Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان رئیس مرکز ملی فضای مجازی توضیحاتی در خصوص شبکه ملی اطلاعات و چالش های پیاده سازی و فرصت های اجرای آن ارائه کرد.

سیدابوالحسن فیروزآبادی (امروز- ۱۰ شهریورماه) در آیین افتتاحیه هجدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران که به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد با سخنرانی تحت عنوان «شبکه ملی اطلاعات و چالش های پیاده سازی آن» با اشاره به تاریخچه چگونگی شکل گرفتن این پروژه در کشور، اظهار کرد: این بحث در سال ۹۲ صورت گرفت و به دلیل مشکلاتی که در اجرا وجود داشت، وزارت خانه اطلاعات مامور شد در مدت مشخصی این طرح را ارائه دهد که سرانجام در سال ۹۹ به تصویب رسید و با همکاری وزارت اطلاعات و مذاکره با تمام دستگاه های کشور نهایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مهم ترین چالش موجود در اجرای این طرح را چالش ابهام در مفهوم شبکه ملی اطلاعات دانست و گفت: شاید بتوان گفت در مورد این طرح، مدل مشابه شبکه ملی اطلاعات با پیش فرض ها و استراتژی های جمهوری اسلامی که در حوزه فضای مجازی تعریف کرده و منطبق با ایران باشد، داریم.

به گفته رئیس مرکز ملی فضای مجازی، این طرح یک مدل بومی است و در اکثر کشورهای توسعه یافته طرح هایی به نام شبکه ملی وجود دارد، اما مفهومی که ما در ایران به دنبال آن بودیم، دارای ابهام بود. این ابهام دچار افراط و تفریط شد. باز دیدگاه شبکه ای بسته در چارچوب سرزمینی گرفته تا نگاه تعریفی تفریطی از آن.

فیروزآبادی با بیان اینکه برای رسیدن به نقطه تعادل این موضوع به بحث گذاشته شد و امروز تصویری روشن از آن در دست داریم که باید در رابطه با عملیاتی شدن آن اقدام کنیم.

وی چالش دیگر را آمادگی سازمانی و تشکیلاتی در کشور اعلام کرد و گفت: این آمادگی از طیف وسیع سواد فضای مجازی مسئولان تا کاربران کشور را در بر می گیرد که اگر از آمادگی سواد فضای مجازی آغاز کنیم وارد ساختار می شویم. در این بخش ساختار مشخصی نداشتیم، البته متولی وزارت اطلاعات بود اما در ساختار وزارت خانه این ماموریت در شرح وظایف به صورت مشخص تعیین نشده بود.

فیروزآبادی شبکه فضای مجازی را فضایی اجتماعی و اقتصادی دانست که تمام ابعاد این دو حوزه را تحت تاثیر قرار می دهد که هم پیشران صنعت کشور است و هم شاخه اقتصادی بزرگی در شبکه جهانی تشکیل می دهد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه صحبت وزارت ارتباطات در مورد اینکه به تنهایی نمی تواند به طرح را به سر انجام برساند درست است، خاطرنشان کرد:  از سوی دیگر برخی ساختارهای دولت آمادگی حرکت نظام شبکه ای را نداشت. نظام دولتی کشور مانند بسیاری از کشورها یک نظام سیلویی است که موضوعی حرکت می کنند و این موضوع با نگاه شبکه ای که به سمت اجتماعی شدن موضوعات کشور حرکت می کند، منافات دارد.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم یک شبکه اطلاعات کارآمد که بتواند در شبکه جهانی فضای مجازی قلمروسازی کند، باید بتوانیم در تمام حوزه های کشور در این مورد دچار تحول شویم، به همین دلیل در حوزه شبکه ملی اطلاعات بیشترین تمرکز بر روی پیام رسان ها قرار گرفت که مورد توجه بخش های بزرگی از جامعه قرار گرفت متولیان نگاه توسعه شبکه ارتباطی را مدنظر قرار دادند.

فیروزآبادی با تاکید براینکه نظر ما این است شبکه ای ایجاد کنیم تا قلمرو سازی در کشور هم ایجاد کند، چالش دیگر را بحث اهمیت و وسعت موضوع اعلام کرد و گفت: در حال حاضر با جریان عظیم جهانی شدن روبرو هستیم و خلق یک قدرت عظیم تکنولوژیکی که در سه چهار دهه اخیر در دنیا در حوزه فناوری های نوظهور بروز کرده، یک نوع الزام چالش ساز است که باید در مواجه با این تکنولوژی ها فهم داشته و بر اساس تجزیه و تحلیل استراتژی یک راهبرد صحیح اتخاذ کنیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: نیاز داشتیم علاوه بر شناخت تکنولوژی، اقتصاد، بازیگران بزرگ و شکل‌ها و فرم‌های جدید اقتصادی که مبتنی بر تکنولوژی های پلتفرمی است را در دستور کار قرار دهیم. صورت گرفتن نظامات شبکه ای و اشکال مختلف شبکه مانند بلکچین و خدمات ابری که سعی می کنند دولت گریز باشند نیز وجود داشت که با ارائه نظام ملی مغایرت داشت.

فیروزآبادی اضافه کرد: برخی انحصارات دولت های غربی برای در دست داشتن بازارها در تلاش است تا دیگر دولت ها را به رسمیت نشناسند و استانداردگذاری ها یک طرفه است که در توسعه اقتصاد خود تا جایی که مقدور است از قوانین کشورها تخطی می کنند و اقتصاد خدماتی خود را شکل می دهند که نسبت به حکومت و کاربران شهروند حکومت ها مغایر است.

