Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مریم یارپزشکان کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت شهدای والفجر با بیان اینکه پایبندی به شیوه زندگی سالم از مهم‌ترین اصول پیشگیری و کاهش بار بیماری در جوامع به حساب می‌آید، اظهار کرد: در مقابل نداشتن فعالیت بندی مناسب، سیگار کشیدن، مصرف غذا‌های پرکالری و ناسالم و کنترل نکردن وزن از مهم‌ترین عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر است که در دوران اپیدمی کووید۱۹ می‌تواند عواقب خطرناکی برای سلامت افراد داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: مطالعات نشان داده است که انتخاب غذای ناسالم تا بیش از ۷ برابر شانس ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد و نداشتن فعالیت فیزیکی، از مهم ترین عوامل ایجاد کننده آن است.

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت شهدای والفجر افزود: همچنین در مطالعات متعدد مشخص شد که چاقی و اضافه وزن می‌تواند زمینه ساز انواع بیماری‌ها بوده و خطر بیماری‌های قلبی عروقی، سندرم متابولیک، دیس لیپیدمی، آپنه، فشار خون را افزایش دهد و اینکه پدران چاق می‌توانند در۱۹درصد موارد الگوی چاقی فرزندان خود بوده و اگر همسرشان نیز چاق باشد در۴۰درصد موارد، فرزندان چاق می‌شوند.

او اضافه کرد: پاندمی کووید۱۹ از زمان پیدایش تاکنون، چالش‌های متعددی را پیش روی افراد و جوامع قرار داده است.

یارپزشکان با بیان اینکه تعطیلی مراکز ورزشی و تفریحی و فاصله گذاری فیزیکی بر سبک زندگی ما تاثیر گذاشته است، گفت: همچنین مطالعات نشان داده چاقی و دیابت از مهم‌ترین عوامل خطرساز برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است، بر طبق یک مطالعه از بانک جهانی، چاقی (شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰) احتمال بستری شدن به علت کووید ۱۹را دو برابر می‌کند.

او با بیان اینکه سالم نبودن سبک زندگی، زمینه بیماری‌های متعددی مانند چاقی، دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های ریوی و بیماری‌های دیگری را فراهم می‌کند، ادامه داد: این بیماری‌ها نه تنها به خودی خود به فرد آسیب می‌زند، بلکه عوامل خطر و عوارض ابتلا به کووید ۱۹را نیز افزایش داده و پیش آگهی بدتری برای مبتلایان رقم می‌زند.

مقابله با چاقی، چرا و چگونه؟

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت شهدای والفجر با بیان اینکه برای مقابله با چاقی، لازم است برنامه تغذیه و ورزش مناسب داشته باشیم، تصریح کرد: تغذیه سالم در واقع عادات غذایی را شامل می‌شود که بتواند در مجموع املاح، ویتامین، پروتئین و سایر نیاز‌های بدن را تامین کند.

او اضافه کرد: مواد غذایی مختلف هر یک برای اندام‌های خاصی مفید است و مصرف جامع از این مواد باعث می‌شود نیاز روزانه به مواد و املاح مختلف تامین شود.

ویژگی‌های یک برنامه غذایی سالم

یارپزشکان افزود: یک برنامه غذایی سالم، برنامه روزانه‌ای است که مواد غذایی از هر یک از دسته‌های غذایی شامل نان و غلات، میوه‌ها و سبزی ها، شیر و لبنیات، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و چربی ها، با رعایت نسبت لازم در آن گنجانده شده باشد.

او گفت: بدیهی است که میزان نیاز به همه این گروه‌ها یکسان نیست و از بالا به پایین میزان نیاز روزانه به هر یک از این مواد کم می‌شود.

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت شهدای والفجر ادامه داد: نوشیدن آب کافی روزانه (۸لیوان در روز)، استفاده از شیر و لبنیات کم چرب (دست کم روزانه دو لیوان شیر)، مصرف ماهی دست کم دو بار در هفته، پرهیز از مواد غذایی سرخ شده و فست فود‌ها و نوشابه‌های گازدار، استفاده از روغن مایع گیاهی و گنجاندن انواع آجیل و مغز‌های بی نمک، مواردی است که برای داشتن تغذیه سالم باید در نظر گرفته شود.

او بیان کرد: هرچند مکمل‌ها نیز می‌تواند مواد موردنیاز بدن را تامین کند، اما مصرف غذای سالم از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است و باید سعی شود با مصرف میوه ها، سبزی‌ها و غذا‌های سالم این مواد برای بدن تامین شود.

