Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@16:36:54 GMT

نشست سردبیران نشریات کشورهای عضو گروه  D8 با ISC

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۸۲۴۶۸

نشست سردبیران نشریات کشورهای عضو گروه  D8، یازدهمین و دوازدهمین کارگاه بین المللی چگونگی نمایه سازی و راهکارهای ارتقای نشریات در رتبه بندی های جهانی به میزبانی ISC در تاریخ 9 و 10 شهریور 1400 به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این نشست بین المللی با حضور دکتر محمدجواد دهقانی، رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، دکتر داتو کو جعفر کو شعری، دبیر کل گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (D8) و معاون دوم دبیرکل، دکتر راشا، سردبیران و مدیران مسئول نشریات کشورهای عضو گروه D8 برگزار شد که 112 نفر شرکت کننده از 112 نشریه در این کارگاه حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

گروه D8 یا گروه هشت کشور مسلمان درحال توسعه شامل اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه می شود.

در ابتدای این نشست دکتر دهقانی ضمن ابراز خوشحالی از گسترش فعالیت های بین المللی انجام شده ISC، از  حضور دبیرکل D8 در این نشست و همچنین سردبیران نشریات کشورهای عضو تشکر و قدردانی کرد. 

وی سپس به معرفی تاریخچه تاسیس و همچنین خدمات و فعالیت های ملی و بین المللی ISC پرداخت و در ادامه گفت: همکاری های علمی ISC و D8 از سال 2017 به طور قابل توجهی تقویت شده است. پس از امضای تفاهم نامه بین ISC و D8 در سال 2017 و سفر دکتر داتو کو جعفر کو شعری به شیراز در سال 2018، تاکنون چندین فعالیت مشترک برای بهبود وضعیت علمی کشورهای عضو D8 و مشارکت D8-ISC و روابط بلند مدت انجام شده است.

دهقانی افزود: تاکنون پنج پروژه توسط ISC و D8 با عنوان "تهیه نقشه علمی برای D8 (D8-MSEC) " تعریف شده است. همچنین، از دیگر فعالیت های انجام شده می توان سامانهISC Covid-19 Visualizer  را نام برد که در وب سایت رسمی D8 منتشر شده است. علاوه بر این، برگزاری کارگاه های آموزشی تحت عنوان "چگونه نشریات خود را در ISC نمایه سازی کنیم و چگونه وضعیت نشریه را در رتبه بندی جهانی ارتقا دهیم" برای سردبیران نشریات D-8 برنامه ریزی شده که امروز و فردا شاهد برگزاری دو مورد از آن هستیم.

در ادامه، دکتر داتو کو جعفر کو شعری، دبیرکل گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (D8) در مراسم افتتاحیه گفت: در ابتدا از میزبانی ISC برای "کارگاه مشترک مجازی ISC-D8 درباره خدمات الکترونیکی ISC برای نشریات کشورهای عضو D8" قدردانی می کنم.

وی سپس به معرفی اهداف تاسیس D8 و همچنین خدمات و فعالیت های آن برای 8 کشور عضو پرداخت.

وی افزود: علم، فناوری و تحقیقات نقش مهمی در رسیدگی به چالش های امروز جهان برای توسعه اقتصادی از جمله مسائل زیست محیطی، کاهش فقر، برنامه های بهداشتی و حمایت اجتماعی و مدیریت کارآمد منابع طبیعی کشورها دارد. موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) نقشی محوری در نمایه سازی تمام نشریات معتبر اسلامی در همه زمینه ها و زبان ها با ایجاد شبکه علمی در بین کشورهای اسلامی ایفا کرده است.

کوشعری گفت: این سازمان بی وقفه برای ارزیابی و نظارت بر شبکه های علمی کشورهای اسلامی با هدف ارتقاء آنها فعالیت می کند. یکی دیگر از زمینه های اصلی تمرکز ISC، برگزاری کارگاه های آموزشی درباره اثربخشی تحقیقات در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی است. این کارگاه مجازی یکی از آنهاست که مکانی موثر برای دانشمندان برجسته، محققان و سایر ذینفعان کشورهای عضو D8 برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه ها و ایده  ها فراهم می کند. برگزاری چنین کارگاه هایی به دانشمندان و محققان کشورهای عضو D8 کمک می کند تا نقاط قوت، ضعف و شکاف های مورد نیاز برای رسیدگی به آنها را شناسایی کنند.

وی ادامه داد: ISC دارای پایگاه داده بسیار غنی است که شامل سامانه های شناسه دیجیتال اشیا (DOR)، گزارش استنادی نشریات (JCR)، فهرست استنادهای علمی (SCI) ، فهرست مجلات ISC Master Journal List (MJL) و شاخص های عملکرد مجلات (JPI) و غیره می باشد که با معرفی منابع گسترده مقالات پژوهشی، مجلات و گزارشات استنادی به ذینفعان مربوطه در کشورهای عضو D8 کمک می کند.

بنا بر اعلام روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، دبیرکل D8 در ادامه گفت: محققان کشورهای عضو D8 و همچنین جهان اسلام می توانند از این پایگاه های اطلاعاتی بسیار مفید بهره مند شوند. به ویژه ، D-8 و کشورهای عضو آن منحصرا از سامانه Covid-19 Visulaizer که توسط ISC طراحی شده می توانند بهره مند شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پايگاه استنادي علوم جهان اسلام ISC سردبیران نشریات کشورهای عضو D8 بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۲۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، بنابر گزارش شبکه المیادین، جنبش حماس امروز (شنبه) اعلام کرد که نشست مهمی با حضور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، «جمیل مزهر» معاون دبیر کل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین و «محمد الهندی» معاون دبیر کل جهاد اسلامی و تعدادی دیگر از رهبران این سه جنبش برگزار شد.

بنابر اعلام حماس، این نشست در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی نوار غزه برگزار شد و طی آن حاضرین پایداری مثال زدنی ملت فلسطین که اراده شکست‌ناپذیر خود با وجود نسل‌کُشی توسط رژیم صهیونیستی را به دنیا ثابت کرد، ستودند.

در این نشست همچنین تلاش‌های صورت گرفته برای برقراری آتش‌بس، عقب‌نشینی فوری و فراگیر نظامیان اشغالگر، آزادی اسرای قهرمان فلسطینی و نیز راهکارهای کاهش درد و رنج فلسطینیان و تقویت پایداری جبهه داخلی در برابر سلطه‌جویی‌های رژیم اشغالگر، بررسی شد.

رهبران جنبش‌های مذکور بر ضرورت توسعه اقدام ملی و میدانی برای ناکام گذاشتن طرح‌های رژیم اشغالگر و تحقق اهداف ملت فلسطین برای دستیابی به استقلال و بازگشت آوارگان فلسطینی تأکید کردند.

حاضران در این نشست همچنین عملیات‌های قهرمانانه گردان‌های مقاومت و یگان‌های آن در رهبری نبرد را ستودند و ضرورت ارتباطات ملی به منظور تقویت وحدت ملت فلسطین و بهره‌برداری از این پایداری را مورد بررسی قرار دادند.

رهبران جنبش‌های مذکور همچنین به فلسطینیان ساکن غزه، قدس، کرانه باختری، اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ و خارج از فلسطین درود فرستادند و علاوه بر آن اوضاع اسرای در بند زندان‌های رژیم اشغالگر را بررسی و بر خواسته ملت فلسطین برای انجام تبادل اسرای جدی و شرافتمندانه تأکید کردند.

به گفته حماس، حاضران در نشست مذکور به جبهه‌های مقاومت حامی فلسطین از لبنان گرفته تا یمن، سوریه، عراق و ایران درود فرستادند و توافق کردند که رایزنی‌ها با بقیه گروه‌های فلسطینی در داخل و خارج ادامه یابد.

«خلیل الحیه» معاون رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در غزه بامداد امروز (شنبه) گفته بود که پاسخ رسمی دشمن صهیونیستی را در خصوص پیشنهاد جدید برای مذاکرات دریافت کرده‌اند و پس از اتمام بررسی‌ها، حماس پاسخ آن را ارسال خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • پنجاهمین نشست بانک توسعه اسلامی در عربستان آغاز شد
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • فعالان حوزه خانواده در«جامعه پردازخانواده» به یکدیگرمعرفی می‌شوند
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • نشست رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • برگزاری نشست «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو»
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است