Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@19:55:44 GMT

اصلاح نظام بانکی ۷ سال زمان می‌برد

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۸۴۰۹۴

اصلاح نظام بانکی ۷ سال زمان می‌برد

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طهماسب مظاهری، رئیس اسبق بانک مرکزی در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی بیان کرد: به دولت توصیه می‌شود که در گام دوم جا پای دولت قبلی در این چهل سال قبل قرار ندهند و مشاهدات صورت گرفته در رابطه با برنامه اقتصادی دولت جدید متاسفانه همان دیدگاه‌ها و اقدامات تکرار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خطاب به بانک مرکزی اظهار کرد: توصیه می‌شود در مقابل این مکانیزم که اول وام داده شود و سپس سپرده گذاری می‌شود دوری کنید بانک مرکزی می‌تواند بر این نقطه پافشاری کند و مانع از این عملیات شود و ساز و کار پرداخت تسهیلات و بعد ایجاد سپرده را اصلاح کند.

مظاهری گفت: در صورت قبول کردن این دو توصیه باز هم بانک مرکزی در مدت کوتاهی قادر به تغییر و اصلاح این نظام اقتصادی نیست و حداقل ۶ تا ۷ سال زمان لازم است.

در ادامه این همایش نوبت به محمود بهمنی، یکی دیگر از مدیران سابق بانک مرکزی می‌رسد و او در این همایش به بیان چند نکته اکتفا کرد.

یشتر بخوانید

منابع مالی بانک مرکزی متعلق به دولت نیست

نابسامانی ها در بانک مرکزی

محمود بهمنی در سی و یکمین همایش آموزش بانکداری اسلامی ضمن اشاره به کار‌های انجام شده در حوزه اقتصادی و بانکداری بیان کرد: در زمانی با این مشکل مواجه شدیم که بانک مرکزی،  ۱۷۰۰ موسسه تعاونی اعتبار داشت که با بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که مجوز‌های این موسسات از سوی بانک مرکزی صادر نشده بلکه از سمت وزارت تعاون داده شده بود، علاوه بر این با ۵ متجاوز از ۵ هزار قرض الحسنه که مجوز آن‌ها را نیروی انتظامی صادر کرده بود مواجه شدیم.

وی تصریح کرد: مسائل و مشکلات بسیار زیادی در خصوص ساماندهی و قرار دادن آن‌ها تحت پوشش بانک مرکزی وجود داشت از جمله این مشکلات می‌توان به مقاومت و فساد‌هایی که داشتیم اشاره کرد.

بهمنی ضمن اشاره به سخت بودن مبارزه با فساد در کشور بیان کرد: با وجود تمام این مشکلات بانک مرکزی توانست به سختی این نابسامانی‌ها را کنترل کند.

او ضمن توصیه به دولت مردان که خصوصی سازی را از راه درست باید شروع کرد ادامه داد: این خصوصی سازی می‌تواند از طریق بورس باشد و قیمت گذاری کنند، اگر در این زمینه اشتباهاتی رخ داده است این روند را نباید متوقف کنند.

وی گفت: باید این اقتصاد مردمی شود، دولت توان اقتصادی بخش خصوصی را ندارد و باید پذیرفته شود. در رباطه با تحریم‌ها بخش خصوصی توانایی اش نسبت به بخش خصوصی بسیار بیشتر است.

بهمنی بیان کرد: دولت در بعضی از مواقع در حال رقابت با بخش خصوصی است درصورتی که باید حمایت کند. ۵۶۴ هزار میلیارد تومان طرح‌های نیمه کاره در کشور وجود دارد که در اختیار دولت هستند در صورتی که با واگذاری این طرح‌ها به بخش‌های خصوصی می‌تواند از هزینه‌های فعلی کم کند.

رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: در تمامی سازمان‌ها مقررات و موانع بسیار زیادی وجود دارد که موانع بزرگ تولید هستند.

دخالت نکردن رئیس جمهور در تصمیمات اقتصادی

ولی الله سیف در این همایش بیان کرد: در رابطه با دولتی نبودن بانک مرکزی بیان کرد: زمانی مسئولیت ریاست بانک مرکزی را داشتم سفر‌های رسمی متعددی در این چارچوب به کشور‌های دیگر داشتم و در هیچ کشوری رئیس بانک مرکزی اش عضو دولت نبود.

او ادامه داد: در رابطه با اصلاح نظام بانکی کسی نیست که مخالف این طرح باشد، اما هیچ وقت از این موافقان سوال نشد که این اصلاح نظام بانکی که مد نظر دارند مشخصاتش چیست؟ حتما به نتایج متفاوت خواهیم رسید. در ابتدا باید به یک نقطه نظر مشترک در این زمینه رسید و سپس اهداف را تعیین کرد.

سیف در خطاب به دولت سیزدهم بیان کرد: تجربه نشان داده است هرجایی که رئیس جمهور در تصمیمات تخصصی اقتصادی ورود نکرده نتیجه مثبت بوده است. رئیس جمهور حق دارد که هدف را مشخص کند و سپس تیم اقتصادی در رابطه با چگونگی رسیدن به این هدف پیشنهادات و دستورات لازم را بدهد.

او با تاکید بر اینکه رئیس کل بانک مرکزی عضو دولت نیست و در جلسات دولتی حق رای ندارد صحبت‌های خود را به پایان رساند.

در پایان فرشاد حیدری از حضور پیدا نکردن جمعی از مدعوین، عبد الناصر همتی، ابراهیم شیوانی و مجید قاسمی خبر داد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بانک مرکزی بانکداری اسلامی ولی الله سیف وزیراقتصاد بانک مرکزی بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۴۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

به گزارش صدای ایران از تسنیم،رئیس مجلس در نشست بررسی مسائل ارزی گفت:نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد، زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند. ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد.

همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

دیگر خبرها

  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد
  • قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • معرفی توانمندی‌های نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان
  • خبرهای مهم از مجلس درباره تعطیل شدن روز شنبه و استفتاء از مراجع تقلید