به گفته وی این نبود همکاری چالش بزرگ دیگری است که در ایران به دلیل تحریم ها بزرگ تر هم شده است. البته به دلیل فشار برخی دولت ها بحث تبعیت از قوانین کشورها در حال پذیرش توسط شبکه جهانی اینترنت است که در چارچوب قوانین کشورها انجام شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید براینکه باید از خروج اطلاعات در شبکه ابری خودداری کنیم و این موضوع با عدم همکاری که وجود دارد قابل حل است، خاطرنشان کرد: اما تحریم در این رابطه مشکلاتی ایجاد کرده است. اگر همکاری پلت فرم ها در کشور وجود داشته باشد نیاز نیست راه اندازی پلت فرم بومی را در اولویت قرار دهیم.

فیروزآبادی چالش دیگر را مغایرت ذاتی ایجاد شبکه ملی با حکمرانی جهانی اینترنت دانست و افزود: حکمرانی جهانی اینترنت در جهت تضعیف کشورها است و با تعریف شبکه ملی اطلاعات قلمرویی در این فضا ایجاد می شود و با آن مغایر است. معتقدیم روز به روز جهان به دنبال ایجاد شبکه ملی اطلاعات حرکت می کند و کشورها متوجه شده اند که یک شبکه رها و بدون ضابطه به ضرر همه کشورها است در تلاشند به سمت شبکه ملی اطلاعات حرکت کنند.

مزایا و فرصت های شبکه ملی اطلاعات

وی داشتن شبکه ملی اطلاعات را دارای مزایای و فرصت‌های مناسب در حوزه امنیت اعلام کرد و گفت: در حوزه فضای مجازی روز به روز در حال خلق دارایی هستیم که به دارایی‌های معنوی تعریف می شود. بخش قابل توجهی از اقتصاد جهانی اقتصاد مبتنی بر دارایی های غیرمادی است. پنج شرکت بزرگ و نخست دنیا شرکت های فضای مجازی هستند که به آگفام تعریف می شود.

به گفته رئیس مرکز ملی فضای مجازی، این دارایی ها در کشورهایی که دارای شبکه ملی اطلاعات نیستند در معرض خطر است و با وجود شبکه ملی اطلاعات می توان تا حدودی از دارایی ها حفاظت کرد. موضوع دیگر ایجاد هویت است که اگر می خواهیم در فضای مجازی هویت ایرانی تعریف کنیم، باید شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم.

فیروزآبادی فرصت دیگر را صیانت از مردم معرفی کرد و گفت: با توجه به اینکه در این بازار همه چیز عرضه می شود و خلافکاران هم می توانند در این بحث وارد شوند و کشورها می توانند آماج جرائم مختلف سازمان یافته قرار گیرند،  صیانت از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

وی فرصت دیگر را حفظ حریم خصوصی افراد اعلام کرد که قابل قیمت گذاری نیست و گفت: شبکه ملی اطلاعات بهتر می تواند از حریم خصوصی افراد را حفظ کند و برای اینکه بتوانیم بهتر از مزایای فضای مجازی که اقتصاد خدماتی است داشته باشیم به آن نیازمندیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اضافه کرد:  از فضای مجازی می توانیم دارایی جدید خلق و رفاه فراهم کنیم، همچنین در بحران ها بهتر می توان نسبت به مهار آن عمل کنیم. زیرساخت توسعه ملی در این زمان شبکه ملی اطلاعات خواهد بود که نمی تواند در شبکه جهانی ایجاد شود.

فیروزآبادی ادامه داد: با شبکه ملی اطلاعات می توانیم نظام ارزشی ملی خود را حاکم کنیم. نکته بعدی ایجاد قدرت سایبری است و معتقدیم کشوری که فاقد شبکه ملی است قدرت سایبری هم ندارد. این قدرت نرم غیر قابل جایگزین، اصیل و کارمدتر از قدرت سخت است و در جنگ های جدید مورد استفاده قرار می گیرد. اگر یک کشور فاقد شبکه ملی اطلاعات باشد فاقد سلاح در این حوزه است.

وی با ابراز امیدواری از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، تاکید کرد: امید است با اجرای این شبکه بتوانیم این موارد را حفظ کرده و باعث شویم کشوری صاحب قدرت داشته سایبری باشیم که در برابر خطرات جنگ های نرم خود را حفظ کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی شبکه ملی اطلاعات رئیس مرکز ملی فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات شبکه جهانی دارایی ها شبکه ای فرصت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۰۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج

طبق تصاویر به دست آمده در فضای مجازی سگ بلاصاحبی به پسربچه ۱۲ ساله ای در کرج حمله کرده است.

به گزارش فارس، از صبح امروز تصاویر و کلیپی در فضای مجازی مبنی بر حمله یک سگ ولگرد به یک پسر ۱۲ ساله کرجی درحال باز نشر است.

بنا بر فیلم منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، پسر بچه ۱۲ ساله کرجی در پارک بهار محدوده کرج نو مورد  حمله وحشتناک سگ‌های بلاصاحب قرار می‌گیرد که توسط چند نفر در پارک او را از دهان سگ بیرون کشیدن و نجات دادند.

این پسر بچه در پی حمله سگ‌ زخمی و به بیمارستان منتقل می‌شود. 

او از ناحیه صورت (لب،بینی، پلک و گونه) دو تا دست و ران دچار مصدومیت شده است.

طی تماس‌های صورت گرفته با مدیریت پسماند موضوع توسط کارشناسان درحال برسی است و ابعاد مختلف حادثه از سوی این سازمان اطلاع رسانی خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس
  • همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • ۲۰۰روستای بالای بیست خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا