Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسماعیل لله‌گانی مدیر عامل بانک رفاه کارگران در حاشیه سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی در خصوص ایجاد ارزدیجیتال بانک مرکزی و تبادلات ارزهای دیجیتال سخنرانی کرد.   به گزارش آسان بیت کوین و به نقل از میهن بلاکچین، وی در میزگردی در این همایش عنوان کرد: «بانک‌های مرکزی در دنیا به این سمت رفته‌اند که به ارزهای دیجیتال توجه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نیز به مسئله ارزهای دیجیتال توجه کرده و ۸۰ بانک مرکزی دنیا نسبت به صدور ارزدیجیتال با پشتیبانی بانک مرکزی اقدام کردند.»   لله‌گانی با بیان اینکه بانک مرکزی نیز باید ارزدیجیتال اختصاصی منتشر کند، تصریح کرد: «ارز دیجیتال بانک مرکزی معادل دیجیتال برای پول رسمی هر کشور است که باید شرایطی همچون پذیرش جهانی را دارا باشند و از سوی بانک‌های مرکزی منتشر شده باشند.»   مدیر عامل بانک وابسته به وزارت رفاه تأکید کرد ارزهای دیجیتال اختصاصی هر بانک مرکزی یا CBDC در دو نوع عمده فروشی و خرده فروشی از سوی بانک‌های مرکزی منتشر می‌شود که در کشورهای پیشرفته به دلیل امکان عرضه نوع عمده فروشی آن در شبکه‌های بین المللی بیشتر به سمت استفاده از این مدل حرکت شده است.   وی با بیان اینکه CBDCها به صورت آفلاین قابل استفاده هستند، گفت: «برخلاف   CBDCها مانند سکه و اسکناس رایج هر کشور دارای رقم رسمی هستند و از اعتبار و پشتوانه بانک مرکزی برخوردارند. بانک‌های مرکزی CBDC ها را یا مستقیماً منتشر کرده و در اختیار مشتری می‌گذارند که در این صورت نقش بانک‌ها کمرنگ می‌شود و یا اینکه بانک مرکزی صرفاً صادر کننده است و نهادهای مالی به عنوان واسطه CBDC ها را عرضه می‌کنند.»   لله‌گانی از دیگر مزایای انتشار ارز دیجیتال ملی به کاهش هزینه چاپ پول و کاهش ریسک تبادلات الکترونیکی بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: «CBDCها تهدیدهایی هم دارند که شامل احتمال نبود امنیت در شبکه، سختی در جلب اعتماد مردم، احتمال سوءاستفاده و پول‌شویی با ارزدیجیتال و کمرنگ شدن نقش بانک‌ها می‌شود.»   مدیر عامل این بانک تصریح کرد: «در رابطه با حفظ ارزش پول ملی CBDCها می‌توانند مؤثر باشند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم مردم به این ارزهای دیجیتال توجه کرده و در حال ورود به بازار ارز دیجیتال هستند و اگر بانک مرکزی وارد عمل نشود، ممکن است حفظ ارزش پول ملی ضربه ببیند.»   وی با تأکید بر اینکه CBDCها در بستر بلاک‌چین عرضه می‌شوند، خاطرنشان کرد: « امکان استفاده همزمان از CBDC به عنوان پول رایج ملی صادره از بانک مرکزی و ارزهای دیجیتال رایج در دنیا وجود دارد اما بانک مرکزی می‌تواند با CBDC در مدیریت نقدینگی به صورت فعال وارد شود.»   لله‌گانی افزود: «در مقابله با ارزهای دیجیتال که هر روز در حال گسترش هستند و ایراداتی دارند، باید فعالانه‌تر عمل کرد. البته در سطح کشور برای ماینینگ ارزهای دیجیتال مجوزهایی صادر شده ولی برای نقل و انتقالات آن و نقد کردن ارزهای دیجیتال دستورالعملی نداریم.»   وی تأکید کرد: «باید بتوانیم ریال را در قالب ارز دیجیتال منتشر کنیم و در قراردادهای دوجانبه با کشورهای همسایه از این ابزار استفاده کنیم؛ CBDCها نیازی به سوئیفت ندارند و حتی به بلاک‌چین جهانی نیز نیاز نیست. بانک مرکزی ایران در حال راه اندازی CBDC است و از آنجایی که بلاک‌چین یک بستر و شبکه جهانی است، که مانند سوئیفت و مخابرات می‌توان از آن استفاده کرد، می‌توانیم به سمت استفاده از CBDCها در بستر بلاک‌چین داخلی حرکت کنیم. این بستر مختص کشور ماست و در حوزه قراردادهای بین المللی می‌توانیم از ظرفیت بلاک‌چین داخلی استفاده کنیم.»

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی ارز دیجیتال بانک مرکزی مدیر عامل بلاک چین لله گانی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۳۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین کتابخانه ملی دیجیتال جهان در فنلاند راه‌اندازی شد

فنلاند در راستای طرح دیجیتالی کردن خدمات، نخستین کتابخانه الکترونیک جهان را راه‌اندازی کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کتابخانه ملی فنلاند خدمات کتابخانه الکترونیکی خود را راه‌اندازی کرده است که به عنوان یک پلتفرم پیشگام در جهان معرفی شده است. در حال حاضر، این شبکه برای ۸۵ درصد از ساکنان فنلاند در دسترس خواهد بود. این کتابخانه الکترونیکی به عنوان یک برنامه قابل دانلود برای گوشی‌ها و تبلت‌ها در دسترس است و به کاربران امکان می‌دهد کتاب‌های الکترونیکی، صوتی و مجلات دیجیتال را امانت بگیرند. این کشور، رویکرد دیجیتال را برای در دسترس قرار دادن هرچه بیشتر خدمات مرتبط با کتاب انجام داده است تا هرچه بیشتر فرهنگ کتابخوانی را ترویج دهد.

به جای کارت کتابخانه، هنگام اولین ثبت‌نام برای سرویس از احراز هویت پیشرفته استفاده می شود. هر کسی که شهرداری محل سکونتش به این سرویس ملحق شده است، می‌تواند از کتابخانه الکترونیکی استفاده کند. هزینه این خدمات به ازای هر ساکن برای شهرداری ها ۰.۷ یورو است.

بر اساس گزارش ها، سرویس مشابه و در عین حال متفاوتی در دانمارک نیز توسعه یافته است و این ایده در سایر کشورهای شمال اروپا نیز در حال اجراست.

به عنوان یک سرویس جدید، مدیران پروژه هنوز نمی‌دانند که چگونه این رویکرد در آینده توسعه خواهد یافت. فقط زمان نشان می‌دهد که کدام اقلام بیشتر برای استقراض درخواست می‌شوند. کاربران برنامه همچنین می‌توانند بازخورد خود را در مورد این سرویس ارسال کنند و به پیشرفت بعدی آن کمک کنند.

به نظر می‌رسد که کتابخانه الکترونیکی نیز از بعضی مشکلات ذاتی کتابخانه های قدیمی رنج می‌برد، به‌ویژه این واقعیت که کاربران احتمالاً باید مدتی منتظر بمانند تا مطالب جدید منتشر شده برای امانت در دسترس قرار گیرند.

اما نکته مهم این است که مطالب خواندنی به زبان های فنلاندی، سوئدی و انگلیسی در دسترس خواهد بود.

کد خبر 749601

دیگر خبرها

  • مدیر عامل بانک سینا برکنار شد
  • اولین کتابخانه ملی دیجیتال جهان در فنلاند راه‌اندازی شد
  • علی ابدالی مدیر عامل بانک سینا شد
  • پتانسیل ایران در استخراج رمزارز از گاز فلر
  • روند نزولی بیت کوین آغاز شد؟
  • نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد
  • واکنش تند مدیر روابط عمومی بانک مرکزی به انتقاد میرسلیم
  • مراسم تقدیر و معارفه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی برگزار شد
  • طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی