Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمریکا در افغانستان، قطعا شکستی بی نظیر و تحقیر آمیز را به جان خرید. برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر، زمانی که آمریکا گروهی از جهادیون (طالبان بعدی) را در افغانستان علیه شوروی به خدمت گرفت، گفت:" ما این فرصت را داریم که به روس‌ها جنگ ویتنام شان را عرضه کنیم. برای ده سال، حکومت مسکو مجبور بود در جنگی وارد شود که توانایی پیشبرد آن را نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه چیزی در تاریخ مهم تر است؟ وجود طالبان یا فروپاشی شوروی؟".

پا گذاشتن شوروی به افغانستان به مدت ده سال -به اعتبار هزینه های کمر شکن آن- مقدمه "فروپاشی" محسوب می شد. اما احمق های درجه یک آمریکایی، به مدت بیست سال پا در همان باتلاق مرگباری گذاشتند که برای رقیب تدارک کرده بودند!

این که آمریکا شکستی بزرگ را در اشغال افغانستان و سپس خروج از آن خرید، جای انکار ندارد. دیروز ٩٠ ژنرال آمریکایی، خواستار استعفای وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش شدند و نوشتند: "از دست رفتن میلیاردها دلار تجهیزات نظامی فاجعه‌بار است. لطمه‌ای که به اعتبار ایالات متحده وارد شده قابل توصیف و جبران نیست. تا سالیان دور در هر توافق یا عملیات چندملیتی، شریکی غیرقابل اتکا دیده خواهیم شد. اعتماد به آمریکا لطمه‌جبران‌ناپذیری خورده است. دشمنان، حالا به دلیل ضعفی که نشان داده شد، برای اقدام علیه ما جسور شده‌اند. ابتدا چین و بعد از آن روسیه، ایران، کره شمالی و دیگران بیشترین نفع را می‌برند".

بایدن هم دیروز سر بسته گفت: "ایالات متحده برخلاف بیست سال پیش که وارد جنگ در افغانستان شد، فاقد یک هدف روشن و مشخص است. ما ٢٠ سال است روزانه ٣٠٠ میلیون دلار در افغانستان هزینه می‌کنیم و نمی‌توانستیم به این هدر دادن ادامه دهیم. دنیا در حال تغییر و تحول است . ما درگیر رقابت جدی با چین و درگیر چالش هایی با روسیه و حمله سایبری و اشاعه هسته ای هستیم... چین و روسیه آرزو دارند که آمریکا ده سال دیگر در افغانستان گرفتار شود".

روزنامه فرانسوی فیگارو نیز پریروز نوشت: آمریکا شکست‌خورده و تحقیر شده از افغانستان بیرون آمد. طالبان خواهند کوشید قدرت خود را بر پکن، مسکو، تهران و اسلام‌آباد متکی کند. سقوط کابل، سرآغاز جهان بعد از آمریکا است. خروج فاجعه‌بار، نه فقط دولت بایدن را بی‌اعتبار کرده، بلکه طرح بازگشت آمریکا به صف نخست نظم جهانی را نابود ساخته. این روند، با اقدام‌های ترامپ علیه متحدان آغاز، و با خروج بایدن، تضمینهای امنیت ملی آمریکا ضعیف تر شد. به موازات این تضعیف، موقعیت چین، روسیه و ایران تقویت شده. شکست آمریکا در افغانستان زنگ خطری برای غرب است. وضعیت جهانی، بسیار تغییر کرده. قدرت آمریکا در حال افول، و خود این کشور، با دو دستگی روبرو است".

حتما باید درباره تحولات افغانستان با هوشیاری و احتیاط و فعالانه مواجه شد. اما تا اینجای کار، شکست راهبردی آمریکا، خبری غیر قابل انکار است. بنابراین چرا برخی محافل اصرار دارند شکست آمریکا را بپوشانند؛ و در مقابل، مردم ما را شریک ورشکستگی آمریکا کنند؟ یا حس شکست را در داخل ایران تزریق نمایند؟ نمی فهمند؟ یا ماموریت دارند؟!

* محمد ایمانی

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۲۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهرمانی رشید و شکست کشتی‌گیر بانک شهر در انتخابی روسیه

فینال وزن ۶۵ کیلوگرم انتخابی روسیه بین شامیل ممدوف و عباس گاژی ماگمادوف برگزار شد که ممدوف دارنده مدال برنز سال ۲۰۲۳ جهان این کشتی را به سود خود تمام کرد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسابقات انتخابی تیم ملی روسیه در رشته کشتی آزاد طی چند روز به انجام رشید تا ترکیب المپیکی روس‌ها در پاریس مشخص شود.

در وزن 97 کیلوگرم باوجودیکه اتحادیه جهانی طبق تصمیم کمیته بین المللی المپیک، به عبدالرشید سعدالله یف اجازه شرکت در مسابقات گزینشی اروپایی را نداد و پیش از آن نیز رومانی مانع از کشتی گرفتن تانک روسی در مسابقات قهرمانی اروپا شده بود، این کشتی‌گیر با شکست عیخان جبرئیلوف صاحب دوبنده تیم ملی روسیه شد.

چندی پیش، بعد از آنکه دقیقه نود به روس‌ها اعلام شد اجازه استفاده از سعدالله‌یف را ندارند آنها جبرئیلوف را به جای رشید به باکو فرستادند که توانست سهمیه المپیک بگیرد.

به نظر می رسد اگر همچنان محرومیت سعدالله یف از شرکت در مسابقات ادامه دار باشد، بازنده او در مسابقات انتخابی، راهی پاریس شود.

فینال وزن 65 کیلوگرم این رقابت‌ها نیز بین شامیل ممدوف و عباس گاژی ماگمادوف برگزار شد که ممدوف دارنده مدال برنز سال 2023 جهان این کشتی را به سود خود تمام کرد.

گاژی ماگمادوف که طی سال‌های اخیر تیم بانک شهر را در مسابقات لیگ برتر و باشگاه های جهان همراهی کرده، کشتی گیر 61 کیلوگرم است که نایب قهرمان سال 2023 جهان و قهرمان 2024 اروپاست و در سال المپیک شانس خود را در وزن المپیکی 65 کیلوگرم امتحان کرد.

عبدالله کوربانوف در 125 کیلو، ابراهیم کادی یف در 86 کیلو، انزار زاکوئف در 74 کیلو و احمد ادریس اف در 57 کیلو نیز قهرمان روسیه شدند.

پیش از این گاتسالوف سیداکوف در 74 کیلو و آرتور نایفونوف در 86 کیلو را از شرکت در این مسابقات معاف کرده بود. رشیدوف در 65 کیلوگرم نیز به دلیل مصدومیت در این مسابقات شرکت نکرد.

کشتی‌گیر و مربی تیم ملی آمریکا برنده جایزه شدند



انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشنهاد جنجالی ایلان ماسک علیه دانشجویان معترض امریکا | نتایج نظرسنجی میلیونی‌اش را ببینید
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • سردار رشید: در حمله سپاه به اسرائیل، ۲۴۰ جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند /اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد
  • رشید:۲۴۰جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل در وعده صادق کمک کرد
  • بیش از ۸۴۰ میلیون ریال تراکنش مازاد نانوایی ها بازگردانده شد
  • قهرمانی رشید و شکست کشتی‌گیر بانک شهر در انتخابی روسیه
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند
  • ۲۰۰ بازداشت فقط در یکی از دانشگاه‌های امریکا