Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@12:37:58 GMT

ویژگی‌ها و تاثیر کتاب داستان کودکانه بر رشد کودکان

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۸۴۹۵۶

ویژگی‌ها و تاثیر کتاب داستان کودکانه بر رشد کودکان

اهمیت کتاب خواندن برای کودکان بسیار زیاد است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام موشیما، کتاب خواندن برای کودکان بر رشد ذهنی و اجتماعی آن‌ها  بسیار تاثیر دارد. همچنین مهارت‌های خواندن و نوشتن کودکان با کتاب خواندن بسیار افزایش پیدا می‌کند. البته باید توجه داشت که انتخاب یک کتاب داستان کودکانه خوب کمی چالش برانگیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکاتی وجود دارد که در انتخاب کتاب باید حتما به آن‌ها توجه کنید. 
یک داستان کودکانه خوب و جذاب، علاوه بر سرگرم کردن کودک، می‌تواند او را به دنیای بزرگ خیال ببرد و خلاقیتش را گسترش دهد. یک داستان کودکانه مفید، باید چیزی برای آموزش به کودک داشته باشد. 

به نظر شما ویژگی‌های یک کتاب داستان کودکانه عالی چیست؟

ویژگی‌های یک کتاب داستان کودکانه خوب

یک داستان کودکان عالی، باید قصه‌ای داشته باشد که کودک را مشتاق به شنیدن کند. همچنین تصویرهای زیبا، چشمگیر و پر رنگ و آب یکی از فاکتورهای مهم برای یک داستان کودکانه‌ی جذاب است. توجه کنید که داستان کودکانه‌ای که دارای لحنی بامزه و خنده دار باشد، خیلی راحت‌تر کودک را به خود جذب می‌کند.
کتاب داستان‌های مفید، حتما شامل نکاتی برای آموزش به کودکان هستند. این نکات می‌توانند مفاهیم ساده‌ی علمی باشند یا نکات تربیتی و مفاهیم ارزشمند اخلاقی. 

ویژگی‌های یک داستان کودکانه دخترانه

دختران تا حدودی روحیه‌ای لطیف‌تر از پسران دارند؛ به همین علت داستان‌های با شخصیت‌های مهربان و روندی آرام را بیشتر ترجیح می‌دهند. همچنین اهمیت زیبایی تصاویر و رنگ آن‌ها برای دختربچه‌ها بسیار بیشتر است. 
البته باید توجه داشته باشید که لزوما همه‌ی دختران داستان‌های آرام و عاطفی را نمی‌پسندند. بسیاری از دختران ترجیح می‌دهند کتاب‌های ماجراجویی یا ابر قهرمانی بخوانند. به همین دلیل بهتر است تا علایق و روحیات فرزند دخترتان را بشناسید و بر اساس آن، یک کتاب داستان کودکانه مناسب برای او انتخاب کنید.

یک داستان کودکانه خوب، درباره‌ی چه موضوعاتی است؟

قوه‌ی تخیل کودکان بی حد و مرز است. آن‌ها حتی باور می‌کنند که یک مبل راحتی می‌تواند قهرمان یک داستان پر ماجرا باشد. داستان‌های کودکانه می‌توانند راجع به عناصر طبیعت مثل ابرها و درختان، راجع به حیوانات، اشیا و کودکان دیگر باشند.
تا زمانی که داستان، چیزی برای آموزش به کودک داشته باشد و روند داستانی آن جذاب باشد، مهم نیست که شخصیت اصلی داستان یک رادیوی قدیمی است یا یک کودک مدرسه‌ای بازیگوش. کودکان، با اشتیاق به یک کتاب داستان کودکانه بامزه با تصاویر زیبا گوش می‌دهند، راجع به هرچه که می‌خواهد باشد.

تاثیر داستان کودکانه برای خواب

خواندن یک کتاب داستان کودکانه برای فرزندتان هنگام خواب، مزایای فوق‌العاده‌ای به همراه دارد. این کار باعث می‌شود تا رابطه‌ی شما با فرزندتان بسیار بهتر شود و کودک راحت‌تر به شما اعتماد کند. علاوه بر آن، داستان قبل از خواب، احساس امنیت و در نتیجه خوابی راحت برای او به ارمغان می ‎آورد.
داستان‌های قبل از خواب قوه‌ی تخیل کودک را به کار می‌اندازند و باعث می‌شوند تا کودک هنگام خواب در دنیای رویاهاش غرق شود و خوابی شیرین را تجربه کند.

