایقی که کرونا به تصویر کشید، مدیران را از مزایای طراحی "شهرهایی برای همه" آگاه کرد و نشان داد که هر چه امکانات به طور برابر میان شهرنشینان توزیع شود، احتمال واکنش کارآمدتر در مقابل پاندمی‌های آینده بیشتر می‌شود.

تمرکززدایی ایمنی‌سازی در مقابل بحران‌ها

در سراسر شهرهای جهان، خدمات عمومی اغلب تنها توسط یک نهاد ارائه و مدیریت می‌شود که این وضعیت می‌تواند در دوران بحران‌هایی نظیر کرونا که تقاضای خدمات بسیار افزایش می‌یابد، چالش برانگیز باشد. به عنوان مثال، طی دوران شیوع بیماری کووید -۱۹، چنین نهادهایی بسیار آسیب‌پذیر عمل کردند و از توانایی ارائه به موقع و کافی خدمات خود به تمام مردم برخوردار نبودند. به عنوان مثال، مقامات ایتالیا در ابتدای ظهور ویروس کرونا در ارائه تجهیزات ایمنی شخصی به مردم بسیار ناموفق عمل کردند و همین امر باعث شد بسیاری از کارکنان مراکز درمانی به ویروس آلوده شوند و جان خود را از دست دهند. اگرچه این اتفاق در ظاهر با طراحی شهری تداخل چشمگیری ندارد با این حال، چنانچه مدیران شهری ارائه خدمات عمومی توسط نهادهای خاص را تمرکز زدایی کنند، آنگاه شهر و شهروندان به هنگام مواجهه با پاندمی‌ها، خطرات کمتری را تجربه می‌کنند و این امر به سهم خود در پایداری شهری نقش مهمی ایفا می‌کند.

کد خبر 518681

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهای جهان ویروس کرونا کرونا و طراحی شهری نابرابری دوران پسا کرونا شهرها در پساکرونا طراحی شهری زندگی پساکرونایی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق طراحی شهرها طراحی شهری پاندمی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۹۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود

مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم گفت: با وجود اینکه اطلاع‌رسانی کافی برای اعلام ساعت جمع‌آوری زباله صورت گرفته، نزدیک به ۱۲ درصد پسماند شهر قم در روز جمع‌آوری می‌شود.

سیدمحسن میرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم فرهنگ‌سازی و آموزش را از موضوعات مهم خدمات شهری دانست و اظهار کرد: اگر شهروندان همکاری و مشارکت نداشته باشند، به شهر پاکیزه نخواهیم رسید.

وی در خصوص آموزش‌های شهروندی افزود: پساب خاکستری یا فاضلابی که در بعضی مناطق توسط برخی شهروندان وارد معابر شهری می‌شود یکی از مشکلات مهم محیط زیست شهری در قم است.

مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: طی هماهنگی با مرکز بهداشت و شرکت آب و فاضلاب مقرر شد که به شهروندان اطلاع‌رسانی کنند که تعداد زیادی توانستند با شبکه آب و فاضلاب ارتباط بگیرند و بسیاری از انشعابات وصل شد.

میرهادی عنوان کرد: زباله‌های خارج از نوبت که برخی شهروندان در بعضی مناطق خارج از منزل می‌گذارند یکی از معضلات محسوب می‌شود در حالی که ساعت اعلام شده برای جمع‌آوری پسماند از ۲۱:۰۰ تا ۶:۰۰ است.

وی گفت: نزدیک به ۱۲ درصد از پسماند شهر قم در روز جمع‌آوری می‌شود، با وجود اینکه اطلاع‌رسانی لازم به شهروندان انجام شده است و امیدواریم با همراهی مردم بتوانیم زباله روز را کاهش دهیم.

کد خبر 748158

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات پزشکی رایگان در منطقه محروم بارز و شوارز
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم با طراحی و تولید محصولات جدید
  • ایده برای طراحی سایت شرکتی
  • کسب سهم مناسب از بازار با کارِ گروهی در سال ۱۴۰۲/ تحقق شعار “جهش تولید با مشارکت مردم” با طراحی و تولید محصولات جدید
  • آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد
  • چگونه بهترین شرکت طراحی سایت را انتخاب کنیم؟
  • در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک
  • بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور
  • کارگروه تخصصی روابط بانکی ایران و آفریقا تشکیل شد