Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@09:42:59 GMT

تولید شیشه نانویی ضد بخار ایرانی برای هواپیماهای داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۹۱۴۴

تولید شیشه نانویی ضد بخار ایرانی برای هواپیماهای داخلی

به گزارش روز چهارشنبه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، یکی از مشکلات موجود در هواپیماهای تجاری، تولید و تأمین شیشه‌های هواپیما در بخش کابین خلبان و کابین مسافر است. این شیشه‌ها به دلیل طراحی پیچیده و پوشش‌های نانومتری تاکنون تنها توسط پنج کشور دنیا تولید می‌شدند.

مواد مورد استفاده در طراحی و ساخت بخش‌های مختلف هواپیما مانند بدنه، ساختمان داخلی و شیشه‌های مورد استفاده در کابین خلبان و کابین مسافران خواص مشخصی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ساختار هواپیماها، با توجه به ارتفاع زیاد پرواز (حدود ۳۵۰۰۰ پا) و فشار پایین در این ارتفاع در مقایسه با سطح زمین، باید به گونه‌ای طراحی و مهندسی شود که بتوانند هنگام پرواز فشار مناسب برای انسان را در کابین تأمین کنند.

از این رو اختلافی میان فشار هوای داخل و خارج هواپیما به وجود می‌آید که حتی می‌تواند منجر به از هم پاشیدن اجزای آن شود. شیشه ها به عنوان یکی از بخش‌های مهم در طراحی هواپیما، باید به نوعی ساخته شود که با پرواز هواپیما در ارتفاع و قرارگیری در دماهای حتی زیر صفر، بتواند فشار وارده را تحمل کرده و ترک نخورد و نشکند.

جنس شیشه‌های کناری و جلوی هواپیما با توجه به میزان فشاری که تحمل می‌کنند، متفاوت است. از آنجا که شیشه جلوی هواپیما یا شیشه کابین خلبان فشار بیشتری را باید تحمل کند، پنجره‌های کابین خلبان را همراه با سه تا پنج لایه از جنس شیشه، آکریلیک، کربن، پلاستیک و موادی دیگر می‌سازند.

این شیشه‌ها ساختاری شبیه شیشه‌های چندلایه و لمینت دارند و در صورت برخورد جسم خارجی (مثلاً پرندگان) خرد نمی‌شوند و ممکن است تنها ترک بردارند. تفاوت دیگری که شیشه‌های جلوی هواپیما با شیشه‌های کناری دارند، شفافیت شیشه و خنثی کردن نور خورشید است.

شفافیت شیشه‌های کابین خلبان باید طوری باشد که خلبان هنگام فرود بتواند دید کافی و مناسبی داشته باشد. یکی دیگر از خواص مهم شیشه کابین خلبان ایجاد نشدن بخار آب در سطح آن است؛ چرا که به کاهش قدرت دید خلبان منجر و امکان ایجاد خطر منجر می‌شود.

امروزه با اعمال برخی از پوشش‌های دارای اجزای نانومتری، می‌توان به ممانعت از ایجاد لایه بخار در سطح شیشه کابین خلبان کمک کرد. چنین پوشش‌هایی اثراتی مخرب بر میزان عبور و یا پراکندگی نور برخورد کرده به شیشه هواپیما وارد نمی‌کنند.

این شرکت فناور ایرانی توانسته است با استفاده از پوشش نانومتری شیشه هواپیما تولید کند. این شیشه از تشکیل بخار جلوگیری می‌کند و  براساس اطلاعات منتشر شده در حال حاضر هواپیمایی کارون، آسمان، ایران ایر، قشم، وارش و پویا از محصولات این شرکت  داخلی استفاده می‌کنند.

شیشه‌های نانویی این شرکت در هواپیماهای C۱۳۰، بوئینگ ۷۰۷، فوکر ۵۰، فوکر ۲۷ و فوکر ۱۰۰ استفاده می‌شود و در حال حاضر روی ساخت شیشه‌های نانویی برای استفاده در هواپیماهای ایرباس کار می‌کند.

برچسب‌ها فناوری نانو هواپیما دانش‎ بنیان ‎ها شیشه برگزیدگان علم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فناوری نانو هواپیما دانش بنیان ها فناوری نانو هواپیما دانش بنیان ها شیشه برگزیدگان علم کابین خلبان شیشه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۹۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد

به گزارش صدای ایران از ایرنا، جدیدترین آمار منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول از میزان هزینه‌کرد دولت‌ها در ۳۸ کشور در حال توسعه با درآمد متوسط نشان می‌دهد دولت ایران کمترین میزان هزینه‌کرد نسبت به تولید ناخالص داخلی در میان این دولت‌ها را طی سال ۲۰۲۳ داشته است.

این نهاد بین المللی در گزارش جدید خود موسوم به «دیده‌بانی مالی» نسبت هزینه‌کرد دولت ایران به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ را تنها ۱۳.۵ درصد محاسبه کرده است که کمترین رقم در میان کشور‌های در حال توسعه با درآمد متوسط است.

هزینه‌کرد دولت ایران طی دو سال متوالی کاهش داشته و از معادل ۱۴.۲ درصد جی دی پی در سال ۲۰۲۱ به ۱۳.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۱۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

دولت کویت در میان این کشور‌ها پرخرج‌ترین دولت شناخته شده به طوری که نسبت هزینه‌کرد دولت این کشور به تولید ناخالص داخلی در سال میلادی گذشته ۵۰.۸ درصد بوده است.

متوسط هزینه‌کرد دولت‌ها در این ۳۸ کشور نیز ۳۲.۶ درصد اعلام شده که بیش از دو برابر ایران بوده است. متوسط هزینه‌کرد دولت‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز معادل ۲۹.۷ درصد تولید ناخالص داخلی منطقه بوده که بیش از دو برابر ایران است.

نسبت هزینه‌کرد دولت‌ها در برخی کشور‌های دیگر به تولید ناخالص داخلی آنها در سال ۲۰۲۳ عبارت است از: برزیل ۴۷.۹ درصد، چین ۳۳.۹ درصد، مصر ۲۲.۷ درصد، اندونزی ۱۶.۶ درصد، مالزی ۲۳.۳ درصد، عربستان ۳۲.۳ درصد، ونزوئلا ۱۴.۴ درصد، پاکستان ۱۹.۲ درصد، عمان ۲۶.۲ درصد، قطر ۲۴.۴ درصد، روسیه ۳۶.۸ درصد، ترکیه ۳۳.۹ درصد، امارات ۲۵.۹ درصد، و ویتنام ۱۹.۹ درصد.


دیگر خبرها

  • تام کروز از خلبانان ایرانی الهام گرفت
  • استقرار ۵۰ درصد تولیدکنندگان شوینده در قزوین
  • دست‌یابی به دانش فنی ساخت پلیمرهای نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی
  • سیستم کنترلی واحد یک بخار نیروگاه بندرعباس نوسازی شد
  • بهترین سایت تبلیغات کسب و کار (لیست کامل سایت‌های زودبازده داخلی و خارجی)
  • ساخت آجر‌های هوشمند انرژی با استفاده از پسماند
  • سهم اقتصاد روسیه از اقتصاد جهانی به پایین‌ترین سطح می رسد
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟
  • اولین خلبان بازرگانی ایرانی؛ کاپیتان داریوش تیمسار