Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@03:37:50 GMT

امروز فضای مجازی در تربیت فرزندان نقش بسزایی دارد

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۸۱۷۷۴

امروز فضای مجازی در تربیت فرزندان نقش بسزایی دارد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مسعود عالی کارشناس مسائل مذهبی همزمان با عزاداری دهه سوم ماه محرم الحرام در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: انسان اگر ظرفیت وجودی خود را وسیع کند می‌تواند فیوضات الهی را کسب کند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: انسان به هر میزان ظرفیت وجودی اش وسیع باشد به همان مقدار می‌تواند از داشته‌های بی نهایت پروردگار بهره ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اخلاق نیکو را یکی از عوامل و بسترهایی دانست که می‌تواند وسعت وجودی انسان را افزایش دهد، گفت: قرآن کریم وظیفه‌ای را برای سرپرستان خانواده تعیین کرده و می‌فرماید: مسؤولیت خانواده برعهده سرپرست آن خانواده است؛ بنابراین سرپرست خانواده نمی‌تواند نسبت به اعضای خانواده بی تفاوت باشد.

حجت الاسلام عالی با استناد به روایات، تصریح کرد: طبق صریح روایات؛ والدین در آخر الزمان بیش از آنکه به دین فرزندان توجه کنند به دنیای آنان توجه دارند و همه تلاششان این است که فرزندانشان دنیایی آباد داشته باشند، نقل شده یکی از فرزندان امام حسین (ع) معلمی داشت که آن معلم سوره حمد را به ایشان آموزش می‌دهد و حضرت برای این عمل استاد هزار دینار به او اهدا می‌کند، زمانی که به امام پرسیده می‌شود آیا این مقدار زیاد نبود که برای یک آموزش یک سوره پرداخت کردید؟، حضرت در پاسخ می‌فرمایند: این آموزش در برابر این دینارها چیزی نبود. حضرت بسیار به تربیت فرزندان بها می‌دادند.

این سخنران مشهور ادامه داد: کسانی که با عنوان مربی مسؤولیت تربیت نسل آینده را بر عهده دارند باید توجه داشته باشند چه چیزهایی را آموزش می‌دهند. انسان اگر بخواهد کسی را تربیت کند و باعث رشد دیگران شود ابتدا باید خودش را رشد داده باشد.

وی فضای مجازی را رقیب تربیتی والدین بیان و اظهار داشت: امروز فضای مجازی در تربیت فرزندان نقش بسزایی دارد و اگر والدین بخواهند فرزندانشان آنگونه که خودشان می‌خواهند تربیت شوند نه آنگونه که دیگران خواهان آن هستند، ابتدا باید خودشان همانگونه باشند که از فرزند توقع دارند، بشود.

حجت الاسلام عالی به تبیین چرایی نااهل بودن برخی فرزندان خانواده‌های متدین پرداخت و گفت: گاهی در برخی از خانواده‌های متدین شاهد فرزندان غیر مذهبی و یا شرور هستیم، بعضاً در این مواقع خانواده هیچ تقصیری در شرور شدن فرزندان ندارد مانند برخی پیامبران که فرزندان نااهل داشتند در حالی که آنان اصول تربیتی خود را به درستی انجام داده بودند اما دیگر عوامل بر تربیت فرزندان تأثیر گذاشته بود و مانع شده بود آنان درست تربیت شوند.

این کارشناس مذهبی افزود: اما دسته‌ای از والدین هستند که اعمال دینی آنان کامل و صحیح است اما متأسفانه خودشان فاقد اخلاق دینی هستند برای همین فرزندان با مشاهده این رفتار دوگانه دین گریز و یا نااهل می‌شوند. وقتی فرزند میبیند نماز نتوانسته والدین خود را اصلاح کند دیگر رغبتی به خواندن نماز پیدا نمی‌کند. اسلام زیباترین دین، پیامبراکرم (ص) اخلاقی ترین پیامبر و احکام اسلام عقلانی‌ترین احکام است که اگر مسلمانان بتوانند دقیق به دستورات گفته شده عمل کنند افراد بسیاری جذب دین اسلام می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه بستر و زمینه‌های تربیتی باید در کانون خانواده فراهم باشد تا فرزندان درست تربیت شوند، گفت: والدین باید بدانند تربیت به صورت غیر مستقیم تاثیرش بسیار بیشتر است برای مثال زمانی که والدین صاحب فرزند می‌شوند می‌توانند با انتخاب نام نیکو به صورت غیر مستقیم در تربیت او نقش داشته باشند، یا با تغذیه حلال بستر تربیتی نیکو را فراهم آورند. والدین باید بدانند رزق حلال را به واسطه اهل بیت (ع) و رزق حرام را به واسطه ابلیس دریافت می‌کنند؛ رزق حلال انسان را به نور و رزق حرام آدمی را به ظلمات سوق می‌دهد.

حجت الاسلام عالی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین از دیگر بسترها و عواملی که نقش بسزایی در تربیت فرزندان می‌تواند داشته باشد برگزاری روضه‌های خانگی و مجالس قرائت قرآن در منزل است. ملائکه در خانه‌ای که قرآن تلاوت شود رفت و آمد دارد و همین رفت و آمد ها باعث نورانی شدن منزل می‌شود. خانه‌ای که اهلش برای آسمانیان شناخته شده باشد آسمانیان قطعاً برای اهل آن خانه دعا و استغفار می‌کنند.

کد خبر 5294280

منبع: مهر

کلیدواژه: حرم حضرت عبدالعظیم حسینیه مهر محرم 1400 تربیت کودکان خانواده اینترنت فضای مجازی اینترنت پرسرعت کاربران اینترنت پهنای باند اینترنت محرم 1400 فعالیت های قرآنی حسینیه مهر قرآن جهان اسلام قرآن کریم حوزه علمیه عاشورا آیت الله خامنه ای درگذشت چهره ها سازمان تبلیغات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی امام حسین ع اربعین حسینی تربیت فرزندان حجت الاسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۱۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدایت و تربیت، مهمترین رسالت معلمان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، آیت الله محمدرضا ناصری در مراسم تقدیر از پیشکسوتان و معلمان برگزیده مجتمع خاتم الانبیا با تبریک روز معلم و قدردانی از معلمانی که در مسیر تربیت و آموزش فرزندان این مرز و بوم تلاش می‌کنند، اظهار کرد: رسالت معلم، هدایت و ارشاد است و علاوه بر تعلیم، تربیت را نیز باید مدنظر داشته باشد و این دو را با هم جلو ببرد.

وی تعلم و تربیت را دو بال رسیدن انسان به کمال عنوان کرد و افزود: اگر امروز بسیاری از انسان‌ها از حرکت در این مسیر جا مانده اند، به این دلیل است که تعلیم و تربیت همزمان حرکت نمی‌کنند. ضمن اینکه هدف زندگی را نیز فراموش کرده ایم در حالی که اگر هدف زندگی روشن شود، سبک زندگی خود مشخص می‌شود. 

امام جمعه یزد با بیان اینکه فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود، افزود: معلمان باید دین خود را به دانش آموزان و جامعه ادا کرده و در راستای راهنمایی و ارشاد آنها اقدام کنند. 

ناصری با بیان اینکه دانش آموزان باید با خدا مأنوس شوند، تاکید کرد: همه ما در برابر فرزندان این مرز و بوم وظایفی داریم که باید به درستی آن را انجام دهیم و بدانیم که کودکان، بندگان معصوم خدا هستند و والدین و معلمان هر کدام به سهم خود وظایفی در زمینه تربیت آنها داریم. 

وی تصریح کرد: باید ارزش‌های این کودکان را شکوفا و استعداد‌های آ‌نها را کشف کنیم نه اینکه آنها را در فضای مجازی به حال خود رها کرده تا دشمنان هر گونه که خود صلاح می‌دانند از آنها بهره برداری کنند. 

وی تاکید کرد: معلم شدن سعادت می‌خواهد و افتخار بزرگی است و باید مراقبت کنیم معلمی باشیم که حرکت او مورد قبول و رضایت درگاه احدیت است.

فرمانده سپاه الغدیر نیز در این مراسم با اشاره به دغدغه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در زمینه تقویت تفکر، تعقل و تدین در مدارس و نقش موثر معلمان در این زمینه گفت: تلاش ما در مجتمع آموزشی خاتم الانبیاء، جذب معلمانی با این ویژگی و حرکت در مسیر رفع دغدغه نماینده ولی فقیه در استان یزد است. 

سردار حسین زارع کمالی با اشاره به محور‌های مدنظر رهبر معظم انقلاب در مورد معلمان اظهار داشت: همه ما قدردان تلاش‌های معلمان هستیم و امیدواریم معلمان در زمینه رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب گام بردارند. 

در این مراسم از معلمان برگزیده و پیشکسوتان مجتمع خاتم الانبیای یزد تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • کودکان گمشده غزه؛ در حسرت دیدار پدر و مادر
  • معلمان در شکل دهی ساختار فرهنگی جامعه نقش بسزایی دارند
  • امام جمعه اصفهان: گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • دریافت هزینه از والدین بر اساس الگوی جدید تعیین شهریه کودکستان‌ها
  • گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • کاهش ۹ درصدی نرخ بیکاری در جامعه ایثارگری کشور
  • «استاد غلامیان» در تربیت گوهرتراشان نقش بسزایی داشته است
  • هدایت و تربیت، مهمترین رسالت معلمان
  • فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود
  • والدین با استقلال‌طلبی نوجوانان مواجهه منفی نداشته باشند