کرونا و مکمل‌ها

یارپزشکان گفت: در حال حاضر مطالعه مستندی که نشان دهد انواع مکمل‌ها نقشی در پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید (کووید۱۹) داشته باشد وجود ندارد، ولی به طور مشخص کمبود پروتئین، ویتامین D، ویتامین C، ویتامین A و سلنیوم در ناتوان کردن سیستم ایمنی برای مقابله با هر عفونتی دخیل هستند. پس مصرف این مکمل‌ها تنها در افراد دچار کمبود ریزمغذی‌ها توصیه می‌شود.

او با بیان اینکه از سویی دیگر همواره باید مراقب اثرات سوء مصرف بیش از اندازه این مکمل‌ها بود، افزود: اغلب افراد با تغذیه سالم نیاز به مکمل ندارند. در ایران با توجه به شیوع کمبود ویتامین D، این ویتامین پس از بررسی در صورت نیاز از سوی پزشک تجویز می‌شود.

فعالیت بدنی در دوران کرونا

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت شهدای والفجر با بیان اینکه در زمان فاصله گذاری فیزیکی، فعالیت بدنی از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح کرد: به همان اندازه که ویروس کرونا خطرناک و مرگ آفرین است، اثرات ناگوار و مخرب بی تحرکی و نشستن طولانی مدت بر سلامتی، می‌تواند منجر به عواقب ناخوشایندی مانند سکته قلبی و مغزی، دیابت، فشارخون بالا، چاقی، چربی خون بالا، کبد چرب، افسردگی و کاهش قوای عضلانی شود.

او اضافه کرد: فعالیت بدنی با شدت متوسط، ایمنی بدن را در مقابل کووید ۱۹بالا می‌برد؛ همچنین در کاهش استرس‌های ناشی از پاندمی موثر است.

یارپزشکان ادامه داد: این یک واقعیت تلخ است که در دوران مبارزه با ویروس کووید ۱۹مجبوریم در خانه بمانیم تا خود را از تهاجم ویروس در امان نگاه داریم. در این حالت بسیاری از فعالیت‌هایی که تاکنون انجام می‌دادیم مانند فعالیت‌های ورزشی و تفریحی دسته جمعی، گردش در طبیعت، سفر و پیاده روی همراه دوستان و آشنایان محروم می‌شویم و به برنامه‌هایی روی می‌آوریم که کمترین فعالیت جسمانی را به همراه دارد؛ مانند تماشای تلویزیون، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و کتابخوانی.

او افزود: به یاد داشته باشیم اگر به همه ابعاد سلامت خود نیندیشیم، ممکن است در دوران خانه نشینی مبتلا به اختلال مهم کم تحرکی شویم که می‌تواند سرمنشاء بسیاری از مشکلات سلامتی باشد.

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت شهدای والفجر تصریح کرد: مهم است بدانیم که انجام فعالیت بدنی هرچند ناچیز بسیار بهتر از بی تحرکی است.

او با بیان اینکه افرادی که فقط کمی تحرک دارند، به وضوح نسبت به دیگران وضعیت سلامت بهتری دارند، گفت: حتی تنها پنج دقیقه فعالیت در ساعت می‌تواند اثرات مخرب نشستن طولانی مدت را خنثی کند.

یارپزشکان اضافه کرد: این موضوع نیز اهمیت دارد که انجام فعالیت بدنی و ورزش لازم نیست در زمین بازی یا کوچه و خیابان یا در دل صحرا و دامن طبیعت باشد، در خانه و در دوران قرنطینه خانگی نیز می‌توان فعال بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری کرونا مبتلایان به کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۱۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مواد شیمیایی سمی اضافه شده به مواد پلاستیکی برای مقاوم کردن آنها در برابر شعله می‌توانند از راه پوست یعنی تماس با میکروپلاستیک‌ها وارد بدن شوند.

به گزارش ایسنا، این تحقیق اولین ارائه‌کننده شواهد تجربی است که نشان می‌دهد مواد شیمیایی موجود به‌عنوان افزودنی در میکروپلاستیک‌ها می‌توانند به عرق انسان نفوذ کنند و سپس از طریق پوست جذب جریان خون شوند.

بسیاری از مواد شیمیایی که به‌عنوان ضد حریق و نرم‌کننده‌ها استفاده می‌شوند، به‌دلیل شواهدی مبنی بر اثرات نامطلوب سلامتی ازجمله آسیب به کبد یا سیستم عصبی، سرطان و خطراتی برای سلامت باروری ممنوع شده‌اند، با این حال، این مواد شیمیایی هنوز در وسایل الکترونیکی قدیمی، مبلمان، فرش‌ها و مصالح ساختمانی در محیط وجود دارند.

در حالی که آسیب‌های ناشی از میکروپلاستیک‌ها به‌طور کامل شناخته نشده است، نگرانی فزاینده‌ای در مورد نقش آنها به‌عنوان کانال قرار گرفتن انسان در معرض مواد شیمیایی سمی وجود دارد.

یافته‌های تحقیق در مورد جذب مواد شیمیایی

گروه تحقیقاتی در مطالعه‌ای که سال گذشته منتشر شد، نشان داد که مواد شیمیایی از میکروپلاستیک‌ها در عرق انسان  فروشسته می‌شود. نتایج تحقیق کنونی نیز نشان می‌دهد که این مواد شیمیایی می‌توانند از طریق عرق در سد پوستی، جذب بدن شوند.

این گروه در آزمایش‌های خود، از مدل‌های نوآورانه پوست سه بعدی انسان به‌عنوان جایگزینی برای حیوانات آزمایشگاهی و بافت‌های بریده شده انسانی استفاده کردند. این مدل‌ها طی دوره ۲۴ ساعته در معرض ۲ شکل متداول میکروپلاستیک حاوی دی‌فنیل اترهای پلی‌برومینه، یک گروه شیمیایی که اغلب برای پلاستیک ضد حریق استفاده می‌شود، قرار گرفتند.

نتایج و پیامدها برای سلامتی

نتایج نشان داد که 8 درصد از مواد شیمیایی در معرض پوست جذب می‌شوند و پوست هیدراته‌تر یا عرق‌آورتر سطوح بالاتری از مواد شیمیایی را جذب می‌کند. این تحقیق اولین شواهد تجربی را در مورد نحوه کمک کردن این فرآیند به سطوح مواد شیمیایی سمی موجود در بدن، ارائه می‌دهد.

دکتر اووکرویه آبافه، محقق این تحقیق از دانشگاه بیرمنگام انگلستان می‌گوید: میکروپلاستیک‌ها در همه جای محیط زیست وجود دارند و با این حال ما هنوز در مورد مشکلات سلامتی که می‌توانند ایجاد کنند، اطلاعات به نسبت کمی داریم.

نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که آنها به‌عنوان «حاملان» مواد شیمیایی مضر هستند که می‌توانند از طریق پوست وارد جریان خون ما شوند. این مواد شیمیایی پایدار هستند، بنابراین با قرار گرفتن مداوم یا منظم در معرض آنها، انباشتگی تدریجی وجود خواهد داشت تا جایی که شروع به ایجاد آسیب کنند.

دکتر محمد عبدالله، دانشیار علوم محیطی در دانشگاه بیرمنگام و محقق اصلی این طرح، بیان کرد: این یافته‌ها شواهد مهمی را برای نهادهای نظارتی و سیاست‌گذاران به منظور بهبود قوانین پیرامون میکروپلاستیک‌ها و محافظت از سلامت عمومی در برابر مواجهه مضر فراهم می‌کند.

پروفسور استوارت هاراد، یکی از محققان، افزود: این تحقیق گام مهمی  در درک خطرات مواجهه با میکروپلاستیک‌ها برای سلامتی ماست. با تکیه بر نتایج، تحقیقات بیشتری برای درک کامل مسیرهای مختلف قرار گرفتن انسان در معرض میکروپلاستیک‌ها و چگونگی کاهش خطرات ناشی از این مواجهه مورد نیاز است.

این گروه قصد دارد در تحقیقات آینده، مسیرهای دیگری را که از طریق آنها میکروپلاستیک‌ها می‌توانند مسئول ورود مواد شیمیایی سمی به بدن باشند، از جمله استنشاق و بلع، بررسی کنند. این کار توسط فلوشیپ تحقیقاتی ماری کوری در برنامه تحقیقات و نوآوری افق ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا تامین می‌شود.

یافته‌های این تحقیق در Environment International منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • بوشهر قلب تپنده موسیقی زندگی و حرکت است
  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • فرمولی برای اینکه در زندگی موفق باشیم
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی