Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی مؤلفه‌ها و شاخصه‌های حکومت‌ امیرالمؤمنین علیه‌السلام روشی مناسب برای دستیابی به الگوهای برتر در جهت اداره  امور کشور است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بررسی مؤلفه‌ها و شاخصه‌های حکومت‌ امیرالمؤمنین علیه‌السلام روشی مناسب برای دستیابی به الگوهای برتر در جهت اداره  امور کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا، بررسی شاخصه‌های رفتاری امیرالمؤمنین در قبال مسائل مختلف حکومت، ساختارشناسی بدنۀ حکومت علوی، واکاویِ مؤلفه‌های رفتاری امام در تشکیلات اداری و سازمانی و در برخورد با مردم و مسئولان و بعد تبدیل این دستاوردهای پژوهشی به آیین‌نامه‌های اجرایی و اداری، ضرورتی غیر قابل انکار است؛ چرا که حکومت پنج ساله امیرالمؤمنین، نمونه‌ برجسته‌ای از نظام سیاسی اسلام است که شیوه زمامداری را مبتنی بر عالی‌ترین نوع تعامل مردم با مسئولان ارائه می‌دهد. 

به عنوان نمونه رهبر معظم انقلاب در اولین دیدارشان با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم، با تأکید بر مطالعۀ نامۀ امیرالمؤمنین به مالک اشتر به عنوان حاکم وقت مصر فرمود «امیرالمؤمنین می‌فرمایند «وَ اِن ظَنَّتِ الرَّعِیَّةُ بِکَ حَیفاً فَاَصحِر لَهُم بِعُذرِک‌‌»؛  یعنی اگر چنانچه یک گرهی در ذهن مردم پیدا شد، یک شبهه‌ای در ذهنشان نسبت به تو پیدا شد، بیا عذر خودت را با مردم درمیان بگذار، صریحاً با مردم حرف بزن، صحبت کن. ببینید، اصلاً رابطه‌ی حاکم و مردم یک رابطه‌ی این جوری است؛ رابطه‌ی برادرانه است، رابطه‌ی دوستانه است.» 

این فراز به صورت کامل به این ترتیب است که فرمود «وَ إِنْ ظَنَّتِ الرَّعِیَّةُ بِکَ حَیْفاً فَأَصْحِرْ لَهُمْ بِعُذْرِکَ وَ اعْدِلْ عَنْکَ ظُنُونَهُمْ بِإِصْحَارِکَ فَإِنَّ فِی تِلْکَ رِیَاضَةً مِنْکَ لِنَفْسِکَ وَ رِفْقاً مِنْکَ بِرَعِیَّتِکَ وَ إِعْذَاراً تَبْلُغُ فِیهِ حَاجَتَکَ مِنْ تَقْوِیمِهِمْ عَلَى الْحَقِّ فِی خَفْضٍ وَ إِجْمَال‏» یعنی هر گاه مردم (در موردى) بر تو گمان ستمکارى بردند، بى‌‏دریغ عذرها (و دلایل اقدام) خود را بر ایشان روشن کن و با روشنگرى خویش، بدگمانى آنان را از خود دور کن، زیرا این کار ریاضتى است بر نفس و هم مدارا و نرمشی است با رعیتت‏ و این بیانِ عذر (و ارائه دلیل هر اقدام) تو را به نحوى ساده و زیبا به هدفى که در پایبند کردن مردم به حق دارى مى‌‏رساند.

 امیر مؤمنان  در این فراز به سه علتِ ملزم بودن حاکمان به عذرخواهی از مردم در موارد خطا اشاره می‌فرماید.

1ـ فَإِنَّ فِی تِلْکَ رِیَاضَةً مِنْکَ لِنَفْسِکَ: ریاضتى است بر نفس  تا با کمال سختى و سنگینى باید آن را پذیرفت؛ زیرا او با این عمل، گویى خود را در اختیار مردم گذارده و از اوج قدرت فرود آمده و همچون یک دوست و برادر، با آنها متواضعانه سخن مى‌گوید و این تواضع مایۀ ریاضت نفس و پرورش روح و اخلاق زمامدار است. (پیام امام امیرالمؤمنین (شرح آیت الله مکارم))
 رِفْقاً مِنْکَ بِرَعِیَّتِکَ: مدارا و نرمش با رعیت‏
3ـ  إِعْذَاراً تَبْلُغُ فِیهِ حَاجَتَکَ مِنْ تَقْوِیمِهِمْ عَلَى الْحَقِّ فِی خَفْضٍ وَ إِجْمَال‏: این بیانِ عذر مردم را به آرامی و زیبایی پایبندی نسبت به حق می‌رساند.

جالب است که رسول خدا صلى الله علیه و آله بارها اقدام بر این کار کرده و اسوه عملى براى این دستور بود. از جمله به هنگام تقسیم غنائم فراوان جنگ حنین؛ آن زمان که براى رؤساى تازه‌مسلمان قریش مانند ابوسفیان و بعضى دیگر یکصد شتر سهمیه قرار داد و سهم مهاجران و انصار پیشین را بسیار کم و در حدود چهار شتر مقرر فرمود، گروهى از آنها سخت ناراحت شدند و بعضى آن حضرت را متهم به عدم رعایت عدالت در تقسیم غنیمت کردند. در اینجا پیامبر (ص) عذر خود را آشکارا بیان کرد و به آنها گفت: من با این کار محبّت این افراد را نسبت به اسلام جلب کردم تا مسلمان شوند، اما شما را به اسلامتان (که در وجودتان ریشه دار است واگذاردم) آیا دوست ندارید گروهى شتر و گوسفند ببرند، اما شما محبّت و ایمان به رسول الله را با خود ببرید؟ ( سیره ابن هشام، ج 2، ص 320) 

همچنین امام صادق علیه‌السلام در روایتی فرمود: چیزى «از مواد غذایى» خدمت رسول خدا آوردند تا (بر اهل صُفّه) تقسیم کند، اما به اندازه‌اى نبود که به همه برسد، از این رو تنها به جمعى از آنها داد و چون ممکن بود دیگران قلباً ناراحت شوند و معترض باشند. پیامبر در برابر آنها آمد و فرمود: اى اهل صفه مقدار کمى براى ما آورده بودند; من دیدم به همه نمى‌رسد، آن را به افرادى که نیاز بیشترى داشتند دادم (و در آینده جبران خواهد شد.»  (وسائل‌الشیعة، ج 6، کتاب الزکات، باب 28، حدیث 2)

نهج البلاغه | راهکاری برای دفع وسوسه شیطان و ترک عادات زشتنهج البلاغه | رفتار خدا با انسان ریاکارنهج البلاغه | 2 هشدار امیرالمؤمنین دربارۀ دنیاگرایی

منابع:
پیام امام امیرالمؤمنین، آیت الله مکارم شیرازی

انتهای‌پیام/ 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نهج البلاغه امام علی ع نهج البلاغه امام علی ع رابطه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۰۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالن چند منظوره ورزشی در سنگان اشنویه احداث میشود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سید علی ترابی در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران شهرستان ضمن تبریک هفته معلم  گفت:  طرح احداث سالن چند منظوره ورزشی روستای سنگان از محل اعتبارات سفر مقام عالی استان بوده که برای اجرای آن در مجموع ۳ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است.

وی افزود: بزودی این پروژه با حضور مردم و مسئولان و ورزشکاران کلنگ زنی و عملیات اجرایی  آن شروع خواهد شد.

ترابی کلنگ‌زنی گاز رسانی روستاهای ذمه و آلکاباد و جشن پایانی آن با اتمام این دو روستا ، پیگیری تسریع در عملیات تصفیه خانه فاضلاب شهری،  احداث ۵۵ کلاس درسی در شهرستان، اجرای طرح های عمران شهری شهرداری ها، موفقیت طرح های مخابرات در سطح استان ،اتمام طرح های راهداری با پایان راه روستاهای مندان و پولیه، اجرای طرح های تامین آب شرب روستاها ، برگزاری باشکوه  جشنواره گیلاس را برخی از اقدامات صورت گرفته و در حال اجرا و پیگیری عنوان کرد.

وی همچنین با قدردانی از زحمات مدیر و مجموعه کارکنان و معلمان شهرستان در امر تعلیم و تربیت و نیز تشکر از تلاش اصحاب رسانه اظهار امید واری کرد با تعامل و همدلی مردم و مسئولان شهرستان گام های مثمر ثمر و اساسی در جهت توسعه شهرستان برداشته شود.

 

دیگر خبرها

  • قصور مسئولان در حادثه امام‌زاده ابراهیم شفت محرز است
  • نقش برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی هولناک شفت ‌
  • بررسی مطالبات مردم احمد آباد اردکان
  • حضور ۴ تن از مسئولان آذربایجان غربی در سامانه سامد
  • سالن چند منظوره ورزشی در سنگان اشنویه احداث میشود
  • ‌قصور برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت ‌محرز شد
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟
  • برپایی میز خدمت در شهرستان زرندیه