Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی بیات منش کارشناس بورس کالا در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با انبار‌های بورس کالا اظهار کرد: با توجه به دستورالعمل پذیرش انبار، صدور معامله و تسویه گواهی سپرده کالایی مصوب ۵ خرداد ۱۳۹۴ توسط هیئت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، می‌توان گفت تقریبا از سال ۱۳۹۴ انبار‌های بورس کالا آغاز به کار کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس انبار‌های مختلفی از مواد پتروشیمی و کشاورزی تا سکه و طلا که خزانه بانک‌ها محسوب می‌شوند، وجود دارند.


این کارشناس بورس کالا در ادامه گفت: اولین مرحله در رابطه با فرآیند پذیرش انبار‌های بورس کالا، تکمیل فرم تقاضانامه پذیرش انبار و گزارش امکان سنجی توسط متقاضی پذیرش انبار است. بعد از آن این مدارک بررسی می‌شوند، اگر تایید شوند به مرحله بعد یعنی دریافت چک لیست و مستندات لازم توسط متقاضی پذیرش انبار می‌روند. حال زمان بازدید و بازرسی فنی از انبار، مطابق چک لیست بازرسی است.

او ادامه داد: در این مرحله اگر تائید لازم کسب نشد، یک مهلت یک ماهه برای تجهیز انبار مطابق چک لیست وجود دارد، اما در صورت تائید باید ارائه تضامین لازم به شرکت سپرده گذاری مرکزی و تکمیل مستندات پرداخت کارمزد پذیرش انبار و ارائه بیمه نامه به بورس کالا صورت بگیرد. پس با انجام این مراحل فرآیند پذیریش در انبار بورس کالا تکمیل می‌شود.

بیشتر بخوایند

 عرضه ۱۸۰ هزار تن فولاد در تالار محصولات صنعتی و معدنی

بیات منش در ادامه اظهار کرد: انبارداری یک سری مزایا برای خود انبارداران دارد؛ یعنی کسی که به عنوان انباردار بورس کالا شناخته می‌شود می‌تواند، در واقع از مزیت‌هایی مانند اجاره گرفتن از کالا‌های پذیرفته شده با توجه به سامانه و قوانین بورس کالا بهره‌مند شود.

او در ادامه گفت: در حال حاضر در بیش از ۱۰ استان انبار‌های بورس کالا وجود دارند و روز به روز نیز به تعداد و پراکندگی این انبار‌ها افزوده می‌شود که اطلاعات کامل این انبار‌ها در سامانه بورس کالا موجود و قابل دسترسی است.

این کارشناس بورس کالا در رابطه با مزیت‌های سپردن محصولات کشاورزی به انبار‌های بورس کالا اظهار کرد: به دلیل اینکه خیلی از کالا‌ها سردخانه‌ای هستند، بسیاری از کشاورزان می‌توانند به طور مثال محصول سیب خود را در سردخانه نگهداری کنند و آن را به قبض سپرده کالایی تبدیل کنند. یعنی کشاورزان بدون فروخته شدن مستقیم محصول خود می‌توانند پول دریافت کنند.

او بیان کرد: به دلیل قوانین بورس کالا برای این انبار‌ها و داشتن بیمه، کشاورزان از آسیب به هر طریق مصون خواهند بود و اگر آسیبی رخ داد طبق قانون و بیمه خسارات جبران خواهد شد. این نیز یکی دیگر از مزایای انبار‌های بورس کالا است.

بیات منش در پایان گفت: نکات بعدی که نه تنها برای کشاورز بلکه برای کشور بسیار مهم است، شفافیت این انبار‌ها با توجه به سامانه‌های آن‌، کنترل و دوری از احتکار است. به دلیل وجود استاندارد‌های لازم برای پذیرش در نتیجه کیفیت کالا نیز در کل کشور افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس کالا انبار های بورس کالا انبار ها پذیرش انبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۰۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال

بیش ۴ میلیون و ۸۷۴ هزار تن سیما به ارزش ۴ هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان در فرودین امسال در بوزس کالا معامله شد. - اخبار بازار -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ از ابتدای امسال تا پایان فروردین ماه، 5.6 میلیون تن انواع سیمان عرضه و با تقاضای 6.5 میلیون تنی مواجه و 4 میلیون و 874 هزار و 540 تن آن دادوستد شد که ارزش 4 هزار و 765 میلیارد تومان را ثبت کرد.

همچنین در این مدت 10 میلیون و 676 هزار گواهی سپرده سیمان معادل 10 هزار و 676 تن سیمان به ارزش 11.8 میلیارد تومان در بازار مالی بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفت.

عرضه 30 دستگاه کامیون کشنده فاو در بورس کالا

افزون بر این، تالار خودرو بورس کالا سال جدید را با عرضه 30 دستگاه کامیون کشنده فاو (کامیون کشنده FAW J6P-460) آغاز می کند. این خودروها قرار است یکشنبه 9 اردیبهشت در بورس کالا عرضه شوند.

بر این اساس تعداد 30 دستگاه کامیون کشنده فاو سیبامتوربه قیمت پایه 4 میلیارد و 778 میلیون تومان با درصد پیش پرداخت10 درصدی عرضه می شود.

ابلاغ شرایط خرید کامیون کشنده فاو

این گزاش می‌افزاید: بورس کالا شرایط خرید خودرو کامیون کشنده فاو که قرار است یکشنبه 9 اردیبهشت عرضه شود را ابلاغ کرد که بر این اساس مهلت ثبت سفارش ساعت 8 صبح روز یکشنبه 9 اردیبهشت است و به منظور مدیریت سفارش های دریافتی مشتریان، کارگزاران امکان مسدودسازی سفارش های دریافتی را تا ساعت 8:30 روز عرضه خواهند داشت.

هر کد ملی (اشخاص حقیقی) صرفا امکان ثبت سفارش یک دستگاه خودرو و هر شناسه ملی (اشخاص حقوقی) امکان ثبت سفارش حداکثر سه دستگاه خودرو را دارند.

اشخاصی که در عرضه های قبلی در بورس کالا موفق به خرید خودرو شده اند و از ابتدای سال 1398 از شرکتهای خودروسازی خودرو خریداری کرده اند نیز امکان ثبت سفارش را دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام نتایج بررسی اولیه پذیرش بدون آزمون دکتری دانشگاه تهران
  • کشف بیش از یک تن نان خشک در مشهد
  • ضرب‌الاجل منطقه آزاد قشم برای ثبت انبارهای کالا
  • پلمب ۱۷ انبار غیرمجاز جمع‌آوری و فروش ضایعات در شیراز
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • آتش سوزی دو انبار کالا در شهر ری