تاثیر خواندن کتاب داستان کودکانه بر رشد ذهنی کودکان

کتاب خواندن برای کودکان تاثیر بسیاری بر رشد ذهنی و اجتماعی آن‌ها دارد. یک داستان کودکانه مفید، دایره‌ی لغات کودک را بسیار افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا مهارت‌های حل مسئله و صحبت کردن کودک ارتقا پیدا کند. 
کتاب خواندن برای کودکان، آن‌ها را با ارزش‌های اخلاقی مهمی آشنا می‌کند که در روابط آن‌ها با دیگران تاثیرات بسیاری می‌گذارد. کودکان می‌آموزند که چگونه به احساسات و عقاید دیگران احترام بگذارند. همچنین کودکانی که مرتبا کتاب می‌خوانند، با فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف آشنا می‌شوند و به همین دلیل کمتر نشانه‌های نژاد پرستی در آن‌ها دیده می‌شود.

انتخاب یک داستان کودکانه جدید

در دنیای امروز، کتاب داستان های کودکانه تنوع بسیاری دارند. از کتاب‌های تخیلی و ابر قهرمانی تا کتاب‌های علمی و سریالی. برای انتخاب یک داستان کودکانه جدید، حتما باید علایق و روحیه‌ی فرزندتان را در نظر بگیرید. بهترین کار این است که بگذارید کودک خودش کتاب مورد علاقه‌اش را انتخاب کند.
بهترین انتخاب‌ها می‌توانند کتاب‌های تخیلی و کتاب‌های دنباله‌دار باشند. همچنین در چند سال اخیر امکان سفارش کتاب‌ داستان‌های اختصاصی با اسم و تصویر کودک فرآهم آمده است. 

کتاب داستان اختصاصی با اسم و تصویر کودک

کتاب داستان های اختصاصی با اسم و تصویر کودک، انتخاب‌هایی عالی برای علاقه‌مند کردن او به کتاب و مطالعه هستند. قهرمان اصلی این داستان‌ها فرزند دلبند شماست که این امر باعث افزایش اعتماد به نفس او می‌شود. کودک وقتی احساس می‌کند که خودش داستان را پیش می‌برد، بسیار مشتاق و ذوق زده خواهد شد.
کتاب داستان های اختصاصی به راحتی کودک را به روند داستان جذب می‌کنند. خرید این کتاب‌ها انتخابی بسیار هوشمندانه برای افزایش عزت نفس و همچنین ارتقا مهارت‌های حل مسئله و صبر در کودکان است.

سخن پایانی

تاثیرات مثبت کتاب خواندن برای کودکان بی‌شمار است. خواندن داستان کودکانه برای فرزندتان احساس صمیمیت و اعتماد را بین شما و او افزایش می‌دهد. همچنین کتاب خواندن برای کودکان دایره‌ی لغات آن‌ها را گسترش می‌دهند و باعث ارتقای مهارت‌های خواندن و نوشتن در آن‌ها می‌شود.
انتخاب یک داستان کودکانه مناسب برای فرزندتان می‌تواند چالش برانگیز باشد. برای انتخاب یک کتاب داستان خوب، باید روحیات و سلیقه‌ی فرزندتان را در نظر بگیرید. یک کتاب داستان خوب، عموما لحنی بامزه دارد و تصاویر آن زیبا و چشمگیر هستند.
مطمئن باشید با کمی تحقیق و توجه به روحیات فرزندتان می‌توانید کتاب‌های مناسب برای رشد ذهنی و شخصیتی او را پیدا کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی
 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رشد کودکان داستان کودکانه کتاب خواندن برای کودکان یک داستان کودکانه داستان کودکانه یک داستان کودکان کتاب داستان ی فرزندتان انتخاب یک رشد ذهنی ویژگی ها کتاب ها بر رشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۴۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب جدید بهمن پگاه راد رونمایی می شود

بهمن پگاه راد نویسنده ادبیات داستانی کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره رونمایی جلدهای اول و دوم مجموعه چهار جلدی «سال هایی که برای دهه شصت و هفتادی ها داستان نوشتم» گفت: این مجموعه چهار جلدی همزمان با ایام برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس رونمایی می شود.

وی افزود: ۹ خرداد ۱۳۹۴ خبری مبنی بر چاپ داستان های بلندم از جمله زورق‌های کوچک، سعدی رئیس جمهور فرانسه، این خانه همان است، یکی بود هیچکس نبود، تنها پهلوان شهر و کتل که طی دهه های ۶٠، ۷۰ و ۸۰ در مجله کیهان بچه‌ها و صفحه دانش آموز روزنامه خبر جنوب چاپ شده بود، منتشر شد، در این خبر گفته بودم به علل دشواری‌های چاپ کتاب و کمبود کاغذ، چاپ به تعویق افتاده و اکنون بعد از گذشت چند سال از انتشار این خبر، داستان‌های کوتاهم که همگی آنها در مجله کیهان بچه‌ها چاپ شده در صف انتشار هستند و زودتر از داستان های بلندم، وارد بازار نشر می شوند.

این نویسنده کتاب و ادبیات کودک و نوجوان در ادامه سخنان خود درباره این مجموعه داستانی گفت: کتاب اول با عنوان «یک عکس دسته جمعی» شامل دو مقدمه است. در مقدمه اول به دوران طلایی و میراث فرهنگی مجله کیهان بچه‌ها که یکی از نوستالژی‌های بچه‌های دهه ۴۰ تا ۶۰ است، اشاره شده و در مقدمه دوم با عنوان «کتاب ها و نوشته‌های عجیب» نوشته محمدرضا اصلانی، از نویسندگان ادبیات داستانی کودک و نوجوان، به خوبی ها و بدی ها و یاد آوری خاطره های تلخ و شیرین در طول زندگی اشاره شده است.

پگاه به کتاب دوم خود از این مجموعه چهار جلدی اشاره کرد و گفت: در مقدمه کتاب دوم که «بهار نارنج‌های خانه بغلی» نام دارد، به دوران طلایی و نوعی احساس مسؤولیت اشاره شده است. در این کتاب نیز ۲۵ داستان دیگر که همگی برای اولین بار در مجله کیهان بچه ها، چاپ شده، با ذکر تاریخ، زینت بخش کتاب شده است. در آخر کتاب نیز به بیان خاطراتی از دیروز، امروز و آینده کیهان بچه‌ها و آنهایی که طی ۷ دهه گذشته با این مجله همکاری داشته‌اند، پرداخته‌ام.

وی در رابطه با جلدهای سوم و چهارم این مجموعه که سال آینده منتشر می شوند، گفت: در جلد سوم، قسمتی دیگر از داستان‌های کوتاهم در مجله کیهان بچه‌ها و نیز صفحه دانش آموز روزنامه «خبر جنوب» و ویژه‌نامه‌های آفتابگردان و دوچرخه، همراه دو داستان بلندم «زورق‌های کوچک» که با نام «زورق های شکسته» در کیهان بچه ها چاپ شد و داستان سعدی رئیس جمهور فرانسه که در صفحات دانش آموز روزنامه «خبر جنوب» چاپ شده، در همین مجموعه یاد شده، به چاپ می رسند.

این نویسنده افزود: کتاب چهارم نیز به داستان‌های کوتاهم که در ویژه‌نامه آفتابگردان و دوچرخه ضمیمه روزنامه همشهری چاپ شده، اختصاص دارد و دو داستان بلندم نیز با نام‌های سعدی رئیس جمهور فرانسه و تنها پهلوان شهر در جلد چهارم قرار می‌گیرند.

به گفته این نویسنده ادبیات داستانی کودک و نوجوان، دو جلد اول و دوم مجموعه داستان‌هایی که برای دهه شصت و هفتادی ها نوشتم، در هفته آینده رونمایی می شود. کتاب اول «یک عکس دسته جمعی» با ٢۶۴ صفحه به قیمت ٢۴٠ هزار تومان و کتاب دوم «بهار نارنج‌های خانه بغلی» با ۲۵۳ صفحه به بهای ۲۵۰ هزار تومان عرضه خواهند شد. این دو کتاب نوستالژی به اهتمام داریوش نویدگویی مدیر انتشارات بین‌المللی نوید شیراز و حسین واحدی پور بنیانگذار موسسه «خبر» و مدیر مسئول روزنامه «خبر جنوب» چاپ شیراز روانه بازار کتاب می‌شوند.

کد خبر 6100399 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • کتاب جدید بهمن پگاه راد رونمایی می شود
  • کتاب‌های این روزها باب میل کودکان است؟
  • «کودکان اُتیسمی» روی مرز باریک مرگ و زندگی
  • جنین‌هایی که از شکم‌ مادرشان در اینستاگرام کار می‌کنند
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  •  تلاش برای شاد کردن کودکان غزه
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • (تصاویر) اگر نقاشی کودکان واقعیت داشت جهان چه شکلی می‌شد؟
  • جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!
  • مداخله به‌هنگام، راه کنترل نشانه‌های اوتیسم