حذف تن ماهی از سفره مردم/ دلایل افزایش قیمت رب گوجه
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۸۱۱۶۱
آفتابنیوز :
سید محمد میررضوی علت افزایش قیمت رب گوجه را افزایش قیمت مواد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در شیراز ۲۷۰۰، در مشهد ۲۴۰۰ و در کرمانشاه ۲۵۰۰ تومان است. علت پایین بودن قیمت در مشهد این است که صادرات به افغانستان تقریبا صفر شده است. این در حالی است که این قیمتها در فصل گذشته حداکثر ۱۵۰۰ تومان بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
میر رضوی با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی دستمزدها، افزایش حدود ۶۰ درصدی قیمت قوطی، درب ایزی اپن، کارتن، نایلن و شیشه، اظهار کرد: قیمت سایر کنسروها نیز به تبع همین شرایط مانند افزایش قیمت لوبیا، نخود فرنگی و غیره افزایش یافته است.
وی افزود: سازمان حمایت سه سال پیش قیمت رب گوجه را ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده و در این مدت قیمت این محصول تغییر چندانی نکرده است. این در حالی است که قیمت برخی اقلام مانند لبنیات در این مدت ۴۰۰ درصد افزایش یافته است. البته رب گوجه مشمول قیمتگذاری دستوری نیست.
رب گوجه ۶۰ درصد گران شد؛ امیدواریم بیشتر نشود!
البته به گفته دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در حال حاضر قیمت رب گوجه نسبت به ابتدای سال حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است. اما او ابراز امیدواری کرد که این افزایش قیمت بیشتر نشود، چرا که با این روند کاهش تولید گوجه فرنگی به دلیل خشکسالی، احتمال افزایش قیمت مجدد وجود دارد.
صادرات گوجهفرنگی بوتهای را ممنوع کنید
میررضوی در ادامه از دولت خواست که صادرات گوجه فرنگی بوتهای که در کارخانه تبدیل به رب میشود را ممنوع کند، اما گفت که تولیدکنندگان با صادرات گوجه فرنگی گلخانهای مشکلی ندارند، چرا که به دلیل گرانی این محصول امکان تبدیل آن به رب گوجه نیست.
وی با بیان اینکه چون رب گوجه طی سالهای گذشته افزایش قیمت چندانی نداشته، حالا گرانی آن بیشتر از سایر محصولات کنسرو خود را نشان داده، تصریح کرد: از طرف دیگر سال گذشته به دلیل تمدید مقطعی صادرات، صادرات رب گوجه به درستی انجام نشد و مقدار زیادی رب در کشور ماند. بنابراین ما درخواست داریم صادرات رب گوجه فرنگی ممنوع نشود، چون هم به کارخانجات و هم به کشاورزان لطمه وارد میشود. البته در حال حاضر صادرات این محصول آزاد است.
صادرات کنسرو ایرانی حتی به اروپا و آمریکا
میررضوی با بیان اینکه در صورت توقف صادرات کشاورزان هم به دنبال کشت نخواهند بود و دچار کمبود می شویم، اظها کرد؛ صادرات محصولات کنسرو عمدتاً به کشورهای حاشیه خلیج فارس، سی آی اس و البته برخی اقلام برای اینکه سبد محصولات کامل باشد به اروپا و آمریکا هم صادر میشود. بنابراین محصولات کنسرو ایرانی به ویژه کنسرو تن ماهی در دنیا شناخته شده است و مشتری خوبی دارد. اگر کنسرو تن ماهی همچنان به عنوان یک کالای اساسی مورد حمایت دولت بود، در سبد کالای مردم قرار داشت، اما از دو سال قبل تن ماهی از گروه یک خارج شد، دیگر ارز دولتی دریافت نکرد و حالا برای واردات ماهی آن از ارز آزاد استفاده میشود.
تن ماهی را به لیست کالای اساسی برگردانید
وی بیان اینکه میزان صادرات سالانه ثابت نیست، تصریح کرد: برای مثال تولید کنسرو ماهی زمانی که همه کارخانجات فعال بودند، حدود ۶ میلیون قطعه ۱۸۰ گرمی بود. اما در حال حاضر به دلیل گران شدن این محصول، سهم فروش آن کاهش پیدا کرده و به تبع تولید آن نیز کم شده است. تن ماهی که سه سال پیش ۸۰۰۰ تومان بود حالا به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده و قشر متوسط و ضعیفی که از این محصول استفاده میکردند، دیگر قادر به استفاده از آن نیستند.
دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در پایان از دولت خواست تن ماهی که ارز زیادی نیاز ندارد، جزو کالای اساسی قرار گیرد تا قشر متوسط و ضعیف مانند کارمند، دانشجو، کارگر و غیره بتوانند از این غذای مطلوب با پروتئین و انواع ویتامینها که در ایران بدون افزودنی تولید میشود استفاده کنند.
منبع: خبرگزاری ایسنامنبع: آفتاب
کلیدواژه: کنسرو تن ماهی تورم قیمت رب گوجه افزایش قیمت حال حاضر گوجه فرنگی تن ماهی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۱۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/